| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=17767 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Ralle [ 05.04.2014 17:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Eikös 1.8:ssa ole jo levyt ja tuossa rummut mitä olet irroittamassa? Mitäs sä nyt oikeen olet vaihtamassa ? |
|
| Kirjoittaja: | Pisin Kääpiö [ 05.04.2014 19:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Tarkkaan ottaen en itsekkään ole varma, mitä olen vaihtamassa, mutta Peugeot 306 5D BREAK 306 1.6I-7ENFZE/258 Farmari 2000 takapyörät ovat läsähtäneet, ja ajattelin että se korjaantuu kun otan tuosta sitikasta tuon osan jossa tuo pyörä on kiinni ja se osa on kiinni siinä akselissa. Joo Ralle, olet aivan oikeassa tuli tuon väärä Peugeot merkki tuohon, tää onkin rekisteriotteen mukaan Peugeot 306 5D BREAK 306 1.6I-7ENFZE/258 Farmari 2000, ja tässähän on nuo rummut takana. On tullut koko elämä pilattua tuon juotos-kolvin kanssa joten ymmärän enempi noita ledi, transistori, tyristori, triac termejä kuin että osaisin noita auton osia nimetä. Tein tään saman kyselyn tuolla muillakin foorumeilla, ja siellä parissa kohtaa kerittiin valistaa että olen vaihtamassa kallistuksenvakaajaa, ja sain jo ohjeitakin joita pitää kokeilla tuon irrotuksen kanssa, palaan asiaan vielä ellei se onnistukkaan.
|
|
| Kirjoittaja: | Ralle [ 05.04.2014 22:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
No jos ne takarenkaat on vinossa niin takakynkkien laakerit on loppu ja niiden vaihto auttanee asiaan. Kallistuksen vakaajaa sun tuskin tarttee vaihtaa. Mut toivotaan et onnistuu saamillasi ohjeilla. Itse laittaisin kuitenkin uudet laakerit, enkä siirtäisi vanhaa kynkkää vanhalla laakerilla. |
|
| Kirjoittaja: | Xari [ 05.04.2014 22:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Ja onnistuukos noiden vaihtaminen kotikonstein? kaikkihan tietysti onnistuu kun tarpeeksi vääntää mut taitaa vaihtoakselisto olla se helpoin konsti tuossa. |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 07.04.2014 15:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Jos Xsarassa on ehjä samanlainen akseli niin mikset vaan vaihda koko akselia? |
|
| Kirjoittaja: | Pisin Kääpiö [ 07.04.2014 15:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Teuskille Joo, alussa niin meinasinkin, mutta jarruputket näytti semmoisilta että pidin parempana etten mene taivuttelemaan niitä ollenkaan, vaan vaihdan vain nuo kyykät siitä akselin päistä, jolloin jarruputket saavat olla paikoillaan, ja pakoputken irrotukseltakin säästyy. Samaa on ihmetelleet muutkin koska se olisi vienyt vain reilun puolituntia. |
|
| Kirjoittaja: | XM Break [ 11.04.2014 22:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Siinä läpän alla on kallistuksen vakaaja. Läpässä on kierteet kallistuksen vakaajan kohdalla, mistä sen voi kuvan mukaisesti varovasti pultin avulla vetää pois. Edessä olevassa rihlatussa "silmässä" on jousi kiinni vai pitäisikö samoa KIINNI. Toisella puolella jousi on kallistuksenvakaajasta takapuskuriin päin. Lähtee kohtalaisen helposti, kun laittaa lämpöä ja öljyä. Eikä hätäile. Tämä vaihe kannattaa toistaa monta kertaa. Ulosvetimen on oltava tukeva ja kunnolla kiinni (itsellä akselia varten varta vasten tehty ulosvedin). Ennen irroittamista pitää tarkastaa, että kynkkä heiluu vapaasti ylös-alas suunnassa. (Onhan iskari jo irti?) Lisäksi on hyvä mitata kynkän takapäästä korkeus johonkin varmaan kiintopisteeseen korissa, että saa kynkän samaan asentoon takaisin. Rihloitusta kääntämällä voi säätää taka-akselin korkeutta (maavaraa). Kokoonpanossa kannatta käyttää uusia laakereita, maksavat koko akselille noin 50 - 60 €. Akselistoa ei kannata koota, jos: Kynkässä olevassa laakerointiakseli on laakeripinnoilta ehjä (saa varaosana) Akseliputki ei ole kulunut laakerointien kohdilta. Jos pientäkin kulumaa (laakeri kulunut loppuun ja akseli hangannut putkeen, ei kannata kasata sillä akseliputkella. Tiivisteet kannattaa vaihtaa myös samalla. Laakerointi saattaa näissä tapauksissa kestää jopa katsastukseen asti. Rasvanipat kannattaa laittaa akseliin molemmin puolin. Akseli on paljon mukavampi purkaa seuraavalla kerralla, jos vakaajan ja jousien päihin laittaa lukitetta, asennuspastaa, vaseliinia tms. "Kun järki vähenee, leka kasvaa" |
|
| Kirjoittaja: | Pisin Kääpiö [ 14.04.2014 15:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen 5D Xsara Break 1.6 / 98 Farmarin perä |
Muita kiireitä, Citroen joutuu odottamaan vähän aikaa vuoroaan. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|