Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 09.05.2021 08:12 

Viestit: 997
Aika tympeetä. Ulkoilman lämpötila ja se kuollut DW8 diiseli. Se, joka kävi nätisti Tampereelta kotiin ja siihen jäi. Ei edes potki eetterillä. Tuo nyt viittaisi sekä hehkujen pimeyteen että imuventtiilien kantamiseen. Ostin hehkutulpat ja hammashihnan. Kaikki englannin youtubeihmeet neuvoo vaihtamaan kaikki tulpat, vaikka muutaman vanhoista saisi mittaamalla osoitetuksi ehjiksi. Sitten on se hehkurele, minulla neljä johtoa tulee ohjaukseen ja netistä löytyi kaavio niistä, mihin johdoista voi laittaa painonapin kojelautaan manuaalisesti käsin hehkuttamiseen.

Netissä aika fiksun tuntuinen brittiasentaja haukkui systeemiä; hehkuvalo palaa, kun rele saa käskyä "hehkuta". Se ei vikatilanteessa tarkoita, että hehkuille menisi virtaa, se ilmaisee vain aikomusta. (Kuten vilkkurele, se ei käännä autoa, ootte varmaan päinvastoin huomanneet, ettei pimeänä olevat vilkut tarkoita, ettei auto yht'äkkiä kääntyisi ... no, vähän lipsahti pseudon puolelle ... )

Tiekartta onneen, ensimmäinen sivu olisi tällainen;

Hehkureleen navat (4kpl) on plus ja miinus, "hehkuta", moottorin lämpöanturi "älä hehkuta, olen lämmin", näiden toiminta pitää katsoa
Hehkureleen isot navat (20A) jännite ja virta pihtivirtamittarilla, hehkun merkkivalon toiminta vs. todellinen hehkuttaminen
Hehkutusjohtojen kunto ja vastus (vanhojen hehkutulppien vastus (1-2 ohmia) ihan vaan mielenkiinnosta)
Hehkureleen virta ja jännite tulppien vaihdon jälkeen, hehkutuksen merkkivalon toiminta
Venttiilien välykset tai välyksettömyys.

Hitaasti, hitaasti projekti etenee. On kuulemma aika laitella kukkapenkkiä ja keittiötä.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 18.08.2021 19:48 

Viestit: 997
Kakkelis. Kakkelis grande. Se mun Flexifuelpeukotti. Tila-auto. Kytkin alkaa luistaa pitkän ajon jälkeen. Uusi paketti tilattu ja vaihtohintaa kyselty. Kauheeta, aivan kauheeta! Teen itse ja säästän. Niin mitä? Säästän .... jotain. Menee vetarin kumit, startti ja laturi samalla huoltoon/vaihtoon. Iskarien yläpäät ja muuta pikkuista. Jouluksi kotiin. Tai syyskuuksi.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 11.09.2021 20:13 

Viestit: 997
No niin, rakkaat toverit ja muut arvon lukijat! Peukotissa on uusi kytkin. Loimaan Tietäjä kertoi asiasta kaksi tärkeintä. Apurunkoa ei tarvi irrottaa ja takaisin laatikko menee 8mm kierretangosta tehdyillä ohjureilla. Nätisti näin kävikin, muttei ihan heti.

Pikkasen liian rankka savotta, hiki valui ja pari kertaa meinasin soittaa paalikyytiä, meni kaksi päivää aamusta iltaan. Tein homman ns. alapäämenetelmällä, missä kytkinpaketti vaihdetaan nimensä mukaan pienestä raosta. Apurunkoa irrottamatta. Vaihteiston kiinnitysruuvit auki ja se mahtuu juuri sopivasti apurungon päälle reilun viisi senttiä poispäin moottorista. Startin kohdalta käsi mahtuu kytkinkoppaan, painelaakerin saa painetuksi kytkinhaarukkaan ongelmitta. Kytkinlevyasetelma onkin pikkasen vaativampi juttu ilman kohdistustappia. Tappia ei pääse käyttämään, kun kytkinakseli on ihan siinä hollilla. Asetelma on kiristettävä paikalleen miltei kiinni ja kytkinlevyä tunnustellaan kolmesta asetelman aukosta, tarpeen tullen se taputellaan tylpällä työkalulla mahdollisimman keskelle. On hyvä ensin mallata työpöydällä kytkintä asetelman päälle, millainen painelevyn ja kytkinlevyn reunan välinen pykälä on, kun levy on keskellä. Tätä samaa pykälää sitten jahdataan niistä kolmesta aukosta. Itse tein homman kahdesti, ensimäisellä kerralla olin pikkasen suurpiirteinen tai, kytkinakseli työnsi levyä, kun laatikko roikkui vinossa. Ei tiedä. Nyt osaisin homman ekalla.

Automaattinen kytkinvaijerin säätö selvisi vasta päivää myöhemmin netistä. UK:n foorumin kaverit sanoi, että vetää vaan kykinhaarukan vipua ulospäin, niin kuulee, kun kiristimen hampaat raksuttaa. Näin kävikin ja polkimen liike tuntuu nyt oikeanlaiselta. Samaisella foorumilla kirosivat "automaattisäädön vikaherkäksi ja syylliseksi kytkinasetelman sakaroiden kulumiseen", mikä on "sitikan kytkinten yleinen vika". Sanoivat, että pistää mieluummin tilalle vaijerin, missä on se kierre kytkimen päässä ja säätömutterit.
Aprikoin tätä asiaa, olisiko mulla se ajottainen luistaminen ollut tätä? Huoltokirjassa oli kytkimen vaihto 127 tkm. kohdalla ja nyt on taulussa 248. Eli sen 125 tkm. kytkin kestää tässä vehkeessä? Levy ei ollut loppuun kulunut, mutta paineasetelman pinta on käynyt kuumana, sinistyneitä läikkiä oli koko pinta täynnä. Täytyy seurata, muuttuuko kytkinpolkimen liike eri tuntuiseksi ja saako säädintä "nollatuksi" vetämällä kytkinhaarukan vipua. Voihan se olla, että pahoin kuluneen säätimen jousi pukkaa painelaakerin kiinni asetelmaan.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 12.09.2021 15:25 

Viestit: 997
Ihailijakuvaa sadepäivän ratoksi. Jos Tanhupallon ohjelma on Hesarin mielestä kuin lobotomia, mitä vanhan Peukotin kytkinremppa sitten olisi, autotoimittajan silmin nähtynä?


Liitteet:
806_127tkm_kytkin.jpg
806_127tkm_kytkin.jpg [ 112.51 KiB | Katsottu 1221 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 13.09.2021 23:07 

Viestit: 997
Vaippaikä lähenee. Kone käy kolmella...kolmella ja puolella. Kun ei muista, miten autoja rassataan, niin ei. Oikeat sitikkamiehet irrottaa YKK-anturin ennen vaihteiston irrotusta. Eli sen vaihteiston kytkinkopan yläreunassa majailevan kelan. Kun se kuulemma ottaa kipeetä, jos sen tölväsee vauhtipyörään. Näin ei mulla käynyt, kai? Hyvä se on, kai? Saa sen helposti vaihdetuksi, kai? Kai mä löydän sen vara-anturin aarrekammiostani. Näkis vaan.

No, pahin ontuminen hävisi, kun nitkutin tulpanjohtoja virranjakajan pääsä. Siellähän ne mun räpylät oli tunkeneet itteensä koko lauantaiehtoon, kun nylkytin sen viimeisen kytkinkopan kiinnitysruuvin takaisin kiinni. Läytyi yksi tulpanhattu, venttiilihattu, pari prikkaa ja akunnavan korkki sieltä samasta onkalosta. Hyvä, että tyhjensin onkalon, nyt sinne mahtui putoamaan ihan näkymättömiin mun matala 16mm hylsy ja pieni niveljatke. Niitä sitten ongittiin liian vahvalla neodyymimagneetin murusella, joka iski kiinni kaikkialle muualle, paitsi niihin työkaluihin. Maalarinteippiä ympärille ja alkoi magneetille maistua kiinalainen halpismetalli, ranskalaisen jaloteräksen sijaan.

Vaihdoin tulpat. Sanovat viisaat, että kun tulppa kuluu kylliksi, kärkiväli kasvaa ja ECU yrittää pidentää konkan latausaikaa, nostaa jännitettä ja lopulta jossain palaa käämi. Aika kauheet ne mun vanhat halpistulpat. RE85 polttoaineko ne oli syönyt? Nyt ruuvasin kiinni uudet, sellaiset kalliit turbokoneen tulpat, missä on kaksi maaelektrodia. Torstaina voisi tehdä koeajon Lahden suuntaan. Kai.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 16.09.2021 21:07 

Viestit: 997
Kakka. Olen näköjään tölvässyt nopeusmittarin anturin rikki kytkinremontissa. Kun lähdin ajamaan, nopeusmittari näytti vähän, hetken kuluttua oikein ja sitten meni nollille. Trippimittarikaan ei kerää lisää kilsoja, joten tuskin mittarineulan askelmoottori/vaihteisto olisi yht'äkkiä saanut sen tyyppivian. Jos anturi on muovisella hammaspyörällä, mekaaninen vaurioituminen on mahdollista. Vetari oli työn aikana kunnolla ulkona perästä, muttei kokonaan.
Johdot oli nätisti harmaissa silikonisukissa, homma jatkuu varaosaxantian anturin irrotuksella. Heinikossa, auto laskeutuneena viimeiseen lepoon.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Että tällästä tänne kuuluu...
ViestiLähetetty: 30.09.2021 21:59 

Viestit: 997
Joutui antamaan periksi omassa elokapinassa. Tankkasin parikymmentä litraa 98 bensaa ja nyt auto toimii kuten polttomoottoriajoneuvo. Käynnistyy, käy ja kulkee. Jotain nypytystä moottorin vedossa vielä on, kiekkamittarin neula naputtelee alaspäin randomisti muutaman sekunnin välein silloin tällöin. Aiemmin, pelkällä RE85:llä kone ampui putkeen kylmänä, kun antoi reilusti kaasua. Mulla olisi varaosa-autossa virranjakaja. Kokeillaan sitä.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: