Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 10:35 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Nyt otettiin ihan uutta merkkiä kokeiluun kun halvalla sai :D Sain saxon myytyä Sunnuntaine ja lupasin vaimolle etten mitään osta lisää, no meni siinä 5 päivää :D

Eli 156 1.8TS SW 2003, kesällä hylätty leimalla. Ruostevauriota jossakin, alusta kolisee, etuiskari rikki jne.
Sen mitä alustaa kurkin, niin on massattu uutena ja mitään massiivisia vaurioita ei löytynyt. Seisonnassa oli oikeanpuoleisen etupyörän laakeri ruostunut ja piti infernaalista meteliä.

Lämmityslaite ei kääntele läppiä lainkaan, mutta ei ole akuutti, koska kaikista suuttimista tulee ilmaa. Jossain vaiheessa tutkittava, pikainen googletus kertoili korjaantuneen kun ottaa ohjausboksin liittimen auki ja laittaa takaisin, saa nähdä.

Tänään ehdin paremmin tutustumaan, jos vaikka saisi tehtyä osatilauksen. Joulun jälkeen olisi pari viikkoa aikaa roplailla :D



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 10:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5726
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Alfat on kyllä hyvänäköisiä pelejä, mutta ruoste taitaa olla aikamoinen ongelma. 156sia on pitkään ollut pilkkahintaan myynnissä, myös V6-koneisia.

Viime keväänä koeajoin pikaisesti 147:n 2-litraisena kun sellaista tyrkytettiin Jumpyyn vaihdossa. Jotenkin kiva sporttinen fiilis siinä oli ja vaalea sisusta vaikutti laadukkaalta, mutta kyseinen yksilö ei muuten vaan iskenyt.

166 on jotenkin houkutteleva, mutta pre-facelift on aika ruma. 159 on myös tosi nätti.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 11:07 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Kyllä noiden muotoilu on hyvin onnistunutta. Kun sen pihaan sain niin emäntäkin antoi tuomionsa, hieno on ja pojatkin aivan innoissaan. Ei ole yksikään sitikka/pösö vastaavia reaktioita perheraadilta saanut, joko ne on liian tuttuja tai sitten tuossa vaan on jotain. Kulkuahan tässäkin tuntuu olevan kun kierrokset pääsee ylös, vaikka onkin noin pienellä koneella.



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1566
Paikkakunta: Pirkanmaa
156 on kyllä makoisa laite ajella, varsinkin V6-koneella. Vaste kaasupolkimen painallukseen on jokseenkin välitön. 8-) Itselläni ei ole yhtään Alfaa ollut (vielä?), mutta kaverin laitteilla jonkin verran ajellut. Sisustuksen laadukkuus oli kyllä myös yllätys, osat on tukevasti kiinni ja saumat sekä liitokset on ainakin näkemissäni olleet ihan just eikä melkein.



__________________________________________________________________
C5 3.0 V6 HDi 240 Sedan Exclusive Automatique –13 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid -14 || 96 V4 1980 || Ducati Monster 620ie -02 || 
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 12:40 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
1.8 on moottorina ihan riittävä arkiajoon.Se on hyvää että noihin alfoihin löytää vielä useimmat varaosat kohtuuhintaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1641
Paikkakunta: Korpilahti
ja 5-pulttiset vanteet (v6-koneisissa?) käy CX;:ään... 8-) :mrgreen:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka"
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 Berline "VirheeKuukka", CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 13:24 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Tässä on 5x98 jako ja mukana tuli 3 sarjaa vanteita. Tarvikevanteet (16") voisi jopa myydä pois...

Tuosta ajettavuudesta jne. on vaikea sanoa mitään kun kaiken huomion vie pyöränlaakeri. Eniten herätti huomiota erittäin nopea ohjaus. Kiihtyyvyyslukemaa varten on selkeästi haettu kakkosen välitys niin että menee yli 100km/h.



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 13:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 187
Paikkakunta: 54800
Alustahan näissä kolisee kaikissa. Edessä ylempi tukivarsi kalajaa viimeistään puoli vuotta vaihdon jälkeen. Etukallistuksevakaajan runkopuslat vanhuuttaan kans. Niiden vaihto gynekologin hommia. Niihin voi vetää pari ruuvia tiukkaammaan.

Takaikkunoiden moottorit onnettoman heikkotehoiset, älä avaa. Niitä takaoven kahvoja ei sit saa talvella pahemmin repiä. Vesi jäätyy sinne alanurkkaan ja naks.

Tasapainotusakselia käyttää oma pikku hihnansa nokkahihnan takana. Vanhoista koneista joissa hihnapyörät kuluneet se katkeaa mielellään ja menee arvannet minne. Voi ottaa pois, jos malttaa olla kierrättämättä punaviivan tuntumaan.

Hyvä ajettava kyllä. Yllättävän pehmeäkin. Toki moottorijarrutuksissa liukkaalla perä tykkää tulla sivulle. Mutta se on hauskaa, kun mulla on esp joka aina pelastaa...



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 160tkm
-04 Alfa Romeo 156 V6 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 13:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5726
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
cxtb2 kirjoitti:
ja 5-pulttiset vanteet (v6-koneisissa?) käy CX;:ään... 8-) :mrgreen:

...ja Jumpyyn :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 15:30 

Viestit: 3676
Savitaipale kirjoitti:
Alustahan näissä kolisee kaikissa. Edessä ylempi tukivarsi kalajaa viimeistään puoli vuotta vaihdon jälkeen.
...
Yllättävän pehmeäkin.
...

Kannattaa ostaa laatuvalmistajan tukivarsia TRW tms., kyllä nekin toki kuluu, mutta normiajolla kuitenkin yleensä vuosia, ovat myös melko halpoja netistä, eikä niin kovin hankalia vaihtaa itsekään. (muistelisin että vajasta voisi vieläkin löytyä oikeanpuoleinen ylätukivarsi, kun ostin samantien molemmat, mutta sitten loppui kori ennen toista tukivartta)

Pehmeä oli ainakin pelleiltään, Citikassa oli tottunut ettei yleensä vähän reilussa kymmenvuotiaassa vielä mitään ruostetta ole, mutta tuo 156 oli jo aivan puhki: helmat, takajalkatilan lattian takareuna ja joku kotelo etupyörän edessä...

Pikku V6 oli mukava kierroskone, mutta olisi pitänyt jättää väliin tämä yksilö. (Jota kauppasi pikkuinen autoliike ja sen omistaja onnistui päästämään suustaan klassisia myyntilauseita, kuten "auto on ollut tehtaan johtajan tyttären käytössä" -hiljeni kyllä saman tien kun näki ilmeeni)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 18.12.2017 22:32 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Tänään ehdin käymään nosturilla. Ruosteet löytyi olli_o mainitsemista paikoista, eli molemmista helmoista takaosista hyvin pienet reiät ja kartturin puoleinen takalattian takareuna. Sanoisin että en pidä näiden paikkaamista minään. ;)

Pyöränlaakeri oli arvottu oikein eli oikealla puolella rohisee pyörittäessä. Kolinoiden syytä en sen paremmin tutkinutkaan, raidepäässä ainakin tuntui väljää vasemmalla. Ja kolina voisi kyllä olla koiranluu/vakaajan pusla kun toispuoleisessa terävässä kuopassa esiintyy.

Lämmityslaitteesta tuli todella huonosti ilmaa, suodattimen kun ensin löysi ja sitten heitti roskikseen niin ilmaakin alkoi tulla, mutta ilmansuuntaus ei tosiaan pelannut. Ohjainlaiteresetoinnin maininta aiheutti päätelmän että sähköresetti voisi olla kokeilemisen arvoinen. Sulakkeen kaivelu / irroitus ja näin alkoi läpät kääntyillä, paitsi keskisuulakkeiden pysyy kiinni. Tuulilasille ja alas toimii. Ilmastointikin tuntuu pelaavan.

Moottorin lämmöt nousee paikallaan 90 asteeseen, mutta ajossa tippuu 60-70 asteeseen, termostaatti pitää siis vaihtaa.

Tuulilasinpyyhkijöissä ei pelaa hidas nopeus, eikä palautus. Eli täysillä mennään tai sitten kädellä pitää kertapyyhkäsyä. Tähän löytyi vinkki moottorin purkamiseksi.

Eli tilauslistaan näin aluksi: etuiskarit, pyöränlaakeri, termostaatti.

Takaikkunat onkin veiveillä, mutta asr tässä onkin ja tuntuu pelaavan hienosti. Kitkarenkaat on alla ja näillä keleillä ei meinaa risteyksistä päästä pois. Aiemmin ihan samat paikat pösöllä ajelin ja nastoilla ei mitään ongelmia.



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 19.12.2017 02:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3114
Paikkakunta: Tampere
Olen tuollaisen busson omistanut ja se oli ehkä mädin auto ikinä. Sain siihen jollain konstilla leiman ja heti myyntiin. Siinä oli ehkä kattopelti ruosteeton.

Kiva ajaa. 156 ja 147 ovat erinomaisia ajettavia.
Oikeastaan vasta uusi Giulia pystyy samaan.
159 on nätti mutta vain kutoskoneisissa on nopea ohjaus, muuta ovat ihan Opeleita.
159 on liian painava auto.

Hyväkuntoinen 156 busso olisi kiva vielä joskus omistaa...



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 19.12.2017 13:05 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Tulipa tehtyä autopartsmarkettiin tilaus 240 eurolla. Etuiskarit, pyöränlaakeri, koiranluita, raidetangonpäät, vakaajan puslia, termari ja varmaan jotain muutakin. Jos noilla saisi edes katsastuskuntoon etupään osalta.
Pyöränlaakeri vaihtuu näköjään alle 15 minuutissa :lol: :lol: https://www.youtube.com/watch?v=ivB32NsXzQw



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 28.12.2017 20:08 

Viestit: 95
Hei!
Aina kun Alfasta on puhe, alkaa jotenkin kuumottamaan. Olen omistanut ja ajanut seitsemällä alfalla, kaikilla muilla , paitsi 156:lla, vähintään puoli vuotta. Ne vanhat giuliat oli joskus 60- luvun aikoihin ja sen jälkeenkin aivan erinomaisia ajettavia. Lisäksi tosi vahvoja autoja. Sitten alkoi Fiatin vaikutus tunkea läpi.
Viimeinen oli 156, "veekuutosella". Sen ostin Macean huutokaupasta kuvien ja myyntitekstien perusteella. Autossa ei ollut peltiä ollenkaan takana matkustavien alla. Lattiassa oli pelkkä matto. Siisti kuitenkin. Samaa sarjaa olivat kynnyskoteloiden sisäpuoliset pystyjuoksut.
Kone kiersi hienosti, vaihteita oli eteen kuusi. (ei kai muisti tässä petä?). Sisustus siisti vihreä sametti/plyyshi.
Mutta ei sitä kukaan olisi jaksanyt ruveta rakentamaan. Laitoin realistisella kuvauksella myntiin. Onneksi joltakin harrastajalta oli katkennut jakohihna samanlaisesta! Vanteiden hinnalla nostimme sen lavalle. Kaveri palautti kilvet ja kiitti kaupasta. Meni sulattamoon.
Hakapajamies
-happamia ovat pihlajanmarjat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 28.12.2017 21:17 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Aika paljon näitä 156 mallejakin on aivan pohjattomia, enkä kyllä ihmettele kun tuota pellin vahvuutta takalattiasta katselin. Tässäkin aivan siisti massa molemmin puolin ja pelti välistä pois. Ei kuitenkaan mikään iso työ.

Tänään siis purettiin pojan kanssa penkit jne. pois että sai lattiamattoa ylemmäs. 10x40cm palat molempiin takajalkatiloihin ja pienempiä muutama samalle seudulle.

Penkit raahattiinkin sisälle ja tehtiin tekstiilipesurilla pesuhommia. Kuraiset penkit muuttuikin paljon siistimmiksi. Jos huomenna on hyvä keli niin uutta peltiä täytyy sovitella, pihalle mahtuu paremmin kaikki vehkeet ja sotkuisessa ahtaassa tallissa on omat riskinsä... Mutta osatkin tuli tänään ja jos vettä sataa niin kilpuri pois tallista ja etupää osiksi ja uutta palikkaa sinne.



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 28.12.2017 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3114
Paikkakunta: Tampere
Etujarruletkun/putken pidikkeen kohta on semmoinen mikä kannattaa tarkistaa. Se lahoaa ja on ilkeä paikka hitsailla.



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 29.12.2017 12:30 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Tuonne pyörän taakse koitin jo ostaessa kurkkia, enkä nähnyt että olisi ollut puhki. Mutta massan alla voi olla mitä vain. Eiköhän se tuosta selkene kun etupäätä alan remontoimaan.



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 02.01.2018 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: Tampere
Huikko kirjoitti:
Olen tuollaisen busson omistanut ja se oli ehkä mädin auto ikinä. Sain siihen jollain konstilla leiman ja heti myyntiin. Siinä oli ehkä kattopelti ruosteeton.


Itse kun tuollaisesta 156:sta haaveilin joitain vuosia sitten, tuli vastaan yksilö jossa oli kattopelti(kin) ruosteessa. Alfa-foorumin selailu aiheesta paljasti, että kuprut maalissa tuulilasin yläreunassa eivät ole 156:ssa harvinaisia. Eikä kyse ollut kiveniskemistä.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 02.01.2018 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5726
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onkohan noita ruosteongelmia yhtä lailla esim. saman ikäluokan166:ssa tai tuossa kehutussa 159:ssä?

Facelift-166 olis komea peli...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alfa Romeo 156
ViestiLähetetty: 23.12.2018 13:16 

Viestit: 1205
Paikkakunta: Jokioinen
Tämä muuten on ollut ajossa elokuusta asti. Kiirettä kun ei ollut niin hiukan venyi laitto.

Lattiaa joutui aika reilusti tekemään uusiksi, mutta sehän on halpaa ja ärsyttävää niin ei sen takia edennyt. Etupyöränlaakeri olikin takapyörä, se olikin yllättävän kallis. Muuten mitään kallista laittoa ei ole ollut. Sähköjuttuja on ollut jonkin verran, pyyhkijöiden nopeudet korjaantui kun kurkkasi moottorin kulmavaihteeseen, kaiuttimet ja lämpömittari kun ovien liittimet käytti auki. Ai niin, ecu+ajonestopurkki+ajonestosiru piti hommata kun ei aina käynnistynyt, no briteistä nämäkin edullisesti. Kallistuksenvakain kolisi miehekkäästi, puslien vaihto olisi melko hankalaa... Muutama puuruuvi kumipuslaan ja jopas hävisi kolinat :D

Nyt kun tuolla enemmän on ajellut, niin ymmärrän oikein hyvin miksi näitä ostetaan! Todellakin on kiva ajaa ja tällä pikkukoneellakin sporttinen, luistonesto toimii erittäin hyvin, ei rajoita liikaa vaan antaa luistaa ja korjaa todella varovasti ilman että vauhti kuolee pois. Soralla kun oikein koitin kovempaa mennä niin siinä kohtaa missä yleensä tekee mieli vasemmalla jalalla jarruttaa niin tämäpä korjaa juuri sopivasti.
Mulla ei ole juuri koskaan ollut minkäänmoista uutta autoa mikä aiheuttaisi ostohaluja, mutta nämä kokemukset ja uusi Giulia...



307SW 1.6hdi, Alfa Romeo 156 stw 1.8ts, Ducato 2.3jtd maxi.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: