Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=28424 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 15.12.2018 13:59 ] |
Viestin otsikko: | Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Taas ajellaan ja kokeillaan. Jatkoa seuraa... https://youtu.be/6ldSiTQdy2s |
Kirjoittaja: | Huikko [ 15.12.2018 17:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Tuommoinen V6 bensakoneella on ollut toivelistala jo pitkään. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 15.12.2018 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Kyseessä on auto joka tuntuu jopa pientä kokoaan pienemmältä ajossa. Myönteinen karting-henki vallitsee ajellessa. Alfan 5-pyttyinen diisseli on erikoinen moottori eikä aivan vailla avuja, edes ääneltään. Mutta se turboviive... Jousitus? Kuten fiatissa, jäykähkö mutta ei kovin pintakova ainakaan 17 tuuman renkailla. Auto on responsiivisen ohjauksensa takia matka-ajossa varsin rauhoittava ajaa. |
Kirjoittaja: | savijo [ 16.12.2018 08:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Näytti olevan väärällä vaihteistolla. Automaatti pelaa tuon dieselin kanssa erittäin hyvin yhteen. Koeajappa sitten kun lumi on maassa. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 17.12.2018 23:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
savijo kirjoitti: Näytti olevan väärällä vaihteistolla. Automaatti pelaa tuon dieselin kanssa erittäin hyvin yhteen. Koeajappa sitten kun lumi on maassa. Eilen ja tänään sateli 20 cm lunta Pärnun seudulla. Kyllä Alfan neliveto on ihan oikea neliveto eikä mikään etuveto-neliveto-etuveto kuten lähes kaikki tämän päivän "nelivedot". Ajokäytös on liukkaalla sutimisenesto pois kytkettynä tasapainoista ja pikku nelipyöräluistossa ajelee mielellään. Subaru SVX:n tasolle ei kuitenkaan ylletä... Manuaali tarjoaa juuri pikku sudittelussa paremman tuntuman kuin automaatti. Mukavuudessa toki paljon hävitään. Niin, tarkennetaan siis että Alfassa voi kytkeä ensin vetoluistoneston pois, ESP:n jäädessä päälle mutta tosi kovilla raja-arvoilla. ESP puuttuu silloin peliin vasta kun sortokulma on 20 asteen paremmalla puolella, eli autolla voi ajella pikku luisussa edelleen ESP:n turvallisuuteen nojaten. Pitempi painallus kytkee kaikki apuvehkeet pois päältä, mutta siihen ei ollut sudittelussakaan tarvetta. Hieno ominaisuus joka hyvin monista autoista puuttuu. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 17.12.2018 23:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
![]() Tuommoinen Torsenihan siellä on. Oliko väljää voimansiirrossa? Näissä on ollut uusissakin semmoinen "klonks" mitä kävin koeajamassa aikanaan. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 20.12.2018 17:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/brera/9792698 Siinä olisi hieno Brera oikealla moottorilla, laatikolla ja nelikkona. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 20.12.2018 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Satuin taannoin olemaan nurkilla kun Volvo oli siinä seinän takana huollossa niin kurkkasin tuon. Aika kulahtanut yksilö kilsoihin nähden jäi vaikutelmaksi. En käynyt ajamassa, aiheeseen kallellaan oleva kaveri ei kaivannut tarkempaa raporttia. Laite itsessäänhän on hieno, juurikin tuo kori+moottori+voimalinja. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 21.12.2018 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Se on nyt ollut viikon tuossa pihalla, ja kun parkkipaikalla on lumikelillä lähdettäessä valittavissa Range V8 bensa 2004, Subaru SVX 1995 CXW, niin kyllä neliveto-alfa jää viimeiseksi. Se ei ehkä niinkään ole sen voimalinjan syytä... SVX:ssä on hienompi, responsiivisempi ja tunnokkaampi voimalinja ja neliveto, Rangessa taas talvivarustelu lämmitettävine ohjauspyörineen ja vastustuulilaseineen sekä erikoistehokkainen istuinlämmittimineen. Alfassa on samaa ongelmaa kuin Lancia Delta Integralessa - kun neliveto olisi parhaimmillaan, auto on kylmä ja ikkunat huurussa, ja lumi lattialla ei sula... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 21.12.2018 13:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
ds-jekkeri kirjoitti: ...Alfassa on samaa ongelmaa kuin Lancia Delta Integralessa - kun neliveto olisi parhaimmillaan, auto on kylmä ja ikkunat huurussa, ja lumi lattialla ei sula... Olisiko yhtenä vikana tuo dieselikone, bensa V6:ssa muistelen että lämpö piisas (156:ssa, muistelen joskus kun Etelä-Suomessa oli helmikuun alussa pakkasviikko ja aamulla -25 C ja kyydissä italialaisia, jotka olivat varustautuneet vähän kuin naparetkeilyyn ja olihan pihalla toki kylmä). Talvella tuntui että joka paikka nitisi, natisi ja paukkui. Muutenkin kyllä heikkoa laatua, eli kymmenvuotiaassa katselisin jo tarkkaan missä kunnossa on pohja, ja eri malleissa erilaisia "tyyppivikojakin" löytyy sopivasti. Kunnossa ollessaan mukavia ajella mutkaisella asfalttitiellä. |
Kirjoittaja: | savijo [ 24.12.2018 13:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
159 on kunnossa ollessaan oikein nopeasti lämpiävä ja erittäin lämmin auto. Siis kunnossa ollessaan. Meillä ainakin jäähdytysneste lämpenee 90 asteeseen muutamien kilometrien matkalla. Siellähän on mm. yli kW sähkölämmitystehoa ilmakanavissa eli lämmintä alkaa pukkamaan noin minuutin viiveellä kun auton käynnistää. Mutta se miksi lämmintä ei ehkä tule, voi johtua siitä että joku on ottanut akun päältä 2 maxisulaketta pois, syystä että näissä on erittäin helposti tyhjäkäynnillä vikisevä laturinhihna kun virtaa pyydetään isosti. (hihna on mallia venyvä, ilman kiristintä) Asiantunteva paja onnistuu kyllä laittamaan oikeinpituisen hihna paikallee sitä turhia venyttämättä. Meillä vikinät poistui ensimmäisen jakopäänlaiton yhteydessä ja huoltomies näyttikin vanhaa hihnaa kun oli aiemmin laitettu pykälää pidempi. P.S Joko Cayenne on ajoitettu? |
Kirjoittaja: | jasu [ 24.12.2018 14:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
savijo kirjoitti: tyhjäkäynnillä vikisevä laturinhihna kun virtaa pyydetään isosti. (hihna on mallia venyvä, ilman kiristintä) Asiantunteva paja onnistuu kyllä laittamaan oikeinpituisen hihna paikallee sitä turhia venyttämättä. Meillä vikinät poistui ensimmäisen jakopäänlaiton yhteydessä ja huoltomies näyttikin vanhaa hihnaa kun oli aiemmin laitettu pykälää pidempi. Tuli joskus nähtyä moinen, Alfa vitosdieselillä jonka hihnanvaihdossa oli mennyt alun toista päivää. Oli vähän muutakin siinä samalla. Autosähkökorjaamo, osaavat asentajat (muutaman tiedän muutakin kautta), lisäohjeita kyselivät Deltalta (joka ei halunnut ottaa hihnaa vaihdettavaksi, miksiköhän) josta opastettiin että "yleensä eka hihna on harjoituskappale, toisella pitäisi jo onnistua" jne... Näyttivät myös työkalua, millä hihnan saa helposti pyöräytettyä paikalleen. Neloskoneisessa vielä, mutta vitoskoneessa on hihnapyörä ikävän lähellä runkopalkkia, ei sovi työkalu sinne väliin. Maahantuojan kautta tuli joku ohjeensekainen maininta, joss höpistiin voimalaitepaketin nostamisesta konehuoneessa, sen verran että runkopalkin yläpuolelle nousisi ongelmapaikka... Ennen tuota kohtaamista, en edes tiennyt olemassaolevan venyviä moniurahihnoja... |
Kirjoittaja: | catmatti [ 24.12.2018 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Huikko kirjoitti: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/brera/9792698 Siinä olisi hieno Brera oikealla moottorilla, laatikolla ja nelikkona. Hmm kilometrit ja hinta on sama? |
Kirjoittaja: | Xari [ 24.12.2018 17:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
jasu kirjoitti: Tuli joskus nähtyä moinen, Alfa vitosdieselillä jonka hihnanvaihdossa oli mennyt alun toista päivää. Oli vähän muutakin siinä samalla. Autosähkökorjaamo, osaavat asentajat (muutaman tiedän muutakin kautta), lisäohjeita kyselivät Deltalta (joka ei halunnut ottaa hihnaa vaihdettavaksi, miksiköhän) josta opastettiin että "yleensä eka hihna on harjoituskappale, toisella pitäisi jo onnistua" jne.... Hienojahän nämä on, ajanut olen vain paria mut just tälläiset jutut karsii viimeisimmätkin omistushalut kun yleensähän se pitäisi olla merkkiliike joka korjaa ne hankalimmat jutut johon muut ei pysty, muutkin kokemukset Italialaisten varaosatoimituksista kun on vähän....jos osaa ei pystytä toimittamaan silloin kun pitäisi niin nämä lakkaavat vaan vastaamasta puheluihin. |
Kirjoittaja: | catmatti [ 24.12.2018 20:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Xari kirjoitti: jasu kirjoitti: Tuli joskus nähtyä moinen, Alfa vitosdieselillä jonka hihnanvaihdossa oli mennyt alun toista päivää. Oli vähän muutakin siinä samalla. Autosähkökorjaamo, osaavat asentajat (muutaman tiedän muutakin kautta), lisäohjeita kyselivät Deltalta (joka ei halunnut ottaa hihnaa vaihdettavaksi, miksiköhän) josta opastettiin että "yleensä eka hihna on harjoituskappale, toisella pitäisi jo onnistua" jne.... Hienojahän nämä on, ajanut olen vain paria mut just tälläiset jutut karsii viimeisimmätkin omistushalut kun yleensähän se pitäisi olla merkkiliike joka korjaa ne hankalimmat jutut johon muut ei pysty, muutkin kokemukset Italialaisten varaosatoimituksista kun on vähän....jos osaa ei pystytä toimittamaan silloin kun pitäisi niin nämä lakkaavat vaan vastaamasta puheluihin. Näin on hieno vehje mutta varaosat on niinkuin näin. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 26.12.2018 14:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
savijo kirjoitti: 159 on kunnossa ollessaan oikein nopeasti lämpiävä ja erittäin lämmin auto. Siis kunnossa ollessaan. Meillä ainakin jäähdytysneste lämpenee 90 asteeseen muutamien kilometrien matkalla. Siellähän on mm. yli kW sähkölämmitystehoa ilmakanavissa eli lämmintä alkaa pukkamaan noin minuutin viiveellä kun auton käynnistää. Mutta se miksi lämmintä ei ehkä tule, voi johtua siitä että joku on ottanut akun päältä 2 maxisulaketta pois, syystä että näissä on erittäin helposti tyhjäkäynnillä vikisevä laturinhihna kun virtaa pyydetään isosti. (hihna on mallia venyvä, ilman kiristintä) Asiantunteva paja onnistuu kyllä laittamaan oikeinpituisen hihna paikallee sitä turhia venyttämättä. Meillä vikinät poistui ensimmäisen jakopäänlaiton yhteydessä ja huoltomies näyttikin vanhaa hihnaa kun oli aiemmin laitettu pykälää pidempi. P.S Joko Cayenne on ajoitettu? Kyllä se vesi lämpiääkin ja lämmintä ilmaa tulisi jos ilmanvaihto toimisi. Kun käsin jaksaisi säätää kaikki suuttimet auki ja puhallusta isolle, ei auto kylmä olisi sinänsä... vaan kun automatiikka on huono. Mutta huurunpoisto ja automaatti-ilmastoinnin toiminta esim sivuikkuinoille ei ole hyvää, itse pitäis veivata nappuloita. Rangessa esim paljon paremmin toimii kokonaisuus. Lämmitettävän ratin ja istuinlämmittimien puute aiheuttaa lisäksi sen, että kädet ja posterioori ovat kylmät vielä 10 km ajoon lähdön jälkeenkin. Suuttimista ei tule lämmintä ilmaa ratin alueelle. Enpä ole porsasta ajanut kuukausiin, vaimo sanoi ettei ole vikavalo enää syttynyt. Olkoon. Ei ole minua kiihottava auto, korkea hitaasti kaasuun reagoiva möyhääjä. S65 ja Massikka vastaavat paremmin himojani. |
Kirjoittaja: | savijo [ 28.12.2018 11:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mikä peli - Alfa Romeo 159 4x4 |
Nää vuotaa hemmetin usein vettä mattojen alle joko tuulilasinvaihdon jälkeen tai sitten jokainen yksilö mihin ei ole vielä tiivistetty oviverhoilujen alla olevia peltejä. Tulee sateella ihan lorisemalla kun tiiviste on maatunut sieltä välistä. Toki huurteenpoisto voisi silti olla paljon parempi vaikka auto olisikin kuiva sisältä. Ilmastointihan pitää käytännössä olla aina päällä, mutta siitähän huolehtii automatiikka tuulilasilla olevan huuruntunnistimenkin mukaan. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |