Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Tänään putkahti jostain muistin syövereistä Chrysler 180. Muistaakseni ranskalainen, ja nopea ruostumaan. Millä tehtaalla tehtiin, oliko yhteyttä Peugeot:iin? Sitten tuli mieleen korjaamoiden onni, Simca tonni. Mikä oli Simcan tarina? Entä Talbot ja Sunbeam? IMP taisi olla britti, entä 1250 ja 1500 mallit?
Entä mikä merkki oli ROOTES?

Joo, helppohan :roll: näitä olisi googlettaa, mutta muistelkaapa ensin omia kokemuksianne 8-) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 19:58 

Viestit: 5136
Chrysler 160/180 oli aika samanoloisia kuin Sunbeam Avenger (hieman suurempi kori ja pulleampi muotokieli?) ja ne tehtiin Poissyn tehtaassa (myöh Espanja) https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_Poissy_Plant . Wiki päättyy vuosituhannen alkuun PSA Peugeot 206/207, mitäköhän siellä nykyään tehdään.

Sunbeam oli britti, Hillmanin jälkeläinen ja kuuluivat Rootes Groupiin, Talbot liittyi sumpin tarinaan jo paljon aiemminkin, mutta yhteen tultiin taas -60luvulla, kun ensin Simca osti Talbotin ja sitten Chrysler osti Simcan ja lopulta Sumpin (eli siis merkin emoyhtiön, Rootes Group). (Ja Talbotkin aloitti englantilaisena)

1250/1500 (myöhemmin 1300/1600) oli Sunbeam Avenger, suomeksi Kostaja, oli myös eri vuosina hieman eri logoilla ja tehtaan leimoilla, jos oikein muistelen, niin minulla olleessa oli jossain plakaateissa Chryslerin logokin, firmana Chrysler Sunbeam ja ainoat ulkotekstit olivat Sunbeam ja moottorin koko.

Ihan viimeistä Sunbeamia myytiin Talbot-Sunbeamina (Tai ralliversiona Talbot-Sunbeam-Lotus) joka oli Talbot Horizonin näköinen takavetoinen auto.

Jenkeissä myös Plymouth Cricket joka oli kai aika likellä Sunbeam Avengeria?
http://www.allpar.com/model/cricket.html

Chrysler 160/180 tehtiin Ranskassa ja Espanjassa, kun taas Sunbeam Avenger Englannissa (ja samassa Englannin tehtaassa sittemmin tehtiin pösöjä, alkaen 309 ja päätyen 206:een) Mutta Avenger ei ole helppo sekään, tehtiin useammassa paikassa, aloitti Hilmanina ja lopetti volkkarina, samatkin nimet hakivat muotoaan eri vuosina ja eri markkinoilla, mutta mulle se on aina: "sumppi"
Tuota Avengeria tuotettiin pitkälle -90 luvulle Argentiinassa ja sitä myytiin Dodgena ja lopuksi myös VW 1500 nimellä.

Mutta ei ole ehkä yhtä selkeää vastausta, jos miettii vaikka sitä että suosittu Peugeot 309 suunniteltiin ensin Simcalle ja Simcakin "aloitti" Fiattina ja myöhemmin Fordina.

Imppiäkin myytiin Hillmanina, "Parempi ilman kuin Hillman"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 20:19 

Viestit: 5136
Muistelen että isälläni oli tuossa Poissyn tehtaassa tehty Simca Aronde, ihan uutena ostettu 1961 ja se kai ruostui puhki melko äkkiä.
Mutta kyllä Englantilaiseen EuroChrysleriin, sumppiin, piti helmat ja alapalkkeja hitsata uusiksi, mutta ikää oli silloin jo 10 v.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Minun isälläni oli -72/73 Sunbeam 1500. Samoihin aikoihin hän katseli kiinnostuksella Chrysler 180:ä. Oliko frangin kurssi edullinen, vai tuliko EEC vapaakauppasopimus laskemaan tulleja ranskankin autoille. (Sumpin jälkeen tuli kuitenkin sitten Mitsu Galant. Kummallinen auto, kun ei siihen tullut mitään vikaa...)

Itse muistin tuon isäni kiinnostuksen 180:een kymmenisen vuotta myöhemmin. Katselin sellaista paikallisessa autoliikkeessä. Ei oikein herättänyt luottamusta se, että konepeltikin oli rustunut irti saranoistaan... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 21:43 

Viestit: 5884
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Mutta ei ole ehkä yhtä selkeää vastausta, jos miettii vaikka sitä että suosittu Peugeot 309 suunniteltiin ensin Simcalle ja Simcakin "aloitti" Fiattina ja myöhemmin Fordina.


Sotien jälkeen ranskalaiset halusivat omaa autoteollisuutta vaikka väkisin, Ford oli maassa jo vissiin valmiina, Ford Vedette, josta piti tulla alunperin ihan jotain muuta eli sotien jälkeiseen köyhään amerikkaan halvempi ja pienempi auto, no, sodan jälkeen amerikkalaiset ei olleet köyhiä eikä kipeitä ja isompia autoja myytiin ja muutaman muun autotehtaan valmiista suunnitelmista saatiin aikaan ranskalainen Ford Vedette, Fordin saatua ranskalaisten touhuista tarpeekseen koko tehdas meni Simcalle, tuliko tuosta nyt Aronde jota myytiin suomessa muutama vuosi vielä Fordina vanhojan sopimusten vuoksi, Simca sit oli alunperin Fiatin omistama ja perustama ranskan markkinoita varten, jossain Mobilistissa oli tuosta Vedettestä pitkät tarinat, ei jaksa etsiä, tämä on vähän sinnepäin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1527
Paikkakunta: The City of Häijää
Simca kilpaili kai melko tasaväkisesti kotimarkkinoillaan 1960-luvun alussa tonnisella, ja miksei muillakin malleilla. Vielä 60-luvun lopussa esitelty 1100 oli kohtalainen valonpilkahdus ennen kuin muiden eurooppalaisten valmistajien esittelemät etuvetomallit menivät ohi vasemmalta ja oikealta. En silti väheksy, minullakin oli muutama vuosi sitten kyseisen mallin jatkokehitelmä, Matra Rancho. Oli yksi niistä autoista jonka merkki muuttui Simcasta Talbotiksi malli-iän kuluessa.

1970-luvun lopulla PSA osti amerikkalaisen autojätin kituvat Euroopan toiminnot joista ei mitään hyvää konsernille seurannut. 2010-luvun lopulla PSA osti amerikkalaisen autojätin kituvat Euroopan toiminnot, joista...



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 20.03.2017 22:56 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ääh - ei sais mainita Simca tonnia. Herää vaan liian paljon muistoja. Simca 1000 vm. 1964 oli minun eka ranskalainen auto ja sen jälkeen ei montakaan syrjähyppyä ole tullut. Projektikuntoisena tuon Simcan ostin ja pistin kuntoon. Oli muistaakseni ensimmäinen auto, jonka maalasin - onneksi vanhemmat olivat kaukonäköisinä hankkineet Electroluxin pölynimurin, jossa oli lisälaitteena myös maaliruisku, jolla kätevästi yhden auton Miranolilla maalasi :). Tällä Simcalla seikkailtiinkin useampi vuosi mutta lopulta se jäi Joensuussa auton alle ja kuoli. Simca tonneihin palo jäi kuitenkin kytemään ja kun opiskelut oli hoidettu ja ensimmäiseen työpaikkaan kulki tie niin auton osto oli edessä. Ensimmäistä kertaa ja varmaan viimeistä ostin Vehon näyteikkunasta Simca 1000:n. Mainostettiin vähän ajettuna eli 80 000 oli mittarissa ja siitähän tulikin oiva menopeli kunhan vaan kaikenlaista tuunausta sai tehtyä. Moottoreita laitettiin joitakin erilaisia versioita ja pisimpään varmaan ajelin vähän kutiteullla 1150 -kuutioisella. Tällä versiolla käytiin jopa tekemässä pientä rikollista toimintaa eli kunnanjohtajan pojan kanssa joskus aamuyön tunteina kokeiltiin moottoritiellä, miten johtajan 900 Saab ja Simca lähtee kiihtymään. Asetuttiin motarille rinnakkain ja merkistä lähdettiin kiihtymään - Simca johti ihan kivasti johonkin vähän yli 100 km/h vauhtiin mutta sitten joutui antautumaan Saabille. Paljon jäi muistoja tuostakin ja parikymmentä vuotta Simcakin kulki muutoissa mukana mutta pakko oli luopua kun säilytystiloja ei enää ollut. Pieninä yksityiskohtina tuli tuunattua keulan merkkikirjaimiksi romuttamolta haettujen kirjaimien avulla Simca:sta Scisma - kaikki ei aina ollut ruusuilla tanssimista :) Ja kaverit naljaili keulan valoista, että pysyykö se enää renkaillaan vai kaatuuko nenälleen :D


Liitteet:
Simca keula_pieni.JPG
Simca keula_pieni.JPG [ 92.93 KiB | Katsottu 14524 kertaa ]

.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Simca, Talbot, Sunbeam, Chrysler 160 /180 ?
ViestiLähetetty: 17.05.2017 11:57 

Viestit: 201
Sunbeam imp korimallia on valmistettu myös Singer merkkisenä.Sekä Talbottia Sunbeam Talbot Alpine,minulla on kyseisen kulkineen moottori,1600cc ja edistyksellistä läpihengittävällä kannella.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: