|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jari79
|
Viestin otsikko: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 24.11.2022 23:49 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
Palasin keväällä ranskiskantaan ostamalla pojalle mopoauton, Chatenet CH26, vm. 2011, ajettu nyt 39 600 km.
Ongelmana tällä hetkellä käynnistymättömyys. Kaverin apuun tuketuen useampi tunti etsitty vikaa, mutta kun ei löydetä. Toistuu satunnaisesti vailla mitään loogista kulkua.
Mopoautossa Yanmarin moottori, joka hyvin yleinen kuorma-autojen kylmälaitteiden moottorina. Luotettava peli, jolla ajellaan pitkälle toiselle sadalle meneviä lukemia. Toimii, liikkuu hyvin jne. Kesän lopulla täristeli syylarin ylävesiletkun irti ja konehuone kylpi jäähdytysnesteessä. Tai itse asiassa ruskeassa kurassa, jostain syystä neste aivan ruskeaa. Useampi huuhtelu akkuvedellä ja pesuaineella ja lopputuloksena puhdas vesi --> uudet nesteet sisälle. Moitteeton toiminta tämän jälkeen.
Pari viikkoa sitten poika lähti harkkoihin. Pihasta tapansa mukaan laakista käyntiin, siirtymä 10 km hallin pihaan. Parin tunnin treenien jälkeen ei lähde käyntiin. Ei tapahdu mitään. Virrat tulee päälle, sähkölaitteet toimii. Startille kääntäessä ei yritäkään pyörittää, ei naksahda, ei mitään. Autolla paikalle, ihmettelyä ja päätelmä akun sipanneen. Autosta virtaa ja saman tien tulille. Päätelmä --> akulle äkkikuolema. Ajaen kotipihaan, ei murheita.
Kaupan hyllystä uusi akku, laturin kautta keulalle ja avaimen kääntö --> papati papati, hyvin käy. Muutaman sadan metrin siirtymä kaverin pihaan, sammutus ja 10 minuutin päästä starttausyritys. Ei mitään, hiljaista on perkeleen perkelettä lukuun ottamatta.
Tähän mennessä; - Varmistettu, että akussa on virtaa ja käydessään lataa riittävästi - Startti käytetty irti, putsattu & tutkittu --> ei vikaa - Löydetty yksi huono maadoituspiste, joka putsattu ja fiksattu - Tutkittu johtoja konehuoneessa ja kabiinissa. Mustuneita / sulaneita liitoksia tahi hiertyneitä piuhoja ei havaittu - Startin herätejohdon liitin putsattu ja hennosti kiristetty.
Tänään tehty kolme viimeistä, edelliset noin viikko sitten. Liitoksen kirrauksen ja putsauksen jälkeen lähti käyntiin ensimmäisellä. Annettiin käydä, sammutettiin ja startattiin uudelleen, lähti. Todettiin, että jos kolmannen kerran lähtee, on vika korjaantunut --> ei lähtenyt.
Starttausasentoon kääntäessä välillä käynnistyy, välillä hetken pyörittää, välillä konehuoneessa rele tms. naksuu tai sitten hiljaisuus. Ei mitään logiikkaa, useimmiten tyystin hiljaista. Joskus lähtee, jos akun navan käyttää irti, ei aina. Virta-avainta kääntäessä joka kerta sähköhimmelit lähtee päälle.
Lopulta nostettiin kädet tältä päivää pystyyn. Päätettiin siirtää omaan pihaan ja apuvirralla heti käyntiin. Ajettu viiden kilometrin lenkin kautta kotipihaan, toimi moitteetta. Sammutus ja päätin kokeilla starttaako; ei startannut, ei ääntäkään.
Mistä suunnasta lähdetään jatkamaan? Yksi voisikohan olla - ajatelma toiselta kaverilta virtalukon pohja, mutta toimisiko se noin satunnaisesti?
Ai niin, startin kevyt koputtelu vasaralla ei vaikuta mitenkään.
Jos jollain olisi antaa vinkkiä mihin suuntaan kohdistaa tarmo seuraavaksi, niin kiitollisena otetaan vastaan.
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
|
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 25.11.2022 14:38 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Starttireleen tsekkaus jos näissä semmonen - tai sitten mittaa heräte startilta kun kääntää avainta. Tuleeko virta ja tapahtuuko mitään...jos ei, niin sitten startin sisälle kurkkausta.
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 25.11.2022 15:13 |
Viestit: 4882
|
Noita varmaan voi olla erilaisillakin starteilla, mutta jossain Yanmarin mopoauton moottorissa näytti googlen perusteella olevan aika auton tyylinen startti+solenoidi, joka ohjaa myös bendixiä pääseekö tuohon kuinka helposti käsiksi ja näkemään?
