Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Fiat 500 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=25722 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 02.06.2017 19:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Mulla oli tuollainen reilun vuoden. Auto jota ajaessa ei vaan voi olla pahalla päällä. Tosi ihana. Mahtavan näköinen myös sisältä. Hermot meni koska: järjetön rengasmelu, huono ajoasento mallia italianapina. Pitäisin kakkos/kolmos/nelosautona tollaista 1.4 100hv koneella ja rättikatolla tai luukulla jos olis yhtään tarvetta. Tai jos ei koskaan tarttis ajaa yli 60km/h yli puolen tunnin ajan. |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 02.06.2017 19:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Ja piti arvonsa mielestäni hyvin. 27 tkm jälkeen hyvitettiin joku puolitoista tonnia vähemmän kuin maksoin. Siinä oli kyllä romutusseteli mutta silti |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 03.06.2017 01:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Mielenkiintoinen ja todelta kuulostava raportti. Olen itse paljon aprikoinut motiiveja ostaa tuo käppänä, ja olen päätynyt ulkonäköön ja yhteisöleimaan. Se on monien mielestä kiva ja hymyilyttävä. Eräänlainen 2010-luvun Smart. Auton ympärillä leijailee kulttihenki joka vetoaa yhteisöihmisiin. Siinä mielessä en koe 500:sta täysin uniikiksi yksilölliseksi valinnaksi, vaan samantyyppiseksi yhteisöpeliksi kuin alkup.mini aikanaan, 2cv tai ensimmäinen (tai viimeinen) twingo. Yhteistä kaikille on, että niillä ajavat rikkaatkin. Olennainen elementti pienissä autoissa jotka viehättävät valistuneempaa ja/tai rikkaampaa porukkaa on se, että autot on aidosti suunniteltu pienuuden ehdoilla, eikä ole lähdetty yrittämään tehdä "isomman auton tuntuista" pikku-autoa johon lähes kaikki massavalmistajat pyrkivät. On säälittävää ajaa Fiestalla joka yrittää olla Mondeon pikkuveli. Herää kysymys, eikö raha riittänyt mondeoon. Sen sijaan uudella takapotkuisella Twingolla ajelu joka ei yritä olla mitään muuta kuin pieni, hauska ja erikoinen auto, ei hävetä yhtään. Vastaavasti alkuperäinen Mini hydrolastic-alustoineen sekä 2CV myös keinuvine alustoineen olivat täysin uniikkeja, isot autot mukaanluettuna. Nyt joku heittää hiivaminin mutta se tuli paljonkin myöhemmin, niin että se siitä. Todella mielenkiintoinen ja kurantti vertailu olisi tuo 500 vs Renault Twingo, sellainen uusi takamoottorinen. Moni sanoo että rellu on hauskin auto jolla on kaupungissa koskaan ajanut. Kääntösädekin 6 metriä. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 03.06.2017 03:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Fiat on aina osannut tehdä pikkuauton. Olen katsellut rättikattoista 1.4 koneista, mutta vielä hinnoissaan, koska jäisi kolmos/nelosautoksi ja ajot vähille. Ajomelu on infernaalinen. Menee vuokra-autona sileän asfaltin maissa, mutta ei suomessa käyttiksenä. Luultavasti paras uusi pikkuauto mitä rahalla saa. Onnittelut hankinnasta! |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.06.2017 23:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Tuollainen punainen, riesel -moottorilla jää fyssarilta jouten. Meinaa vaihtaa sen johonkin, tai jos suoralla kaupalla niin sitten helpottaisi seuraajan valintaa. Jos jotain kiinnostaa, voin keskiviikkona kysyä lisätietoja... Samat kommentit on kyllä tullut kuultua metelistä, sitä ei ole kuulemma mitenkään vähän. Mutta käsittääkseni tuo onkin suunniteltu kaupunkipyöritykseen, missä se on ilmeisesti kuin kotonaan? Kokonsa puolesta helppo parkkipaikkojakin löytää... |
Kirjoittaja: | Xari [ 05.06.2017 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Luulis että tuolla hinnalla olis ollut varaa laittaa vähän äänieristettäkin. Pikkuautoista joskus mietin Clio Baccaraa, 1.8 kone, nahat, ilmastointi + kaikki herkut, uutena kallis mut käytettyjä pyöri yhdessä välissä ihan kohtuuhintaan, sporttiversioitahan Cliosta on tehty läjäpäin mut mitäs moisilla poliisivaltiossa tekee ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 05.06.2017 14:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Ihmettelen ettei kukaan enemmän ole innostunut tuosta Twingosta, siis uudesta takamoottorisesta. Hauskuudessa kuin ajaisi 50-luvun pientä urheiluautoa jossa kuitenkin katto päällä, ja paljon hiljaisempi kuin tuo 500. Onko niin ettei Twingon ulkonäkö kiihota foorumilaisia vastaavasti kuin tuo pehmonallesilmä-500? |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 05.06.2017 14:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Kävin koeajamassa kun tuli. Ei se niin hauska ollut, ajonvakautus puuttuu aivan liian helpolla että voisi olla kivaa. Silloin ainakin oli vain tosi aneeminen 70-heppainen, turbokoneella voisi ollakin kivempi. Saahan niitä ainakin ulkomailta. Eikä niin hauskan näköinen. Omana fetissinä jonka vielä joskus toteutan cinquecento tai seicento. Ne ovat sit jo aidosti pieniä. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 05.06.2017 16:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Twingot ja vastaavat on olleet suomessa ihan ylihinnoiteltuja, vanhempikin Twingo maksoi melkein saman kuin Clio vaikka auto oli tekniikaltaan lähes kivikaudelta, uudemmassakin oli ainakin aluksi julmasti ylihintaa, laite on kumminkin ihan täysin kaupunkiajoon tehty, täällähän niitä ei edes ole, siis kaupunkeja ![]() |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 05.06.2017 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Jep tollasen peruskotsan pitäis olla se 8000-9000. Joku vuosi sitten sai c1 9900 ja alto tais olla 8900. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 05.06.2017 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Cinquecentoa ilmastoitua olin joskus tuomassa. On ainoa auto, jossa koeajolla on pelottanut. Trabant ja AX ovat ihan juhlaa tuohon verrattuna. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 06.06.2017 13:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
ds-jekkeri kirjoitti: Ihmettelen ettei kukaan enemmän ole innostunut tuosta Twingosta, siis uudesta takamoottorisesta. Teknisesti paperilla uusi Twingo on hyvinkin kiinnostava, mutta itselläni vielä kokeilematta. Mm. sisätiloiltaan hyvin monikäyttöinen. Esim. pitkien esineiden kuljettaminen on helpompaa kuin monessa suuremmassa autossa. Ko. malli ei vielä silloin ollut saatavilla kun 500:sen valitsin. Renaultin myynnnistä kyselin Twingo GT:n tulosta Suomen markkinoille. Vielä ei ole maahantuoja kuulemma asiasta myyjiä infonnut saatikka, että hinnoista olisi mitään tietoja. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.08.2017 15:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Lomalla on aikaa puuhata kaikenlaista joutavaa, joten ajettelin puuttua Fiatin ajomeluun. Shoppailin Motonetistä STP Black Silver -vaimennusmattoa ja 2mm paksuista bitumimattoa. 4mm olisin halunnut, mutta se oli loppu. Nämä maksoivat n. 70€ plus 14€ rullatyökalu, jolla maton asennus on mielekkäänpää kuin sormilla hieromalla. Aiempaa kokemusta minulla ei näiden mattojen asentamisesta ole, joten intoa oli enemmän kuin taitoa. Päätin aloittaa helposti, joten poistin takakontin lattian ja takaistuimen. Fiatissa näiden alla on paljas pelti, joten laittelin mattopaloja sinne tänne. Uudehkosta autosta en halunnut enempää verhoiluja purkaa, etteivät ala sitten rämisemään. Aluksi tietysti autolle huolellinen imurointi ja peltipintojen puhdistus pesuaineella ja pyyhkeellä. Liimattujen palojen päälle laitoin nuo bitumimatot irrallisena, jotta bensapumppuun, valmistekilpiin yms. pääsee tarvittaessa helposti käsiksi. Myös takaistuinten selkäpuolelle lisäsin vaimennusta. Työjäljelle voitte naureskella alla olevien kuvien avulla. ![]() ![]() ![]() Työ oli aika vaivatonta ja nopeaa. Noin kahdessa tunnissa oli auto taas läjässä. Koeajolle odotukset olivat korkealla... Lopputulos ei ollut niin mullistava kuin odotin, muttei kuitenkaan pettymys. Alle 60 km/h -nopeuksilla asfaltilla (soratiet ovat vielä kokeilematta) en huomannut mitään eroa. Yli 80 km/h-nopeuksissa muutos on selvä. Korvakuulolta desibelit eivät ehkä laskeneet, mutta melun sävy muuttui valtavasta kumusta Continentalin ekorenkaista lähtevään kohinaan. A-pilareissa tuulensuhinat kuuluvat aiempaa selvemmin. Takaa ei enää melua tule. Suurin melun lähde ovat nyt rengaskotelot ja ovet. Xperiaan asensin jonkun desibelimittarin, jota pidän erittäin epäluolettavana, mutta sekin huomasi eron. Ennen eristystä ajoin 80km/h -vauhdilla asfalttitien urien pohjalla. Mittari näytti 72 db kuljettajan korvan kohdalla. Eristyksen jälkeen samassa tilanteessa näytössä heilui juuri ja juuri 70 db. Lupaavalle vaikuttaa. Pitää tehdä pieniä parannuksia eristykseen, koska mattoa jäi reilusti yli. Lisäksi tutkin vielä noiden pyöräkoteloiden eristämistä. Lopputulemana hieman mukavammaksi muuttui Viijatti ja kohtuullisin kustannuksin. |
Kirjoittaja: | yason [ 10.08.2017 17:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Lauri kirjoitti: Lopputulos ei ollut niin mullistava kuin odotin, muttei kuitenkaan pettymys. Alle 60 km/h -nopeuksilla asfaltilla (soratiet ovat vielä kokeilematta) en huomannut mitään eroa. Yli 80 km/h-nopeuksissa muutos on selvä. Korvakuulolta desibelit eivät ehkä laskeneet, mutta melun sävy muuttui valtavasta kumusta Continentalin ekorenkaista lähtevään kohinaan. A-pilareissa tuulensuhinat kuuluvat aiempaa selvemmin. Takaa ei enää melua tule. Näinhän se usein on, että äänieristys tarvis tehdä täydellisenä joka paikkaan, jotta huomattavaa eroa syntyisi joka tilanteessa. Ja siltikään meluisasta autosta ei saa hiljaista, koska koko rakenne vaikuttaa siihen myös. Bang-Per-Buck oli kyllä varmaan tuossa projektissasi ihan kohdillaan: maantienopeudet ovat yleensä ne, joissa melusta joutuu kärsimään sekä pitkään että hartaasti. Lauri kirjoitti: Suurin melun lähde ovat nyt rengaskotelot ja ovet. C5:ssa on noita värinöitä estäviä liimapaloja lokasuojien takana pellissä ja muovilokasuojassa itsessäänkin ehkä sentin paksuista suojamattoa. Eli aika hyvin jo lähtötilanteessa -- mutta silti kuuluu rengaskoteloista ja renkaista ääntä mielestäni liikaa. Mitähän tuonne laittais lisäksi? Enemmän sitä pehmomattoa? Renkaatkin on ihan kohtuuhiljaista mallia, mutta silti. Suomen teiden asvalttipinta on saastaisessa kunnossa. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 10.08.2017 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
yason kirjoitti: Bang-Per-Buck oli kyllä varmaan tuossa projektissasi ihan kohdillaan: maantienopeudet ovat yleensä ne, joissa melusta joutuu kärsimään sekä pitkään että hartaasti. Minä olen samaa mieltä, että rahalle varmaan sai hyvin vastinetta huomioiden vielä miten vähässä ajassa muutoksen sai aikaan. Kiistämätön tosiasia lienee, että mikäli tehtaalla (Suomen teille) meluisaksi jätetyn auton haluaa meluttomaksi, niin tehokkainta on vaihtaa se uuteen Ässä-Mersuun. ![]() Auton melujen kanssa kamppailu on aikamoinen homma, mutta onnistuessaan hyvin palkitsevaa. Erilaisilla vaimentimilla saadaan torjuttua eri tyyppistä melua. Nuo tänään asentamani raskaat matot veivät "peltiämpärimelua" pois. Joku pehmeä kennomainen solumuovi tehoaisi varmasti johonkin toisentyyppiseen ääneen, mutta minne sen huomaamattomasti asentaisi ja olisiko vaivan väärti? Tutkin autoa tänään, mutta tällä kertaa meluntorjunta saa jäädä tähän. Enempää en ala purkamaan. Mikäli tulevaisuudessa verhoiluja ja paneeleja joutuu jostain syystä aukomaan, niin pitää muistaa tehdä vaimennuksia samalla. yason kirjoitti: C5:ssa on noita värinöitä estäviä liimapaloja lokasuojien takana pellissä ja muovilokasuojassa itsessäänkin ehkä sentin paksuista suojamattoa. Eli aika hyvin jo lähtötilanteessa -- mutta silti kuuluu rengaskoteloista ja renkaista ääntä mielestäni liikaa. Tämä meluasiakin on tiettyyn pisteeseen asti mielipidekysymys. C5:n osalta ajokokemukseni ovat vähäiset ja niistä on sen verran aikaa, etten muista melusta tai sen puutteesta mitään, mutta kaksi Xantiaa omistaneena mielestäni Xantiakin on meluinen auto. Toinen Xantiani oli vielä aikanaan malliston huippu, Exclusive Berline. Oli siis ihan "oikea" Exclusive eikä se Suomi-Exclusive. Ei tuokaan auto meluttomana mieleen ole jäänyt. Tämä viissatanen saattaa nyt eristettynä olla tuota Xantian tasoa...No, paha sanoa kun ei voi enää verrata. Ps. Onpa tuo Photobucket mennyt ihan pilalle nykyään. Puhelimella kokeilin avata noita omia kuvia ja ihan sotkua ovat. Pahoittelen, että kuvat avautuvat noin kakasti. Eipä tarvitse käyttää tuota kuvapalvelua näköjään enää. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 08.12.2018 22:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Harvassa autossa ajovalopolttimoon pääsee käsiksi näin näppärästi ja yhdellä kädellä: https://youtu.be/5JIMCViYvd4 |
Kirjoittaja: | Xari [ 09.12.2018 13:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Osassa autoja, ainakin xantiassa on uretaania vaimentimena melua johtavissa koteloissa, joka sitten myös vettyessään toimii hyvänä ruostelähteenä. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 21.02.2019 18:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Päivitetäänpä viissatasen tarinaa, koska ainakin tämän viestiketjun katselukertojen ja tosielämässä auton saaman huomion ja kysymysten perusteella automalli näyttää jostain syystä kiinnostavan myös suomalaisia. Fiatiin tuli kuudennen vuoden ja 92000km kohdalla ensimmäinen rehellinen vika, ellei aiemmin tehtyjä valopolttimoita ja jarrupalojen sekä -levyjen vaihtoa sellaisiksi lasketa. Kuljettajan oven kahvan sarana meni rikki. Tämä kuuluu olevan kohtuullisen yleistä tälle automallille. Onneksi tämän takaiskun kohdatessa koko 130 euron arvoista kromikahvaa ei tarvitse ostaa uutta, vaan pelkän saranan saa merkkiliikkeestä kohtuullisella 15 euron hinnalla. Ebaysta "merkittömiä" vaihto-osia saa vieläkin edullisemmin. Vaihtotyö pitää tehdä sisäkautta oviverhoilut purkamalla. Onneksi tolokun autokorjaamossa hommaan kului vajaa tunti, joten tästä ongelmasta selvisin mielestäni töineen kaikkineen jopa edullisesti. Vaihdon voisi tehdä toki itsekin, mutta jotenkin oviverhoilun muoviklipsien taivuttelu pakkasessa ei tällä erää huvittanut. Kuumajuoman nauttiminen korjaamon loungessa ammattilaisen tehdessä työtään lasiseinän takana vei tällä kertaa pidemmän korren. ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 13.10.2020 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Fiat 500 |
Viissatanen myyty tänään. Lyhyesti kuvattuna se oli edullinen ja harmiton ylläpidettävä sekä erittäin hauska auto. Epämukava, mutta hauska. Kokonaisuutena hyvä auto. Fiatin tilalle tulee jotain teknisesti paljon häiriintyneempää... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |