|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 11.07.2017 22:31 |
Viestit: 1496
|
Tässäpä kokemuksia n. puolentoistavuoden ja 35000km ajalta Renault Clio Sport Tourer Tce 90:sta. Kyseessä on ns. ”neloskoppanen” Clio farmarina. Autoni vuosimalli on 2013, eli siis ensimmäisiä farmareita tästä korimallista ja sillä on ajettu 90 000km. Auto tunnetaan, joillakin markkinoilla nimellä Grandtour, vaikka kovinkaan ”grand” se ei ainakaan kokonsa puolesta ole. Eipä kyllä ole erityisemmin ”sportkaan”, jos ei sportiksi lasketa varsin räväkän väristä sisustaa, etenkin rattia. Xsara Picasso 2.0 Hdi:n myin pois 400 000km ajettuna ja ostin tämän Clion tilalle. Renaultin pitkä, neljän vuoden takuu houkutti samoin halusin kokeilla tälläistä modernia kolmesylinteristä ”downsizing” moottoria. Halusin myös kokeilla ”sitä huonointa ranskalaismerkkiä”, josta kaikki varoittavat. Eivät kuulema kestä kuin pyhättömän viikon. Uutta haikailin, mutta käytettynä löytyi kaksi vuotta vanha, hinnastaan puolet (!) hävittänyt 55 000km ajettu yksilö, joten tein mielestäni ”hyvät kaupat”. Takuuta ja hintaa puolet jäljellä uuteen nähden. Kyllähän siirtymä vuosimallin 2003 Picassosta, kymmenen vuotta uudempaan ja kaikinpuolin modernimpaan autoon oli huima. Erityisesti viehätti se, että kun jotain hallintalaitetta käyttää se yllättäen toimii! Penkin runko ei läsötä ja kaikki pisteet mittaristossa toimii. Ei palella pakkasella yms.
Yhtenä houkuttimena lisää oli myös auton ulkonäkö. Itse asiassa se oli syy miksi alunperin autokauppaan astelin. Kadunlaidassa näin tälläisen ja ajattelin tutustua lisää. Yleensä farmariautot ovat susirumia, kuten kaikki Audin tekeleet, mutta Cliossa on onnistuttu. Mittasuhteet ovat kunnossa ja auto näyttää joka kulmasta silmääni hyvälle. Tähän yksilöön oli valittu näyttävä ilmeisesti Clion suosituin, n.700€ lisähintainen ”Flamme” punainen metalliväri.
Auton vakiovarustelu on varsin hyvää nykyautojen vähimmäistasoa: vakionopeudensäädin (pitää nopeuden tasaisesti mäkiselläkin tiellä), nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin, Renaultin leipälapion kokoinen avainkorttimolisko (miksi se on niin iso, eikö olisi voinut siromman tehdä?), sähkölasit edessä, pyyhkimissä säädettävä tihku (minusta tämä on parempi kuin automaattisesti säätyvä) ja yllättävän heikkotehoinen manuaali-ilmastointi. Huollossa täytätin ilmastoinnin, joten vikaa siinä ei ole. Se on vain tehoton. No, eipähän vilustu ainakaan sen vuoksi. Takalasin pyyhkimessä on ärsyttävä automaattipyyhkäisytoiminto. Ymmärrän sen toimivan silloin kun peruuttaa ja tuulilasinpyyhkijät ovat käytössä, mutta takalasin pyyhin aktivoituu vielä hetki sen jälkeen kun tuulilasin pyyhkimet on naksautettu off-asentoon.
Muita varusteita ovat kosketusnäytöllä pelaava navigaattori bluetoothilla (MediaNav). Navigoinnin saa varoittamaan nopeusvalvontakameroista, mutta ominaisuutta ei hermo kestä pitää päällä, koska sitä ei saa äänettömäksi. Esim. Garminin-navigaattorin saa varoittamaan kameroista pelkällä symbolilla, mutta Renskan navi piipittää satoja metrejä ennen kameraa ja kameran kohdalla kuin jossain Das boot-elokuvassa. Itä-Suomessa noita kameroita on kaikkien teiden varsilla 16 metrin välein, joten piipitystä siis riittää.
Navigaattorin karttapäivitys oli mielestäni kallis n. 80€ Pohjois-Euroopan kartat. Hinnasta huolimatta tein päivityksen, koska mitä vanhentuneilla kartoilla olevalla navigaattorilla tekee? Päivityksen voi tehdä kotona valmistajan ohjeiden mukaisesti. Joitakin ”hoonosoomi” käännöksiä on joidenkin kadunnimien kohdalla. Karttojen kanssa samalla päivittyi koko MediaNavin -ohjelmisto uudempaan versioon. Huomiona muuten tässä autossa ei ole cd- eikä muitakaan ”vanhan” median soittimia, vaan radion lisäksi ääniä voi kuunnella usb:n tai bluetoothin kautta. Puheäänen puolesta bluetoothissa ei ole hurraamista, mutta onpahan ainakin kuljettajalle miellyttävä, joskin vastapuoli kärsii huonosta äänestä. Yllättävästi auton alta löytyy täysikokoinen Michelin-vararengas. Ilmeisesti ollut lisävaruste. Lähes ylellisyyttä ovat kaasujouset konepellissä. Niitä ihme rautakeppejä ei tarvitse siis sohia tuulilasinpesunestettä lisätessä. Nesteen lisäystä tosin vaikeuttaa nestesäiliön tiheä sihti ja sitä kautta hidas säiliön täyttö. Ajovalonpesureita ei onneksi ole. Niistä en pidä.
Erityisesti kiitosta tulee nopeusmittarin tarkkuudesta. Vakiorengaskoolla 195/55/R16 mittari näyttää 2km/h väärin. Talvirenkaiksi ostin edullisemman rengaskoon Kumho -nastattomat talvirenkaat (205/60/R16). Tällä rengaskoolla mittarivirhe on 0km/h. Hyvä näin.
Tilat ovat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle ihan ok. Välillä on ahdasta, mutta yleensä sopii. Aikuisille takapenkki on todella ahdas. Kattokaiteisiin saa tavarankuljetuslaatikon kiinni, mikä antaa lisätilaa tarvittaessa. Tavaratilassa ilahduttaa välipohjan alle jäävä suuri lisätila sekä kynnyksetön lastausaukko. Koiran on helppo könytä konttiin.
Sitruunapatongissa autojen mukavuus on tietysti se ykkösjuttu. Siitä seuraavaksi.
Ajomelu on kovaa Suomen teillä kuten muissakin tämän kokoluokan autoissa. Uudella sileällä asfaltilla menee kuin ninja yössä.
Etuistuimista pidän. Ne ovat yllättävän isot, ryhdikkäät, mutta pinnastaan pehmeät. Materiaali on helposti pölyä keräävää kangasta. Suomessa ei ainakaan toistaiseksi ole myynnissä Initiale Paris -mallia keinoeläinverhoilulla.
Rattiakseliin välittyy moottorin tärinää etenkin tyhjäkäynnillä, silloin kun start/stop -ei sammuta moottoria. S/S:sta puheen olleen, se toimii todella fiksusti. Kovilla pakkasilla ei sammuta konetta eikä muutankaan jokaisella pysähdyksellä. Sen saa napista kokonaan pois päältä, mutta oikeastaan siihen nappiin ei tarvitse koskea koskaan. Ohjaus on mielestäni ihan ok muuten, mutta maantien karheus tuntuu ohjauksessa. Suuret renkaat pamauttavat poikittaiset asfalttisaumat epämukavasti läpi, muuten jousitus on, taas kokoluokka huomioiden riittävän mukava. Ajoittaista pompotusta esiintyy. Soratiellä nimismiehen kiharoissa auto on huono. Tärisee ja rämisee. Pelottaa, että särkyy jostain. Auto on myös maavaraltaan hyvin matala. Matala etupuskuri ei ole edes auton matalin kohta, vaan heti puskurin alla on ilmanohjain, jonka olemassa olo on hyvä muistaa. Huonoille teille joku 150 000€:n Mersun Geländewagen on varmasti parempi.
Kulutus on omissa ajoissani 5,5-6,5 l/100km. Valmistajan lupaukset eivät ole siellä päinkään. Valehtelusta seuraa tietysti käyttäjälle edullisempi vero, mutta siihenkin tulee tulevaisuudessa muutos kunhan uusi mittausnormi tulee käyttöön. Moottoritievauhdissa bensaa kuluu jo V6 Xantian tahtia 6-8 l/100km. Kuuluu olevan yleistä näille pikkumoottoreille. Suorituskyky on tälläiselle rauhalliselle kuskille aivan riittävä. Moottori on mielestäni ihan asiallinen, tyhjäkäyntivärinää lukuunottamatta. Liikkeellelähdöissä saisi vääntää paremmin, mutta näinkin pärjää. Kuten alussa totesin, ei ole mikään ”sport”.
Pienestä moottorista huolimatta auto on pakkasillakin lämmin ja edessä lämpö jakautuu tasaisesti jaloille, käsille ja tuulilasille. Taakse ei ole jaloille ilmakanavia, mikä on huono juttu. Keulalla on ”automaattinen viimasuoja”, joka aukoo ja sulkee muoviläpysköjä jonkun logiikan mukaan. Tästä huolimatta olen suojannut jäähdyttimen ihan kunnon muovisella, auton puskurin muotoon taivutetulla mustalla muovilätkällä.
No onko ollut vikoja? On. Erikoinen vika. Satunnaisesti vakionopeudensäädin putoaa pois päältä kun vilkun kytkee oikealle. Hankalasti paikallistettu vika löytyi oikeanpuolen takavalosta, joka on tehtaalla Turkissa kytketty jotenkin väärin. Auto ei aina tiedä syttyykö vilkku vai jarruvalo, joten se silloin epätietoisuudessaan pudottaa vakionopeudensäätimen pois päältä. Loogista. Valo vaihdetaan takuuseen seuraavassa huollossa. Toivottavasti tulee sillä kuntoon. Hätäpäissään vaihtoivat autoon koko vilkkuviiksipaketin takuuseen, koska niissä on kuulema ollut ”jonkin verran” ongelmia. No, onpahan nyt uudet nekin. Sisustan osat ovat vähän huonolaatuisia ja osin heikosti kiinni. Ei ole yhtä hyvin koottu kuin esim. Fiat 500.
Renaultin ohjelmistopolitiikasta mielenkiintoinen yksityiskohta. Auton softaa ei automaattisesti päivitetä uusimpaan. Ainoastaan silloin, kun tehdas käskyttää huoltoa tekemään niin jonkun tietyn vian korjaamiseksi. Uutta ohjelmaa ei päivitetä varmuuden vuoksi. Esim. Volvolla taas voidaan asiakkaan niin halutessa, päivittää mikä tahansa palikka erikseen. Renault -foorumilla näytti olevan keskustelua tästä, mutta en viitsi sinne rekisteröityä jahkailemaan.
Kouluasteiskolla, ilman kilpailijoihin vertaamista annan arvosanaksi 7+. Tyytyväinen olen toistaiseksi ollut, mutta pienillä viilauksilla tästä olisi saanut paremman. Jopa kasin arvoisen. En tiedä millaisia muut tämän luokan autot (pienet farmarit) ovat. Monilla kokoluokan ”ei-farmareilla” olen ajanut lyhyitä matkoja, mutta näin perusteellista koeajoa on luonnollisesti mahdoton tehdä kaikkien käyttöominaisuuksien huomaamiseksi. Ilmeisesti olen liian kriittinen, sillä automalli on yksi euroopan myydyimpiä ja näin ollen yksi parhaista(ko)?
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 12.07.2017 00:50 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Mukavaa lukea tekstiä missä ei ole kirjoitus- tai kielioppivirheitä kolmea joka virkkeessä ja jossa on jonkinlaista kappalejakoakin.
Itselläni oli tuo Clio yhtenä vaihtoehtona kun ostin Cactusta. Juuri tuo navin ja bluetoothin heikkous pudotti pois listalta. Tosin saisihan tuohon vuosimalliin 2DIN-navinkin laitettua.
Hyvä arvostelu kaikenkaikkiaan. Silti pidän Clioa kyllä yli seiskan autona ja itse asiassa laadukkaimpana Renaultina pitkään aikaan.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 19.07.2017 21:58 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Onko Laurilla kokemusta 10 vuotta vanhemmasta Cliosta? Siinä oli mielestäni ikäisekseen ja kokoisekseen todella hyvin pikkukiharat ottava alusta. Koko koppa ei tärissyt ja rämissyt.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 20.07.2017 11:43 |
Viestit: 1496
|
Aapeli kirjoitti: Onko Laurilla kokemusta 10 vuotta vanhemmasta Cliosta? Siinä oli mielestäni ikäisekseen ja kokoisekseen todella hyvin pikkukiharat ottava alusta. Koko koppa ei tärissyt ja rämissyt. Ei ole kokemusta muista Renaulteista kuin tästä avausviestissä olevasta. Tälle uudelle kaikkein pahinta alustaa ovat peräkkäin olevat epätasaisuudet, nimismiehen kiharat, juuri tielle ajettu karkea murske yms. Tuntuu ettei jousitus ehdi mukaan tuollaisiin nopeisiin liikkeisiin. Samasta syystä ehkä nuo poikkisaumat iskevät läpi. Liekö johtuu uusien autojen jäykemmistä korirakenteista vai mistä. Moottori-lehden koeajoissa monia muitakin uusia autoja on moitittu pintakovuudesta, joten olisiko vain nykyajan trendiä tämä? Jottei jäisi aivan väärä mielikuva, niin ei uusi Clio yleisesti mitenkään epämukava ole, pois lukien tuo edellämainittu. Juuri tein 800km ajoreissun Virossa ja kehun edelleen etuistuimia. Mukava oli niissä taittaa matkaa ja maantiellä jousituskin pelaa "ihan ok".
Liitteet: |

pienikuva_cliosta.jpg [ 108.61 KiB | Katsottu 37244 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 29.05.2018 20:27 |
Viestit: 1496
|
Tilannepäivitys Clion tarinaan. Kilometrikello näyttää tällä hetkellä 112 000km. Talvella 2017-2018 autoon ilmaantui kaksi ihan rehellistä vikaa. "Hahaa" nauraa kuoro taustalla. Mitäs ostit Renaultin! Olen kummastellut sitä kun vuoden aikana auto on syönyt n. litran jäähdytysnestettä. Talvella säiliö oli muutamia kertoja päässyt min -tasoon saakka, mutta nyt keväällä nestettä ei taas ole hävinnyt ollenkaan. Syyksi paljastui termostaattikotelo ja vielä tarkemmin sen kovettunut tiiviste. Tiiviste oli siis aivan kivikova ja painunut linttaan kannen välissä. Tästä syystä nestettä pääsi kylmällä säällä häviämään pikkuhiljaa järjestelmästä. Mitään vuotojälkiä ei ole näkynyt auton alla tai muuallakaan, joten varsin salamyhkäisesti on kato käynyt. Lämpimällä säällä neste pysyy kotelon sisällä. Vuotava osa meni uusiin ja onneksi uudessa varaosassa on erilainen, notkeampaa materiaalia oleva tiiviste. Voinee siis olettaa, että uudempiin vuosimalleihin on laitettu paremmin aikaa kestävästä materiaalista tuo em. säiliö. Toinen mukavuuteen vaikuttanut vika oli paineet kadottanut ilmastointi. Järjestelmä oli täysin tyhjä ja vika oli yhdessä vuotavassa putkessa, jossa oli silmin näkymätön halkeama, jonka oletettiin syntyneen paineiskuista. Ko. vuoto osuu putkessa sellaiselle osuudelle, jolla ei ole tukea. Putki päässee siis heilumaan. Tässäkin tapauksessa Renault on ottanut opikseen ja uudessa vaihto-osassa on erilaiset kiinnikkeet ja niitä on tiheämmin kuin aiemmin. Lisäksi autoon tehtiin jokin "kampanjakorjaus" takapenkin kiinnikkeisiin. Kuopion Renault -huolto ansaitsee kiitosta ja kehuja. Asiakkaan huoliin ja kysymyksiin ottaudutaan aidosti kiinnostuneesti ja ammattitaidolla. Ko. puljussa on mukava asioida. Huollon käytös on saanut harkitsemaan seuraavaksikin autoksi Renaultia...tai Daciaa... MediaNaviin oli tullut uusi ohjelmistopäivitys, jonka tekeminen onnistuu valmistajan ohjeiden mukaisesti kotikoneella usb-tikun avulla. Sekin on nyt siis ajantasalla. Nyt olisi auto taas "kovvoo ajua vaille"  .
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 30.05.2018 22:11 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Lauri kirjoitti: Olen kummastellut sitä kun vuoden aikana auto on syönyt n. litran jäähdytysnestettä. Talvella säiliö oli muutamia kertoja päässyt min -tasoon saakka, mutta nyt keväällä nestettä ei taas ole hävinnyt ollenkaan. Syyksi paljastui termostaattikotelo ja vielä tarkemmin sen kovettunut tiiviste. Tiiviste oli siis aivan kivikova ja painunut linttaan kannen välissä. Tästä syystä nestettä pääsi kylmällä säällä häviämään pikkuhiljaa järjestelmästä. Hyvä havainto, kiitos tästä. Meilläkin on pähkäilty samaa mysteeriä, sitäkin että voisiko se liittyä jotenkin Webaston käyttöön, kun se on oikeastaan ainoa, mikä on talvella eri tavalla. Mutta täytyypä ennen syksyä vaihtaa tuo tiiviste. 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 31.05.2018 18:59 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Lauri kirjoitti: Yhtenä houkuttimena lisää oli myös auton ulkonäkö. Itse asiassa se oli syy miksi alunperin autokauppaan astelin. Kadunlaidassa näin tälläisen ja ajattelin tutustua lisää. Yleensä farmariautot ovat susirumia, kuten kaikki Audin tekeleet, mutta Cliossa on onnistuttu. Mittasuhteet ovat kunnossa ja auto näyttää joka kulmasta silmääni hyvälle. Tähän yksilöön oli valittu näyttävä ilmeisesti Clion suosituin, n.700€ lisähintainen ”Flamme” punainen metalliväri.
Komppaan. Tuo Clio farkku käy myös meikän silmään oikein kivasti.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Renault Clio IV Sport Tourer Lähetetty: 24.04.2019 17:33 |
Viestit: 1496
|
Clion tarina alkaa minun osaltani olla päätöksessä. Uusi auto on tilattu ja noin kolme vuotta ja 80 000km ajettuani Clio siirtyy piakkoin vaihtoautorivistöön ja toivottavasti löytää pian uuden omistajan. Kaiken kaikkiaan autosta jäi hyvä mieli. Se ei ollut missään ominaisuudessa täydellinen, mutta täytti "tavallisen auton" paikan kiitettävästi. Clion muisto elää seuraavan auton moottoritekniikassa. 
|
|
|
|
 |
|
|