| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| 406:n tyhjäkäynti jää joskus ylös http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=22075 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Bumper [ 28.10.2015 18:22 ] |
| Viestin otsikko: | 406:n tyhjäkäynti jää joskus ylös |
Kirjoittelenpa tännekin, kun tuolla pösöfoorumin puolella on kovin hiljaisen oloista. Potilaana on siis 1999 Peugeot 406 1.8 8V XU7JB. Samaa 8-venttiilistä pataa on ollut myös monen Citikan keulalla. Tämä on siis se uudempi 90-heppainen versio aiheesta. eikä sitä mm. varhaisissa Xantioissa ollutta 103hp mallia, jossa oli vielä kunnon Boschin ruisku. Tässä on joku Marellin murhegeneraattori. Ongelma alkaa usein siten, että seisot valoissa jolloin kierrokset nousevat aluksi n. 1100 tuntumaan ja siitä hetken päästä tuonne 2000-3000 nurkille. Ja kaasupolkimeen ei siis ole koskettu! Sitten seuraavissa valoissa kierrokset saattavat tipahtaa takaisin tuonne ~1100 tuntumaan, mutta pienikin kaasupolkimen hipaisu pompsauttaa rundit takaisin ylös. Kylmällä koneella ei ole koskaan mitään ongelmaa, eikä koneella ole mitään sammumistaipumusta, vaan tyhjäkäyntikierrokset jäävät aina tuonne ylärekisteriin. Ongelma on alkanut ilmenemään tässä syksyn mittaan tihenevällä tahdilla, kesällä ei ollut vielä mitään probleemaa. Joskus vika pysyy päiviäkin poissa, mutta aina kun se ilmenee, on kone jo täydessä käyntilämmössä. Onko muuten normaalia, että auto "toimiessaankin" laskee kierrokset jotenkin viiveellä? Eli ajaessa jos kierrokset ovat n. 2000, painat kytkimen pohjaan niin autolla menee joku sekunti-pari aikaa miettiä ennenkuin tipauttaa kierrokset tyhjäkäynnille? Olen pitänyt ominaisuutena, mutta voisi toki kieliä jostain viastakin, nyt kun aloin ajatuksia tekstiksi purkamaan. Seuraavia tekohengityskeinoja on jo yritetty: -Vikakoodien luku Peugeot Planet 2000 -ohjelmalla. Ei koodeja. Samalla tarkasteltu anturitietoja, jotka vaikuttivat ihan loogisilta poislukien sytytysennakko joka varsinkin tyhjäkäynnillä hyppi edestakaisin aika rajusti? Vedenlämpöanturin arvo tippui satunnaisesti ~90:stä 50 tienoille, mutta näytti kyllä pääasiassa "oikeaa" arvoa. Silloin ei vaikuttanut kuitenkaan havaittavasti käyntiin. Valitettavasti koodeja luettaessa kierrosten jumittamisvika ei ole sattunut "päälle". -Ruiskun lämpöanturia epäilty syylliseksi ja vaihdettu uuteen alkuperäisosaan. Samalla putsattu kaikkien lämpöanturien liitokset sekä muut liitokset jotka vaihtohomman aikana tulivat vastaan. Syystä tai toisesta auto toimi lähes viikon melko virheettömästi, mutta palasi vanhoihin tapoihinsa tänään. -Myös muita ruiskun liitoksia ja toimilaitteita putsailtu, mukaanlukien ECU:n iso liitin käytetty auki. -Tarkastettu, että kaasuläppä ei jää jumittamaan auki ja on puhdas. Puhdistettu silti. -MAP -anturi ja tyhjäkäyntisäädin puhdistettu. MAP -anturi on Boschin valmistama, ja näyttäisi melko tuoreelta. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu n. 1 vuosi sitten, kun silloin sammuili alkuperäisellä motikalla. Uusi moottori on tarvike, ja saattaa toki olla rikkikin, mutta toisaalta kierrokset eivät seilaa vaan jäävät tasaisesti junnaaman ylös, ja putoavat melko nätisti alas jos ovat pudotakseen. Eli voisiko olla tk-moottorin vika? -Imuvuotoja yritetty etsiä starttispraylla, mutta ei ole löytynyt. -Kaasuläpän asentoanturin resistanssia mittailtu, ja toimii muuten melko lineaarisesti ja hyppimättä, mutta resistanssi "nyykähtää" lähellä täyden kaasun asentoa. Olisiko siis patonkilaisilla ajatuksia aiheesta? Palstalla liikkuu tunnetusti fiksua porukkaa, joten auttakaa jo lähes epätoivoista Peugeot -kuskia. Vaihtoehtoisesti voin myös vaihtaa tuon Pösön johonkin toimivaan saman hintaluokan Citikkaan. |
|
| Kirjoittaja: | Kami [ 30.10.2015 03:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 406:n tyhjäkäynti jää joskus ylös |
Jos nyt oikein luin niin lambda anturille et vielä ole mitään tehnyt. Testaapa miten pärjää ilman sitä. Eli irroita se tai vaihda toimiva tilalle. Saxossa ongelmat poistuivat kun sitä ei ollut. Tosin oltiin jo vaihdettu koko Saxo ja tuota ei ole voinut todentaa kunnon ajossa. Vain pihalla. |
|
| Kirjoittaja: | Bumper [ 31.10.2015 16:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 406:n tyhjäkäynti jää joskus ylös |
Kai tuota lambdatta ajoakin vois koittaa. En tosin ole koskaan kuullut että lambda aiheuttaisi tuollaista kierrosten jumittamista. Harmi kun lambdan liitin on niin jännässä paikassa tuolla laatikon takapuolella kaikkien imuputkien takana... Justiinsa kyllä käytin senkin liittimen auki ja totesin siistiksi. Tyhjäkäyntisäätimen syyttömyys vian aiheuttajana tuli varmistettua. Alla video säätimen johto irroitettuna: https://www.youtube.com/watch?v=rcKQXXImVls Pieni näpäytys kaasupolkimeen ja kierrokset jäävät ylös. Laskivat kyllä yllättävän nopeasti tuossa videolla. Tutkin asiaa taas alkuviikosta. Saa kyllä ehdotella muitakin vikapaikkojen mahdollisuuksia jos tulee mieleen. |
|
| Kirjoittaja: | swap [ 04.11.2015 02:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 406:n tyhjäkäynti jää joskus ylös |
Tuttua täällä Rellun käyttäjälle! Mulla on ihan samaa ja rajumpaakin nousua ollut tossa Meganessa (-97, 1, 6i 8V.) Mutta vika poistui vihdoin kun se oli jo pahentunut sille tasolle, että ei käynyt enåä kylmänä tyhjäkäyntiä.Pätki pahasti ja pelleilyä riitti pitkään näissä liikennevalokohtauksissakin.Oli nostettava vähän kytkintä että kierrokset laskisi tai sammutetaan kokonaan. .kunnes liikkeelle ja ilman kaasupoljinkäyttöä kulki vaihde vaan isommalle..Noniin-se syy oli puolassa..Eli puolanvaihtoon..niitä on kaksi ja mitattiin autosähkökorjaamolla.Varma tapa. Kolme kertaa virran päälle ja poisto taisi tällä korjaamontutkijalla olla konsti nollata boksi ja sitte mittari tietokoneeseen. Toinen minkä varmuudeksi ennen tai jålkeen (tästä on jo pari vuotta aikaa) tein oli tuon t.k.solenoidin/moottorin putsaus- kärki öljyten, se jumittaa.Likaa toki sinne pääsee kaasuläppäkotelon kautta minne ilmanotto tuo pölyä..musta hienopöly tosin tuli pyyhittäessä ulos. Niin..tuli päästöylityksen takia lambdakin vaihdettua.No, jollei nämä auta niin mennään C.Xantian kunnostusalueelle; sama konekin kenties kuin Pesonen/1, 8-16V-96..Otin sammuilun takia (lämmetessä se oireilu pari kertaa kun kierrokset pääsi ajon aikana alemmas) imusarjan pois, että pääsin irrottaan painetunnistimen(ahdas paikka minne ei näe mutta avain menee jos tietää reitin. Silti johto pitää irrottaa ja pikkusen sorminäppäryyttä saadaksesi sen pultin takas! ) ja se oli jo työläs/monivaiheinen kun k.läppäkotelo päällä.On anturia ja huohotinputkea tiellä..tuli purettua samalla muutakin kun vaihdoin imus.tiivisteen ja tulpat ja venakopan liimaustiivistys ja ruiskusuutinten ja jakoputken irr., putsaus (suositellaan)& p.ainesuodin eli huolto mieluummin ennen pakkasia,jos ulkona on pakko..Ruiskusuutt.jakoputken alussa on myös b.painesäädin,mutta huoltokirjasta löytyi sen vaihtotieto joten peruin omasta sen vaihdon.Eliminoin myös neuvottuja mahd.syitä eli kaikki maadoitusjohdot irti ja puhdistus/crc..niitä on akun lähellä kai pösössäkin? Kylkipellin ja akun välissä.Startin ja laturin johdot tsekk..myös.Akun maakaapeli rungosta ja karstaa pois ja mihin sitä johtoja vielä meni?? PAINEtunnistin on pieni muovi kokkare mikä kerää myös huohotinöljylikaa..uusi makso hulppeat 60e ainakin.Puolan puhdistus pinnallisesti vielä kontakteista niin luulisi jotain jo muuttuvan. Vaihdoin vielä varmuudeksi tuohon lambda-anturinkin, kun testeri niin ilmoitti.Tosin ostin kasivenan versiosta käytetyn,,johtojen paikat saattaa olla hyvä merkitä, ainakin 306:ssa loppu häiriövalon palaminen kun vaihdoin johtojen liitinten järjestystä. .Korjaamomittaus ja hyväksytty-lipuke todistus katsastukseen varmistellen etukäteen.. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|