Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 06.08.2018 19:06 

Viestit: 6
JA per***e, kun kaikkia murheita pitää ihmisen haalia ittelleen, kun elämä on muuten niin helppoa... :lol:

Tuli tuossa ajeltua pajerosta kansi entiseksi, ja nythän se ajatus siitä rojektista lähti käyntiin, kun meinasin ettei japsitiisselin elvytys oikeen innosta, kun aikasempi kokemus muutamasta hodarista on ollu kyllä pelkkää plussaa... (RHY, RHX, RHZ, RHR, 4HS)
Nyt pitäisi vaan saada kahmittua jostakin kaikkea jännää sähkökaavaa ja tietoa, että saiskohan ykköskoppaisen 2001 vuotisen C5:en 4HX-konetta millään ilveellä eriytettyä tuommoiseen katiskaan :?:
Onko foorumilla kellään kokemusta tuon ikäisestä padasta, että onko se sitten Boschin EDC15C2:lla tai Siemensillä, niin tarviiko se todellisuudessa BSI-ohjainta mihinkään, vai oisikohan tuo ECU mahdollista purkaa omaksi yksittäiseksi ohjaimekseen?
Ja joo, senverran olen tietoinen, että ajonestohan siitä on pakko saada poistettua, jotta ei tule niitä murheita, mutta se ei tunnu tänäpäivänä olevan kamalan kallista puuhaa, niin kiinnostaisi vaan ihan "pikku" muutoksena tuommoinen moottori sovittaa pajeron nokalle, ja tietenkin mitsun laatikkoon... :D
Mahtaakohan tuolta service box:sta saada miten tarkkoja sähkökuvia, kun en oo tähän mennessä ostellu sinne mitään lukuoikeuksia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 07.08.2018 11:09 

Viestit: 3980
Ottamatta kantaa käyttötarkoitukseen ja siihen sopivuuteen/järkevyyteen, niin onko tuota muulla ECUlla kuin EDC15C2:lla? Mutta aika monessa erilaisessa autossakin (osaa DW12 pohjautuvista myöhemmistä koneista) löytyy (Fordillakin+Land Rover), 2.0 litraista ainakin vielä useammassa merkissä.

Jotenkin sen varmaan luulisi olevan mahdollista, en tiedä myöskään riittääkö "immo off" ECUn puolelta, vai vaatiiko se paljonkin virittelyä jos väylä ja BSI yhteys poistetaan? Mitäköhän moottoriin liittyviä toimintoja menee BSI:N kautta, ainakin tankissa olevn polttoainepumpun ohjaus, jos sellainen on, mutta jotenkin luulisi että ECU lukisi suoraan kaikkia moottorin antureita ja vaikkapa kaasupolkimen asentoa?

Entäs olikos tuossa 2.2 konemallissa myös hiekkassuodatin pakoputkessa ja vaatiikohan se lisää virittelyä tai ECUn koodista poistoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 07.08.2018 13:11 

Viestit: 6
Joo, ohan noita moottoreita käytössä vaikka missä vehkeissä, mutta varmasti halvin vaihtoehto on ostaa vanha sitruuna... :lol: :lol: :lol:
Nooh, eiköhän tuohon jotakin selvyyttä tahdo löytyä, kun aikansa kaivaapi. Saarivaltiosta HDI Tuningilta vastasivat että helpoimmalla pääsee, kun jättää tuon BSI-moduulin kiinni tuohon ECUun, ja koteloi sen vaan johonkinpäin autoa, mutta tässä taasen päästään siihen muttakun juttuun, että mahtaako siitä saada noin vain karsittua kaiken muun irti, ettei mene BSI täysin juntturaan?!
Tuohon Siemensin ECU asiaan ei ole ihan suoraa vastausta tullut mistään suunnalta, mutta joissakin artikkeleissa puhutaan että tätä 133 heppaista olisi SID-ohjaimellakin. :?:
Kyselin tuossa konttorilta tuota FAP-juttua, että onko se tarpeen olla putkistossa kiinni, kun moottori viedään toiseen ajoneuvoon, mikä on alemman päästöluokan laitos, niin vastaus oli että selvitellään asia varmaksi, mutta heillä oli sellainen käsitys, että saattaisi olla ihan ookoo ilmankin loukkua, jos tuossa luovuttaja-autossa sellainen sattuu olemaan, koska tuossa ei ole sitä samaa verohyötytilannetta kuin oli aikanaan tässä bensavehkeitten vähäpäästöisyydessä 90-luvun taitteessa.
Ja jokatapauksessa veikkaan että vanhan pajeron saastutus vähenee, oli siinä FAP tai ei, jos kuitenkin verrataan tuota 70-luvulla suunniteltua generaattorikäyttöön ajateltua moottoria, tai sitten tuommosta kommarihärpätintä... :D :lol:
Hyvähän se olisi, jos sitä ei tarvis asentaa sinne, niin samalla ohjelmoinnillahan se FAP:n poisto tulisi kuin ajonestonkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 07.08.2018 15:27 

Viestit: 3980
Ihan kaikista halvinta loppuunajettua konetta ei kannattane ottaa pohjaksi, kai siinä muutama toimintatonni palaa kuitenkin ennen kuin eri vehkeen koneen saa sopimaan konehuoneeseen.

Veikkaan että jos FAP vaaditaisiin, ei sitä ei saane helposti toimimaan helposti ilman BSI:tä, eli polttoprosessi ja valvonta menee sen kautta, samoin kuin ylimääräisen sähkökuormankin kytkeminen.
Tuossa kuvausta EDC15C2+FAP: http://citroeny.cz/navody/c5/System_Bos ... cky%20.pdf

Mutta mikä estäisi käyttämästä 2.0 HDI 110, se on paljon yleisempi ja sitä löytyy myös halvemmalla, minusta mutu/fiilispohjalla vähän luotettavampikin, pieni ero tehossa, muttei taida oikeasti tuntua missään, ja samalla kun ottaa immo-off voi tuunata lisää tehoa? Mikä on maksimi teho, mikä tuossa saa olla, vai tuleeko rekisteriin ollenkaan, ilmeisesti aikomus, jos konttorilta kyselty?

Tuon perusteella pääosa osista saa muuten ohjauksen ECUn kautta, myös hehkutus:
http://www.hdi-tuning.co.uk/downloads/edc15c2pinout.jpg
mutta tuo on elkupään ECU EDC15C2 yksiosaiselle liittimellä (sitä taisi olla ainakin pösö 406:ssa 99-00) ja tuossa on erona selkeästi vaikka poljinkytkimien toiminta, tuon toisen dokumentin mukaan se tieto tulee BSI:ltä, eli olisikohan uudemmassa kolmiliittimisessä eri lailla toiminnotkin (mutta mahtaako niitä (jarrun ja kytkimen asentotietoa) edes tarvita ilman vakionopeudensäädintä)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 09.08.2018 12:14 

Viestit: 6
Nojoo, rahaahan nyt aina väkisinkin menee, kun konepellin aukasee tuommosesta vanhasta japsimaasturista... :cry:
Pitää selvitellä sitä FAP-pakkoa, että jos se luovuttaja-autossa on, niin ohjauksen poltosta otan jokatapauksessa pois, ja ohitusputki paikalleen normikäytössä.
Tuota 2.0 HDi:tä mietin aluksi kanssa, mutta tuosta tutulta sattui sopivasti löytymään tuollainen C5:nen, niin ajattelin siitäkin syystä ottaa sen luovuttajaksi, kun hankintahinta on erittäin sopiva. :lol:
Ja toisaalta tuo lastuttelu on aina vähän riskaabeliä, jossei tee samantien koko konetta uusiksi, kun kuitenkin maasturin nokalla moottori on aika paljon rajummalla kuormalla jos vertaa henkilöautoon (ilmanvastus, voimansiirron vastukset, paino jne.), miksi aattelinkin että mieluummin mnee tuolla vakio 2.2 litraisella, ilman mitään softasekoiluja, koska jokatapauksessa tuossa 4HX-koneessa on paljon laajempi vääntökäyrä, mitä jossain vanhassa mekaanisella pumpulla ja paasikiven aikaisella ahtosysteemillä tehdyssä padassa, niin uskon sen olevan huomattavasti jouheampi.
Se vakkarihomma siinä nyt ei periaatteessa ole mikään murhe, kun pajerossa on oma vaijerivetoinen alipaineohjattu vakionopeussäädin, niin polkimeen nyt on helppo tehdä vaijeriveto jalkotilaan, niin eipä sitä vakkariasiaa tarvii miettiä sen suuremmin. :roll:
Muttajoo, ainahan nää tämmöset muutosprojektit menee sillä leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, mutta oishan se elämä liian helppoo ilman näitä mahtavia projekteja! :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 09.08.2018 13:15 

Viestit: 3980
Lähinnä mietin 2.0:aa tehon kannalta, eli jos Pajeron pienimpiä (ja vähän isompitehoisiakin) dieseleitä korvaa tuolla koneella, äkkiä teho kasvaa yli prosenttirajan, mutta voi olla että noissa on kaikissa samat jarrut, eikä niitä ja alustaa tarvitse silti päivittää kun löytyy tehokkaampia bensakoneita vertailuun?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi uuteen käyttöön...
ViestiLähetetty: 09.08.2018 13:23 

Viestit: 6
Jaaniijuujoo, joo tosiaan katsastuskonttorilta sanoivat että kun teho pysyy tuossa 20% kasvun sisällä, niin ei tarvitse tehdä osavertailua, ja tuossa 2.8 TD:ssähän on se 92kW ja tuossa 4HX:ssä on se 98kW, niin menee siinä puitteissa yksiin... :)
Eli minimivaatimuksilla pitäs mennä : tehonmittauslappu missä näkyy ahtopaine, selvitys moottorin alkuperästä, lujuuslaskelmat moottorinkiinnikkeistä (hitsauslisäaineet ja perusmateriaalit) jne.
Ja onneksi tuo pajero on 2.8 koneella, koska alustanosat on vastaavat kuin 3.0 bensassa ja suurimmalta osin 3.5 bensassa. :mrgreen:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: