Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 02.11.2014 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
106 vm 1999 1,1 koneella ajettu 135 tuh.
Kone toimii hyvin lämpöisenä, vetää puhtaasti alakierroksilta 6000:een asti. Normaalit huollot tehty.
Ongelmana kylmäkäynnistys kostealla, kylmännihkeällä kelillä, kuten nyt taas (eilen pakkasta, tänään tihkusadetta +3C). Kaikki johtoliittimet katsottu (aikaisemmin). Jäähdyttimen alaletkussa sähkölämmitin, tunnin lämmitys tolpasta auttaa, mutta olisihan se kiva, jos auto suostuisi yhteistyöhön muutenkin, kun narulla uhkaamalla.

Onko joku anturi tullut tiensä päähän?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 02.11.2014 15:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Nyt puolen tunnin lämmityksen jälkeen kaasua painamatta lupailee käynnistyä, käy n.1-4 s matalaa käyntiä. Kaasupolkimen varovainenkin koskeminen sammuttaa heti.

Ja korjaus, 177 tuh. ajettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 02.11.2014 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Ja nyt tuntia myöhemmin, siis lämmityksessä, ja käynnistyi heti. Ensimmäisen sekunnin aikana nikotteli n. 1500 r/m kohdalla, nyt käy häiriöttä.

Mikä voisi olla syy kylmäongelmiin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 02.11.2014 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
XM-Hannu kirjoitti:
Mikä voisi olla syy kylmäongelmiin?
Kosteus.
Toimiiko pakkasella paremmin?



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 02.11.2014 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Viime talvena toimi kai pakkasella paremmin, tosin joka aamu oli lämmityksessä. Nyt oli taas toista viikkoa ajamatta.

Täysin asiantuntematon tuntuma oli, ettei ruiskuttaisi kosteana, koska kaasua painamalla ei startatessa lupaillut ollenkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 04.11.2014 10:33 

Viestit: 1592
Paikkakunta: Tampere
Oisko imuilman lämpötila anturi rikki? Ja/tai moottorin lämpötilan anturi?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 13.11.2014 22:41 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Kaks juttua tulee mieleen,puolan johto hapettunut jommastakummasta päästä, myös joku on voinut repiä puolan johtoa niin lujaa, että se on katki sisältä, johto irti vaan virranjakajan päästä, ja katso kuinka pitkä kipinä on. crc:tä virranjakajan, syt. yksikön ja puolan päälle. Lisäksi jakajan alipainekello koita imeä letkusta jos ilmaa tulee vapaasti, on kalvo rikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.11.2014 11:31 

Viestit: 1592
Paikkakunta: Tampere
Tossa mallissa ei taida olla virranjakajaa?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.11.2014 19:13 
kaselin kirjoitti:
Oisko imuilman lämpötila anturi rikki? Ja/tai moottorin lämpötilan anturi?

Imuilman lämpötieto kutakuinkin merkityksetön. Vähän hienosäätöön vaikuttava kylläkin. Jäähdytysnesteen lämpöanturivika voi olla mahdollinen.
Jos ei ole käytössä testeriä, jolla näkee vikakoodit ja parametrit, kannattanee nakata uusi lämpöanturi moottoriin. Ei maksa paljon.
Jos moottorin kierrosluku nousee joskus korkealle itsestään, on lämpöanturi todennäköinen vikakohde.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.11.2014 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Täytyypä katsella uudelleen tota konetta. Vanhanmallista puolaa ei taida olla, liekö virranjakajaakaan? Ainakin kampiakselin asennontunnistin on vaihdettu, purkuosaan. Viimeksi ajettaessa kone vähän nyki ja pätki ekat 25 km, pysähdys huoltoasemalle, muutaman minuutin tankkaus, jolloin lämmöt kai ehtivät tasaantua, ja tankkauksen jälkeen kävi taas häiriöttä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.11.2014 22:37 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
HUPS! Nyt ON PAKKO myöntää, että muistelin vanhoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 17.04.2015 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Joku aika sitten vaihdoin tulpat. Sen jälkeen on toiminut hyvin, ei kertaakaan käyntiinlähtöongelmaa. Vanhoissa tulpissa kierteen juuressa vähän valkoista "sakkaa" tai jauhetta. Onko sitten kalkkia (vedestä) vai alumiinioksidia (tai jotain alumiinin suoloja) vaiko kuiviin kiehunutta pakkasnestettä? Kuitenkin vaikutti siltä että tulppien koloihin on joskus päässyt jotain sinne kuulumatonta märkää. Vanhat tulpat olivat muuten hyväkuntoisen näköiset.

Mutta uusi huolenaihe: Vetoakselit paukkuvat jo huolestuttavasti. Onko kenellekään jäänyt tallin nurkkiin 1,1 koneisen vetareita? Saa tietysti olla suoraan purkuautostakin. Sellaiset mehupillin paksuiset, pyöränpulttejakin navassa vain 3 kpl. Noihin ei taida rakenteen vuoksi saada pelkkiä ulkoniveliä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pösönpoikasen (106-99) kylmäkäynnistysongelma
ViestiLähetetty: 25.09.2015 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Sitikkasimo taisi olla oikeilla ;) jäljillä, nimittäin...

kolmisen viikkoa sitten tutkailin konetta jälleen, kun taas ajoittain koneessa häiriöitä, ja huono aamukäynnistyvyys :cry: . Kun en muuta keksinyt :roll: , niin otin sytkäjohdot irti puolapaketista, ja ruuvasin koko paketin irti. Kappas vaan, konsolin (alum.), jossa puolapaketti on kiinni, yläpinnassa oli runsaasti valkoista hapettumaa. Toisin sanoen puolan maadoitus koneeseen oli huono. Raaputtelin, putsailin ja hioin pinnan taas kirkkaaksi metallipinnaksi. Myös puolapaketin pohjapuolella, kiinnitystuuvien ympärillä on metalliholkit, myös ne rapsuttelin kirkkaiksi. CRC:tä väliin ja puola paikoilleen. Sen jälkeen ei tiettävästi ole ollut ainuttakaan häiriötilanetta. 8-) Auto on nyt ollut meidän juniorin käytössä, ja on aamuisinkin suostunut yhteistyöhön myös ilman lämmitystä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: