Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Suzuki Ignis: salaisesti hyvä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=31225
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Lauri [ 03.12.2020 12:13 ]
Viestin otsikko:  Suzuki Ignis: salaisesti hyvä

Vuosimallin 2020 Ignis. Tätä autoa on helppo pilkata: sen mallinimi kuulostaa kodinkoneelta, ykköskorinen kaatui TM:n hirvenväistökokeessa ja rallissa Gardemaisterin alla syttyi aina palamaan. Ulkonäkö on toisten mielestä kapea kökkänä, toisten mielestä sympaattinen animesamurai. Lyhyellä koeajolla moni ei kakkoskorisestakaan (tämän jutun "päähenkilö") luultavasti innostu. Auto on pikkuautoksi ajotuntumaltaan yllättävän maastoautomainen: ohjaus on hidas ja vaihteensiirto uudeksi autoksi melko työkalumainen. Itse asiassa koko auton olemus on jostain 80-luvulta. Joillekin tuo on plussaa ja toiselle miinusta. Tämä auto ei ole autofanien mieleen. JDM Kei-autojen ystävillekin (valmistenumeron perusteella Ignis on rakennettu Makinoharassa Japanissa) ratti on harmittavasti vasemmalla. Auto on hidas, mutta jotenkin tuntuu silti vielä itseään hitaammalle. Kiihtyvyyttä mitataan minuutti- ei sekuntiviisarilla.

Hintaa en viitsi juurikaan kommentoida: toiselle kallis on toiselle edullinen. Suomessa Igniksestä on myynnissä yksi malli, joka liikkeestä ulosajettuna maksaa n. 20 000€. Suomessa myydään ainoastaan parasta varustesoa: on mm. avaimeton käynnistys, led-valot, bluetooth, Android-auto-tuki, navigaattori, puheohjaus, peruutuskamera, pituus- ja kaltevuussäädettävä takaistuin, tummennetut lasit, kattokaiteet ja vakionopeuden säädin. Lisävarusteissa saa valita värin ja lattiamattojen materiaalin. Värikin valitaan sen mukaan mitä autoja on maassa. Toimitusajat ovat todella pitkiä euroautoihin tottuneille. Käytännössä ostaja siis valitsee vaihtoehdoista ostatko vai et. Hinta näkyy siellä minne ei saa katsoa. Etupenkkiläisten jalkatilat ovat vailla verhoilumuoveja. Japanilaisten robottien hitsausjäljet näkyvät siellä avoimesti. Moottoritila on 80-luvun järjestyksessä: kaikki on näkyvillä. Hienot peitelevyt on jätetty toisiin autoihin.

Autoa lähestyttäessä se paljastaa olevansa japanilainen: keskuslukko aukeaa piippauksen ja valojen muodostamalla tervehdyksellä, kuten aasialaiset kodinkoneet tapaavat tehdä. Piipityksiä, kaistanvaihtovilkun asetuksia, yms. muitakin auton toimintoja voi yllättävän monipuolisesti muutella hiukan kömpelön asetusvalikon kautta. Ajoonlähtö on nykyautoksi yllättävän vaivatonta: mitään turvallisuus- tai ekotoimintoja ei tarvitse ruksia pois päältä. Kaistavahti- ja automaattinen törmäysestojarrutus osaavat hillitä itsensä ja olla häiritsemättä kuljettajaa tavallisessa ajossa. Start-stop ja automaatti-imastointi toimivat hyvin jne. Arki sujuu.

Ignis on yleisolemukseltaan pehmeä. Jousitus on pintapehmeä, istuimet ovat hyvin pehmeät, monen mielestä varmasti liian pehmeät. Vilkku- ja pyyhkijäviiksien "tuntuma" on niinikään pehmeä. Ohjaus on hidas ja arvaa mitä? Pehmeä. Pyyhkijät pyyhkivät hitaaaaaasti ja pehmeästi. Ollessani tämän jutun kirjoittaja, saan määrittää pelisäännöt itse. Näin ollen vertaan autoa epäreilusti Fiat viissataseen ja Mercedes-Benz W177:ään, koska noista on paljon lähiajan kokemuksia. Fiatiin verrattuna auto tuntuu isolle. Fiatilla pystyi ajamaan mutkat tarpeettoman kovasti. Igniksellä ei tee mieli. Se kallistuu, koska se pehmeys. Ignis on rauhallisen kuljettajan pikkuauto. Mietitään mitä tehdään seuraavaksi. Ei hötkyillä. Fiat 500 on hektinen eteläeurooppalainen. Ignis on harkitseva insinööri. Melutaso on ainakin viissataseen verrattuna alhainen. Luonnehtisin Igniksen ajomelua kitkarenkailla tavanomaiseksi.

Nykyajan autoissa viihdejärjestelmät ja varusteet ovat merkittävässä osassa auton ominaisuuksia haluttiin tai ei. Seuraavaksi havaintoja niistä. Peruutuskamera on tyhmä. Linssiä ei ole suojattu, joten se säilyy puhtaana jos autolla ajaa leikkaussalissa. Normaalissa marraskuusohjossa se likaantuu kuudessa sekunnissa. Monessa autossa kamera piiloutuu luukun alle silloin kun sitä ei tarvita. Sama suojaamattoman linssin ongelma on mm. uudessa Camryssä, joten ongelma ei ole yksinomaan Suzukin. Liekö Japanissa tiet niin puhtaita, ettei linssejä tarvitse peitellä. Lisäksi kamera on liian lähellä rekisterikilven valoa, jolloin pimeällä kuvasta ei saa selvää, koska se palaa puhki. Ellei siis linssi ole jo valmiiksi lian peitossa. Kamerakuvan tarkkuus ei ole samaa tasoa esimerkiksi Uudenkaupungin tähtikeulan kanssa. Viihdejärjestelmä ja kaikki muukin auton käyttöliittymässä on hiukan kömpelöä, mutta sinällään toimivaa. Mercedeksen MBUX on kuitenkin massiivisesti hiotumpi käyttökokemus. Jos taloudessa on vain yksi auto, ei kömpelyyteen luultavasti kiinnitä huomiota, koska ei ole päivittäin vertailukohtaa. Periaatteessa kaikki toiminnot toimivat ja käyttölogiikkaan tottuu.

Takamatkustajien tilat ovat ulkomittoihin nähden hämmentävän suuret. Kaksimetrinen mahtuu kaksimetrisen kuskin taakse. Suomessa Ignis on rekisteröity neljälle, ulkomailla myydään myös viiden hengen versiota. Ulkomaassa autoa saa myös automaattisesti vaihteitaan vaihtavana, Suomessa ei. Tavaratila on pikkuautomaisen pieni, joskin suurenee eteenpäin liukuvien istuinten ansiosta.

Auto on verottajan mielestä "sähköhybridi ilman ulkoista latausta". Poikkeuksellisen voimakas moottorijarrutus kavaltaa, että hidastettaessa ladataan akkua, mikä auttaa seuraavassa liikkeellelähdössä. Ignis ei missään vaiheessa kulje pelkällä sähköllä. Kaupungissa pääsee 3,5-3,9 l/100km kulutuksiin. 100km/h-moottoritieajo nostaa korkean ja viisivaihteisen aasialaisen keskikulutuksen 5,1 l/100km. Tankin tilavuus on varsin pieni: n. 30 litraa. Tankin luukku aukeaa japanilaisissa näköjään edelleen kuin 40 vuotta sitten: pienestä vivusta kuljettajan jalkatilassa.

Eipä vaikuta kovinkaan kiinnostavalle autolle. Mikä on Igniksen juttu? Otsikon mukaisesti se on salaisesti hyvä. Se on nelivetoinen kevyt pikkuauto. Jos et pidä hitaasta nelivetoisesta pienestä autosta, Ignis ei ole sinulle. Jos pidät, ei vaihtoehtoja uusissa autoissa juurikaan ole. Samalta merkiltä löytyvät kymppitonnin kalliimpi Jimny ja Ignistä koriltaan tavallisempi samaa tekniikkaa jakava Swift. Nelivetoisen uuden Fiat Pandan ostaminen ei ole ihan niin helppoa kuin äkkiseltään kuvittelisi.

Vaikka Ignis on Suzukin halvin malli, varusteita on lopulta paljon ja kaikki toimii normaalissa arkikäytössä "ihan ok". Kaikki nykyajan vekottimet löytyvät. Ignis on moderni perusauto. Sinne mahtuu neljä aikuista, se ei ole huonoista teistä millänsäkään ja on "ihan ok" ajaa. Mukavuus kiinnittää huomion. Huonoon keliin ja "maastoon" löytyy nostalgisesti muotoilluista nappuloista kytkettävät tasauspyörästön lukkoja jäljittelevä ajotila luistonestosta sekä reiluun kävelyvauhtiin ajonopeuden rajoittava alamäkihidastin. Maavaraa on vajaa 20cm. Tämä on "katumaasturi". Ei kuitenkaan samalla lailla kuin etuvetoinen Nissanin Kumkvatti. Ignis ei elvistele. No ehkä sen verran elvistelee, että 2020 facelift hymyilee kuin Jeep, muttei amerikkalaisen tuotesuojatun seitsemän aukkoisen maskin verran sentään. Ignis on nelivetoinen japanilainen pikkuauto. Se ei yritä olla muuta. Koeajolla sen hyvyys ei tule esiin. Se on vähän kuin talvisaappaat. Helppo ottaa huonoon keliin. Parempia ja hienompiakin kenkiä olisi. Nämä saa kuitenkin jalkaansa helposti ja voi astua kuraankin...ja samanlaisia ei tule kovin usein vastaan. Auton ergonomiassa, kiihtyvyydessä ja joidenkin toimintojen käyttölogiikassa on puutteita, mutta Igniksen arkinen nöyryys tekee siitä sympaattisen tavalla, jonka vain omistaja voi tietää. Autolla on hauska ajaa auraamattomilla talviteillä. Ignis on salaisesti hyvä.

Kirjoittaja:  Lauri [ 10.01.2021 19:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Suzuki Ignis: salaisesti hyvä

Huima video viestiketjun aiheesta:
https://youtu.be/_wssP0XufhU

Kirjoittaja:  Aapeli [ 11.01.2021 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Suzuki Ignis: salaisesti hyvä

Onko vielä kokemuksia miten menee lumessa? Oletettavasti hyvin siihen asti, että nokan eteen alkaa kinostua lunta? Joskus näin videon missä vanha Subaru ajoi auraamattomalla kentällä. Sutihan se, mutta meni eteenpäin ja työnsi lunta edessä. Meillä oli aikanaan Vitara, jonka eteneminen loppui noin 15cm lumeen. Oltiin vielä kaukana siitä, että pohja olisi raapinut lumeen. Viimeinen niitti oli se, kun työkaveri ajoi etuvetoisella Volvolla jyrkähkön mäen ylös ja Suzuki ei mennyt edes neliveto päällä. Renkaat.

Kirjoittaja:  Lauri [ 11.01.2021 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Suzuki Ignis: salaisesti hyvä

Mielenkiintoinen kysymys. En ole raahtinut uutta autoa huvikseni umpihankeen (vielä) ajaa. Kyseessähän ei ole mikään maasturi vaan nelivetoinen pikkuauto. Siksi en mitään ihmetemppuja odota.

Liikkeellelähtöjä jyrkässä ylämäessä auraamattomassa sohjossa olen koettanut. Samoin liukkaalla tiellä ajoa ja liikkeellelähtöjä paikoissa, joissa etuvetoinen seilaa sivusuunnassa ennen kuin pitoja löytyy. Noissa tilanteissa ei mitään ongelmia. Siis tilanteita, joita talvella tavallisesti eteen tulee. Joitakin auraamattomia teitä on tullut vastaan, mutta ei niilläkään lumen määrä ole puskurin alareunaa korkeammalle yltänyt. Autoa pystyy myös liukkaalla pinnalla viemään hillitysti nelipyöräluisussa kuten "oikeaa nelivetoa". Pitää raportoida, jos jossain vaiheessa tulee tarvetta ajella paksussa lumessa.

Kirjoittaja:  Lauri [ 23.01.2021 18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Suzuki Ignis: salaisesti hyvä

Marekin mielipide Igniksestä:
https://youtu.be/IvfIDtSYdsM

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/