Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

DSG-laatikoiden nykytilanne
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=24454
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 23.10.2016 00:16 ]
Viestin otsikko:  DSG-laatikoiden nykytilanne

Suuri osa VAG-tuotteista on nettiautossa automaatteja. Onko niissä kaikissa se surullisenkuuluisa laatikko?

Kirjoittaja:  retrotuner [ 23.10.2016 00:28 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi.
Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN. :lol:

Kirjoittaja:  Xari [ 23.10.2016 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

retrotuner kirjoitti:
No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi.
Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN. :lol:


Eikös DSG ja Tiptronic ole ihan sama, isoin riesa noista vissiin oli se pikkukoneissa oleva laatikko, ja multitronic joku variaattorin tapainen, kaikkiin taitaa olla ainoa korjausvaihtoehto koko laatikko, kukaan ei noita korjaa?

Kirjoittaja:  retrotuner [ 23.10.2016 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Xari kirjoitti:
retrotuner kirjoitti:
No ei tietenkään. Onhan valita haluaako multitronicin vai Tiptronicin, sen Dsg:n lisäksi.
Multi-ja tippilaatikot ovat hieman luotettavampia kuin dsg, mutta vain HIEMAN. :lol:


Eikös DSG ja Tiptronic ole ihan sama, isoin riesa noista vissiin oli se pikkukoneissa oleva laatikko, ja multitronic joku variaattorin tapainen, kaikkiin taitaa olla ainoa korjausvaihtoehto koko laatikko, kukaan ei noita korjaa?

Dsg on periaatteessa manuaalilaatikko kahdella kytkimellä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoiskytkinvaihteisto
Ja tiptronic on lähimpänä perinteistä automaattilaatikkoa kitkalevyineen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoiskytkinvaihteisto
Multitronic on variaattoriperiaatteella toimiva vaihteisto:
https://fi.wikipedia.org/wiki/CVT

Kirjoittaja:  Xari [ 24.10.2016 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Kyllä ne rinkulavolkkarin tiptronicit ja s-tronicit on ihan DSG-laatikoita, osa jopa ihan samoja, poikittaiskoneiden laatikot ainakin, ja juttuen mukaan pikkukoneiden LuK:in tekemä 7-vaihteinen kuivakytkiminen on se isoin riesa.

Korealaisten oma tekele oli ainakin Huulilasin kestotestin jälkeen entinen, merkkihuolto piti laatikon ylimääräistä ääntä ominaisuutena, ääni tuli selvistä mekaanisista vaurioista, olivat sitten vissiin ominaisuus :mrgreen:

Miten sit tämä Rellun ja Fordin ja muutaman muun käyttämä Getrac?

Kirjoittaja:  olli__o [ 24.10.2016 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Tuo Tiptronic taitaa tarkoittaa vain sitä että on mahdollisuus valita +/- vaihteita ylös/alas, oli sitten se kepin sivusuunnassa tai ratin ohessa?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 24.10.2016 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Tuohon nyky tilanteeseen, en osaa ottaa kantaa, mutta meillä ollut 10v sitten kaksi WAG konsernin DSG vaihteistolla olevaa kulkinetta. Toinen 103kw Touran dsl, jossa vaihteisto toimi hienosti ja 147kw Golf, mihin DSG sopi, kuin nenä päähän. :) Todella hieno vaihteisto, ainakin ehjänä, vaihto tapahtuu sekunnin murto osassa, ilman nykäystä ja mitään venytystä.

Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n :D

Kirjoittaja:  Xari [ 25.10.2016 08:24 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

betaromeo kirjoitti:
Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n :D


AL4 on halpa korjata, tuolta voi katsella niitä kalliita, Q5 uusi laatikko 11.500€ + työt :mrgreen:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

Kirjoittaja:  betaromeo [ 25.10.2016 08:52 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Aina kun hirveesti rupeaa naurattamaan DSG:n ongelmat, niin voihan sinne ajatuskuplaan heittää AL4:n :D


AL4 on halpa korjata, tuolta voi katsella niitä kalliita, Q5 uusi laatikko 11.500€ + työt :mrgreen:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0


Montako Q5:ta paalattu DSG vian takia, tai autoja, joissa AL4 laatikko samasta syystä? Saksassakin Mersulla ainoa lääke aikanaan S-sarjalaisen pakki vikaan vaihtolaatikko noin 7500€ ja Hampurissa täydellisesti peruskorjattuna 1300€ :mrgreen:

Kirjoittaja:  Aapeli [ 25.10.2016 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Paalauskynnys tonnin Xantialle AL4:lla varustettuna on hieman eri luokkaa kuin Q5:n..

Kirjoittaja:  betaromeo [ 25.10.2016 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Aapeli kirjoitti:
Paalauskynnys tonnin Xantialle AL4:lla varustettuna on hieman eri luokkaa kuin Q5:n..


Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. :) Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan?
Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava!

Kirjoittaja:  Janne L [ 25.10.2016 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Olen luullut että vag:n tiptronic olisi ihan normaali monentinmuuninvaihteisto?

Kirjoittaja:  Hessu [ 25.10.2016 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

^ Niin minäkin. Hommaa sekoittaa, että 90-luvulla täsmälleen samoja ZF:n valmistamia "perinteisiä" automaattivaihteistoja oli tarjolla normaalin eteen-taakse liikkuvan vaihteenvalitsimen kera ja myös tiptronic-valitsimella. Itse laatikossa ei siis mitään muuta eroa kuin kenties softa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 25.10.2016 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Hessu kirjoitti:
^ Niin minäkin. Hommaa sekoittaa, että 90-luvulla täsmälleen samoja ZF:n valmistamia "perinteisiä" automaattivaihteistoja oli tarjolla normaalin eteen-taakse liikkuvan vaihteenvalitsimen kera ja myös tiptronic-valitsimella. Itse laatikossa ei siis mitään muuta eroa kuin kenties softa.

Olihan AL4:kin mm. Xantiassa pakko-1-2-3 -vaihteensiirrolla...


...mutta oliko jo viimeisissä ykköskoppaisissa AL4? Ei kai kakkoskoppaisia ajonestonäppiksellä ollut? :shock:

Liitteet:
XantIAL4.jpg
XantIAL4.jpg [ 74.76 KiB | Katsottu 71607 kertaa ]

Kirjoittaja:  Xari [ 25.10.2016 14:22 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

betaromeo kirjoitti:
Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. :) Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan?
Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava!


Kannattaa lukea kaikki 55 sivua läpi,( en tosin jaksanut itse) ja Audi-foorumilta lisää, ei tarvi sen jälkeen ihmetellä miksi nykypäivänä saa saksalaista "laatuautoa" käytettynä suht halvalla, jotain FSI koneiden öljynsyöntiongelmia niin mäntäsarja 2500€ + työt :lol:

Kirjoittaja:  betaromeo [ 25.10.2016 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Juuri näin, jos verrataan tehdas uutta AL4 vaihteitoa ja Q5 vastaavaa, niin taitavat ne kaikki AL4:llä varustetut päätyä paalattavaksi. :) Veikkaisin noita DSG vaihteistojakin jo korjattavan?
Toiseksi se AL4 virheetömänä on suorastaan automaattilaatikon irvi kuva ja DSG taas loistava!


Kannattaa lukea kaikki 55 sivua läpi,( en tosin jaksanut itse) ja Audi-foorumilta lisää, ei tarvi sen jälkeen ihmetellä miksi nykypäivänä saa saksalaista "laatuautoa" käytettynä suht halvalla, jotain FSI koneiden öljynsyöntiongelmia niin mäntäsarja 2500€ + työt :lol:


Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n?
Saksassa näyttävät tekevän mistä vaan DSG vaihteistosta uuden 3500€ ja aina kun saat suht halvan esim. Audin, niin vaihtuu täällä päittäin vastaavaan PSA:n tuotteeseen vm, kilometrit, polttoaine ja kokoluokka.

Kirjoittaja:  Xari [ 25.10.2016 16:57 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

betaromeo kirjoitti:
Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n?


Oliko liian karua luettavaa :lol:

Oikeasti tosin kiinnostaisi noi saksalaiset premiumautot jos niistä löytyisi joku kelvollinen, ikä ei tosin vielä riitä mersun hankintaan, työmaalla on vannoutuneita bemaristeja ja kyyti ei moisessa ole ollenkaan hullumpaa.

Seuraava taulukko on minusta aika huvittava, Mersu on ainoa saksalainen joka pärjää vikatilastossa Lada Samaralle ja sekin vain parilla kalliilla erikoismallilla, Audi jää jälkeen :lol:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1454333520/6d5302bfdb040b7170656d7caaa3ecce/19657-Kov2000_M1_Kv15.pdf

Kirjoittaja:  retrotuner [ 25.10.2016 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Janne L kirjoitti:
Olen luullut että vag:n tiptronic olisi ihan normaali monentinmuuninvaihteisto?

Olet luullut ihan oikein.Täällä tahtoo vain mennä termit sekaisin.Ja valmistajina on ZF tai Aisin-Warner

Kirjoittaja:  betaromeo [ 25.10.2016 17:14 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Taidettiinkin saada tämä vaihteisto asia päätökseen, joten jos se FSI moottori ei kelpaa, niin voithan aina valita THP:n?


Oliko liian karua luettavaa :lol:

Oikeasti tosin kiinnostaisi noi saksalaiset premiumautot jos niistä löytyisi joku kelvollinen, ikä ei tosin vielä riitä mersun hankintaan, työmaalla on vannoutuneita bemaristeja ja kyyti ei moisessa ole ollenkaan hullumpaa.

Seuraava taulukko on minusta aika huvittava, Mersu on ainoa saksalainen joka pärjää vikatilastossa Lada Samaralle ja sekin vain parilla kalliilla erikoismallilla, Audi jää jälkeen :lol:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1454333520/6d5302bfdb040b7170656d7caaa3ecce/19657-Kov2000_M1_Kv15.pdf


Kestän sen kuin mies ja tarjoukseni on kaikesta huolimatta voimassa! :D
Pitäydy vain ranskalaisissa, kun luulen ettei saksalaisilla ole mitään tarjottavaa sinulle? ;)

Kirjoittaja:  powerage [ 25.10.2016 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

THP on PSA-konsernin BMW:ltä saamalla lahja :lol: aivan huitsin hyvä sellainen :mrgreen: Lainaan vähän Nateroa, "THP on paholaisen (BMW:n avustama) keksintö, pelottavan huono laitos. THP-kirosanan kuullessaan kannattaa kääntyä, juosta kauas ja kovaa". :lol:

"Automaailmasssa on muitakin kirosanoja THP:n lisäksi: TSI, TFSI, DSG jne. Jostain syystä kaikki liittyvät saksalaiseen "insinööritaitoon".
:lol:

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 25.10.2016 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Tuolla toisella kanavalla oikein ylistivät ja suuttuivat kun joku poikkipuolisesti kirjoitti THP motorista, by the way uus volvo ois magee siis S/V 90 eikä oo kai niksmanni ai ......kele oliko siinä kinuskit mukana?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 25.10.2016 19:24 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

powerage kirjoitti:
THP on PSA-konsernin BMW:ltä saamalla lahja :lol: aivan huitsin hyvä sellainen :mrgreen: Lainaan vähän Nateroa, "THP on paholaisen (BMW:n avustama) keksintö, pelottavan huono laitos. THP-kirosanan kuullessaan kannattaa kääntyä, juosta kauas ja kovaa". :lol:

"Automaailmasssa on muitakin kirosanoja THP:n lisäksi: TSI, TFSI, DSG jne. Jostain syystä kaikki liittyvät saksalaiseen "insinööritaitoon".
:lol:


Kuulinkin Munchenista, että tuli totaalinen epäonnistuminen, mutta onneksi PSA tuli ja osti! :lol: Hullu ei ole se, joka myy, vaan se joka ostaa! Siitä varmaan huikea BMW:n tulos johtuukin!

Kirjoittaja:  Hujane [ 09.01.2017 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Mulla on ajossa nytkin kaksi kpl dsg laatikolla olevia volkkareita ja hyvinhän nuo toimii....

Pitäisikö olla onnellinen vai pidellä päätään milloinkahan ne hajoaa? tosin ne on vain niitä 6-lovisia malleja ja dieseleiden perässä....mut tykkään ajella niilläkin....

Kirjoittaja:  yason [ 09.01.2017 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Hujane kirjoitti:
Mulla on ajossa nytkin kaksi kpl dsg laatikolla olevia volkkareita ja hyvinhän nuo toimii....

Pitäisikö olla onnellinen vai pidellä päätään milloinkahan ne hajoaa? tosin ne on vain niitä 6-lovisia malleja ja dieseleiden perässä....mut tykkään ajella niilläkin....


Näinhän se on, että jos 3% moottoreista tai vaihdelaatikoista hajoaa, niin se on pirun paljon ja netti huutaa punaista, mutta jos hajoaa vain 0.3% niin se on käsittämättömän hyvin eikä kukaan huomaa mitään. Samaan aikaan suurin osa ajelee ihan tyytyväisinä toimivilla autoilla.

Kirjoittaja:  Tkarkka [ 09.01.2017 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: DSG-laatikoiden nykytilanne

Eikös nuo "märät" 6-vaihteiset DSG-laatikot ole käytännössä havaittu kestävämmiksi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/