Jos on solenidin pään johdot hyvällä hollilla, niin yksi keino on yhdistää sopivalla johteella paksut ruuviliittimet, eli oikosulkea ne navat varovasti vaikka isolla ruuvarilla (pitäisi pyöriä jos akun plussa ja maadoitus ja startti ok) tai itse varmaan sen jälkeen asentaisin vaikka ensin irtojohdon startin solenoidiin ohjauspuolelle ja siihen vaikka kytkin suoraan sulakkeen kautta akkun plussaan - (ensin täytyy varmistaa että maa ja plussa tulee ja oysyy startilla, vaikka "valokynä" tai lamppu johtojen kanssa) jos sitäkään kytkintä painamalla ei pyöri on vika startissa tai sen ohessa olevassa solenoidissa. Hiilet usein oireilevat etukäteen, mutta siihen usein juuri startin naputtelu auttaa ja ainakin auton starteissa kuuluu solenoidista myös vieno naksaus (kaksi käämiä ja pitokäämi toimii myös ilman hiiliä, mutta ei jaksa vetää, mutta äänen usein päästää kun toinen kuuntelee koneen vieressä). Jos taas napista pyörii, mutta avaimesta ei, niin vika on piirissä akku-virtalukko-solenoidin ohjaus (tuon napin johdoista voi myös mitata tuleeko edes heikko ohjaus ja päätellä siitä ehkä jotain, ainakin jos tietää kytkennän ja releen olemassa olosta) (ohjauspiirissä myös sulake ja mahd rele, johdot liittimet, periaatteessa voisi olla jotain ajonestojakin, en tiedä miten mopoauton dieseleissä mahtaa olla)
Kannattaa lähteä rauhallisella asenteella tutkimaan ja pyrkiä haarukoimaan vika tietylle alueelle, eikä ainakaan satunnaisesti pätkivissä sähköpiireissä ole välttämättä apua merkkihuollon asiantuntijuudesta (tai kyllä nekin vian löytävät, mutta jos vika esiintyy harvoin, niin voi olla ettei ikinä esiinny merkkihuollossa ollessaan ja turha hakukin kerryttää tunteja). Tärisevissä vekottimissa on tullut törmättyä lähes käsittämättömiin oikutteluihin, ikävin oli moottoripyörässä hyvin harvoin esiintyvät käyntihäiriöt (vielä diditaalinen ruiskujärjestelmä 80-luvun alusta...) - niitä oli vielä kaksi, toinen huono liitos sytkäyksikön liittimessä, esiintyi ehkä krerran...kolme ajokaudessa ja katosi kun melkein mitä johtonippua vain heilutteli. Toinen oli liikkumaan päässyt johtonippu josta oli yhden johdon eriste päässyt hieroutumaan puhki ja jos koski runkoon alkoi käynti pätkiä - kesti aika pitkään löytää molemmat, kun vikoja ei saanut ikinä "pysymään päällä".
|
|
|
|
|
Gsce
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 02.12.2022 17:49 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Päijät-häme
|
Näissä vehkeissä on yleinen ongelma. Moottorinohjausboxi musta tupakka-askin kokoinen ,joka on moottorin takana. Toiset yksilöt syövät näitä kuin hevonen heinää. Silloin näissä vastaavat oireet. Suosittelen lisä maadoituksien tekoa. Akku-runko-moottori. Vaihdekepin parkki asennon mikrokytkin kannataa varmistaa. Se estää starttauksen jos ei ole yhdistänyt.
|
|
|
|
|
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 05.12.2022 00:03 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
Pahoittelut kommenttien hitaudesta. Yhden vastauksen tänne tein, mutta oli patonki poikittain, ei suostunut vastaanottamaan. Auton ajoin siis tuolloin torstaina, kun viestin kirjoitin, pihaan. Sammutin, odotin hetken ja yritin käynnistää. Ei mitään, ei naksahda tms. Jätin siihen. Seuraavana sunnuntaina eli noin kolmen vuorokauden kuluttua, putsasin lumet ja päätin kokeilla käyntiin. Lähti ensimmäisellä! Ajoin pienen lenkin, sammutin, laskin 20:een ja koitin käynnistää --> lähti. Kolmatta kertaa en ehtinyt koittaa ja nyt ollut tuossa pihassa siitä lähtien. Tämän osalta olin yhteydessä naapurikunnan pajaan, joka mopoautojakin korjaa. Lohdullista kuultavaa. Kuulemma merkistä riippumatta ensimmäiset 20 tkm huolettomia, mutta sen jälkeen alkaa näkymään halvoista osista halvalla kasattu laatu; jostain repeää koko ajan. Ja kuulemma kaikilla merkeillä. Eli tuon perusteella ei auttaisi juurikaan vaihto, ellei sitten ihan uutta todellakin osta. 15 keur kiinni autoon ja täydet vakuutukset vuodessa kuulemma noin 5 keur. Ehkä mä vaihdan alaa ja opiskelen mautohuoltajaksi... Sinne pajalle nyt kuitenkin korjausaikakysely vetämässä. Lähetetty vikalista, joka tuossa on. Suurimpana tuo käynnistymättömyys. Gsce:lle, Lexalle ja Ollille; - Kurkattiin ohjausboksin liittimet. Kaikki siistit, ei mitään mikä silmään pistäisi. Löydettiin numerosarja, joka antoi Googlen mukaan juurikin moottorinohjausboksin tiedot. Muistaakseni pikkaisen päälle 300 eur. Pistettiin takaisin, josko löytyisi jostain johdosta vika, kun vika tulee ja menee - Etsitty hiertynyttä johtoa, sulanutta liitintä. Heiluteltu, nitkuteltu, avattu, putsattu mikä vain vähänkään on käteen osunut --> ei tulosta - Vaihdekepin anturi; ei mitattu, mutta samoilla sijoillaan ollessaan (ei siis liikutettu keppiä välillä) lähtee ja ei lähde. Miten tämän saa mitattua? - Startti ollut pöydällä. Avattu, putsattu, ei löydetty mitään huolta herättävää. - Ollin ehdotus oikosulkemisesta. Mentiin meikäläisen expertiisin ulkopuolelle vahvasti Parempi kun en omin päin kokeile Kolmen harrastavan lapsen isänä (rajallinen aikaresurssi) sekä rajalliset korjauskyvyt omaavana & Suomen talven puskettua päälle olen taipuvainen kiikuttamaan tämän jonkin ammattilaisen tutkittavaksi. Kiitos vinkeistä, olen omien yritysten selostamisen jatkeeksi kirjoittanut saamiani vikapaikkaehdotuksia.
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 05.12.2022 23:29 |
Viestit: 4882
|
Jari79 kirjoitti: ... - Ollin ehdotus oikosulkemisesta. Mentiin meikäläisen expertiisin ulkopuolelle vahvasti Parempi kun en omin päin kokeile ... Myönnetään, harkitsematon ja huono ohje. Tuo vain tuntui äkkiseltään ihan luontevalta ja normaalilta, kun olen aloittanut autoilun vanhoilla englantilaisilla, pimeyden ruhtinas Lucas oli tehnyt hieman epävarmat sähköt 70-lukulaisiin autoihin ja kaikenlaiset kikat tuli tutuiksi, mutta toisaalta silloin autotkin olivat kovin erilaisia ja moottoritilassa oli mukavasti tilaa, muistan joskus seisseeni moottorin vieressä jalat maassa kun jotain "pientä" huoltoa piti tehdä (=venttiili oli katkennut ja hakannut itsensä männästä läpi). Vaaratekijöitä ruuvarikikassa piilee, oikeinkin tehtynä kipinät sinkoilee ja jos yhdistelee väärästä kohdasta tuhoaa helposti pulttien kierteet ja jos ruuvari lipsahtaa, tulee enemmänkin vahinkoa. Lisäksi solenoidi+starttiyhdistelmän testi yhdessä kannattaa tehdä mieluummin siten että ruuvarilla yhdistää solenoidin päästä pienen ohjausliittimen akulta tulevaan johtoon ja jos siihen laittaa painonapin, niin johdotukset kannattaa tehdä siten että ensin irroittaa akunnavan, noissa johdoissa kun ei ole sulakkeita. (Turvallisemmin kikkaa pääsee turkimaan vaikka virtuaalisesti, youtuben hakuun: starter screwdriver, niin näkee erilaisia) Muistan myös toisen englantilaisen 60-luvulta, jossa oli ihan erillinen startin solenoidi ja siinä oli yleistä että solenoidi kipinöi sen verran että kärjet hitsautuivat kiinni, sekin oli helppo korjata huitaisemalla jollain astalolla solenoidia niin vapautui - autoa ei vaan kannattanut lainata ilman että muisti kertoa "ominaisuudesta", startista jää aika vähän korjattavaa kun se on päällä kunnes ylikuumenee...
|
|
|
|
|
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 18.12.2022 21:25 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
Papatin ajettu takas pihaan. Öljyt ja suodattimet vaihdettu, samoin takavariaattori. Oli muuten tiukassa, palastella piti, jotta sai pois.
Sähkövian lähdettä ei löytynyt. Maapisteitä putsattiin ja tehtiin paksummalla piuhalla yksi piste lisää. Nyt toimii ja vaikuttaisi tulleen esim pyyhkijöihin lisää vauhtia. Suunniteltu corollan laturin ujuttamista paikalle, jotta saisi paremmin sähköä laitteille.
Katsotaan miten kestää.
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pentujen ranskis heittäytyi hankalasi (mopoauto) Lähetetty: 19.12.2022 22:25 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jari79 kirjoitti: Sähkövian lähdettä ei löytynyt. Maapisteitä putsattiin ja tehtiin paksummalla piuhalla yksi piste lisää. Nyt toimii ja vaikuttaisi tulleen esim pyyhkijöihin lisää vauhtia. Muistetaanhan näistä ajoneuvoista sähkövikoja etsiessä tehdä ne jännitemittaukset kuormitettuina. Muussa tapauksessa saattaa mittarin suuresta tuloimpedanssista johtuen näyttää herkästi haamuja ja jäävät viat löytymättä. Toki näin yksinkertaisissa laitteissa sähköjen kokonaan uusiksi tekeminen saattaa olla varteenotettava vaihtoehto.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
|
|