Plagu kirjoitti:
Kiihtyvyysanturit ovat erillisia moduuleita ympäri koria, eikä niitä vaihdeta koskaan kolarin yhteydessä.
(
http://www.parts.loc8apart.co.uk/nav/au ... Sensor.php)
Toki halvemmissa automalleissa nojataan vain itse airbag yksilössä olevaan anturointiin mutta siitäkin huolimatta tämä pointti ei ole validi edellämainitusta syystä.
Jos muistan oikein, niin ainakin Xantiassa, Xsarassa ja C5:ssä sivubagien ja verhojen anturit ovat b-pilarin alaosassa, mutta kojelaudan bageja ja vyönkiristimiä ohjataan keskusboksin anturilla. Vanhemmissa Xantioissa koko systeemi oli integroitu ohjauspyörän keskiöön. En tällä hetkellä pääse servicen manuaaleihin, mutta muistaakseni siellä käsketään vaihtamaan myös laukaisun aiheuttaneet anturit ja jopa johtosarjat laukeamisen jälkeen. Ohjeet korjauksiin ovat tietysti valmistajakohtaisia.
Kyse ei ehkä niinkään ole markkinoinnista ja varaosamyynnistä vaan vastuukysymyksistä. Tehtaalle riittää että SRS-systeemi toimii yhden kerran, jonka jälkeen auton oletetaan olevan joka tapauksessa romutuskunnossa. Halpojen autojen maissa auto menee paaliin paljon pienemmästä osumasta, kuin Suomessa, jossa kalleimpia autoja parsitaan kasaan joskus jopa täydellisistä romuista.
Mahtaako mikään järjestelmävalmistaja testata toistuvia laukaisuja samalle ohjainlaitteelle eri hidastuvuuksille? Ja jos testaakin, niin 99,9% toimivuus toisella kerralla ei ole riittävä lakimiesten mielestä. Valmistajan vastuun kannalta on siis turvallisinta, että laitteet ovat kertakäyttöisiä.
Toki resetoitua ohjainlaitetta ei pysty havaitsemaan millään. Uudemmat ohjaimet käsittääkseni tallentavat laukeamisen aiheuttaneet parametrit, mutta jos muisti pyyhitään, niin milläpä sen aiemman toiminnan näyttää toteen?
Valmistajatkin takaavat bagien laukeamisen vain 10 vuotta niiden valmistuksesta, eli jos systeemi ei 2001 mallisessa autossa toimisi edes ensimmäisessä kolarissa, niin tutkijalautakunta lähinnä toteaisi tapahtuneen.
Jos jotakuta kiinnostaa, voin laittaa yv:llä linkin C5 I:n systeemikuvaukseen, joka pätee myös kutakuinkin kaikkiin PSA:n BSI:llä varustettuihin malleihin. Toiminta on hyvin pitkälle identtinen myös uudemmissa full-CAN -malleissa