Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 04.12.2019 01:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Ajattelin raapustaa vähän ajatuksia tuoreeltaan tänne, kun olen vielä uutuudenviehätyksen täpinöissäni.

Alustasarja. Sana, joka on ollut kirosana minulle varmaan 30 vuotta. Jos myynti-ilmoituksessa on lukenut alustasarja, olen järjestään siirtynyt seuraavaan ilmoitukseen. Kaikki "alustasarjalliset" autot, joilla olen ajanut ovat olleet kamalia pomppulinnoja tai kivirekiä. En ole ikinä ymmärtänyt kuka sellaisen voisi haluta autoonsa.

Tehtaan alustasarjoissa on muutamia poikkeuksia. Saabin hirsch-versioiden setti on hieno ajaa, samoin Subarun VSX:n sekä Legacy Spec B:n Bilsteinin sarjat.

Kuten ehkä joku tietääkin, niin minulla on nykyään kakkosautona Lada Kalina farkku. Venäjän lahja automuotoilulle, ergonomialle ja ajettavuudelle. Suomeksi se on huonompi ajaa kuin se kuuluisa jeesuksen vanha taunus.

Haukuin sitten kaikkitietävällä rintaäänellä idän ihmeissä Ladaharrastajille Ladan ajettavuutta oikein urakalla, johon eräs paikallinen sanoi sen kirosanan "alustasarja" ratkaisuksi asiaan. Sain lisää vettä myllyyni ja paasasin alustasarjoista kuin persu maahanmuutosta ja ilmaston lämpenemisestä. Jyrkällä kannalla toisella rannalla tietäen kaiken valmiiksi etukäteen.

Noh...ladasetä kuunteli loppuun saakka ja sanoi sitten, että laita Kalinaasi KONIn keltaiset sportit ja +10mm korotusjouset. Nauroin, niin että nikama irtosi ja vatsalihakset tulivat kipeäksi. Yllätyksekseni huomasin, että en ollut saanut ladasetää karkaamaan paikalta ja että sehän aikoo sanoa jotakin lisää aiheesta...

Ladasetä kertoi, että alle tonnilla saa Kalinasta herkullisen ajettavan sillä "alustasarjalla". Vedin kahvia väärään kurkkuun ja kyselin ymmärtääkö setä nyt paljonko kymmenen vuotta vanhalla Kalinalla on rahallista arvoa ennen ja jälkeen, kun siihen on laitettu alle tonnin KONIn setti alle?

On siinä uretaanipusliakin oli vastaus...herranjeesus...toinen sana joka on aiheuttanut närästystä ja peräpukamia jo ainakin 20 vuotta. Sanoin, etten ole yhtään kiinnostunut siitä, että kaiken lisäksi autosta tulisi vielä kivireki ja alustan puslien narinaa saisi kuunnella joka montussa kaupunkinopeuksissa.

Ladasetä jaksoi rauhallisesti kertoa kantaansa asiaan, joka jatkui seuraavasti: "Tuolla setupilla siitä saa ihan sitikkamukavan lötkön tai sitten ratapäiville osaamattomiin käsiin sopivan hassutteluvälineen, jolla saa hymyn naamalle. Kysyin, että kenen naamalle? Sen KONIn myyjän todennäköisesti?

Ladasetä alkoi vihdoinkin hiukan provosoitua. Vatkasin lisää kierroksia ja sanoin, että olen omistanut useita sitikoita ja esimerkiksi Visa ja uusi Cactus ovat pehmeudeltään mukavia ja sellaista ei voida saavuttaa millään teinialustasarjalla ja narinapuslilla...vaikka oli mitkä tahansa säädöt.

Kokeile ja väitä sitten vastaan, sanottiin...no se jäi mietityttämään. Kyseinen ladasetä kuitenkin omaa jonkunlaisen sitikkahistoriankin...Syksyn mittaan aina välillä huomasin yllätyksekseni tutkivani eBaysta Kalinan KONIn säädettäviä iskunvaimentimia ja niitä korotusjousia...

Lopulta uteliaisuus voitti ja ostin elämäni ensimmäisen alustasarjan ja ne nirinaripuslatkin. Eipähän pääse sanomaan, että "no eihän se nyt ole sellainen kuin kerroin koska et sitä tai tätä laittanut sinne", ajattelin ja Amexi lauloi eBayn syövereissä ikävän pitkään kilisten.

Asennus ei ollut "ihan bolt-on", josta kyllä varoiteltiin. Tein kuitenkin kaiken ilman kompromisseja ja vaihdoin uuden puslat, pultit, kumit ja kaiken mitä tuli irti otettua laatutavaraan. Ei ainakaan ole sitten siitä kiinni kun siitä tulee kivireki ja kamala ajaa. Lohdutin itseäni sillä, että toiset ryyppäävät viikonlopun aikana saman summan rahaa ja ei siitäkään voi hyvä olo tulla.

Tänään sitten viimeinkin sain Kalinan tallista ulos alustasarja asennettuna, säädettynä ja töräytin koeajolenkille.

...Olisi ollut mukava olla kärpäsenä oman auton katossa ensimmäisen kilometrin jälkeen ja nähdä oma ilmeeni. Säädin alustan aluksi löysimmälle mahdolliselle asetukselle, koska olin aivan varma että se on silläkin kamala kivireki ja jokainen kuoppa pamahtaa läpi, niin että itku tulee. Vaan eipäs ollutkaan! Oikein miellyttävä, pehmeä ja mukavan järkevästi toimiva alusta. En voinut uskoa, että ajan edes samalla autolla kuin aikaisemmin!

Pysähdyin ja säädin iskarit puoleenväliin. Jo autoon istuminen sai hymähtämään äöneen. No nyt siellä on vähän vaimennusta, niin heti on kivikova. Vaan...eipäs ollutkaan. Kovempi kyllä, mutta ei pintakova. Erittäin mukava edelleenkin ajaa. Uraisen maantien ylitys ns. poikittain noin 60km/h nopeudella sai hymyn nousemaan vanhan alustasarjavihaajan kasvoille. Mahtava setti!

Tiukinta asetusta en edes kokeillut vielä. Vetäydyin kotiin häpeämään ja imemään peukaloa (omaani). Olinpas kertakaikkisen totaalisen väärässä asian suhteen.

Laadukas alustasarja voi tehdä huonostakin autosta mukavan ajettavan. Ja paketissa lukee vielä "sport"...sekin on alustasta puhuttaessa ollut melko ehdoton nounou tähän saakka.

Semmoista tajunnanvirtaa. Jos tavataan, niin suosittelen koeajamaan Kalinan KONIn sport -alustasarjalla!

-Huikko-



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 04.12.2019 08:46 

Viestit: 735
Paikkakunta: Helsinki
Rautajousilla on mahdollista tehdä oikein hyvä jousitus, mutta niitä vaan tehdään niin harvoin, kun on tämä loputon "sporttinen" villitys, että pitää olla mahdollisimman matalaa, kovaa ja kireää.

Seurauksena tästä jostain 60hv kauppakassistakin on usein saatavilla sporttiversio, jossa on jo tehtaalta lähtöisin sellainen alusta, joka rikkoo korissa olevat kananmunat heti, kun koittaa ajaa pellon yli kotiin.

Eikös vaan DS5:n kyytiäkin parannettu pulttaamalla alle Konin iskarit...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 04.12.2019 12:47 

Viestit: 1408
Erittäin mielenkiintoista. Pystyn samaistumaan Huikon ennakkoluuloihin. Olisiko tässäkin tapauksessa käynyt niin, että huonoilla osilla/asennuksilla on pilattu kaikkien maine?

Mitähän viissataselle viijatille tapahtuisi konittamisella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 04.12.2019 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2740
...” +10mm korotusjouset”...

Tämä osa tarinaa sai minut skeptisyydestäni huolimatta lukemaan eteenpäin. Jos autoa on nykyään vapaaehtoisesti korotettu, on joku miettinyt asiaa vakavissaan ja miettinyt jotain muuta kuin ulkonäköä tai rata-ajoa. Ja tämähän on melkein ennenkuulumatonta.

Miten ulosjousto nyt riittää kun perusasento on korkeampi? Rupesivatko vetarit vatkaamaan hiukkaakaan?



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 04.12.2019 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Ulosjoustossa olisi vielä varaakin. +20mm taisi olla tehtaan ilmoitus. En ole huomannut mitään vatkaamista.



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 05.12.2019 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Lauri kirjoitti:
Erittäin mielenkiintoista. Pystyn samaistumaan Huikon ennakkoluuloihin. Olisiko tässäkin tapauksessa käynyt niin, että huonoilla osilla/asennuksilla on pilattu kaikkien maine?

Mitähän viissataselle viijatille tapahtuisi konittamisella?


Siinä 1.4 koneisessa on -20mm kivireki tehtaan jäljiltä. Siitä saa 1.2:n vakiojousilla ja KONIn Fsd-iskareilla paljon paremman. Oli mielessä jo aikanaan. Jos muuten joskus myyt sitä, niin huuda hep ensin...se oli aika vähävikainen auto.



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 06.12.2019 14:20 

Viestit: 121
Konin FSD on hyvä, ainakin 407 V6:ssa. Originaalit sähköiset Amvar-iskarit saivat väistää Koneja. Ei madallusta, vaan original ja taakse jopa ohuempi kallistuksen vaimennintanko. Sopii myös rautajousiseen C5 III:een samat Konit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 17.12.2019 22:01 

Viestit: 1408
Huikko kirjoitti:
Siinä 1.4 koneisessa on -20mm kivireki tehtaan jäljiltä. Siitä saa 1.2:n vakiojousilla ja KONIn Fsd-iskareilla paljon paremman. Oli mielessä jo aikanaan. Jos muuten joskus myyt sitä, niin huuda hep ensin...se oli aika vähävikainen auto.


Pidän tarjouksen mielessä jos joskus tulee syy myydä. Toistaiseksi viissataselle ei ole muita mielenkiintoisia korvaajia markkinoilla kuin Suzuki Jimny tai Honda e.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 17.12.2019 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Pidä äkkiä :) koska olen juuri hieromassa kauppaa samanlaisesta valkoisesta xenoneilla ja *khöm* kattoluukulla :D

Joskus päivä potkaisee risukasaakin ja tehdas tekee vahingossa erittäin toimivan paketin. Tuo 1.4 16v FIRE-koneinen 6v manuaalilla varustettu Fiat 500 on siitä oiva esimerkki. Niissä on ESP:kin aina vakiona. Kaikilla muilla koneilla se 500:n onkin aika epäonnistunut tuote, myös Abarthina.

Onkohan pitkässäniemessä kattoluukkuosastoa?



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 17.12.2019 22:46 

Viestit: 1408
Huikko kirjoitti:
Kaikilla muilla koneilla se 500:n onkin aika epäonnistunut tuote, myös Abarthina.


Noh noh. 69hv 1.2 tekee ihmisestä nöyrän. Loppuu se kiire ja töytäily :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 17.12.2019 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Varsinkin kun niistä saa vaihtaa nöyrästi kansipahvia parin vuoden välein.



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kunnollisen alustasarjan merkitys ajettavuuteen
ViestiLähetetty: 24.12.2019 05:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3142
Paikkakunta: Tampere
Kotiutin sen luukullisen Sportin. Nyt on taas 500:n Fiat iloisesti kiertävällä vaparikoneella ja napsakalla manuaalilaatikolla. Elämän pieniä iloja.



Ex C5 Sedan -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: