|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 20.05.2022 19:15 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
Minulle tarjottiin Vectraa, joka vaatisi koneremppaa. 2009 vähän ajettu 1,9 D automaatti. Alustavan tiedon mukaan jakohihna poikki, nokka-akseli poikki ja venttiilivaurioita. Moottorikoodi Z19DTH. Kuka tietää moottorista jotakin? Onko Opelin omavalmiste, vai jonkun muun? (VW?) Missä muissa autoissa on samaa pataa käytetty? Ja liekö kenelläkään vastaavaa konetta varaosiksi?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 20.05.2022 20:42 |
Viestit: 4994
|
Lienee periaatteessa fiiatti, mutta kuinka montaa versiota mahtaa olla, GM:n valikoimasta voisi olla turvallisempi valita, mutta riippuu mitä aikoo hyödyntää (osia, kone, oheislaitteet...) Tuolta etsii 1,9 versioita (eri tehoja ja turbolla tai ilman) https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_JTD_ ... l_Motors_3Yhteensopivuudesta ei tietoa.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 20.05.2022 21:43 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
Ok. Tuossa mainittiin Fiat / GM yhteistyö. 150 hp piti tässä kyseisessä koneessa olla, mikä lie syynä vähän ajetun koneen hajoamiseen?
Olisikohan kenelläkään edullisesti sylinterin kantta, tai koko konetta myynnissä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 00:19 |
Viestit: 4994
|
Ainakin Alfalla oli myös 150 hp versio 1,9 JTDm, siinä oli ainakin kohtuu tiuha jakohihnan vaihtoväli, erityisesti vuosina, olisikohan ollut 5 vuotta? Mutta siinä usein keinut toimii sulakkeina pikkuhavereissa ja usein voi selvitä niiden uusimisella (kunhan ei hukkaa neulalaakerin neuloja irroitettaessa, lähinnä johonkin ikävään suuntaan.).
Oletko tutkinut Opelin vaihtovälisuosituksia, mikä siinä on kilometri ja aikaraja, onko jakohihnaa ikinä vaihdettu ja mitä on kilometrit (vaihdon jälkeen)?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 11:06 |
Viestit: 4994
|
XM-Hannu kirjoitti: ... nokka-akseli poikki ja venttiilivaurioita... Kuinka alustavaa tieto on, eli onko avattu venttiilikoppa ja havaittu tämä, vai onko vain oletettu ulkopuolisten havaintojen perusteella tai vaikka tutkimalla liikkuuko venttiilit? Tuolla esimerkki Alfasta, ja alempana sivukuva keinuvivusta, joka on napsahtanut: https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTD ... oken.shtml
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 13:48 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
Sain nyt hivenen tarkempaa tietoa. Auto vaan sippasi tielle. Kaverini hinautti sen ammattikoululle / ammattiopistolle. Samaan paikkaan, missä sitä on aiemmin huollettu. Sieltä saatu diagnoosi: Vesipumpun laakeri leikannut kiinni, jakohihna hieroutunut siihen rikki ja pettänyt, nokka-akseli poikki, ja venttiilikoneistossa vaurioita. Kustannusarvio oppilastyönä teetettynä ko. oppilaitoksessa 3000€. Mainitsivat nyös mahdollisuudesta romuttaa koko auto tai antaa vakuutusyhtiön lunastettavaksi (en tiedä millainen vakuutus on).
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 14:05 |
Viestit: 4994
|
Kuulostaa aika kalliilta kansihommaksi ammattikoululla, ehkä on enemmänkin rikki. No eipä tuosta silti (ehkä?) tiedä kuinka tarkkaan tutkittu, tai mitä oikeasti tarvitaan kunnostukseen (selvitäänkö kansihommilla vai onko alakertakin kärsinyt). Muistelen vaan tapausta jossa oli jo korjattu konetta ja vaihdettu uusi hihnakin (Alfa, mutta sama vika eli vesipumppu porsi, ja hihnan oletettiin olevan vielä kohdillaan) ennenkuin ihmeteltiin miksei käynnisty - kaikki pakopuolen nostajat olivat rikki, mutta oaljon muuta ei muistaakseni tarvittu, eli kantta ei tarvinnut irroittaa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 15:25 |
Viestit: 4994
|
Kurkkasin mielenkiinnosta ebayn tarjontaa, paljon on tarjolla 1.9 CDTi ja osan tiedoilla, hain Saksasta (vaikka UK on samaa autoa Vauxhallina ja kieli tutumpi, mutta brexit), kai kannen+nokka-akselin (tai vaikka molemmat)+ nipun nostajia saa kansi kunnostettuna ja testattuna saisi aika halvalla.
Melko edullista (no kaikkia hintoja ei kannata katsoa, ebay on periaatteessa huutokauppa, mutta monet myyvät nykyään myös ilmoitetulla kiinteällä hinnalla)
(lyhyt ebay-Saksa: sylinterinkansi=zylinderkopf, keinuvipu=kipphebel, nokka-akseli=nockenwelle (niitä on kaksi, pako auslass vai imu einlass aika monessa kannessa ei tullut nokka-akseleita tai muita osia mukana, vain kansi venttiileineen yleensä?)
Melko edullisiakin löytyy (kuljetuskuluissa suuria eroja...), mutta sopivuudessa on aika laaja kirjo osa tuskin pitää paikkaansakaan, joku korjattua 16-venttiilistä kantta myyvä myy sitä sopivana melkein kaikkiin automalleihin ja tehoversioihin joissa tuon Fiat-GM yhteistyömoottoria on käytetty (minusta pikkutehoisissa versioissa on vain 8 venttiiliäkin!). Kannattaa varmistaa osien OEM numerot innen tilaamista. Periaatteesta silloin kannattaisi katsoa ehkä Italian kansitarjonta läpi, mutta italia ei aukene minulle oikein kuin translaattorilla...
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kysymys Opel Vectrasta... Lähetetty: 21.05.2022 16:04 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
Täältäpäinkin löytyisi yksi kone parin tunnin hakureissulla, ja 400€ hinnalla kokonaisena, mitä se sitten tarkoittaakin. Siitähän saisi kaikki vaihtohilut, ellei sitten koko murikkaa vaihda. Tämä irtokone on 300 000 ajettu, kun taas tämä kaverin Vectra vain 140 000. Sen verran eroja, että alkuperäinen on automaatti, vaihtokone manuaalilla. Vaikuttaako se apulaitteiden sijoitteluun, en tiedä.
|
|
|
|
 |
|
|