Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
briggs stratton käynnistysongelma http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=20&t=33300 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 07.11.2022 21:41 ] |
Viestin otsikko: | briggs stratton käynnistysongelma |
Tutulla Stihl-ruohonleikkuri, n.5-8v vanha, briggs stratton-moottorilla. Tässä koneessa ei enää ole sitä ryyppytuttia, joka vanhemmissa koneissa piti 3 kertaa painaa. Tämä kone narusta vetäen kylmänä toisella vedolla hörähtää kerran, mutta sammuu n. sekunnissa. Mikä neuvoksi? Koneessa on kierrosluvun säätö kait jonkunlaisella keskipakosäätimellä, ja rikastimen virkaa hoitanee koneen jäähdytysilmavirtaan sijoitettu Bi-metallijousi, joka pienellä teräslankavivulla avaa rikastinläppää, joka kylmänä lienee suljettuna. Käynnistin-naruhässäkkä sijaitsee koneen suojakuoressa, joten koppa irroitettuna konetta ei voi nykäistä käyntiin. Vipujen toimintaa taas ei näe koppaa irroittamatta. Vaijerit kunnossa, maadoitus avautuu, kun kahvan alapuolisen linkun vetää kahvaa vasten. Takavetokin toimisi, jos vain kone kävisi. Stihl tunnus on RM448.0TX, moottorin tyyppiä en valitettavasti tiedä. |
Kirjoittaja: | yason [ 07.11.2022 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
XM-Hannu kirjoitti: Tutulla Stihl-ruohonleikkuri, n.5-8v vanha, briggs stratton-moottorilla. Tässä koneessa ei enää ole sitä ryyppytuttia, joka vanhemmissa koneissa piti 3 kertaa painaa. Tämä kone narusta vetäen kylmänä toisella vedolla hörähtää kerran, mutta sammuu n. sekunnissa. Mikä neuvoksi? Koneessa on kierrosluvun säätö kait jonkunlaisella keskipakosäätimellä, ja rikastimen virkaa hoitanee koneen jäähdytysilmavirtaan sijoitettu Bi-metallijousi, joka pienellä teräslankavivulla avaa rikastinläppää, joka kylmänä lienee suljettuna. Käynnistin-naruhässäkkä sijaitsee koneen suojakuoressa, joten koppa irroitettuna konetta ei voi nykäistä käyntiin. Vipujen toimintaa taas ei näe koppaa irroittamatta. Vaijerit kunnossa, maadoitus avautuu, kun kahvan alapuolisen linkun vetää kahvaa vasten. Takavetokin toimisi, jos vain kone kävisi. Rikastimen bimetallijousi on perinteisesti ollut kaasarin reiässä, johon tulee huohotinputki. Ihan uusista en tiedä, mutta ulkopuolinen rikastin kuulostaa vähän oudolta. Lämpötilat jossain ilmajäähdytteisen koneen kuoren sisällä voi olla aika epäluotettavia, kun riippuu niin paljon säästä eikä koneen lämpötilasta. Koneen voi pyöräyttää porakoneella, kuusiokolo-neliökara -adapterilla ja kuusiokolohylsyllä käyntiin. Oireiden perusteella epäilisin kaasuttimen suutinta: liekö tiukasti pohjassa ja tiivisteet hyvät, ettei kaasuttimen kurkun virtaus hori suuttimen vierestä ilmaa, kun pitäisi horia tankista bensaa? Sekin voi olla, että kun eikös noissa uudemmissa ole muovikaasari, niin kaasarin ja bensatankin välinen tiiviste alkaa vuotamaan, kun muoviosat elävät... halvinta on silloin ostaa uusi kaasari. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 07.11.2022 23:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Tuosta on nyt kolmisen viikkoa, kun konetta tutkin, voin tietysti muistaa jotakin väärin. Kaasutin on tosiaankin muovinen. Pääsuutin varmaan kannattaisi tarkastaa, ettei ole osittain tukkeessa. Pääseeköhän suutinta irroittamaan koko kaasaria purkamatta? Riittääkö akkuporakoneissa vääntö moottorin käynnistykseen? |
Kirjoittaja: | yason [ 08.11.2022 00:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Kaasarin "purkaminen" ei tässä tapauksessa ole työ eikä mikään. Briggsillä kun on kymmeniä vuosia hiottua designiä ja yksinkertaisia kaasareita. Kaasari on muutamalla pultilla kiinni tankissa, irrota ne ja nosta pois. Tsekkaa, että imuputken sihti on puhdas. Suutin on muoviputkessa kaasuläpän kohdalla: sen voi pihdeillä nypätä irti ja tarkistaa, että O-rengas on hyvä. Muuta siitä tuskin irti saakaan. Bimetallijousien ja ryyppyläpän kanssa ei juuri koskaan ole ongelmia, joten en niistä huolehtisi. Tarkista vaan, että ryyppyläppä on kylmänä kiinni: kyllä se sitten lämmitessään alkaa avautua. Tsekkaa, että kaasarin tasopinta tankkia vasten on suora. Kasatessa kannattaa varmuuden vuoksi ostaa uusi kalvo ja tiiviste tankin ja kaasarin väliin, joustava kalvo on ihan ehdoton edellytys oikealle toiminnalle. Ei maksa montaa euroa ja niitä saa mistä tahansa motoneteistä yms. tarvikeosana. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 08.11.2022 09:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Ei välttämättä liity tähän tapaukseen, mutta merkittäköön muistiin eräs mahdollinen käyntihäiriöitä aiheuttava vika jonka keksimiseen minulla meni aika kauan. Venttiilin välykset liian pienet. Moottorina tosin Kohler, mutta kai Briggsissäkin vastaava systeemi on. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 08.11.2022 18:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Mulla oli talvisäilytyksen aikana tankkiin mennyt vettä sen verran että esti palotapahtuman ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2022 19:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Onko joskus käynyt ja onko kauan seissyt ennen nykyisiä yrityksiä? Kaasutinta ekana epäilisin, mutta kaikenlaiseen hassuun olen törmännyt ruohonleikkureissa kaikenlaisista sytytyksen vioista kierähtäneeseen vauhtipyörään. Nykyään onneksi löytyy videoita kaikenlaisista huolloista, tuossa vaikka muovikaasareiden suuttimien puhdistukseen(tuo on 550EX, sinulla voisi olla 575EX): https://www.youtube.com/watch?v=mtJy9QxuyWA Minä yleensä ruikin hieman bensaa kaasarin kurkkuun, sillä saa helposti rajattua onko sytytys vai bensansaanti vikana , jos on joku näppärä ruuttapullo (todella ohuella päällä) niin ainakin isommilla koneilla on helppo ruiskia bensaa ja käsi toimii ruisku-ECUna - vetokäynnisteisissä vaatinee kaksi ihmistä... Erilaisia startteri-spraytäkin voi kokeilla, minulla on sellaista "pehmeä käynnisteistä", jota voi käyttää (joissain) dieseleissäkin, mutta itse tykkään enemmän bensasta bensakoneille. Näillä keleillä helpottaa, jos saa konetta lämmiteltyä vaikka autotallissa, mutta nuo pikkukoneet tuottaa paljon häkää, eli ei kannata paljoa käytellä sisällä. Briggs&Strattoneissa on jossain kohtaa moottorin numero (model), https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... mbers.html jolla voi hakea tiedot vaikka tuolta (ensin koneen valinta, sen jälkeen support): https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... gines.html Joskus on käynyt Mielessä, voisikohan vaikka paineilma-maaliruiskulla saada tehtyä helpommin käsisäätöisen polttoaineen ruiskutuksen, niissä voisi olla aika helppo portaaton säätö etusormella painaen ja suuttimiakin voisi vaihdella - mutta ei ole ollut tarpeen, vanha lukkosulapullo kapealla kärjellä ja viimeksi joku tehdastekoinen truuttapullo, alkujaan IPA:n suihkutteluun tarkoitettu on toiminut eikä vie tilaa/tai ole ikävä puhdistella. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 08.11.2022 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Kiitoksia vinkeistä. Ollin ehdottamassa videossa on juuri samanlainen kaasutin, kuin tuossa stihlissäkin. Hitusen jäi epäselväksi se hiuslakka-sukkahousu-operaatio ![]() ![]() Huomenna henkseleitä paukutellen tuttavalle konetta huoltamaan ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.11.2022 11:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
XM-Hannu kirjoitti: ...Hitusen jäi epäselväksi se hiuslakka-sukkahousu-operaatio ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 10.11.2022 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Jotain mystistä tuolle koneelle on tapahtunut. Putsasin suuttimen, kasasin, vaihdoin öljyt, täytin 5 dl uutta öljyä, vaihdoin ilmansuodattimen. Lähti ekalla vedolla käyntiin, MUTTA ... kävi vaivaisesti pari minuuttia, hädin tuskin käynnissä pysyen. Ja savutti niin pejoonisti. Vaihdoin polttoaineenkin uuteen bensaan, ei apua. Puristukset on hyvät. Herätti paljon ympäröivien asiantuntijoiden mielenkiintoa ![]() (paukuttelin henkseleitä lopulta aika vaimeasti ![]() ![]() Olisikohan männästä öljyrengas vahingoittunut? Kipinä on voimakas, tulppa katsottiin useita kertoja, konetta "tuuletettiin" tulppa irti monet kerrat. Ja nyin ainakin 200 kertaa, ellei tullut 2 miljoonaa kertaa ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 07.01.2023 18:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: briggs stratton käynnistysongelma |
Tänään viimein otin itseäni niskasta kiinni, ja menin tutkimaan vikaa. Löytyihän se...Uimurin neula. Tuossa kaasarissa uimurissa on muovinen hahlo, johon neulassa oleva ura pitää pujottaa, ennen kuin laittaa uimurin paikalleen. Tämän kun hiffasin, niin kasauksen jälkeen ekalla vedolla käyntiin, ja kävi nätisti. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |