Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Pösö 406 farkku, -97, 2.0
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=20155
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.02.2015 14:07 ]
Viestin otsikko:  Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Hello!

Olisko Pösö-fakiireilla vinkkiä... Mulla on lainassa 406 (-97) bensafarkku ja moottorin vikavalo syttyi ja vehjes rykii ja käy huonosti. Kallistutaanko MAP-anturiin vai Lambadaan? MAP kuulemma ehjätty noin 1-2 vuotta sitten. Lisäksi näissä lienee ykkösen suutinongelmaa ja samoin puolakansi on surkea kestoltaan.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.02.2015 14:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

...Niin sama pata kuin 2.0 Xantiassa?

Kirjoittaja:  Xari [ 04.02.2015 16:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Puolakansi vie tehot aika olemattomiin kun ei käy kuin kahdella, itsellä toimi taas kun jäähtyi, vähän aikaa.

Kirjoittaja:  Jankos [ 04.02.2015 22:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Alkaako heti vai vasta kun vähän ajettu? Tarkista onko tankissa alipainetta. Noissa aktiivihiilipöntöt menee tukkoon ja tankkiin muodostuu imusarjan alipaine. Ilmenee myös polttoainemäärän suurentumisena mittarissa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.02.2015 09:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Joo kyllä tuo pitää lämpimäksi käyttää että alkaa edes nypyttää josta päättelin että puolakansi olis mahdollinen mutta ok tuo hiilitankki myös... Mikäs sen muuten tukkii sen tankin?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.02.2015 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Oho, tämä kertoo jotain aikas paljon... Hiilipöntön korvausilmaputket jää kuran ja jään peittoon ja kyllä nyt pian 20-vuotias auto tuon kohdan täyttää luonnostaan ravallakin ;-)

Liitteet:
rapaa_jäätä.JPG
rapaa_jäätä.JPG [ 84.81 KiB | Katsottu 13613 kertaa ]

Kirjoittaja:  jk_single [ 05.02.2015 14:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Ainakin Xsara Picassossa ja Pökö 307:ssa on samanlainen kuran säilytyspaikka, mitä joutuu huuhtelemaan puhtaaksi, oviaukon kautta. Varsinkin talvisin.

Hyvät on sinkit PSA autoissa kun ei ole pahemmin ruosteessa, lokasuoja tai kabiinipuoli :)

Kirjoittaja:  jasu [ 05.02.2015 15:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Cikatti kirjoitti:
Hiilipöntön korvausilmaputket

:shock: Eikös tuohon hiilipönttöön tule letkut/putket imusarjasta ja tankilta, eikä sinne mitään muita tule..? Magneettiventtiileitä toki välissä... :roll:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.02.2015 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Noni! Käynnistin roinan ja annoin käydä noin 5 min, ei vikalamppuja eikä käyntiongelmia. Sammutin ja avasin bensakorkin. Imaisun soundi oli ennen kuulumaton hörppäys.

Avasin kurakaaren ja kas kuvassa on sama ilmastys kuin esimerkkikuvassa. ja kun putsasi 2 kg jäätä ja mutaa pois niin purkin avoin letku löytyi jään sisältä, kuva oikealla.
Heitin 5 km lenkin liki tankki täynnä ilman ongelmia ja katsotaan huomenna kertyykö alipainetta enää tankkiin. Ei tuolla edellipäivänä vedetty viittä kilsaa kun alkoi putputtaa.

Eli ei se nyt voi olla ok että tuo kuvassa oikealla oleva putki charcoal tankin alla on tukittu.

Liitteet:
Pögö.JPG
Pögö.JPG [ 53.18 KiB | Katsottu 13402 kertaa ]

Kirjoittaja:  Cikatti [ 06.02.2015 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Elikkäs, ymmärtäisin että jos tuo pöntön alla oleva putki on jää/mutapalikan sisällä niin mm kun tulee tilanne että tankissa paine alkaa kasvaa lämpötilan noustessa, esim kun ajaa pakkasesta talliin niin tämä hiilitankki juurikin suodattaa ylimääräisen ilman hiilen läpi ulkoilmaan niin että bensahöyrät jäävät hiileen. Toisin päin homma toimii niin että kun autolla ajetaan niin tankkiin pitää tulla korvausilmaa polttoainee vajetessa ja käsittääkseni se korvausilma ei tule kuin tuon purkin alla olevasta letkusta. Sama asia esitetään tuossa oheisessa kaaviokuvassa kohdassa purge air pöntön alla.

Liitteet:
purge_air.JPG
purge_air.JPG [ 62.24 KiB | Katsottu 13306 kertaa ]

Kirjoittaja:  Jankos [ 11.02.2015 11:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Ai niin tännekin vastasin.

Ihan oikein cikatti arvioit tuon toiminnan, kaikki huohotus tulee tuon pöntön kautta vapaaseen ilmaan. Ja kun kone käy niin sieltä kautta imetään ilmaa imusarjaan että se bensahuuru putsaantuisi pöntöstä pois ja sitten kun se on noin tukossa niin tietäähän sen mitä tapahtuu :D

Vastaavan vian kanssa ihmettelin syksyllä, ja oli muuten myös tummanvihreä 406 farkku. Värikö sen tukkii ;)

Kirjoittaja:  jasu [ 11.02.2015 13:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Pösö 406 farkku, -97, 2.0

Tulikin uutta tietoa noihin hiilikannuihin liittyen. Ne mitä on tullu aiemmin vastaan, ovat olleet ihan umpinaisia pönttöjä pelkillä letkuliitännöillä, toki aika paljon vanhempia kuin tässä mainittu...

Aina oppii uutta, vielä kun päähän jäisi puoletkin uusista asioista niin hyvin menisi... :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/