Mielenkiintoista historiaa tosiaan.
Ainoa enemmän mietittymään laittanut oli tuo 8. ja 9. rivien "lättäkeula- coupe", tuo taisi olla alunperin Matran (
voin toki muistaa väärin) projekti, tai jos muistan väärin, niin oliko sitten Alpinen jokin... Rellullahan oli vähän ennen sekä noihin aikoihin ollut esim. Fuego-projekti, joka hyvin saman tyyppinen, sekä tietysti Matran eri.
Mutta tämä tehdas kaiketi oli tuohon aikaan vain Saab ja Talbot -perustaisia, joten sikäli tuo hyppykeula -projekti ymmärrettävä.
Hyvin tuota esiin nämä Uudenkaupungin erikoisuudet, joilla pieni erikoistehdas pystynyt "kikkailemaan", eli:
Talbot: Horizon Petro (
saavutti myyntiäkin 80-luvulla), jatkettu 6-ovinen Horizon (
tuo taisi olla TM:ssäkin esillä, mutta tuolloinkin unohtui kertoa, mille asiakasryhmälle tuo oli tarkoitettu), sekä alkoholiversiot tietysti. Solara /1510 ei enempää projekteja sattunut silmään, meillehän tehtiin nuo viistoperäiset 1510 mallit valkoisena, taisi olla jokin 50:n kpl:n erikoissarja, joissa puhesyntetisaattori, parempi verhoilu, aluvanteet yms. , kun jokin tuollainen helmamätä seisoo pajalla pihalla tällä hetkellä ja ei kelpaa kenellekään...
Muistelen vai olleen jokin Turussa jollain tapaa tehty erikoissarja kotimaan markkinoille, vai oliko sitten tehtaan oma jopa.. Jossain arvontakilpailuissa tuollainen valkoinen, valkoisilla aluvanteilla ollut oli palkintona, en vain muista, oli viistoperä Solara vai 1510 viistoperä....
Tagoraa ei koskaan UKI:ssa kasattu ja varmasti parempi oli näin...
Saab 900 CD, kuvista en ihan saanut selvää, oliko alkuperäistä viistoperäistä erillisellä jatkopalalla jatkettua mukana, mutta ainakin yhdessä kuvassa näytti olevan myöhempi porrasperä tuolla takaoveen istutetulla jatkopalalla...
Projektikuvia vanhasta 900:sta, tuo " T-bar (ei oikeasti) näytti mielenkiintoiselle, mutta hyvin vähän oli tuotu aitoa 900 Cabriolettia tuossa esiin, vaikka täysin uusikaupunkilainen tuo projektihan oli, tuota ei koskaan Trollhättanissa kasattu.... Katto oli kai ASC:n (American Sunroof Company) tekemä, mutta Saab huolehti korimuutoksista. Noillahan vanhoilla 1. ja 2. -koppaisilla on nykyisin ihan sikahinnat ulkomailla, vaikka vanhojen testien mukaan eivät pärjänneet vääntöjäykkyydessä, laadussa, tai viimeistelyssä kilpailijoille ja kojelauta oli kuin suoraan 70-luvulta pystyä tuulilasia myöten...
Mutta mielenkiintoinen kuvasarja, kiitos, itsekin museossa kyllä tullut käyty useita kertoja tehtaan aikoina, mutta kuinka sieltä ei satu mieleen nuo erikoisprojektit...
