Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Partner taka-akselin korjaus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=18225
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  avbx [ 28.05.2014 19:26 ]
Viestin otsikko:  Partner taka-akselin korjaus

Napsahti sitten vääntösauva poikki. Kannattako ottaa koko akselisto alas vai onnistuuko vaihto ilman. Samassa yhteydessä voisi tietysti vaihtaa kynkkien laakerit kun homman aloittaa. Miten jousituksen korkeus säädetään kiinnilaitossa?

Kirjoittaja:  avbx [ 28.05.2014 23:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Partner taka-akselin korjaus

Vaikka heinänen kehotti viemään pajalle niin Peter Russell antaa ohjeet vääntösauvojen vaihtoon ja korkeuden säätöön. Laakerinvaihtoa varten Russelkin kehottaa viemään pajalle. Eiköhän tuo kuntoon tule.

Kirjoittaja:  Siert [ 29.05.2014 22:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Partner taka-akselin korjaus

Onko tässä samanlainen akseli kuin 205/309/405/306/xsara, jne? Olen joskus tehnyt laakerin vaihtoa 309:lle. Ei ollut mahdotonta. Muistaakseni käytin nämä ohjeet: http://www.205gtidrivers.com/articles.h ... -guide-r66

Sisäpuolen laakerit sain pois sillä tavalla että löin niitä ensi sisäänpäin, missä akselin putki on leveampi. Sille käytin vanha "trailing arm shaft" ja vasara. Sen jälkeen laakerit saa helposti pois jos on köysi jossa päässä koukku.

Kirjoittaja:  avbx [ 29.05.2014 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Partner taka-akselin korjaus

Hyvä ohje, mutta Partner/Berlingon taka-akseli on hieman erilainen. Tämä päivä meni beksin saranan korjauksessa, että saa ajoauton alle, joten pösöä en ehtinyt tutkimaan.

Katselin pösön servicestä, että sauvat olisi 125 euroa kpl. Laakerit Motonetista n. 90 euroa. Tuossa mennään jo 340 euroon. Tuossa ei mielestäni ole vielä havaittavaa laakerivikaa, mutta luultavasti korroosiota on jo olemassa, joten laakereiden vaihto-operaatio voi osoittatua turhaksi. X-Partsilta kunnostettu akseli maksaa 420 euroa. Ei oikein saisi itselle työpalkkaa kunnostuksesta. Tietysti tuon voisi tehdä niin, että laittaa käytetyt vääntösauvat ja jättää laakerit vaihtamatta. Rasvanipat ja laakerit täyteen vaseliinia. Ajaa sitten niin kauan kuin laakerit kestää ja vaihtaa sitten vasta akseliston. Jos laakerit ovat kunnossa, niin voisi kestää pitkäänkin.

Kirjoittaja:  avbx [ 30.05.2014 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Partner taka-akselin korjaus

Hain sitten kuitenkin vaihtoakseliston, 520 euroa takakumityynyineen. Aloittelin vaihtoa purkamisella. Toiselta puolelta takajarrusylinteri vuotanut eli sylinterit ja kengät vaihtoon. Rummut näyttäisi olevan vaihtorajalla eli nekin vaihtoon. Napojen poisottoon sain ohjeeksi lyödä lekalla keskitappi sisään, jolloin laakerit saisi ehjänä irti. Tappi ei hievahdakaan. Toisen puolen laakeriin on edellinen seppä lyönyt vaseliinia kupin äyteen. Epäilys on, että laakerissa lienee vikaa, vaikkei se ääntä pidäkään, Mutterin lukitus oli myös rikottu. Taidan sitten vaihtaa nekin. Onneksi auto oli naurettavan halpa, vielä ollaan todennäkösesti markkinahinnan alapuolella.

Kirjoittaja:  avbx [ 09.06.2014 23:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Partner taka-akselin korjaus

Homma saatu päätökseen. Takapäähän jäi vanhaa jarrukilvet ja iskarit. Inansa on ehkä korkealla takapää, ajoasennossa iskarin päiden etäisyys 370 mm, käsittääkseni oikea arvo olisi 350 mm. Koeajolla auto kulki suoraan ja ratti oli suorassa niinkuin ennen remonttia. Jarrut menee ehkä hieman liian syvään. Ilmaa ei pitäisi enää olla järjestelmässä. Ajellaan nyt hieman josko säädöt asettuisi kohdalleen. Takakumityynyn kiinnityspultin vastamutteri lähti pyörimään, se vaati reiän teon tavaratilan pohjaan ja myöhemmin irroitetun pellinpalan takaisinhitsauksen. Avain on muuten T50 ja 100 millinen on liian lyhyt, 200 millinen piti hankkia.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/