Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ES9A:n imuventtiiliongelma
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=21&t=28176
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Benoit [ 24.10.2018 10:26 ]
Viestin otsikko:  ES9A:n imuventtiiliongelma

C5:ssä ja 407:ssa piisaa harmeja, mutta yksi ikävimmistä saattaa olla tämä ES9A- moottorin valmistusvirhe, minkä seurauksena imunokkien säätö ei toimi ja moottorista tulee käyttökelvoton - mikäli joku viisas ei löydä vikaan oikeaa korjaustapaa. Plagun tapa poistaa vikailmoitus auttaa katsastuksessa, mutta ei palauta moottoria kuntoon.
Muutama omistaja on onnistunut ja kiitos että ovat tästä postailleet; sakarapyörän oikea asento on löytynyt sattumalta taikka kokeilemalla, sitten on porattu sokka taikka hitsattu kiinni. Oman 407:n kohdalla ei vielä ole onnistanut.
Tässä tilanne: sekä kulma-anturit että säätösolenoidit on uusittu, molemmat nokkien kannet avattu ja sakarapyöriä on yritetty liikuttaa naputtamalla - eivät liiku. Hihnapyörissä tuntuu jousimekanismi toimivan. Jakopään ajoitus on kohdallaan. Oskilloskoopilla näkyy, että nokkien epäaikaisuus on muutamassa kuukaudessa lisääntynyt. Diagnoosiohjelman mukaan ajossa toinen nokka ei säädy lainkaan.
Onkohan joku tutkinut tarkemmin hihnapyörien säätömekanismia? Miten niiden toimivuus testattaisiin?
Ei tunnu ollenkaan järkevältä tilailla näitä pyöriä (Puolasta n 200€/kpl), saatikka nokkia (Saksasta n 500 €/kpl ilman hihnapyörää)! Käytetyn moottorin ostossa on riski, että omistaa pian tuplasti viallisia nokkia.
Onko mitään keinoa esim irroitettuja nokka-akseleita vertaamalla löytää ehkä liikahtaneelle sakarapyörälle oikeaa asentoa?
Toivotaan että lisää tietoa ja kokemuksia saataisiin käyttöön - enkä liene ainoa ongelmamoottorin omistaja!

Kirjoittaja:  huoltomies [ 08.02.2019 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Tähän on nyt tehty työkaluja, jolla ongelma ratkaistaan...

Kirjoittaja:  Akseli [ 08.02.2019 22:41 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Laitas linkkiä työkaluihin millä tämä ongelma korjataan niin ei tarvitse arvailla oikeaa asentoa tunnistimen pyörälle.

Kirjoittaja:  NOUCIT [ 09.02.2019 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Ei noissa imuventtiileissä mitää vikaa ole, vaan nokka-akselien ajoituksessa. P0135 on yleisin vikakoodi, kun nokka-akselien keskinäinen ajoitus heittää liiaksi.
Kun ei tiedä, miten autoa on sepitetty aikaisemmin (Benoittia), niin vian etsiminen on työläs tai aiheen huoltomies ratkaisee hetkessä. Toivotaan niin!

Kirjoittaja:  Mustis [ 18.02.2019 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Jos jollakin on joskus jakopää ja venttiilikopat auki varmasti toimivasta autosta niin ajotus tapit nokkiin ja tarkka dokumentaatio sakarapyörän asennosta.

Kirjoittaja:  huoltomies [ 20.02.2019 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Olen tehnyt työkalut asennon määritykseen. Tilasin vähän ajetun moottorin, joka toimi mallikappaleena. Nyt on mahdollista saada tuo ajoituksensäätö kuntoon, koska ei sitä sinne turhaan ole alunperin rakennettu. Homma vie yhden pitkän työpäivän.

Kirjoittaja:  NOUCIT [ 23.02.2019 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Hieno juttu. Onko ES9A- moottorin osia tarjolla ja voitko työkaluja korvausta vastaan laitata tai neuvoa kaverini auton pitkällistä piinaa tuon vian kanssa.

Kirjoittaja:  Mustis [ 26.02.2019 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

http://citroens-club.ru/forum/index.php ... 495&page=8

Tuola oli videota aiheesta ja ainakin toisesa nokasa oli ajotustappi paikallaan.
Ei vaan mitään hajua mitä siinä puhuttiin.

Kirjoittaja:  Benoit [ 26.02.2019 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Mysteerin parissa riittää kysymysmerkkejä: Diagbox kertoo että molemmat nokat ovat 36 asteessa ja signaali lähtee molemmista kulma-antureista, mutta kuitenkin syntyy koodi P0344 Supplier Fault Code! Tieto jää välille, ecu ei saa sitä eikä myöskään silloin säädä venttiileitä.
Laturi työntää oikein jännitettä, mutta pitänee katsoa onko akun tilalla vaikutusta, niin kuin netissä joku kertoi.

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.03.2019 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Jos ECU ei saisi tietoa niin miten se Lexiaankaan päätyisi?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 02.03.2019 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Teuski kirjoitti:
Jos ECU ei saisi tietoa niin miten se Lexiaankaan päätyisi?

Vähän epäilen että siellä ois joku oletusarvo jos signaalia ei saada. Esimerkkinä eräässä ajoneuvossa toistuva vikakoodi joka lokien mukaan tulee kaasun ollessa pohjassa, lämpötila-äarvon ollessa järkevä, kierrosluvulla ~2300r/min ja nopeuden ollessa 240km/h..

Kirjoittaja:  Hessu [ 28.10.2020 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: ES9A:n imuventtiiliongelma

Sopineeko tähän jatkoksi? Suunnittelen jollain aikavälillä startattaessa pärähtävien nokkapyörien kunnostusta. Vanhojen ehjäämiseen on näköjään oikein firmakin, ja hinta on kokolailla sopivampi kuin uusien pyörien hinta. Onko kokemuksia?
https://mehenker.com/en/psa-peugeot-cit ... 6-n18.html

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/