Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 02.02.2012 22:05 

Viestit: 116
Mites on kun otsikon mukaisessa kulkimessa on TU3M/L/Z tyypin moottori niin onko se alumiinia vai valurautaa? Syylärin nesteitä vain pähkäilen kumpaa laittaisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
deesu kirjoitti:
Mites on kun otsikon mukaisessa kulkimessa on TU3M/L/Z tyypin moottori niin onko se alumiinia vai valurautaa? Syylärin nesteitä vain pähkäilen kumpaa laittaisi.
Laita sitä oikeaa, eli PSA - B71 5110 speksin mukaista. Eli joko PSA:n oma sinivihreä Glysantin G33 (Ostin juuri 6 e/l) tai Valvolinen punainen Maxi-Life Coolant AF. Muut eivät PSA:n speksiä tunnusta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 17:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
laita vaikka TB:n vihreetä suhteessa 50/50 ja ILMAA HYVIN.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja unohda nuo " speksit " ne jotka hoitavat jäähdytyksen ja pakkasen keston hoitavat myös kaiken muunkin. ei tarvii tuijottaa ( maalla ) joihinkin erikoisiin " spekseihin " ellei välttämättä halua. niitä " speksejä " kyllä riittää jokaiselle ja jokaiseen makuun. :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ps: mulla vastaavassa koneessa toimii hienosti ihan motonetistä haettu vihree jäähd. neste.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
samanlainen toimi muuten BX:n /CX:n/ DS.n Xsaran /Xantian systeemeissä ja ilman mitään " speksejä "


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 18:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
kokemjne kirjoitti:
ja unohda nuo " speksit " ne jotka hoitavat jäähdytyksen ja pakkasen keston hoitavat myös kaiken muunkin. ei tarvii tuijottaa ( maalla ) joihinkin erikoisiin " spekseihin " ellei välttämättä halua. niitä " speksejä " kyllä riittää jokaiselle ja jokaiseen makuun. :evil:
Kerropa, Koke, miksi pitäisi käyttää väkisin "väärää" nestettä, jos suositeltu neste ei maksa sen enempää.

Ihan varmasti mikä tahansa pakkasnesteenä myyty neste estää jäätymisen ja hoitaa moottorin jähdyttämisen.

Voisiko kuitenkin olla, että sille jäähdytysnesteellä voisi olla jotain tekemistä korroosiosuojauksen kanssa? Samoissa litkuissa kun ui nykyään erilaisia muoveja, alumiinia, rautaa ja messinkiä.

Voisiko myös olla, että kaikki nykyiset nesteet eivät ehkä olekaan enää sekoituskelpoisia?

Onkohan silläkään mitään merkitystä, että jotkin nykyaikaisten moottorien jäähdytysjärjestelmän muoviosat eivät kestä silikaatteja tai nitriittejä?

Voisiko olla, että nesteen värikään ei kerro nesteestä nykyään enää yhtään mitään. (Muutakuin, että valmistaja on tykännyt väristä). Tokihan valmistajat vaan sekoituttavat oman väristä nestettään vain lisätäkseen varaosamyyntiään.

Ja tämä samahan pätee myös öljyihin. LHM:n käyttöhän vasta tuhlausta onkin, kun 10W-30 mineraaliöljy ajaa saman asian. Tai vaikka polttoöljy. Molemmat ovat reilusti halvempia, kuin LHM. Ja pissapoikaan välttää kesällä pelkkä vesi. :mrgreen:

Ja vaihteistoöljyt sitten. Miksi niihinkään pitäisi laittaa 10W-30 öljyä kummempaa?

Eihän se auton suunnittelija tiedä asioista todellakaan mitään, kun käyttää kalleimpia mahdollisia aineita. :lol:

kokemjne kirjoitti:
samanlainen toimi muuten BX:n /CX:n/ DS.n Xsaran /Xantian systeemeissä ja ilman mitään " speksejä "
Varmasti toimiikin hienosti noissa vanhemmissa. Se perus-pakkasneste (BS 6580:1992) on tarkoitettu nimenomaan autoille, jotka on suunniteltu ennen 90-luvun alkua. Ja jäähdyttää varmasti aikansa myös uudemmissa. Jos oikea neste kuitenkin maksaa koko järjestelmänkin täyttämällä alle kympin enemmän, kuin joku bulkkineste, niin miksi pitää väkisin pitäytyä maamoottoriaikakauden opeissa?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kuules eteläkärkiläinen . paljonko saat provikkaa noista ns: suositelmista/ ohjevaatimuksista/ edellytyksistä /.......
EI PIDÄ käyttää mitään muuta mikä ei ole kelvollista ja toimivaa , mutta myöskään EI pidä vaatia käyttämään jotain erikoisesti juuri halutun väristä/merkkistä tuotetta , koska JUST se sopii VAIN tuohon härveliin. ( jotenkin alan muistuttaa inhoamiani viherpiipertsäijiä ) ihmisen elon aikana eioo v.......kaan väliä onko nesteen väri vihree tai punanen ja onko se silikaatinen tai ilman.
onko öljy mobilia marmorilta vai tarjousladosta haettua mobilia . yks hailee kunhan TOIMII: koskee kynttilöitiä/piuhoja /öljyjä sun muista MERKISTÄ RIIPPUMATTA.
ja ne muoviosat kestävät kauemmin kuin itse kuljin , mutta luultavasti vähemmän kuin kuski/kuskit


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
svc kirjoitti:
Eli joko PSA:n oma sinivihreä Glysantin G33 (Ostin juuri 6 e/l) tai Valvolinen punainen Maxi-Life Coolant AF.
Ja kun ei noissa tainnut juuri hintaeroa olla, olisikohan alkuperäinen jopa halvempaa, niin sitä alkuperäistä toki. On se niin kivan väristäkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
kokemjne kirjoitti:
kuules eteläkärkiläinen . paljonko saat provikkaa noista ns: suositelmista/ ohjevaatimuksista/ edellytyksistä /....... EI PIDÄ käyttää mitään muuta mikä ei ole kelvollista ja toimivaa , mutta myöskään EI pidä vaatia käyttämään jotain erikoisesti juuri halutun väristä/merkkistä tuotetta , koska JUST se sopii VAIN tuohon härveliin. ( jotenkin alan muistuttaa inhoamiani viherpiipertsäijiä )
Jospa vaan saisinkin... PSA:n suosittelemaa nestettä tekee vain muutama valmistaja ja niistä vain kahta saa helposti alle 200 litran tynnyreissä.

kokemjne kirjoitti:
ihmisen elon aikana eioo v.......kaan väliä onko nesteen väri vihree tai punanen ja onko se silikaatinen tai ilman.
Ei se varmaan ihmiselon aikana olekaan. Auton elolle sillä voi ollakin merkitystä. Mutta saahan sitä hakea elämäänsä jännitystä kaikenlaisilla nesteillä. Joissain uusissa moottoreissa esim. vesipumpun siipipyörä on muovia, joka ihan oikeasti vaatii jäähdytysnesteeltä sopivat ominaisuudet. Sama juttu joidenkin tiivistemateriaalien kanssa. Minun puolestani voit laittaa omiin autoihisi mitä haluat, mutta otatko myös vastuun neuvoistasi kun tiedät asiat niin varmasti? Tieto saattaa joskus lisätä tuskaa ihan oikeasti.

kokemjne kirjoitti:
onko öljy mobilia marmorilta vai tarjousladosta haettua mobilia . yks hailee kunhan TOIMII: koskee kynttilöitiä/piuhoja /öljyjä sun muista MERKISTÄ RIIPPUMATTA. ja ne muoviosat kestävät kauemmin kuin itse kuljin , mutta luultavasti vähemmän kuin kuski/kuskit
Eikö sillä ole mitään merkitystä, kuinka kauan joku toimii? Ja voin vaikka heti kertoa 90-luvun sitikoiden jäähdytysjärjestelmästä muoviosan, joka ei aina kestä.
(Kuka arvaa ekana? ;-) ) Tämän osan särkyminen tosin ei taida johtua jäähdytysnesteestä vaan ihan lämmöstä.


Viimeksi muokannut svc päivämäärä 03.02.2012 19:49, muokattu yhteensä 1 kerran


"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
laakeri kirjoitti:
svc kirjoitti:
Eli joko PSA:n oma sinivihreä Glysantin G33 (Ostin juuri 6 e/l) tai Valvolinen punainen Maxi-Life Coolant AF.
Ja kun ei noissa tainnut juuri hintaeroa olla, olisikohan alkuperäinen jopa halvempaa, niin sitä alkuperäistä toki. On se niin kivan väristäkin.
Ja se alkuperäinenkin oli aiemmin vihreää, mutta nykyään sinistä.

Ja tuota paljon mainostettua "vanhaa vihreää" saa sitäkin vaaleanvihreänä, neon-vihreänä, sinisenä ja vaaleankeltaisena. Silikaatittomiinkin nesteisiin olen törmännyt ainakin punaisena, violettina, keltaisena, sinisenä ja oranssina.

Lyhyesti sanoen: Jäähdytysnesteen väri ei nykyautoissa kerro enää itse nesteestä tai sen sekoituskelpoisuudesta muiden nesteiden kanssa yhtään mitään.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 03.02.2012 22:41 

Viestit: 116
Kiitokset vinkeistä. Kävin hakemassa paikalliselta korjaamolta tilkan litkua, jotta kevääseen pääsee. Taitaa olla liemien vaihto keväällä edessä on sen verran karseen väristä töhnää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 04.02.2012 01:04 

Viestit: 4994
Suosituksista: Mutu-muistelisin että vasta myöhemmin PSA:ssa olisi alkuperäisenä alettu käyttää pidempikestoisia nesteitä (osalla muita autoja tuli jo -90 luvun alkupuolellakin uusia litkuja), ja ettei olisi vasta lähempänä vuosituhannen vaihdetta kun tuli Revcogel 2000 (tai G33) suosituksena?

Näkee varmaan suoraa huoltokirjasta, jos jäähdytysnesteen vaihtoväli on kaksi vuotta => perinteinen, jotenkin minäkin uskoisin ettei uudemmatkaan siitä kärsi yhtäkkiä tietyn RP-numeron jälkeen (jos sen vaan vaihtaisi sitten edes joskus taas uudestaan...)

Eikös nuo kestävämmät litkut kehitty juuri sen takia ettei "kukaan" (ei edes merkkihuollot) noudattanut sitä kahden vuoden vaihtoväliä joka oli vanhan tyyppisillä litkuilla. Eihän se vaihtamattomuus heti mitään riko parinkaan vuoden jälkeen, lohko varmaan kestää (melkein)ikuisesti, mutta alumiininen jäähdytin ja lämmitinkenno ei, sekä kerääntyvät yhdisteet vielä tukkivat kennoja sisältäpäin syöpymisen lisäksi => siksi niitä uusia on nyt olemassa.

Itse varmaan laittaisin pidemmän kestoiset litkut samalla jos kaikki vaihtaa ja huuhtelee, vaikka vanhaankin autoon. (tosin itse varmaan laittaisin vastoin suositusta tuon ikäiseen G12/30 litkut helpomman saatavuuden takia ja halvemman hinnan, vaikka sitten vaihtovälisuosituksena tulisi vain yksi vuosi lisää = 3 v, mutta en kehota ketään muuta niin tekemään. Laittaisin myös konepellin alle lapun mitä laitettu ja koska, ettei seuraavan tarvitse samaa pähkäillä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 04.02.2012 01:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
(tosin itse varmaan laittaisin vastoin suositusta tuon ikäiseen G12/30 litkut helpomman saatavuuden takia ja halvemman hinnan, vaikka sitten vaihtovälisuosituksena tulisi vain yksi vuosi lisää = 3 v, mutta en kehota ketään muuta niin tekemään.
En minäkään kehota, ellei tykkää muuten vaan aukoa konetta ihan huvin vuoksi. Kerran on tuokin tullut kokeiltua ja vasta remontin jälkeen sitten tuli kuultua, ettei olisi kannattanut. Oli kuitenkin sellainen oletus, että tuollaiset oli siellä ollut aiemminkin kun väriä katseltiin porukalla ja edelliseltä omistajalta yritin udella aiheesta, ei siis tarkoituksena lähteä mitään uutta kokeilemaan. Saahan sen ajan menemään kyllä sitenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 13.10.2012 08:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olisiko joidenkin nesteiden laatu sellainen, että nestekierrossa olisi hyvä olla sinkinpala....Varsinkin, kun nesteet kiertävät ainakin kahta eri metallia...Onko löytynyt joskus syöpymiä mm. sylinteriputkien liitoksista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 106 1.4 -94 kysymys
ViestiLähetetty: 13.10.2012 09:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
ealab kirjoitti:
Olisiko joidenkin nesteiden laatu sellainen, että nestekierrossa olisi hyvä olla sinkinpala....Varsinkin, kun nesteet kiertävät ainakin kahta eri metallia...Onko löytynyt joskus syöpymiä mm. sylinteriputkien liitoksista?

Ei. Seostettu alumiini on metallien jännitesarjassa alempana kuin sinkki, joten se alumiini suojaisi sitä sinkkipalaa syöpymiseltä. Magnesium olisi alumiinia epäjalompaa, mutta sitten se liuennut Mg olisi edelleen siellä nestekierrossa syömässä nesteen korroosiosuoja-aineita.

Jäähdytysnesteen tehtävä suojata nestekierron metalliosia syöpymiseltä. Ja nesteen laatuvaatimukset johtuvat juurikin eri metallien seoksista ja niiden määrien suhteista nestekierrossa.
Syöpymät kertovat joko väärästä nesteestä tai sitten siitä, että nestettä ei ole vaihdettu aikanaan ja sen korroosiosuoja-aineet ovat kuluneet loppuun.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: