Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 02.06.2018 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2750
Paikkakunta: Koria
Mistä kohdin lukitaan kampiakseli ja nokka-akseli hihnan vaihdossa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 03.06.2018 01:49 

Viestit: 352
Hyvin hatarat muistikuvat 1.4 zx:n remminvaihdosta mutta olikos kampuran lukitus askin päädyssä? Nokkapyörän kohdalla taidettiin vaan katsoa että merkki pysyy paikallaan. Se että auttaako tämä kysyjää on ainakin itsellä hämärän peitossa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 08.06.2018 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2750
Paikkakunta: Koria
Eipä tuossa periaatteessa mitään vaikeaa ollut. Tulpan reijän kautta yläkuolokohdan etsintä (näin epätieteellisesti :roll: ) tussilla merkit nokkaakselin pyörään. Kiristäjän löysäys ja vanha hihna pois, uusi tilalle. Ainoa hankaluus oli saada jakopään kopan ruuvi auki moottorin kannakkeen alta. Vähän joutui kiintoavaimen vartta vääntelemään sipovaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 28.10.2018 23:43 

Viestit: 1242
Tällainen kysymys; Yläkuolokohta ei taida olla hihnan kohdistusmerkkien kohdalla? Jaa, että miten...haloo? No yksinkertaisesti siksi, että ranskalainen montéur de motéur saa rauhassa veivata nokkahihnapyörän merkin kohdalleen, eikä venttiilit osu silloin mäntiin.

Otin nimittäin (vaikken tahtonu) kannen irti ja laitoin takaisin 2,0 bensa-XU-moottoriseen Peukottiini. Oli härdelliä ja mokasin; en muistanut, että kohdistusmerkit on tehty niin, että kaikki männät on tasan puolivälissä ja menossa oikeisiin suuntiin, ylös tai alas. Nyt, kun kampiakseli oli missä sattuu ja kansi pultattu takaisin, ei kampiakselia voikaan pyörittää vapaasti. Ja kun niitä yläkuolokohtia on neljällä männällä ja venttileitä kahdeksan! Sinä sitten käänneltiin vuoron perään nokkaa ja kampuraa eestaas ja oltiin alle puolessa tunnissa oikeassa välissä. Kaikki hyvin! Mutta harmitti ankarasti eikä tästä kerrottaisi kenellekään! Ikinä!

Eli; jos otat kannen irti, kohdista alakerta ennen kannen laskemista takaisin. XU-moottoreissa yläkertaankin tulee tappi, minkä suosittelisin laittamaan kun kansi on vielä pöydällä. Jos vaihdat vain hihnan, voit kohdistaa ala-ja yläkerran joko tehtaan merkeillä/kohdistustapeilla tai haluamallasi tavalla, kuten XM-Hannu, yläkuolokohdan mukaan.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 30.10.2018 11:46 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
En oikein ymmärrä tussilla merkkaajia. Eikö se ole siinä, kun tapittaa vauhtipyörän ja nokan/nokat? Ei tarvi ihmetellä merkintöjä.

Disclaimer: No juu, jos ei kaikissa noita tapinreikiä olekaan…



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 30.10.2018 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4687
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kun on muovit poissa ja ulkoisen hihnan pyörä on poissa . pyörittää konetta kunnes nokkapyörän 10mm kolo on kannen etureunassa olevan reiän kohdalla 10mm tappi reikään.
kattoo että kampiakselin jakohihnarattaan kiila osoittaa taakseppäin .
ottaa meistin ja vasaran.
jos kampiaks. jakohihnapyörässä ei näy noin 5mm pituista viivaa vastapuolella kuin kiila . meistää siihen pisteen .tietenkin vastamerkin paikka on siinä alumiinissa .
sitten voi katkaista hihnan . on helppo vaihtaa kiristin ja vesipumppukin .
kampiaks. ratas kannattaa ottaa pois hukkaamatta kiilaa . sen takana on laipallinen holkki sen voi vetää pois . stefa uusiksi ja ohut pyyhkäisy silikonilla sen holkin sisäpinnalle . holkin ja kampiaks. väli hikoilee moott. öljystä usein . silikoni estää sen .
nokka stefa kannattaa vaihtaa jos on vuotoa näkyvillä . sellainen stefa jonka ulkopinta on uritettu . sileillä stefoilla ei tee mitään . tuo pätee myös temppuraudan stefaankin
nyt on ajoitukset kohdallaan . kalut paikoilleen ja uusi remmi myös . ajoituksen tarkistus ja kireyden tarkistus .nokka lukitushan on jo poistettu
muovit takaisin ja nesteet sisään kunnolla ilmaten . sitten vaan avainta kääntämään
muistaakseni TU tyypin moottorissa ei ole kampiaks. lukitusta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Aapeli kirjoitti:
En oikein ymmärrä tussilla merkkaajia. Eikö se ole siinä, kun tapittaa vauhtipyörän ja nokan/nokat? Ei tarvi ihmetellä merkintöjä.

Disclaimer: No juu, jos ei kaikissa noita tapinreikiä olekaan…


No, eikö se nyt tullut selville tästäkin keskustelusta miksi niitä merkintöjä käytetään?

205:een tu koneella vaihdoin ja en siihen hätään löytänyt tuota kampuran lukitusta. Tussilla merkaten ja hyvä tuli. Aikaa tuohon merkkaamiseen meni ehkä 1 minuutti (aina vähätellään hieman kulunutta aikaa) Tyytyväinen olin mukavasti sujuneeseen vaihtoon.

Noh, Xsaraan tein jokin aika takaperin vaihdon ja ajattelin leikkiä asentajamestaria ja tehdä tuon lukituksen kanssa sen homman. Tu kone tämäkin. Voin kertoa, että kyllä se reikä siellä pakosarjan alla on. Öljyn suodatin vaan irti ja edelleenkään et näe sitä. Mutta tunnustelemalla ja sokeana tökkimällä se sieltä löytyy. Vituttaa vieläkin koko homma! Tulipahan tehtyä.

Noiden reikien löytämisen vaikeuden lisäksi itselläni ainakin on semmoinen kutina kun homman tekee lukitusten kanssa, että hihna on mahdollista saada ainakin hampaan verran pieleen. Merkintöjen kanssa tämä ei ole mahdollista.

Minä ymmärrän hyvin tussilla merkkaajia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 13:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Mikähän minuun on tullut kun näin sitikkapalstalla tämä tussikeskustelu sykähdyttää enemmän kuin tuo aiempi tissikeskustelu? :oops: :oops: :oops:



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 13:46 

Viestit: 5083
Gonzales kirjoitti:
Mikähän minuun on tullut kun näin sitikkapalstalla tämä tussikeskustelu sykähdyttää enemmän kuin tuo aiempi tissikeskustelu? :oops: :oops: :oops:

Olihan siinä kuitenkin kaunis tarina, jossa koeteltiin ja sokeana tökittiin ja lopussa (kiitos) seisoi ja reikä löytyi ja naisen ulkosynnyttimetkin mainittiin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 14:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
olli__o kirjoitti:
Gonzales kirjoitti:
naisen ulkosynnyttimetkin mainittiin :D


Puhutko nyt -TTU moottorista? 8-)



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 21:50 

Viestit: 687
Unohda nuo jälkikäteen merkkailut/ essonbaarijutut ja käytä alkuperäisiä metodeja. Kampi-akselin ajoitus 6 mm tapilla ( jos on vedettyä lankaa siitä on helpompi muotoilla/ asettaa paikalleen ) sylinteriryhmän etupuolella lähellä öljynsuodatinpanosta, vauhtipyörälle jossa vastaava reikä.
Muistaakseni 8 mm reikä nokka-akselin hihnapyörässä ja sylinterikannessa vastaava reikä. Jos en väärin muista, noissa TU moottoreissa merkit ovat YKK kohdassa, toisinkuin monissa muissa PSA moottoreissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2750
Paikkakunta: Koria
jaakkovaakko kirjoitti:
Unohda nuo jälkikäteen merkkailut/

Sen verran puolustan tussimerkkejä, että silloin kun aloitin ketjun, ei kukaan vaivautunut vastaamaan kysymykseeni. Eikä minulla ollut kirjaa, jossa TU-moottoria olisi käsitelty. Käytin siis omaa merkkaustapaa, ja kone on vaihdon jälkeen toiminut loistavasti 8-) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
jaakkovaakko kirjoitti:
Unohda nuo jälkikäteen merkkailut/ essonbaarijutut ja käytä alkuperäisiä metodeja.


