Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 27.04.2019 21:09 

Viestit: 1491
Käyttäjäkokemuksia autosta, joka kantaa nimeä Mercedes-Benz A160 Business Style. Kyseessä on siis A-sarjan lähes hinnat alkaen malli. Halvinta olin menossa ostamaan, mutta myyjä puhui kahdessa sekunnissa valitsemaan aika tarkalleen tonnin kalliimman Business Style –varustelun, jossa käytännön erona perusmalliin tulevat paremmat etuistuimet monipuolisemmilla säädöillä sekä LED-ajovalot. Myös vanteet ovat tuuman suuremmat ja köykämiiniä, koristeosia pitkin autoa, mutta ne ovat toissijaista. Ainoina Business Styleen kuulumattomina lisävarusteina autossani on moottorilämmitin ja ylläpitolaturi, sekä 12v -pistoke tavaratilassa. Autossa on siis tämänhetkisen malliston pienitehoisin moottori (80kW) käsivalintaisella kuusinopeuksisella vaihteistolla. MITÄ? Joku ostaa bensamanuaalin vuonna 2019! SAIRASTA! Autoa pilkataan netissä “alitehoiseksi etuvetomersuksi Renaultin moottorilla”. On minulla ollut Renaultkin Renaultin moottorilla, joten pilkka sikseen. Sitä paitsi lohko tulee Renaultilla ja muu on Mercedeksen käsialaa, mikäli tämä tieto auttaa korjaamaan jonkun itsetuntoa. A-sarjahan ei ole täysin samanlainen läpi malliston, joten A160:n juttuja ei voi yleistää esim AMG-malliin. Mitä suurempitehoisia ja kalliimpia malleja kohti mennään, niin mm. taka-akseleissa on eroja, kaksoiskytkinvaihteistot vaihtuvat momentinmuuntimillisiksi, on nelivetoa jne. Em.jutuilla ei sinällään ole edes väliä, koska nyt keskitytään tähän tavallisen kansan A160 –malliin, joka hinnaltaan vastaa kohtuullisesti varusteltua Kiaa, Fordia tai Berlingoa(!).

A-mallia valmistetaan Saksan ja Unkarin lisäksi Suomessa Uudessakaupungissa. Tämänhän te tiedätte. Minunkin auton takalasissa lukee ylpeästi “Made in Uusikaupunki”. Muualla maailmassa siinä on tarra lauseella “The Best or nothing”. Suomalaiset ovat ylpeitä rakkaasta autotehtaastaan ja niin kuuluukin. Siellä kaltaisemme Pertit, Jormat ja Raijat näitä kasaavat. Ranskalaiset autot kootaan punaviinipäissään. Suomessa ilmeisesti sitten kossun ja kaljan voimalla...

Mercedeksen brändistä ja imagosta muutama havainto. Suomessa mikään muu merkki ei taida herättää yhtä paljon tunteita kuin Mercedes-Benz riippumatta siitä mikä ja minkähintainen malli on kyseessä. Kaikilla on siitä jotain sanottavaa. Koin tämän omakohtaisesti muutamia tunteja sen jälkeen, kun nimi oli tilauspaperissa. Kaikkea kulutustavaraakin verrataan MB:n brändiin. “Tämä on kellojen mersu”. “Tämä on porakoneiden mersu”. “Tämä on perunankuorintaveitsien mersu” jne kuulee sanottavan. Onko Mercedes sitten autojen mersu?

Autoon on saatavilla mersun logoilla, vaikka minkälaista “jälkiasennettavaa” lisävarustetta. Yksistään tavaratilaan saa mallikohtaisia laukkuja, mattoja, suojamuoveja, kiinnityskoukkuja, näkösuojia ja vaikka mitä. Eli jos jotain tarvitsee, niin autoon todennäköisesti saa sen. Tiedättehän tunteen Bilteman hyllyn vieressä jotain yleismallista “jotain” kädessä pidellen. “Käyköhän tämä siihen minun autoon?”. Tähän käy. Jos ostaa alkuperäisen. Monelle se voi olla ratkaiseva “asiakaskokemus”. Ranskalaisiin automerkkeihin tottuneelle tälläinen on uutta. Tokihan niidenkin logoilla on saanut ostaa lippahattuja ja pienoismalleja, muttei Meisselin mittakaavassa.

Auton merkillä ei kuitenkaan pitäisi olla etenkään nykymaailmassa mitään merkitystä, joten unohdetaan tyhjänpäiväiset fantasiat ja jatketaan pohtimista siitä millainen auto on kyseessä.

Ennen koeajoa eniten arvelutti, miten mukavaa kyytiä tarjoavista autoista pitävä sopeutuu saksalaiseen kovaan jousitukseen. Kaikkihan “tietävät”, että saksalaiset autot ovat kovia kuin Kokoomuksen politiikka. Vaan ei. A ei ole samalla tavalla hyllyvän pehmeä lilluttelija kuten esimerkiksi C4 Cactus, mutta.......

Vai jaksaako sitikkaihmiset lukea patongissa tälläistä? Jatkanko juttua vai antaako olla tarinan tässä kun kyseessä on kuitenkin “vääränmerkkinen”?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 28.04.2019 08:17 

Viestit: 555
Paikkakunta: Lahti
Antaa tulla vaan.



Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 28.04.2019 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2682
Paikkakunta: Koria
Kyllä me kestetään. Jos ei muuten, luetaan vaikka toinen silmä peitettynä. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 28.04.2019 11:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
“Tämä on kellojen mersu”. “Tämä on porakoneiden mersu”. “Tämä on perunankuorintaveitsien mersu” jne kuulee sanottavan. Onko Mercedes sitten autojen mersu? "

Nämä nimiyleistykset ovat aina mielenkiintoisia. Kertoo brändin maineesta. Jay Leenon isä oli kuulemma aina cadillac-ihailijana todennut:: Cadillac on autojen Rolls Royce.

Mersun maine suomessa on kovempi kuin monessa muussa maassa. Tuollaista "Kellojen mersu" verrantoa en ole muualla kuullut, kylläkin "Kellojen rolls royce" on tullut kuultua (HUBLOT). Ja ovathan vennäällä kaikki vaipat pamperseja, ja kaikki tikkarit chupa chupseja...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 28.04.2019 15:05 

Viestit: 948
Omassa päässäni mersut ja rollssit ovat molemmat symbolisia, mutta eri tarkoituksissa. Mersu on luotettava työkalu, Suomessa paljolti takseina ja virka-autoina maineensa saanut. Porakoneiden mersu on just oikein ilmaistu koska porakoneiden rollssia voisi pitää vain silkkivuoratussa kotelossa juhlapyhinä näytillä. Kelloissa Rolls-Royce on puolestaan oikeampi vertaus, halpakin swatchi tekee työnsä ajannäyttäjänä riittävän hyvin mutta kellojen Rolls-Royce on kantajansa statement, jossa ajan näyttäminen on toisarvoista. - Mersutarina jatkukoon !


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 28.04.2019 20:00 

Viestit: 5327
Paikkakunta: Lahti
Joskus reilu 10v sitten käytiin heittämässä Albaniassa Xantialla muutaman tunnin lenkki ja huvittavaa oli kun suht kaikki on vähän sinnepäin ja 3/4 osaa autokannasta oli Mersuja :lol:

A-sarjasta nyt ei ole kokemuksia eikä myöskään tule kun mulle tulee ko. autossa ahtaan paikan kammo...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 03.05.2019 21:20 

Viestit: 1491
Jekkeri ja IJN kommentoivat kellovertaustani. Jälkeenpäin ajatellen olen herrojen kanssa samaa mieltä, että “kellojen mersu” oli huono kielikuva. IJN:n perustelu työkalusta on hyvin osuva. Jekkeri on oikeassa siinä, että muualla kuin Suomessa verrataan Rolls Royceen, mutta Suomessa “mersu” lienee yleisempi vertaus. Nyt kuitenkin käsitellään “tasavallan Mercedestä”, niin voimme elää Suomikuplassamme jookos?

Takaisin pääjuoneen:

Kyyti on pintapehmeää, mutta tukevaa. Huonokuntoisilla asfalttiteillä (eli kaikkialla Suomessa) auto ei tee kuoppaan ajamisesta mitään numeroa. “Se vaan menee siitä”. Se ei täräytä kovasti, mutta ei myöskään mene huomiota herättävän pehmeästi. Se vaan menee. Auto jumistelee röykkyjen yli lievästi keikkuen ja kumahdellen. Siinä se. Ajomelu on lievä pettymys. Melutaso on luokassaan tavanomainen, ei mitenkään erityisen hiljainen, muttei ärsyttävän kovakaan. Pääasiallinen melunlähde ovat renkaat (minulla 17-tuumaiset Primacyt. Koeajoauton 18-tuumaiset kitkat olivat vielä äänekkäämmät). Toivoin A:n olevan luokkansa hiljaisin, muttei se ole. Mein Gott! Ohjaustunto on minusta erinomainen, mutta pakko myöntää, etten ole ehkä paras asiantuntija sitä kommentoimaan sillä en ole mikään hifistelijä tämän asian suhteen. Kun rattia kääntää, niin tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Sillä pärjään minä. Kytkin ja vaihteisto ovat pehmeän tuntuisia käyttää ja sopivat auton yleismukavaan luonteeseen. Kaistallapitoavustin on aika raaka. Ilman vilkkua viivan päälle ajaessa auto kampeaa itsensä ronskisti takaisin. Avustimen saa tietysti pois päältä, mutta se on tehtävä jokaisen käynnistyksen jälkeen. “Pysyvästi” sitä ei saa poistettua.

Auto on kooltaan “alempaa keskiluokkaa”, joten matkustamotilat eivät ole mitkään hulppeat, mutta silti hyvä kompromissi arkitarpeisiin. Auto on kuulemma suurempi kuin mikään edeltäjänsä. En tiedä, sillä muista A-malleista ei ole mitään kokemusta. Kaltaiselleni 196cm mittaiselle kuljettajalle säädetyn penkin taakse mahtuu samanmittainen, joskin polvet ovat aika lähellä etuistuinta. Takapenkille pääntilaa on järjestetty asentamalla penkki aika alas. Siksi pitkäjalkaisen koivet jäävät koukkuun vaille reisitukea. Pienemmät ihmiset ja lapset istuvat takanakin aika mukavasti. Edessä istuu herroiksi, sillä säätöjä istuimissa riittää. Nämä “tavalliset” istuimet ovat pitkäkaulaisille koeajoautossa olleita kiinteillä niskatuilla varustettuja AMG-jakkaroita mukavammat. Lisäksi laadukkaan näköiset materiaalit ja osien sovitukset ovat ilo silmälle. Yksityiskohdista huomaa, että asioita on mietitty.

Tavaratila on hyvän mallinen. Opelin myyjälle kommentoin yhtenä vaihtoehtonani olleen Astran korkeaa nostokynnystä (sama “vika” jätti myös Cactucsen kaupan hyllyyn). Myyjän mukaan viisiovista autoa ei voi tehdä ilman korkeaa nostokynnystä peräkolariturvan vuoksi. Kuitenkin Hyundai, Kia ja Mercedes-Benz ovat onnistuneet Astran suunnittelijoille mahdottomassa tehtävässä. A:n konttiin saa siis myös elukoita usutettua, joten viisiovisellakin autollakin pärjää, eikä tarvitse laittaa rahojaan kammottaviin farmareihin tai typeriin sport utility vehicleihin.

A-mallin “Juttu” on MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz user experience). Vielä tarkemmin Linguatronic-puheohjaus. (Mersukielellä kaikki varusteet ovat tronickeja tai matickeja: Tempomat, Thermatic, Thermatronic jne.). Äkkiseltään puheohjausta voisi pitää ultimate-humpuukina, mutta minusta se sujuvoittaa ajoa jopa automaattivaihteistoa enemmän. Lähes kaikkea voi komentaa puheella. Jos paleltaa, niin sanoo autolle “hei meseidiis, I´m cold”, jolloin auto nostaa sisälämpötilaa. “When next service?” ja auto kertoo ajan ja kilometrit seuraavaan huoltoon. “Car settings” avaa yllättäen asetusvalikon. “What is the weather in xxxx” kertoo sääennusteen halutusta paikasta. “Set reading light on” sytyttää lukuvalon jne. Paljon puhelinta ajossa käyttävälle on iso apu siitä, että autolle vain sanoo “hei mercedes, call Pekka Pekkanen” ja kohta Pekalle pärähtää soitto mersumieheltä. Samalle toiminnolle on useita puhekomentoja toisin kuin kilpailijoissa, joissa täytyy täsmälleen tietää oikea taikasana kullekin toiminnalle. Esim. lämpötilaa saa säädettyä edellä kerrotun lisäksi sanomalla halutun lämpötilan asteina yms. Englanninkielistä Linguatronicia ei ole pakko käyttää vaan hallintalaitteita voi operoida myös kosketusnäytöltä sekä ratin tai keskikonsolin kosketuslevyiltäkin. Myös perinteisiä nappuloita löytyy esim. ilmastoinnin hallintaan. Mercedes-Me kännykkäaplikaatiolla voi tarkistaa auton sijainnin (kätevä jos esim. odotat kyytiä, niin tiedät missä asti pirssi on tulossa), polttoainemäärän, rengaspaineet, onko ikkunat kiinni ja ovet lukossa yms. Monen mielestä varmasti aivan turhaa, mutta minusta ne ovat kiva lisä ja tuovat modernin säväyksen.

Yllättäen autosta löytyy myös premium-merkeissä harvinainen varuste; suuntavilkku. Sen käyttö on melko helppoa, mutta kuten tunnettua, ei lainkaan tarpeellista. Autolla myös pystyy ajamaan yli kahden metrin päässä edelläajavasta.

Automiesten kuuluu aina naureskella nykyautojen turhille varusteille ja etenkin turvavarusteille. Ei niitä ennenkään ole tarvittu. A:ssa (kuten monessa muussakin) on varuste, jota en toivo koskaan tarvitsevan. Jos autolla rysäyttää kolarin, se ilmoittaa siitä itse hätäkeskukseen sijaintitietoineen. Se voi pelastaa jonkun hengen.

Nämä ovat nyt tälläisiä ensimmäisten päivien havaintoja. Pitää kertoilla kuulumisia kunhan aikaa ja matkaa on kulunut enemmän. Toistaiseksi ainakin hampaita hymyilyttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 04.05.2019 11:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1110
Mukavaa tarinointia, keep it coming, dude 8-)



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 04.05.2019 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3119
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Lauri kirjoitti:
Yllättäen autosta löytyy myös premium-merkeissä harvinainen varuste; suuntavilkku. Sen käyttö on melko helppoa, mutta kuten tunnettua, ei lainkaan tarpeellista. Autolla myös pystyy ajamaan yli kahden metrin päässä edelläajavasta.

Tuossa kohtaa tarinaa hymyilytti kyllä ihan ääneen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 04.05.2019 21:28 

Viestit: 5327
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Auto on kooltaan “alempaa keskiluokkaa”, joten matkustamotilat eivät ole mitkään hulppeat, mutta silti hyvä kompromissi arkitarpeisiin.


Öööö, minusta tuo kuuluu luokkaan kääpiöautot, aiempi B-mese oli oikeasti tilava, varsinkin ulkomittoihinsa nähden mut A?? eihän siihen pääse sisäänkään kuin limboamalla, mä nyt tosin hylkäsin valikoimista X7:nkin osin siksi että auto on tiloiltaan niin ahdas, egoni ei oikein mahdu moiseen :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 24.05.2019 10:18 

Viestit: 1491
Monia on kiinnostanut "tasavallan Mercedeksen" polttoaineen kulutus. Nyt autolla on kaksi kuskia ajanut kolmessa viikossa reilun 2500km. Maantieajossa kesänopeuksilla pääsee 4,6 l/100km kulutukseen. Tämä on lähes kaksi litraa vähemmän kuin aiemmalla autollani Renault Cliolla! A:n kuudes vaihde, pieni ilmanvastus sekä sylinterien lepuutustoiminto auttavat maantiekulutuksen pienentämiseen. Sekalaisessa maantie-/kaupunkiajossa kulutus on ollut reilusti alle 5,5l/100km. Aika paljon on vielä "tavallisella bensiinimoottorillakin" annettavaa hybridi-innon keskellä.

Nämä ovat auton ajotietokoneen ilmoittamia arvoja, joten niihin pitänee suhtautua varauksella, koska saksalaisten autojen vahvuus ei ainakaan aiemmin ole ollut päästölukemien oikeellisuudessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 30.07.2019 20:09 

Viestit: 1491
Päivitystä Mercedeksen kanssa elämiseen. Autoon on nyt kertynyt kolmessa kuukaudessa noin 9000 km, joten ihan käyttöön tuo on tullut.

Äskettäin tuli heitettyä kohtuullisen pitkä reissu Kuopiosta Kööpenhaminaan ja takaisin. Yhteensä n. 2200 km. Tuolla reissulla ehti tuumailla auton pitkän matkan ominaisuuksia ja kokeilla ajonopeuksia, joihin ei Suomessa oikein viitsi.

Tässäpä havaintojani ranskalaisin viivoin, koska ollaan ranskalaisautojen palstalla:

-Vakionopeudensäädin pitää valitun nopeuden tasaisesti myös ylä- ja alamäissä.
-Nopeusrajoitusten tunnistus kameralla toimii hyvin.
-Puhelimen Bluetooth toimii kaikin puolin hyvin. Myös puheluiden äänenlaatu on molempiin suuntiin hyvä.
-Automaattisesti syttyvät ajovalot ovat hyvät mm. tunneleissa.
-Autolla on hyvä ajaa (myös) kovaa.
-80kW:n moottori on minusta riittävä pohjoismaisiin ajonopeuksiin. Tehonpuute ei ole vielä kertaakaan vaivannut.
-Typeränä ominaisuutena kello ei vaihda aikavyöhykettä itsenäisesti, vaikka on jatkuva 4G-yhteys ja GPS. Näin ne autot kehittyvät: tälläisestä ei olisi tullut mieleenkään valittaa kymmenen vuotta sitten.
-Kunnolliset mukitelineet etumatkustajille (tämä ei ole ollut itsestäänselvyys ainakaan niissä autoissa mitä minulla on aiemmin ollut).
-Kuskin paikat eivät puudu pitkilläkään matkoilla. Tylsistyminen iskee aiemmin.
-Auto on taloudellinen. Kulutusmittari vastaa todellisuutta.
-Tehokas ilmastointi ja hyvin toimivat pyyhkijät (Clio IV:ssa nämä olivat auton huonoimpia ominaisuuksia, joten niihin tulee kiinnitettyä huomiota).
-"Live traffic" navigointi toimii. Eli jos päätiellä on jokin matkaa hidastava juttu esim. tietyö tai onnettomuus, niin navigointi opastaa "hitaan paikan" ohi kiertoteitä pitkin. Kerran Suomessa ja kahdesti Ruotsissa tuo ominaisuus on oikeasti jouduttanut matkaa.
-Navigaattoriin toivoisin mahdollisuutta syöttää enemmän omia ehtoja. Esim. millaisia taukopaikkoja haluaisin suosia yms.
-Kaistavahti tulee edelleen sammutettua ennen ajoon lähtöä. En pidä sen toiminnasta.
-Ovien lukituksen aukaiseminen kännykällä on kätevää. Ei tarvitse kaivella avaimia tai kysellä kenellä ne on.
-Puheohjaus tuntuu edelleen kätevälle. Esim. radion saan vaihdettua Spotifylle, kun autolle sanoo "entertain me". :D Samoin on kätevää katsetta tiestä kääntämättä komentaa "cancel navigation" jos haluaa poikeata alkuperäiseltä reitiltä ja ei halua kuunnella hokemaa "tee u-käännös, mikäli mahdollista". Toisin sanoin ei tarvitse räplätä valikoita ja nappeja vaan voi keskittyä liikenteen seuraamiseen.

Tämä nyt vaikuttanee aikamoiselta kehumiselta, mutta kai uuden auton pitää hyvä ollakin. Auto on tuntunut hyvälle "perusautolle". Rengasmelua voisi olla vähemmän, muttei A mikään hirvitys sen suhteen ole. Ymmärrän valmistajan puolesta sen, ettei hinnat alkaen mallista ole järkevää tehdä "liian" hyvää, jottei syödä kalliimpien mallien myyntiä. Kun vertaa tätä samanhintaisiin kilpailijoihin, niin väitän autoa-rahalla-suhteen olevan hyvä.

Seuraavaksi katsotaan mitä syksy ja talvi tuo tullessaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tasavallan Mercedes: A160 (W177)
ViestiLähetetty: 10.05.2021 11:27 

Viestit: 1491
Tasavallan Mercedes A160 on tänä keväänä poistunut uusien Mercedesten mallistosta. Henkilömallin Mersuja ei ainakaan toistaiseksi saa enää manuaalina. Mikään myyntimenestys hinnat-alkaen malli ei ollut: esim. vuonna 2019 kilvitettiin Suomessa reilut 1500 W177-korista Mersua, joista 14 kpl oli tämän viestiketjun päätähden mukaisia käsivalintaisella vaihteistolla olevia. Enää ei uutta Mersua saa Suomessa alle 30 tonnin. Pyöristyssääntöjen mukaan kaikkine pakollisine kuluineen päädytään lähemmäs neljää kuin kolmeakymppiä.

Ensimmäisiä käytettyjä A160-malleja löytyy jo Nettiautosta ja niiden pyyntihinnat ovat aika lähellä sitä, mitä nämä uutena maksoivat.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: