Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Nyt kaivataan vinkkejä Köpötin jarrujen kanssa. Ongelmana on takajarrujen ero. Oikealla puolelle jarruvoima on vain 0.3 kun vasemmalla se on 1. Eli iso ero ja katastuksestahan tuo ei noin läpi mene. Käsijarru on suht tasainen.

Luulin olevan simppeli jarrusylinterin vaihto, kun vuosi sitten tuli vaihdettua kengät ja näin tuon sylinterin jumittaneen. Herkistelemällä sain sen tuolloin liikkumaan. Samalla tuon linjan viimeinen putken pätkä vaihtoon, kun eihän sitä ehjänä auki saanut. No edelleen oli eroa. Rummun pinta on kulunut vinoon -> rumpu vaihtoon ja uudet palat ja muut hilut. Uudestaan mittaukseen. Aina vaan eroa. Ei mitään parannusta.

Oikeaa puolta ilmatessa poljin painuu hienosti pohjaan. Nestettä tulee pihalle. Tästä itse päättelin, että ei ainakaan tukossa olisi tuo puoli.

Mitä ihmettä tässä voi olla? Seuraavaksi ajattelin lähteä tuota linjaa uusimaan perästä alkaen. Jollakulla, jos olisi vähän valistuneempaa arvausta missä vika voisi olla, niin ei tarvitsisi enempää osia vaihtaa turhaan. Itsellä ei oikein enää uskottavaa selitystä ole, jonka perusteella voisi täsmällisemmin vaihtaa osia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 13:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Äkkiseltään Servicestä katsoin, että noissa on ollut Bendixin ja Girlingin jarruja. Näyttävät olevan samalla mitoituksella, Girlingiä kyllä myös leveämmällä kengällä.
Voisko olla jollain tapaa eri valmistajan osia sekaisin niin, että vaikuttaa toimintaan?

Bendixillä jarrumännän halkaisija on eri tehostamattomissa (20,6mm) ja tehostetuissa (19mm).
Girlingin sylinterejä taas on joko "integroidulla paineenrajoittimella" tai ilman, molemmissa 19mm männät.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Teuski kirjoitti:
Äkkiseltään Servicestä katsoin, että noissa on ollut Bendixin ja Girlingin jarruja. Näyttävät olevan samalla mitoituksella, Girlingiä kyllä myös leveämmällä kengällä.
Voisko olla jollain tapaa eri valmistajan osia sekaisin niin, että vaikuttaa toimintaan?

Bendixillä jarrumännän halkaisija on eri tehostamattomissa (20,6mm) ja tehostetuissa (19mm).
Girlingin sylinterejä taas on joko "integroidulla paineenrajoittimella" tai ilman, molemmissa 19mm männät.


Tätä vähän jo pohdittiin myös. Takana molemmat puolet on samalla kertaa samalta toimittajalta samanmerkkisiä osia. Nuo sylinterit on Maxgear 19-0202 ja 19-0203. Näyttävät olevan paineenrajoittimella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tjaa. ei kai siellä taka akselin päällä ole sentään paineenrajoitita . jos kerran sylintereissä sellainen on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 19:38 

Viestit: 1242
Tällainen ALB oli Rellussa; Paineen rajoitin on jarrusylinterin toisessa männässä. Neste tulee sisään männän kyljestä (Keskeltä jarrusylinteriä normaalisti), kun paine kasvaa tarpeeksi, lisää nestettä ei pääse sylinteriin ja paine rajoittuu. Rajoitin on erillinen, liikkuva "lisämäntä" toisessa jarrumännässä, sen sisäpinta-alan ja jarrumännän pinta-alan suhde on "paineen alennussuhde".

Olisiko toisessa takajarrusylinterissä ko. paineenalennin jumissa? Tai erilaiset sisuskalut (toinen ilman alenninta).



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
kokemjne kirjoitti:
tjaa. ei kai siellä taka akselin päällä ole sentään paineenrajoitita . jos kerran sylintereissä sellainen on.


Taakse menee pääsylinteriltä molemmille puolille jarrusylintereille omat putket. Välissä on jarruletkut. ei muuta. Eli nuo rajoittimet täytyy olla siellä jarrusylintereillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 22.11.2019 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sitruunaseppä kirjoitti:
Tällainen ALB oli Rellussa; Paineen rajoitin on jarrusylinterin toisessa männässä. Neste tulee sisään männän kyljestä (Keskeltä jarrusylinteriä normaalisti), kun paine kasvaa tarpeeksi, lisää nestettä ei pääse sylinteriin ja paine rajoittuu. Rajoitin on erillinen, liikkuva "lisämäntä" toisessa jarrumännässä, sen sisäpinta-alan ja jarrumännän pinta-alan suhde on "paineen alennussuhde".

Olisiko toisessa takajarrusylinterissä ko. paineenalennin jumissa? Tai erilaiset sisuskalut (toinen ilman alenninta).


Täytyypä katsoa voisiko nuo sylinterit vaihtaa päikseen. Näkisi vaikuttaako tuo.

Sylinterit ovat uudet ja pitäisi olla kyllä olla molemmat rajoittimella. Eihän tuo Maxgear kaiketi ihan Sveitsiläisen kellon veroista laatua tee. Täytyy kuitenkin olla todella huono tuuri, jos sattuisi niin, että olisi saman puolen uusi sylinteri paska, jossa alunperinkin jarruvoima oli huono.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 00:02 

Viestit: 1242
Ei kai se ole paha nakki kurkata, mtä sylinteri on syönyt. En millään muista, miten sai sen säätävän männän kootuksi tai asennetuksi väärin, niin ettei se laske yhtään nestepainetta sylinteriin. Siinä oli tiiviste ja jousi tms.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuskimpa sylintereissä vikaa on. jos on ilmattu kunnolla systeemi ,niin kenkien perus säätö on poskellaan. pultin reiästä pääsee ruuvarilla säätämään ja moskalla kun koputtelee ympäri rumpua niin liinat keskittyvät paremmin , sitten vaan säätämään sille rajalle että selkeästi alkaa kihnuttaa eikä moukarointi muuta tilannetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sitruunaseppä kirjoitti:
Ei kai se ole paha nakki kurkata, mtä sylinteri on syönyt. En millään muista, miten sai sen säätävän männän kootuksi tai asennetuksi väärin, niin ettei se laske yhtään nestepainetta sylinteriin. Siinä oli tiiviste ja jousi tms.


Kävin tänään nuo irrottelemassa ja aukaisin ne. Sen panin merkille, että nuo rajoittimen sisältävät männät olivat erinäköiset oikealla ja vasemmalla. Molemmissa selkeästi rajoitin on, mutta olivat ihan eri näköiset. Tämä kummastuttaa.

Tarkastelin myös vanhoja sylintereitä. Alkuperäinen setti on ollut kyllä sekasikiö. Vasemman puolen sylinterissä lukee Bendix. Vanhat Kengät kuitenkin Lucas.

On aina yhtä epätoivoinen olo, kun huomaa suunnittelevana osien uusimista toista kertaa. Mutta en kyllä keksi mitään muuta järkevää tällä hetkellä, kuin että noissa sylkyissä on jotain häikkää.

Onko mitään mahdollisuutta, että pääsylinteri aiheuttaisi tämän? Kaikki kulmat lähtevät sieltä erikseen, eli neljä lähtöä. Eikö ne kuitenkin saman männän takana ole kaikki siellä pääsylinterillä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 15:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mainitsit että on erinumerolla ? . ei pitäis kun molemmat ovat symmetrisiä . eli samalla numerolla molemmat puolet .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
kokemjne kirjoitti:
mainitsit että on erinumerolla ? . ei pitäis kun molemmat ovat symmetrisiä . eli samalla numerolla molemmat puolet .


Kyllä ne on peilikuvat ja nuo on kyllä ihan oikeat ”parit” ainakin numeroiden perusteella. Nyt vaan sitten ihmettelen oliko pakettien sisältö oikea.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 18:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Onkos tämä vielä ajalta ennen ABS:ää? Kaksipiirijarrut??? Eri putket pääsylinteriltä (siis edestä) lähtien? Onko putket ehjät ja avoimet? Tämmöistä pohdintaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 19:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
XM-Hannu kirjoitti:
Onkos tämä vielä ajalta ennen ABS:ää? Kaksipiirijarrut??? Eri putket pääsylinteriltä (siis edestä) lähtien? Onko putket ehjät ja avoimet? Tämmöistä pohdintaa...


Pääsylinteriltä asti on joka kulmalle oma putki. Ei ole ABS:ää. Tänään noiden putkien eheyttä varmistelin painamalla jarrupoljinta putki irti sylinteriltä. Hienosti ruikkasi. Tällä hetkellä ei mitään tätä vikaa kummempaa syytä epäillä, että putkissa olisi vikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 19:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
.oot tainnu saada isomman sylinterin sille puolelle jossa teho on huonompi . ota tönäri ( työntömitta ) kouraas ja raota päätykumia ja mittaa männän halkaisija .
tai ota koko sylinteri kouraas niin on helpompi temppuilla .
muistaakseni pitäis olla 19.6mm oikee halkasija .
seuraava koko menee jo päälle 20mm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eri puolilla on omat sylinterinsä, ainakin servicen ja motonetin mukaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 23.11.2019 22:18 

Viestit: 5065
hogander kirjoitti:
Sitruunaseppä kirjoitti:
...
Onko mitään mahdollisuutta, että pääsylinteri aiheuttaisi tämän? Kaikki kulmat lähtevät sieltä erikseen, eli neljä lähtöä. Eikö ne kuitenkin saman männän takana ole kaikki siellä pääsylinterillä?

Kai ainakin periaatteessa, kaksipiirijarrut ja jos toisessa piirissä ei ole nestettä tai toisessa on ilmaa, mutta silloin poljin menee yleensä normaalia alemmas usein melkein lattiaan ja riippuu hieman miten tuon piirit menee - uskoisin että tuolla olisi erikseen etupää ja takapää, eli silloin normaalisti toimiessaan molemmin puolin akselissa on täysin sama paine ja kaksi putkilitosta menee aina samalle tasolle pääsylinterissä. (ja jos on ristiin vinosti piirit/putket, niin pitäisi olla vastaava ero piirin toisessa jarrussakin). Nuo kaksipiirijarrujen piirit havaitsee kun katsoo mihin samalta sylinterin kohdalta putket lähtee, eli samasta kohtaa sylinteriputken eri puolilta lähtevät ovat lähes aina samaa piiriä, usein toinen piiri melko päässä ja toinen jossain keskivaiheilla sylinteriä.

Useimmiten tuo kaksipiirisyys on toteutettu pääsylinterissä siten että on kaksi peräkkäistä mäntää ja säiliökin on yhteinen, mutta siinä on kaksi nesteliitäntää ja kuitenkin jossain alempana normaali nestekorkeuden alla on väliseinä, joka estää ettei molemmat piirit tyhjene täysin saman yhden piirin vian takia - mutta useimmiten noissa ei ole paine-eroa vaan normaalisti toimiessaan kokoonpuristumaton neste välittää saman paineen molempiin piireihin?

Ihmetyttää miksi sylintereissä paineenpudottajat olisivat erilaiset eri puolilla, vaikka sylinterit olisikin tehty epäsymmetrisiksi, ja jos vika on sen toiminnassa, niin kummassakohan olisi vikaa - toinen puoli ei pudota ollenkaan/tarpeeksi painetta vai toinen pudottaa liikaa?

Tulee mieleen yksi "helpohko" testi, jolla voisi tutkia tuleeko takasylintereille sama paine samasta piiristä: nostaa takapään ilmaan ja kokeilee ilmata eri puolia - silloin kun poljin on alhaalla ja ilmaruuvi on auki pitäisi molempien puolien olla ilman jarruvoimaa ja pyörien pyöriä kokeiltaessa - tuo kertoo ainakin toiminnan pienillä paineilla?

Mutta melko hämmästyttävä vika on myös jarruletku, jonka sisäpuolen kumi on murtunut siten että se letku toimii suuntaventtiilinä - mutta en ole kuullut kuin niin päin rikkoutuneista että paine jaa sylinteriin vaikka nostaa jarrupolkimen. Se on myös helpompi todeta avaamalla ilmausruuvi, paineen puuttuminen olisi vaikeampi todentaa ja luulisi kuitenkin tuon vaikuttavan jo ilmaamisessakin (tietysti tarkemmin havaitsisi virittelemällä painemittareita ilmausruuvin tilalle tai letkun päähän- mutta etsisin ensin kyllä syytä muualta, vaihtaisin ehkä ekana osia puolelta toiselle niiden osalta jotka samoja: hihnat rummut...)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 24.11.2019 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
kokemjne kirjoitti:
.oot tainnu saada isomman sylinterin sille puolelle jossa teho on huonompi . ota tönäri ( työntömitta ) kouraas ja raota päätykumia ja mittaa männän halkaisija .
tai ota koko sylinteri kouraas niin on helpompi temppuilla .
muistaakseni pitäis olla 19.6mm oikee halkasija .
seuraava koko menee jo päälle 20mm


19 mm olivat molemmat. Olivat eilen pöydällä kun niitä ihmettelin.

olli__o kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Sitruunaseppä kirjoitti:
...
Onko mitään mahdollisuutta, että pääsylinteri aiheuttaisi tämän? Kaikki kulmat lähtevät sieltä erikseen, eli neljä lähtöä. Eikö ne kuitenkin saman männän takana ole kaikki siellä pääsylinterillä?

Kai ainakin periaatteessa, kaksipiirijarrut ja jos toisessa piirissä ei ole nestettä tai toisessa on ilmaa, mutta silloin poljin menee yleensä normaalia alemmas usein melkein lattiaan ja riippuu hieman miten tuon piirit menee - uskoisin että tuolla olisi erikseen etupää ja takapää, eli silloin normaalisti toimiessaan molemmin puolin akselissa on täysin sama paine ja kaksi putkilitosta menee aina samalle tasolle pääsylinterissä. (ja jos on ristiin vinosti piirit/putket, niin pitäisi olla vastaava ero piirin toisessa jarrussakin). Nuo kaksipiirijarrujen piirit havaitsee kun katsoo mihin samalta sylinterin kohdalta putket lähtee, eli samasta kohtaa sylinteriputken eri puolilta lähtevät ovat lähes aina samaa piiriä, usein toinen piiri melko päässä ja toinen jossain keskivaiheilla sylinteriä.

Useimmiten tuo kaksipiirisyys on toteutettu pääsylinterissä siten että on kaksi peräkkäistä mäntää ja säiliökin on yhteinen, mutta siinä on kaksi nesteliitäntää ja kuitenkin jossain alempana normaali nestekorkeuden alla on väliseinä, joka estää ettei molemmat piirit tyhjene täysin saman yhden piirin vian takia - mutta useimmiten noissa ei ole paine-eroa vaan normaalisti toimiessaan kokoonpuristumaton neste välittää saman paineen molempiin piireihin?

Ihmetyttää miksi sylintereissä paineenpudottajat olisivat erilaiset eri puolilla, vaikka sylinterit olisikin tehty epäsymmetrisiksi, ja jos vika on sen toiminnassa, niin kummassakohan olisi vikaa - toinen puoli ei pudota ollenkaan/tarpeeksi painetta vai toinen pudottaa liikaa?

Tulee mieleen yksi "helpohko" testi, jolla voisi tutkia tuleeko takasylintereille sama paine samasta piiristä: nostaa takapään ilmaan ja kokeilee ilmata eri puolia - silloin kun poljin on alhaalla ja ilmaruuvi on auki pitäisi molempien puolien olla ilman jarruvoimaa ja pyörien pyöriä kokeiltaessa - tuo kertoo ainakin toiminnan pienillä paineilla?

Mutta melko hämmästyttävä vika on myös jarruletku, jonka sisäpuolen kumi on murtunut siten että se letku toimii suuntaventtiilinä - mutta en ole kuullut kuin niin päin rikkoutuneista että paine jaa sylinteriin vaikka nostaa jarrupolkimen. Se on myös helpompi todeta avaamalla ilmausruuvi, paineen puuttuminen olisi vaikeampi todentaa ja luulisi kuitenkin tuon vaikuttavan jo ilmaamisessakin (tietysti tarkemmin havaitsisi virittelemällä painemittareita ilmausruuvin tilalle tai letkun päähän- mutta etsisin ensin kyllä syytä muualta, vaihtaisin ehkä ekana osia puolelta toiselle niiden osalta jotka samoja: hihnat rummut...)


Kiitoksia hyvästä selostuksesta. Valkeni lisää tuo kokonaisuus. Minäpä kokeilen tuota testiä. Tuota jarruletkun/putken tukosta olen pohtinut, mutta neste tosiaan kulkee todistetusti tuonne sylinterille asti ”esteettä”.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peugeot 205 1.1i takajarrut
ViestiLähetetty: 02.12.2019 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tämä varmistui noiden uusien sylintereiden ongelmaksi. Niissä on siis tuo jarrupaineensäätimen sisältävä mäntä eri paria. Käsittääkseni tehtaalla ovat laittaneet väärän männän. Molemmissa kuitenkin tuo säädin oli. Nyt uudet sylinterit paikallaan ja katsastus hoidettu.

Nyt vahingosta viisastuneena, avasin nuo uudetkin sylinterit, ennenkuin laitoin paikalleen. Tämä operaatio tulee listan jatkoksi omaan ohjeeseeni rumpujarrujen huollossa:

1. Vaihda aina osat molemmin puolin
2. Vaihda aina kaikki osat (rummut, kengät, vaijerit, sylinterit, tilpehöörit)
3. Tarkista osien parillisuus.
4. Tarkista sylinterien parillisuus purkamalla ne.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli ,että nuo uudet sylinterit olivat samanlaisia, kuin aikaisemmassa parissa tuo heikompi puoli. Ilmeisesti "vika" oli tällä kertaa sillä puolella, jossa jarrutusvoima oli parempi.

Kiitokset kaikille osallistuneille ja iso kiitos Sitruunasepälle huomion kiinnittämisestä oikeaan paikkaan. Köpötin matka jatkuu...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: