Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 24.10.2018 10:26 

Viestit: 106
C5:ssä ja 407:ssa piisaa harmeja, mutta yksi ikävimmistä saattaa olla tämä ES9A- moottorin valmistusvirhe, minkä seurauksena imunokkien säätö ei toimi ja moottorista tulee käyttökelvoton - mikäli joku viisas ei löydä vikaan oikeaa korjaustapaa. Plagun tapa poistaa vikailmoitus auttaa katsastuksessa, mutta ei palauta moottoria kuntoon.
Muutama omistaja on onnistunut ja kiitos että ovat tästä postailleet; sakarapyörän oikea asento on löytynyt sattumalta taikka kokeilemalla, sitten on porattu sokka taikka hitsattu kiinni. Oman 407:n kohdalla ei vielä ole onnistanut.
Tässä tilanne: sekä kulma-anturit että säätösolenoidit on uusittu, molemmat nokkien kannet avattu ja sakarapyöriä on yritetty liikuttaa naputtamalla - eivät liiku. Hihnapyörissä tuntuu jousimekanismi toimivan. Jakopään ajoitus on kohdallaan. Oskilloskoopilla näkyy, että nokkien epäaikaisuus on muutamassa kuukaudessa lisääntynyt. Diagnoosiohjelman mukaan ajossa toinen nokka ei säädy lainkaan.
Onkohan joku tutkinut tarkemmin hihnapyörien säätömekanismia? Miten niiden toimivuus testattaisiin?
Ei tunnu ollenkaan järkevältä tilailla näitä pyöriä (Puolasta n 200€/kpl), saatikka nokkia (Saksasta n 500 €/kpl ilman hihnapyörää)! Käytetyn moottorin ostossa on riski, että omistaa pian tuplasti viallisia nokkia.
Onko mitään keinoa esim irroitettuja nokka-akseleita vertaamalla löytää ehkä liikahtaneelle sakarapyörälle oikeaa asentoa?
Toivotaan että lisää tietoa ja kokemuksia saataisiin käyttöön - enkä liene ainoa ongelmamoottorin omistaja!



Pegeot 607 2.2 HDI -01, 407 -04 V6
Ex: Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia Peugeoteja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 08.02.2019 22:22 

Viestit: 206
Tähän on nyt tehty työkaluja, jolla ongelma ratkaistaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 08.02.2019 22:41 

Viestit: 75
Laitas linkkiä työkaluihin millä tämä ongelma korjataan niin ei tarvitse arvailla oikeaa asentoa tunnistimen pyörälle.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 09.02.2019 21:52 

Viestit: 95
Ei noissa imuventtiileissä mitää vikaa ole, vaan nokka-akselien ajoituksessa. P0135 on yleisin vikakoodi, kun nokka-akselien keskinäinen ajoitus heittää liiaksi.
Kun ei tiedä, miten autoa on sepitetty aikaisemmin (Benoittia), niin vian etsiminen on työläs tai aiheen huoltomies ratkaisee hetkessä. Toivotaan niin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 18.02.2019 23:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 149
Paikkakunta: Ylivieska
Jos jollakin on joskus jakopää ja venttiilikopat auki varmasti toimivasta autosta niin ajotus tapit nokkiin ja tarkka dokumentaatio sakarapyörän asennosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 20.02.2019 20:41 

Viestit: 206
Olen tehnyt työkalut asennon määritykseen. Tilasin vähän ajetun moottorin, joka toimi mallikappaleena. Nyt on mahdollista saada tuo ajoituksensäätö kuntoon, koska ei sitä sinne turhaan ole alunperin rakennettu. Homma vie yhden pitkän työpäivän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 23.02.2019 21:39 

Viestit: 95
Hieno juttu. Onko ES9A- moottorin osia tarjolla ja voitko työkaluja korvausta vastaan laitata tai neuvoa kaverini auton pitkällistä piinaa tuon vian kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 26.02.2019 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 149
Paikkakunta: Ylivieska
http://citroens-club.ru/forum/index.php ... 495&page=8

Tuola oli videota aiheesta ja ainakin toisesa nokasa oli ajotustappi paikallaan.
Ei vaan mitään hajua mitä siinä puhuttiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 26.02.2019 21:06 

Viestit: 106
Mysteerin parissa riittää kysymysmerkkejä: Diagbox kertoo että molemmat nokat ovat 36 asteessa ja signaali lähtee molemmista kulma-antureista, mutta kuitenkin syntyy koodi P0344 Supplier Fault Code! Tieto jää välille, ecu ei saa sitä eikä myöskään silloin säädä venttiileitä.
Laturi työntää oikein jännitettä, mutta pitänee katsoa onko akun tilalla vaikutusta, niin kuin netissä joku kertoi.



Pegeot 607 2.2 HDI -01, 407 -04 V6
Ex: Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia Peugeoteja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 01.03.2019 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5519
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos ECU ei saisi tietoa niin miten se Lexiaankaan päätyisi?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|C4 1.6 16V berline '06|Xsara 1.6i '99=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ES9A:n imuventtiiliongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2019 00:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1714
Paikkakunta: Päijät-Häme
Teuski kirjoitti:
Jos ECU ei saisi tietoa niin miten se Lexiaankaan päätyisi?

Vähän epäilen että siellä ois joku oletusarvo jos signaalia ei saada. Esimerkkinä eräässä ajoneuvossa toistuva vikakoodi joka lokien mukaan tulee kaasun ollessa pohjassa, lämpötila-äarvon ollessa järkevä, kierrosluvulla ~2300r/min ja nopeuden ollessa 240km/h..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: