|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 23.10.2016 00:16 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Suuri osa VAG-tuotteista on nettiautossa automaatteja. Onko niissä kaikissa se surullisenkuuluisa laatikko?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
|
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 23.10.2016 00:28 |
Viestit: 384
|
No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi. Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 23.10.2016 12:27 |
Viestit: 5386 Paikkakunta: Lahti
|
retrotuner kirjoitti: No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi. Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN. Eikös DSG ja Tiptronic ole ihan sama, isoin riesa noista vissiin oli se pikkukoneissa oleva laatikko, ja multitronic joku variaattorin tapainen, kaikkiin taitaa olla ainoa korjausvaihtoehto koko laatikko, kukaan ei noita korjaa?
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 23.10.2016 13:32 |
Viestit: 384
|
Xari kirjoitti: retrotuner kirjoitti: No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi. Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN. Eikös DSG ja Tiptronic ole ihan sama, isoin riesa noista vissiin oli se pikkukoneissa oleva laatikko, ja multitronic joku variaattorin tapainen, kaikkiin taitaa olla ainoa korjausvaihtoehto koko laatikko, kukaan ei noita korjaa? Dsg on periaatteessa manuaalilaatikko kahdella kytkimellä: https://fi.wikipedia.org/wiki/KaksoiskytkinvaihteistoJa tiptronic on lähimpänä perinteistä automaattilaatikkoa kitkalevyineen: https://fi.wikipedia.org/wiki/KaksoiskytkinvaihteistoMultitronic on variaattoriperiaatteella toimiva vaihteisto: https://fi.wikipedia.org/wiki/CVT
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 24.10.2016 14:02 |
Viestit: 5386 Paikkakunta: Lahti
|
Kyllä ne rinkulavolkkarin tiptronicit ja s-tronicit on ihan DSG-laatikoita, osa jopa ihan samoja, poikittaiskoneiden laatikot ainakin, ja juttuen mukaan pikkukoneiden LuK:in tekemä 7-vaihteinen kuivakytkiminen on se isoin riesa. Korealaisten oma tekele oli ainakin Huulilasin kestotestin jälkeen entinen, merkkihuolto piti laatikon ylimääräistä ääntä ominaisuutena, ääni tuli selvistä mekaanisista vaurioista, olivat sitten vissiin ominaisuus Miten sit tämä Rellun ja Fordin ja muutaman muun käyttämä Getrac?
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 24.10.2016 18:13 |
Viestit: 4823
|
Tuo Tiptronic taitaa tarkoittaa vain sitä että on mahdollisuus valita +/- vaihteita ylös/alas, oli sitten se kepin sivusuunnassa tai ratin ohessa?
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 24.10.2016 20:38 |
Viestit: 2107
|
Tuohon nyky tilanteeseen, en osaa ottaa kantaa, mutta meillä ollut 10v sitten kaksi WAG konsernin DSG vaihteistolla olevaa kulkinetta. Toinen 103kw Touran dsl, jossa vaihteisto toimi hienosti ja 147kw Golf, mihin DSG sopi, kuin nenä päähän. Todella hieno vaihteisto, ainakin ehjänä, vaihto tapahtuu sekunnin murto osassa, ilman nykäystä ja mitään venytystä. Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 08:24 |
Viestit: 5386 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n AL4 on halpa korjata, tuolta voi katsella niitä kalliita, Q5 uusi laatikko 11.500€ + työt http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 08:52 |
Viestit: 2107
|
Xari kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n AL4 on halpa korjata, tuolta voi katsella niitä kalliita, Q5 uusi laatikko 11.500€ + työt http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0Montako Q5:ta paalattu DSG vian takia, tai autoja, joissa AL4 laatikko samasta syystä? Saksassakin Mersulla ainoa lääke aikanaan S-sarjalaisen pakki vikaan vaihtolaatikko noin 7500€ ja Hampurissa täydellisesti peruskorjattuna 1300€
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 11:32 |
Viestit: 1166 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Paalauskynnys tonnin Xantialle AL4:lla varustettuna on hieman eri luokkaa kuin Q5:n..
Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 11:51 |
Viestit: 2107
|
Aapeli kirjoitti: Paalauskynnys tonnin Xantialle AL4:lla varustettuna on hieman eri luokkaa kuin Q5:n.. Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan? Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 12:29 |
Viestit: 725 Paikkakunta: Riihimäki
|
Olen luullut että vag:n tiptronic olisi ihan normaali monentinmuuninvaihteisto?
Peugeot 508 SW allure BlueHdi 180 ’16
|
|
|
|
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 14:16 |
Viestit: 1511 Paikkakunta: The City of Häijää
|
^ Niin minäkin. Hommaa sekoittaa, että 90-luvulla täsmälleen samoja ZF:n valmistamia "perinteisiä" automaattivaihteistoja oli tarjolla normaalin eteen-taakse liikkuvan vaihteenvalitsimen kera ja myös tiptronic-valitsimella. Itse laatikossa ei siis mitään muuta eroa kuin kenties softa.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 14:18 |
Viestit: 7659 Paikkakunta: Eurajoki
|
Hessu kirjoitti: ^ Niin minäkin. Hommaa sekoittaa, että 90-luvulla täsmälleen samoja ZF:n valmistamia "perinteisiä" automaattivaihteistoja oli tarjolla normaalin eteen-taakse liikkuvan vaihteenvalitsimen kera ja myös tiptronic-valitsimella. Itse laatikossa ei siis mitään muuta eroa kuin kenties softa. Olihan AL4:kin mm. Xantiassa pakko-1-2-3 -vaihteensiirrolla... ...mutta oliko jo viimeisissä ykköskoppaisissa AL4? Ei kai kakkoskoppaisia ajonestonäppiksellä ollut?
Liitteet: |
XantIAL4.jpg [ 74.76 KiB | Katsottu 44588 kertaa ]
|
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 1.6HDi 112 '11|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 14:22 |
Viestit: 5386 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan? Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava! Kannattaa lukea kaikki 55 sivua läpi,( en tosin jaksanut itse) ja Audi-foorumilta lisää, ei tarvi sen jälkeen ihmetellä miksi nykypäivänä saa saksalaista "laatuautoa" käytettynä suht halvalla, jotain FSI koneiden öljynsyöntiongelmia niin mäntäsarja 2500€ + työt
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 16:44 |
Viestit: 2107
|
Xari kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan? Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava! Kannattaa lukea kaikki 55 sivua läpi,( en tosin jaksanut itse) ja Audi-foorumilta lisää, ei tarvi sen jälkeen ihmetellä miksi nykypäivänä saa saksalaista "laatuautoa" käytettynä suht halvalla, jotain FSI koneiden öljynsyöntiongelmia niin mäntäsarja 2500€ + työt Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n? Saksassa näyttävät tekevän mistä vaan DSG vaihteistosta uuden 3500€ ja aina kun saat suht halvan esim. Audin, niin vaihtuu täällä päittäin vastaavaan PSA:n tuotteeseen vm, kilometrit, polttoaine ja kokoluokka.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 16:57 |
Viestit: 5386 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n? Oliko liian karua luettavaa Oikeasti tosin kiinnostaisi noi saksalaiset premiumautot jos niistä löytyisi joku kelvollinen, ikä ei tosin vielä riitä mersun hankintaan, työmaalla on vannoutuneita bemaristeja ja kyyti ei moisessa ole ollenkaan hullumpaa. Seuraava taulukko on minusta aika huvittava, Mersu on ainoa saksalainen joka pärjää vikatilastossa Lada Samaralle ja sekin vain parilla kalliilla erikoismallilla, Audi jää jälkeen http://www.trafi.fi/filebank/a/1454333520/6d5302bfdb040b7170656d7caaa3ecce/19657-Kov2000_M1_Kv15.pdf
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 17:13 |
Viestit: 384
|
Janne L kirjoitti: Olen luullut että vag:n tiptronic olisi ihan normaali monentinmuuninvaihteisto? Olet luullut ihan oikein.Täällä tahtoo vain mennä termit sekaisin.Ja valmistajina on ZF tai Aisin-Warner
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 17:14 |
Viestit: 2107
|
Xari kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n? Oliko liian karua luettavaa Oikeasti tosin kiinnostaisi noi saksalaiset premiumautot jos niistä löytyisi joku kelvollinen, ikä ei tosin vielä riitä mersun hankintaan, työmaalla on vannoutuneita bemaristeja ja kyyti ei moisessa ole ollenkaan hullumpaa. Seuraava taulukko on minusta aika huvittava, Mersu on ainoa saksalainen joka pärjää vikatilastossa Lada Samaralle ja sekin vain parilla kalliilla erikoismallilla, Audi jää jälkeen http://www.trafi.fi/filebank/a/1454333520/6d5302bfdb040b7170656d7caaa3ecce/19657-Kov2000_M1_Kv15.pdfKestän sen kuin mies ja tarjoukseni on kaikesta huolimatta voimassa! Pitäydy vain ranskalaisissa, kun luulen ettei saksalaisilla ole mitään tarjottavaa sinulle?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
powerage
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 18:38 |
Viestit: 698
|
THP on PSA-konsernin BMW:ltä saamalla lahja aivan huitsin hyvä sellainen Lainaan vähän Nateroa, "THP on paholaisen (BMW:n avustama) keksintö, pelottavan huono laitos. THP-kirosanan kuullessaan kannattaa kääntyä, juosta kauas ja kovaa". "Automaailmasssa on muitakin kirosanoja THP:n lisäksi: TSI, TFSI, DSG jne. Jostain syystä kaikki liittyvät saksalaiseen "insinööritaitoon".
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
|
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 19:18 |
Viestit: 738
|
Tuolla toisella kanavalla oikein ylistivät ja suuttuivat kun joku poikkipuolisesti kirjoitti THP motorista, by the way uus volvo ois magee siis S/V 90 eikä oo kai niksmanni ai ......kele oliko siinä kinuskit mukana?
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 25.10.2016 19:24 |
Viestit: 2107
|
powerage kirjoitti: THP on PSA-konsernin BMW:ltä saamalla lahja aivan huitsin hyvä sellainen Lainaan vähän Nateroa, "THP on paholaisen (BMW:n avustama) keksintö, pelottavan huono laitos. THP-kirosanan kuullessaan kannattaa kääntyä, juosta kauas ja kovaa". "Automaailmasssa on muitakin kirosanoja THP:n lisäksi: TSI, TFSI, DSG jne. Jostain syystä kaikki liittyvät saksalaiseen "insinööritaitoon". Kuulinkin Munchenista, että tuli totaalinen epäonnistuminen, mutta onneksi PSA tuli ja osti! Hullu ei ole se, joka myy, vaan se joka ostaa! Siitä varmaan huikea BMW:n tulos johtuukin!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
|
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 09.01.2017 10:29 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
Mulla on ajossa nytkin kaksi kpl dsg laatikolla olevia volkkareita ja hyvinhän nuo toimii....
Pitäisikö olla onnellinen vai pidellä päätään milloinkahan ne hajoaa? tosin ne on vain niitä 6-lovisia malleja ja dieseleiden perässä....mut tykkään ajella niilläkin....
|
|
|
|
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 09.01.2017 12:17 |
Viestit: 1176 Paikkakunta: Turku
|
Hujane kirjoitti: Mulla on ajossa nytkin kaksi kpl dsg laatikolla olevia volkkareita ja hyvinhän nuo toimii....
Pitäisikö olla onnellinen vai pidellä päätään milloinkahan ne hajoaa? tosin ne on vain niitä 6-lovisia malleja ja dieseleiden perässä....mut tykkään ajella niilläkin.... Näinhän se on, että jos 3% moottoreista tai vaihdelaatikoista hajoaa, niin se on pirun paljon ja netti huutaa punaista, mutta jos hajoaa vain 0.3% niin se on käsittämättömän hyvin eikä kukaan huomaa mitään. Samaan aikaan suurin osa ajelee ihan tyytyväisinä toimivilla autoilla.
|
|
|
|
|
Tkarkka
|
Viestin otsikko: Re: DSG-laatikoiden nykytilanne Lähetetty: 09.01.2017 14:32 |
Viestit: 95
|
Eikös nuo "märät" 6-vaihteiset DSG-laatikot ole käytännössä havaittu kestävämmiksi.
Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
|
|
|
|
|
|
|