Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Skoda 120 jarrurummun irroitus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=31865 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 16.06.2021 16:48 ] |
Viestin otsikko: | Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Skoda jumitti tänään vasemman takapyöränsä ja tuntuu siltä että kengästä irtosi pinta. Tuon ´82-mallisen laitteen rumpuhan tarvitsee järeän ulosvetimen joita itseltäni ei löydy, osaako joku antaa osviittaa siitä mistä sellaisen voisi löytää tai saada lainaksi? Jarruremontti tähän piti muutenkin tehdä kesäloman aikana mutta tuo nyt päätti aikaistaa sitä hieman.. |
Kirjoittaja: | 1-xantia [ 16.06.2021 21:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Noitahan joskus töissä irroitettiin, löysättiin se iso mutteri ja sitten kierros korttelin ympäri. Johan oli rumpu löysällä, ja eikun jarruja reeraamaan ![]() |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 16.06.2021 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
1-xantia kirjoitti: Noitahan joskus töissä irroitettiin, löysättiin se iso mutteri ja sitten kierros korttelin ympäri. Johan oli rumpu löysällä, ja eikun jarruja reeraamaan ![]() Heh, tämä on varmasti toimiva konsti, tosin tässä tilanteessa koko pyörä jumahti umpijumiin kun jarrukengästä irtosi pinta. Tapahtui onneksi muutaman kymmenen metrin päässä kotoa kävelyvauhdissa mutta pysähdys oli silti aika napakka ![]() Itse rumpu irtosikin tällä työkalulla "suht" kevyesti kun sai vedon oikeaan kohtaan: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017009 |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 17.06.2021 07:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Onnittelut! Sokota-mies! Ostelin 80-luvun puolivälissä 120:siä ykkössatasilla, markkoina. Oli yksi 1000 MB:kin. Bensatankin korkki oli oikean etulokasuojan Skoda-merkki! Yleisin vika perätuuppareissa, miksi ne putosi mun syliin, oli jumiutunut flektin sähkökytkin-termostaatti (keulassa syylarin kyljessä) ja siitä johtunut kansipahvin palaminen. Uusi pahvi ja flektille syöttö etuparkkivalosta, taas mentiin! Toinen huoli on eturipustuksen kuningaspultit. Rasvaa, miehet, lisää rasvaa rasvauspuristimella! Niihin keksin patentin teollisista liukulaakeriholkeista. Tollaisella; https://www.oem.fi/tuotteet/moottori/li ... t-_-427047 Tässä on ihan intohimoinen Skodasivusto. Google-kääntäjällä pääsee melko hyvin jyvälle, mitä touhutaan, http://www.skoda110r.cz/article.php?aid=189 Mulla oli just tommone punane ilman DeLuxe jutskia! https://www.youtube.com/watch?v=4yJLuz9nWhg |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 17.06.2021 14:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Sitruunaseppä kirjoitti: Onnittelut! Sokota-mies! Ostelin 80-luvun puolivälissä 120:siä ykkössatasilla, markkoina. Oli yksi 1000 MB:kin. Bensatankin korkki oli oikean etulokasuojan Skoda-merkki! Yleisin vika perätuuppareissa, miksi ne putosi mun syliin, oli jumiutunut flektin sähkökytkin-termostaatti (keulassa syylarin kyljessä) ja siitä johtunut kansipahvin palaminen. Uusi pahvi ja flektille syöttö etuparkkivalosta, taas mentiin! Toinen huoli on eturipustuksen kuningaspultit. Rasvaa, miehet, lisää rasvaa rasvauspuristimella! Niihin keksin patentin teollisista liukulaakeriholkeista. Tollaisella; https://www.oem.fi/tuotteet/moottori/li ... t-_-427047 Tässä on ihan intohimoinen Skodasivusto. Google-kääntäjällä pääsee melko hyvin jyvälle, mitä touhutaan, http://www.skoda110r.cz/article.php?aid=189 Mulla oli just tommone punane ilman DeLuxe jutskia! https://www.youtube.com/watch?v=4yJLuz9nWhg Kiitos tuosta Skoda-linkistä, siinähän käydään kuva kuvalta läpi kenkien asennuskin ![]() Tälle kyseiselle yksilölle olen vain ylläpitäjä, auto on vaimoni silmäterä jota pikkuhiljaa kunnostellaan luotettavammaksi. Tuo flektivinkki on hyvä, saatan sen ottaa käyttöön sillä laite ei ainakaan liian viileänä käy, jos ei kyllä keitäkään. Termarikytkimen jo vaihdoin ja flekti kyllä toimii mutta varmuuden vuoksi sitä voisi vähän virittää. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 26.09.2021 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Työtoverini Esa haki tuollaisen takatuupparin koeajoon Kino Tapiolan takana olevasta autoliikkeestä ja kävin heittämässä pienen lenkin Länsiväylällä: kevyesti kulki yli markkakahtakymmentä. Autotallimme edessä sitten kuuntelin, kun auto piti samanlaista ääntä kuin jäähtyvä kiuas: oli jäänyt käsijarru päälle koeajon ajaksi ja toiselta puolelta se kai vähän pitikin... Kuinkahan hienosti se olisikaan kulkenut ilman kässäriä? ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 17.07.2022 18:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Jatkanpas tätä ketjua vaikka jarruremontti onkin onnistuneesti hoidettu jo vuosi sitten. Ongelma on tällä kerralla kaasarissa. Kävipä niin että leimasetä ei suostunut antamaan leimaa korkean tyhjäkäynnin CO-pitoisuuden takia. Heti kun hieman kerroksia antaa, päästöt ovat speksien mukaiset. Mulla on parikin ei korjausopasta mutta niissä ei juurikaan syvennytä Jikovin säätämiseen tyhjäkäynnin kierroslukua enempää. Olisiko täällä apua kyseiseen toimenpiteeseen? Oletan että seos on paksulla tyhjäkäynnillä mutta en tiedä mitä ruuvia pitäisi vääntää jotta päästöt saisi kohdalleen. Kaasarina siis rempattu Jikov 32 EDSR, venttilivälykset on tarkistettu, samoin kynttilät ja virranjakaja on kunnossa ja sytytys on muutettu kärjettömäksi. Ilmansuodatinkin on puhdas. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 17.07.2022 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Tuossa vinkataan Ivanin kaaviossa olevaan ruuviin 62; https://www.facebook.com/groups/2793021 ... 185609831/ |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 17.07.2022 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Mitäs lukemia ne CO:t ja muutkin oikein oli niin päästään vähän rattaille? |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 17.07.2022 20:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
http://veterani.as-p.cz/pages/technicke ... --34-esdr/ Tuossa pumaskassa #65 "sroub behu napredzno " on google kääntäjän mukaan "idling screw". Tyhjäkäynti-ilma olisi #15. #54 electromagnetically disconnects the idle #53 nozzle idle 1 degree #50 limit screw |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 17.07.2022 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Kaapelimies kirjoitti: Mitäs lukemia ne CO:t ja muutkin oikein oli niin päästään vähän rattaille? Valitettavasti arvoja ei paperissa lue mutta 6.7 rouva muistelee CO:n olleen. Muissa arvoissa ei ollut huomautettavaa. Kiitokset jo näistä tiedoista joita olette antaneet, täytyy ottaa laite huomenna työn alle ja katsoa mihin suuntaan käyntiä saa muutettua kuvien mukaisilla ruuveilla. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 17.07.2022 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Siitä nyt on kotvan aikaa, kun noita rassasin. Kaasarin kylkeen tuleva solenoidiventtiili tekee jotain tyhjäkäynnille. En muista miten päin, tuon paperin googlekäännöksen mukaan se sulkisi tyhjäkäyntisuuttimen, kun kaasari aukeaa ja kierrokset nousee. Loogista. Tai päinvastoin. Kokeile, sammuuko tai muuttuuko jokin, kun otat piuhan irti. Skodan maahntuojalla voi olla puhelinsoiton päässä kaveri, joka sanoo ohjeen ongelmaasi. |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 26.07.2022 17:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Tällekin saagalle saatiin onnellinen päätös tänään, kiitos neuvoillenne. Putsasin vielä uudelleen jakajan kannen ja pyörijän, vaihdoin tulpat ja säädin kaasaria aiempien linkkien suomennosten sekä Haynesin manuaalin mukaan ns. nollatilaan. Sepä riittikin päästöjen suhteen, hieman vielä konttorilla säädettiin seoksia ja kierroksia joista tuloksena CO tippui tyhjäkäynnillä kolmen pintaan ja HC on ikäisekseen sopiva 275. Pienillä säädöillä tuli "runsaasti" voimaakin lisää ja käynnistyyhän tuo nyt myös paremmin. Seuraavaksi sitten öljypohjaa irti ja putsaamaan. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 27.07.2022 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Perätuupparissa oli jonkin verran sellaista vikaa, että sytytysennakon keskipakovoimaan=kierroslukuun reagoivat virranjakajan pienet jousikuormitteiset limput alkoi jumittamaan. Niiden ripustusakselit kalvautuivat limppuihin niin, että sytytysennakko ei säätynyt oikein tai saattoi jopa kinnata tyhjäkäyntiasentoon tai jäädä jumiin isompien kierrosten alueelle. Tuon näkee ajoituslampulla, onko kaasua annettaessa ennakon liukuminen pehmeästi aiemmaksi Brnolaisen laskoshameen polkan piruetissa aukeamisen luokkaa? Virranjakajan pääakselihan kiertyy näitä limppujen jousia vastaan, kun sormin vääntää jakajasta. Väännön pitäisi liikuttaa limppuja "vallan nohevasti" ilman pykäliä ja akselin palata takaisin alkuasentoonsa vaivatta ja tarkasti. Vain nokka-akselin ja virranjakajan hammaspyörien välissä tuntuu pieni välys, kun nitkuttaa akselia eestaas. Muistan ottaneeni opiskelijaboksin hämyisen tiskipöydän valossa kahdesta jakajasta "parhaat osat" yhteen ja tuikanneeni näin tuunatun virranjakajan takaisin "kello 11" kohtaan. Ookko muuten nää, Puuhapete, vielä kerenny, meinaan särkeen virranjakajan kantta rikki niillä kiinnitysjousilla? Vielä? Kuuluu sellainen ... kriks, eikä knaks? |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 28.07.2022 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Sitruunaseppä kirjoitti: Perätuupparissa oli jonkin verran sellaista vikaa, että sytytysennakon keskipakovoimaan=kierroslukuun reagoivat virranjakajan pienet jousikuormitteiset limput alkoi jumittamaan. Niiden ripustusakselit kalvautuivat limppuihin niin, että sytytysennakko ei säätynyt oikein tai saattoi jopa kinnata tyhjäkäyntiasentoon tai jäädä jumiin isompien kierrosten alueelle. Tuon näkee ajoituslampulla, onko kaasua annettaessa ennakon liukuminen pehmeästi aiemmaksi Brnolaisen laskoshameen polkan piruetissa aukeamisen luokkaa? Virranjakajan pääakselihan kiertyy näitä limppujen jousia vastaan, kun sormin vääntää jakajasta. Väännön pitäisi liikuttaa limppuja "vallan nohevasti" ilman pykäliä ja akselin palata takaisin alkuasentoonsa vaivatta ja tarkasti. Vain nokka-akselin ja virranjakajan hammaspyörien välissä tuntuu pieni välys, kun nitkuttaa akselia eestaas. Muistan ottaneeni opiskelijaboksin hämyisen tiskipöydän valossa kahdesta jakajasta "parhaat osat" yhteen ja tuikanneeni näin tuunatun virranjakajan takaisin "kello 11" kohtaan. Ookko muuten nää, Puuhapete, vielä kerenny, meinaan särkeen virranjakajan kantta rikki niillä kiinnitysjousilla? Vielä? Kuuluu sellainen ... kriks, eikä knaks? Alkuperäisessa jakajassa(kun tuo laite ladosta löydettiin) nuo limput akseleineen olivat sen verran kalvaneet tilaa itselleen että vaihdoin koko jakajan ehjempään ja kevyesti öljysin sekä limppujen alta että siihen pyörijän alle kuuluvan huopapalikan. Sillä käynti ja veto muuttuivat pari vuotta sitten, jos ei nyt silkkiseksi niin ainakin huomattavan tasaiseksi. Samalla vaihdoin kärjettömän sytkän jos poisti jakajapuolelta viimeisetkin epämääräisyydet. Jakajan kansi ja pyörijä ovat ehtaa ruskeaa PALia vielä, kun sitä ei liikaa availe niin ehjänä pysyy ![]() On mulla toki varalla toisetkin jos raksahtaa. Onneksi Pöljän Varaosakeskukselta saa vielä uusia. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 28.07.2022 15:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Kootamies, aika harvinainen aikoinaan, mutta jo silloin hyvin haluttu kumppani. Muistaakseni. Jos mulla olis tollanen hieno koota, laittaisin vaihteistoon täyden määrän öljyä. Punainen korkki lootan päällä, sinne pääsee takapenkin alta, missä on pieni peltiluukku. Lootan kyljessä oli pieni M6 ruuvi ja viiva tekstin "olej" kanssa, ruuvi pois ja kaatamaan, kun reiästä tulee öljyä, on pinnankorkeus saavutettu. Sitten mä kattoisin tuulettajan flektin termostaatin. |
Kirjoittaja: | puuhapete [ 28.07.2022 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Skoda 120 jarrurummun irroitus |
Kyllä vain, laatikkoöljyt on vaihdettu viime kesänä juurikin kertomallasi tavalla, tiputinpa samalla painelaakerillekin muutaman tipan öljyä. Flektin termostaatti on vaihdettu viime kesänä uuden syylarin kera. Lämpöongelmia ei toistaiseksi ole ollut mutta funtsin edelleen aiemmin mainitsemaasi flektin pakkosyöttä parkkivalon kautta... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |