Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=31908 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.07.2021 19:32 ] |
Viestin otsikko: | Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Osaako joku auttaa? Yamahaan ei tyypillä XJ600 löydy osia. Varaosamyyjien sivuilta ei (ainakaan kaikilta) löydy koko pyörää? Millä tyypillä pitäisi hakea? Valmistenumero on 51J-039611. Rekisteröity 1988, muuta vuosimallitietoa ei ole. Rekisterinumero TU-72. LTJ-mallimerkintä XJ600-51J/598 (mitä tuo LTJ sitten merkitseekin) Rivinelonen, kaasutinkone. Hopea/musta etukate keltaisin viivoin ja merkintä XJ Moottorin etu-alakulmien kohdalla muoviset ilmanohjaimet. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 03.07.2021 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Eikös tuota kutsuta Diversioniksi? Kumma kyllä jos ei XJ:llä löydy, sehän on vielä ihan tusinapyörä... |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.07.2021 20:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Esim. Autodoc tuntee 100-200 jamppua, mutta ei tuota. (Ja minähän olen tunnetusti huono etsimään mitään netistä ![]() Ehkä olisikin pitänyt kysyä, että mistä löytyy edullisesti Yamahaan osia, vaikkapa eturengas, ketjusarjat, kaasuttimien huoltosarjat, moottorin jakoketju ym? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 03.07.2021 20:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Esim. Ebay, xlmoto, motonet... Renkaat olen ostanut mprengas-storesta Jenkeissä nuo kasarimallit on kai FJ600. Diversion-nimi taisikin tulla vasta 90-luvulla, Jenkkilässä Seca II. https://www.ebay.com/itm/DID-X-ring-chain-Kit-Yamaha-XJ-600-84-90-51J-reinforced-/352577876204?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=707-127634-2357-0 https://www.ebay.com/itm/Yamaha-XJ600-XJ900-1988-1994-Carburetor-Repair-Fuel-Kit-Carburettor-Carb-/274843148447?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=710-127635-2958-0 |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.07.2021 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Hassu juttu, cmsnl.com:istakaan ei löydy kuin vuosimallina 1986 ja sen jälkeen seuraava on 1989, mutta ainakin tuossa 1986:ssa on merkintänä sama 51J (ja -89:ssä ei, mutta 1984:ssakin on 51J...) https://www.cmsnl.com/search/?section=m ... years=1986 Mutta sitten on vielä siellä alla eri Euroopan osiin menneet versiot, mutta tuolta voi sieltä ainakin etsiä osia ja niiden varaosanumeroita, tuolta toimituskulut pikkuosille on aika kalliit, eli kannattaa tilata enemmän, nuo pitäisi olla alkuperäisosia, ellei ole erikseen mainittu muuta (olikohan vielä kirjautumatta ALV 0% hinnat, vai muistelenkohan jotain muuta). (Millainen runkonumro tuossa on, jos on pitkä (17-merkkinen), niin merkki 10 kertoo mallivuoden, ...J=1988... vuoteen 2000) [Edit, tulikin spesifisempiä kysymyksiä välillä] Renkaita kannattaa tilata rengasliikkeistä: koko, kantavuus ja nopeusluokka -tiedoilla, mutta sitten mikä rengas kannattaa ottaa onkin vaikeampi valinta ja vaihtoehtoja piisaa. Jos ei niin väliä niin vanha on hyvä lähtökohta jos on ollut tyytyväinen tai sitten etsii muiden netistä suosituksia, hinta/pito/kestävyysmielessä. Kaasuttimen huoltosarjoissa ei kannata ehkä ostaa kaikista edullisempia settejä, niissä sekä sopivuus että toimivuus voi olla heikompaa kuin vuosikymmeniä vanhoissa ja ainoa ilo voi olla tiivisteet ja niistäkin ilo aika vähäinen (tourmax on ainakin itselle vältettävä, mutta vain yhden kokemuksen perusteella). Mitä niihin tarkemmin niihin tarvitsisi, vaikka neulaventtiilien sieluja saa originaaleinakin sekä vastinpintaa voi elvyttää vaikka topsyllä ja hiomatahnalla (ja tankki kannattaa puhdistaa kunnolla, ruostehiukkaset tekevät huonoa uudenkin neulaventiilin tiiveydelle, eikä suodatinta kannata laittaa ellei ole ollut jo alkujaan, se aiheuttaa useissa malleissa bensanahdistusta silloin kun sitä tarvitsisi...) Jakoketju lienee niitattavaa mallia, eli ketjun katkaisija/niittaaja tarvitaan, eikä kannata liioitellakaan ettei tule jäykkää kohtaa. Ketjuissa kannattaa tutkia mikä siellä on nyt ja onko siihen tyytyväinen, eli laskee piikit edessä ja takana (sekä kerjun lenkit jos on epästandardi tilalla) Itse olen ostellut pääosin ulkomailta, mutta vähän paikkoja vaihdellen ja eri merkkikin (olen aikoinani tilannut usein Englannistakin (suoraan ja ebayn kautta), mutta mitenköhän se toimii nykyään Brexitin jälkeen?). Yllättävästi paikallinen pieni merkkihuolto oli myös hyvä varaosalähde, nopea ja edukas toimitus. [ja kyllä siellä autodocissakin on tuo, AMAHA MOTORCYCLES XJ 600 (51H, 51J) (37 kW / 50 HV) toimiikohan linkki: https://moto.autodoc.fi/moottoripyoran- ... _id=105338 ] |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 03.07.2021 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
https://www.louis.eu/magazin/rund-ums-bike/bike-datenbank/yamaha-xj-600/51j/0667 https://www.boonstraparts.com/fi/osat/mke=yamaha/mdl=xj+600+f+1984+1991+xj600+xj600f+fj600+51j/cat=sahkokomponentit+ajoneuvo |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.07.2021 21:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Ketjun osaltakin voi olla vaihtoehtona niitattava tai sitten yhtenäinen ketju, joka on työläämpi laittaa paikoilleen. Sitten on erilaisilla ketjulukoillakin olevia, mutta en ole ikinä niitä käyttänyt. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.07.2021 22:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
Kiitos kaikille vastanneille. Löytyyhän ne varaosat, kun osaa hakea. Tuo Boonstra Parts ei varsinaisesti herätä luottamusta lauseella " Varastamme moottoripyörän vierailusi aikana ". Ja joku firma myy kaikkia osia tuohon, pelkät teippisarjat kustantaisivat jo yli pyörän arvon. Ketjusarja täytynee ostaa. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 04.07.2021 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Yamaha XJ 600 oikea tyyppi? |
XM-Hannu kirjoitti: ... Ketjusarja täytynee ostaa. Autodocissa näkyi olevan ketjuja hakiessa 25 sivullista vaihtoehtoja, eri kokoisena monia vaihtoehtoja 415 ketjusta 530 ketjuun ja vielä eri valmistajat ja eri tekniikat päälle. Kaikkia varmaan saa sopimaan kun sovittelee... Originaali lienee 530-ketju 106 lenkkiä pitkänä ja 16/44 piikkiä rattaissa. Mutta teräksetkin ovat kehittyneet, nykyään käytetään yleensä pienempiä ketjuja kuin vaikka -80-luvun tehomallien paksut ja paivavat 630 ketjut. Ketjuja on myös eri tyyppejä, lähinnä tiivisteratkaisut, joko ilman, o-rengas tai joku uudempi tiiviste (eri valmistajilla erilaisia kirjaimia), itse olen viimeksi käyttänyt o-rengas ketjuja, mutta nekin ovat nykyään kovin vanhanaikaiset. Vaikuttaa eniten ketjun kestoikään ja jopa moninkertaistaa sen, eli en ostaisi halvinta ilman tiivistystä olevaa (voitelua ne silti kaipaa melko samalla lailla). |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |