Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 08.11.2013 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Pihaan tuli tuollainen vanhempi pösön moposkootteri joka ei halunnut käydä. Starttispraylla toimi aina muutaman sekunnin kertaalleen.

Purin ja putsasin kaasuttimen ja sain lopulta vekottimen käymään omalla bensalla. Aina hetken välein tuntui kuolevan mutta heräsi henkiin kun tulppasi ilmanottoaukon (putsari poissa) sormillaan. Sitten taas veti hyvin ja reippaasti muutaman sataa metriä.

Tankissa lillui roskaa joten seuraavaksi tyhjensin ja puhdistin sen. Mutta nyt ei tuntunut bensa enää ollenkaan virtaavan, aloin etsiä tukosta ja letkun alapäästä, juuri ennen kaasutinta löytyi tukos. Iso metallikuula joka piti ihan voimalla ottaa irti, en ymmärrä miten sen ohi on päässyt yhtään bensaa :shock: Tai ehkä juuri sen verran että toimi hetken. Tukos mäkeen ja uudestaan polkemaan. Nyt vaan bensaa virtaa liikaakin, vehje ei enää inahda ja tajuan ottaa tauon siinä vaiheessa kun pakoputken mutkasta valuu bensaa maahan.

Tuossa kaasarissa on ilmeisesti sähköinen ryyppy. Manuaalivipua ei ole ja yhteen mötikkään menee piuhoja. Mikä on tuollaisen vehkeen toimintaperiaate?

Oikea vilkku toimii normaalisti, vasen palaa ja sammuu hyvin verkkaisesti, jos ollenkaan. Noille on ilmeisesti erilliset releet?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 09.11.2013 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Up :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 09.11.2013 23:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Putkimies22 kirjoitti:
Oikea vilkku toimii normaalisti, vasen palaa ja sammuu hyvin verkkaisesti, jos ollenkaan. Noille on ilmeisesti erilliset releet?
Ovatko vilkkulamput samanlaiset ja yhtä kirkkaat palaessaan. Vilkkureleen toimintaan voi vaikuttaa sen kuorma.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 13.11.2013 17:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Noin, laitetaan tämä kuvavisatyyliin niin että saan (paljon) vastauksia :D

Mikä tämä on? Kyseessä tuo pyöreä vihreällä tarralla merrkitty putkilo. On moottorin etupuolella, tukevasti kiinni lohkossa ja siihen menee sähköjohtoja. Voiko laturi olla noin pieni?
Kuva

Kaasutinkysymys. Bensaletku menee oikeaan yhteeseen mutta mikä on tuo imusarjassa olevan tehtävä ja mihin sen letku tulisi mennä? Voiko näin alkeellisissa vehkeissä olla jokin alipaineohjaus?
Kuva
Kuva
Letku oli kiinni mopon rungossa mutta päät eivät olleet missään kiinni.. :shock:

Takanavasta nousee letku ilmanputsariin. Ihan kuin huohotusletku mutta miksi ihmeessä?
Kuva

Miten kaasuttimen sähköinen ryyppy toimii ja mikä sitä ohjaa? Kuva epäonnistui



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 13.11.2013 18:47 

Viestit: 5861
Paikkakunta: Lahti
1 on varmaan startti

Bensahana voi olla automaattinen ja alipaineella ohjattu et jos siellä on ylimääräinen alipaineletku niin pitäiskö sen mennä bensahanalle, jos moinen puuttuu tai on irti niin ei varmaan toimi.

Oletko kokeillut antaa bensaa suoraan kaasarille jollain irtopullolla ja letkulla? saisi ainakin tuon bensahanan toimivuuden pois.

Vilkkureleitä on todennäköisesti vain yksi, huonoja johdotuksia jossain?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 13.11.2013 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Xari kirjoitti:
1 on varmaan startti


No niin se taitaa olla. Löytyisi vielä mistä sen aktivoi :lol:

Xari kirjoitti:
Bensahana voi olla automaattinen ja alipaineella ohjattu et jos siellä on ylimääräinen alipaineletku niin pitäiskö sen mennä bensahanalle, jos moinen puuttuu tai on irti niin ei varmaan toimi.

Oletko kokeillut antaa bensaa suoraan kaasarille jollain irtopullolla ja letkulla? saisi ainakin tuon bensahanan toimivuuden pois.


Bensahana on ihan perinteinen eli se se ei ole. Löysin tuubista pura-kasaa-videon ja siinä se oli yksinkertaisesti tulpattu. Mopon saa kyllä käyntiin mutta se haluaa sammua hetken päästä. Sormet kurkkuun metodilla sen saa taas käymään, käydessään käy kunnolla ja jaksaa vetää.

Xari kirjoitti:
Vilkkureleitä on todennäköisesti vain yksi, huonoja johdotuksia jossain?


Käykäämme läpi :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 13.11.2013 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Halkaisukuvat. Eivät osin ratkaisseet sen yhden letkun arvoitusta

http://www.oemmotorparts.com/oem4.asp?M ... -ST_RAPIDO



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 15.11.2013 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Näin se käy

http://youtu.be/zTks0cpJnzQ

Miksi tuo käyttäytyy tuolla tavalla? Miksi bensaa ruikkii "taaksepäin" kun ilmanoton tukkii? Käykö se sillä ruikkauksella ja normi syöttö taas ei? :?:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 15.11.2013 22:44 

Viestit: 5861
Paikkakunta: Lahti
Miten se toimii jos pistää ilmanputsarin kiinni, ainakin jotkut 2-T koneet vaatii vähän rajoitusta imuilmalle.

Näissä nykyvehkeissä on vähän liikaa osia.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 15.11.2013 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Xari kirjoitti:
Miten se toimii jos pistää ilmanputsarin kiinni, ainakin jotkut 2-T koneet vaatii vähän rajoitusta imuilmalle.

Näissä nykyvehkeissä on vähän liikaa osia.


Ei mainittavaa eroa. Tuossahan tuo ilmansaanti on käytännössä estettävä kokonaan jotta kone taas jatkaisi käymistään..



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 15.11.2013 23:46 

Viestit: 5861
Paikkakunta: Lahti
http://www.motot.net/

Tuolta löytyy keskustelupalstalta myös moposkootterit, voisivat olla enemmän perillä noista.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 16.11.2013 00:17 

Viestit: 1242
Motot netissä on paljon aloittelijoiden edesottamuksia, hetken selattuaan sieltä löytää hyvät ohjeet uskomattomien aivoitusten joukosta.

Kaasariin liitetään ainakin kolme letkua; bensaletku, bensahanan alipaineletku ja tuoreöljyvoitelun (läpinäkyvä) tuloputki. Ensimmäinen on tärkeä, loput voi ohittaa ja tulpata. Jos tulppaukset on huonot, ilmaa vuotaa väärään paikkaan eikä kone käynnisty. Takaisin ruikkiminen voisi liittyä läppävikaan, mutta kone ei kävisi lämpimänä kovinkaan hyvin alakierroksilla. Ilman ryyppyä on aika turhaa käynnistää nykykelien jäädyttämää konetta. Huippujuttu olisi se, että vanha,vuotava alipainebensahana olisi jätetty sinne linjaan kuristamaan polttoaineen saantia.

Bensiinin pitää olla varmasti tuoretta. Normaalisti 2-t moposkootterilla joutuu ajelemaan puolisen kilometriä, ennen kuin se vetää ja käy kunnolla ilman ryyppyä. Yhden sähköryypyn olen nähnyt; se oli vain vastusmötikkä, joka lämmetessään sulki lisäseoskanavan.

Perästä tulee huohotinputki ilmansuodattimelle. Vanhemmiten kaikkien moposkootterien perälimppu on likainen öljystä, tuolla ratkaisulla saadaan sitä ilmiötä vähennetyksi.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 29.11.2013 01:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 260
Paikkakunta: Tohmajärvi
Näissä Gurtner kaasuttimissa on monesti ongelmana ryytpyn toimimattomuus.
Voi tarkistaa siten että ottaa ryypyn irti ja sulkee jollakin tuon ryyppy aukon että ei ilmaa pääse haukkaamaan ja kone pitää olla kylmä sekä virtapiuha paikoillaan.
Mittaa työntömitalla neulan pituuden, seuraavaksi käynnistää mopon ja nyt pitäisi ruveta ryyppy neulan vähitellen nousemaan lämmön vaikutuksesta.
Eli se virtapiuha lämmittää sen ryyppy systeemin ja neula nousee sulkien ryyppy suuttimen.



Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 29.11.2013 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
TRD Turbo kirjoitti:
Näissä Gurtner kaasuttimissa on monesti ongelmana ryytpyn toimimattomuus.
Voi tarkistaa siten että ottaa ryypyn irti ja sulkee jollakin tuon ryyppy aukon että ei ilmaa pääse haukkaamaan ja kone pitää olla kylmä sekä virtapiuha paikoillaan.
Mittaa työntömitalla neulan pituuden, seuraavaksi käynnistää mopon ja nyt pitäisi ruveta ryyppy neulan vähitellen nousemaan lämmön vaikutuksesta.
Eli se virtapiuha lämmittää sen ryyppy systeemin ja neula nousee sulkien ryyppy suuttimen.


Uutta suutinta ostaessa otin onneksi vanhan mukaan. Kaasarin kyljessä lukee Keihin mutta sen suutin ei siihen sopinut vaan juurikin tuo Gurtnerin :shock: Pitääpä testata tuo ryypyn toiminta tuolla tavoin.
Eli sen pitäisi toimia niin että mopon käynnistyessä ryyppyyn tulee virta ja siinä on virta koko ajan sen käydessä? Ajattelin ensin että siinä on magneettiventtiili ja jokin äly ohjaisi sitä.. :lol:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 08.12.2013 16:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tänään tuo toimi kuin ei koskaan olisi vikaa ollutkaan. Pakkasta pari astetta, ainoa muuttuja edelliskertaan! Viittaisi jotenkin ryyppyvikaan.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 15.04.2015 19:59 

Viestit: 4
Pösön skoottereissa on juu ihan tyyppivika tuo sähköryyppy. Toimii kerran viikossa tai ei. Korjautuu vaihtamalla. Ei väliä vaihdatko ryypyn vai skootterin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot skootteri
ViestiLähetetty: 22.04.2015 19:53 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Vasta hiukan yli 500km mittarissa juniorin peugeot-scotterissa.Sähköryyppy ei täsäkää pelaa.Onneksi löytyi saksan ebayltä 30eurolla + kulut sopiva uusi kokonainen kaasari.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: