Fiat Ducato 2.8 JTD vm 2002 tuollainen potilas tuli pihaan. Oireena on että samaan aikaan on herennyt toimimasta nopeudenrajoitin ja ABS. ABS anturit kävin lävitse kaikki toimivat. Maadoitukset myös käyty. Huohottaja käyty lävitse ei löydy lämmitintä. Välillä kuulema lampunpesijät pyyhkivät yksinään, hehkun valo vilkuttelee. Autocomilla yritetty päästä lukemaan vikakoodeja pääsemättä niihin käsiksi (3 napainen pistoke). Konehuoneen puolelta palaa välittömästi yksi 15A sulake, ohjekirja ei kerro mistä sulakkesta on kyse. Mikähän mättää? Alla kuva konehuoneen sulakerasiasta, ympyröitynä kärähtävä sulake.
Liitteet:
DUCATO 2.jpg [ 34.77 KiB | Katsottu 15358 kertaa ]
Toimiiko ne absit ja rajoitin kun toi sulake on pois? Siis onko kyse vakkarin parina olevasta säädettävästä rajoittimesta vaiko kevyen k-a:n kiinteästä rajoittimesta?
Onko tossa BSM-boksi? Eli siinä konehuoneen sulakerasiassa älyä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
powerage
Viestin otsikko: Re: Fiat Ducato sähkö probleema
Lähetetty: 10.08.2019 21:59
Viestit: 708
kyseessä on k-a kiinteä rajoitin. Ei ole BSM-boksi. Liekkö joku jälkiasennus sulakeboksi kun ohjekirja ei tunne sitä. Autossa webasto. Sulaketta en ole ottanut pois, koska se kärähtää välittömästi kun laitan virrat päälle. Johtoa on hankala seurata kun se menee paksuun johtonippuun.
edit. ja moottorin vikavalo (suuttimen kuva) palaa, mutta se on kuulema palanut jo kauemmin.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
olli__o
Viestin otsikko: Re: Fiat Ducato sähkö probleema
Lähetetty: 11.08.2019 01:15
Viestit: 4994
Joskus pahojen oikosulkujen haussa on näppärä käyttää sulakkeen tilalla lamppua, vaikka lyhyet johdot kiinni ja tunkee johdot latta-abikoilla sulakkeen kantaan. Esimerkiksi 55/60 W H4:ssa jäi yleensä kaukovalo ehjäksi ja ennen vanhaan jätin usein niitä viankakuun ja erilaisiksi keinokuormiksi - nykyään eipä niitä juuri enää käytetä, mutta jos joku sopiva lamppu löytyy...
Lampun kirkkaudesta näkee myös onko täysi oikosulku, mutta jos 15 A sulake palaa, niin aika hyvä oikosulku on kyseessä.
Sitten vaan repii epäilyttävien osien liittimiä irti kunnes valo sammuu tai mittailee tuleeko jonnekin ayöttöön sopiva pieni jännite, joka on sama kuin ampun toisella puolen. Ihan kaikkeen ei tietysti sovellu hyvin ja joskus alijännite voi halottaa myös elektroniikkaa tai pitkäaikainen virta kuumentaa osia, mutta yksi ajovalo rajoittaa virran noin 5 A kun auto sammuksissa.
Kannattaa tutkailla myös mikä ja minne voisi mennä jos ei ole alkuperäinen, erilaisia lisävalo/audio johtoharakanpesiä usein löytyy vanhoista autoista.
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.