Näinkin asia on. Samalla tavalla itsekin ajattelin ja halusin tehdä tuon "oikein". Mielestäni tässä koneessa tuo vauhtipyörän lukitus oli oikeasti hankala löytää. Seuraavalla kerralla varmaan löytyy helpommin ja ehkäpä käytän noita lukituksia. Mutta, jos sen saa helpommin tehtyä ja lopputulos on sama, niin miksi käyttää vaikeampaa tapaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 22:59 

Viestit: 5083
Kai perussyy on saada varmuus siitä että hihna on oikein, eikä esimerkiksi jonkun edellisen asentajan jäljiltä hampaan pielessä tai muuten hypännyt hampaan verran (tuskin juuri tapahtuu), eli vanhan mukaan asentamalla saa vanhan mukaisen ajoituksen. (yksi tapa on myös halkaista nokkahihna puoliksi, poistaa ulompi osa ja ujuttaa uusi vanhan viereen, kun hihna on samoilla hampailla selkäpuoleltakin on ajoitus oikein ja voi poistaa toisenkin puolikkaan ja tarkistaa kireyden). Nämä toimii noissa vanhemmissa, missä ajoitus säädettiin pienemmällä tarkkuudella, uudemmissa missä huomioidaan mahdolliset erot osissa ja vaikka kannen/lohkojen erot säätämällä akselit ja hihnapyörät erikseen, niissä ei päästä samaan tarkkuuteen käytännössä kai lahes aina riittävään(jos ajoitus oli oikein ennen)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 21:59 

Viestit: 1242
Eikä tässä vielä kaikki! Hihnan vaihto on aina pikkusen jännää, kun sen lähtee tekemään ilman täyttä varmuutta sellaiseen koneeseen, minkä näkee ilman hihnakoteloita ensimmäistä kertaa. Taisi olla Ooppeli, mihin vaihdoin hihnan kohdistamalla hihnan selkään tehtaalla valkoisella painetut kohdistusviivat hihnapyörien vastaaviin merkkeihin. Kaikkea se saksalainen keksii!

Pari monen merkkisistä saatua vinkkiä; Jos yksinkertaisen jousettoman rullan kiertosuuntaa ei ole kerrottu ja hihnan kiristäminen on ihan pelkkä rullan akselin epäkeskoripustukseen perustuva (japsiautot, Misubishi), kiristyssuunta on niin, että hihna painaa rullaa myötäpäivään, eli ei pyri avaamaan kiinnityspulttia. Tällaisesta puhuu myös Haynesin opukset ja olen purkanut kaksi jaappaninrautaa, missä hihna oli paukahtanut löysälle - epäkesko oli käännetty väärään suuntaan.

Yksi 16-venttiilisen koneen kikka näytettiin telkkarissa; ukko sekoitti PlasticPaddingia (tai korikittiä) ja laittoi mällin elmukelmuun. Sitten se pallukka painettiin nokkahihnapyörien hampaiden väliin ja näin nokkahihnapyörät saatiin lukituksi. Lukituksi ilman lukkorautoja avaamatta kotelointeja kannen toisesta päästä, mikä on parkkipaikkamekaanikolle iso helpotus.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 05.11.2018 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sitruunaseppä kirjoitti:
Eikä tässä vielä kaikki! Hihnan vaihto on aina pikkusen jännää, kun sen lähtee tekemään ilman täyttä varmuutta sellaiseen koneeseen, minkä näkee ilman hihnakoteloita ensimmäistä kertaa. Taisi olla Ooppeli, mihin vaihdoin hihnan kohdistamalla hihnan selkään tehtaalla valkoisella painetut kohdistusviivat hihnapyörien vastaaviin merkkeihin. Kaikkea se saksalainen keksii!


Geesun koneessa on valkoinen paksu viiva kampuran kohdistukseen ja hieman ohuemmat nokka-akseleille. Lisäksi keltainen viiva öljypumpun kohdistukseen. Kyllä ne ranskalaisetkin osaa :D Tuossa on pakko käyttää Esson baarin ohjeita, kun lukituksia ei ole!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1,1 -99 jakohihnan vaihto?
ViestiLähetetty: 11.06.2019 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2750
Paikkakunta: Koria
Moro! (=rapakivigraniitin tai jonkun muun karkearakeisen kiven rapautumissorasta käytetty nimitys) :lol:

Samainen Peugeot 1,1 -99 aj. n 220 000 sai katsastuksessa hylkäyksen päästömittauksesssa. Voiko näistä arvoista jotakin päätellä?
kierr... joutokäynti... yli 2000 r/m
CO ..... 2,40 .... 1,83 %
HC ...... 230 ..... 145ppm
CO2 ..... 11,2 ..... 11,9 %
O2 ..... 3,03 ..... 2,35 %
lambda-arvo ..... 1,043

Venttiili palanut?
Jako hypännyt?
Ohivuotoa männänrenkaista?
1-pisteruisku, suutinvika?
Muu?

Vaihdoin ilmansuodattimen, ja uuden osan pakoputkeen, todennäköisesti ei nyt suuria vuotoja.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: