Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 24.07.2009 07:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No niiin, hyvääkin välillä tiedossa. XM jäi sitten työpaikan pihaan äsken kun parkeerattaessa kepistä tuli kuin veltto "se". Hyvää siis vain on se että se sentään laukes työpaikan pihaan.

Tämähän on tyypillinen vika XM:lle. Mutta kertokaas viisaat mitä tapahtui ja onko toivoa väliaikaisesti saada altapäin kiinni? Vai pääsikö yläpuolelta tekemään jotain? En edes viitisinyt avata peltiä vaan lampsin töihin kun alkoi niin lujaa ..tuttamaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 24.07.2009 10:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Siis jos se vain nivlestä irtoaa, niin takas painamalla selviää tästä. Sitä en sitten tiedä miten V-kuugelissa tilaa on, mutta pari kuvaa 2.1td:n kanssa painimisesta löytyy heti heittää...

Kuva
Näin sinne altapäin pääsee, Germaanialaisella korjaamolla, nosturin kanssa touhuten...

Kuva
Ja edellisyönä autobaanan varressa yläkautta... :lol:

On tuosta reissusta muutama kuva enempikin, ne löytyy täältä ja kyseiseen vivustopainiin liittyen on pari kuvaa lisää siellä puolivälin tienoilla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 24.07.2009 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jou, muistankin tän jutun... Näytti olevan niin vähän tilaa että mun pikku kätöset eivät mahtuneet yläkautta.
Eli kävin just pyllistelemässä parkkipaikalla ja näytti siltä et auton alla näkyy moottorin takaosassa jokin koiranluun pään näköinen roikkuvan. Kätevää, hyvin kätevää.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 25.07.2009 23:06 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Vaihdoin kummankin vaijerin päät uusiin vuosi sitten ja yläkautta onnistuu kunhan hydepurkin ottaa pois. Jos kiinnostaa niin mulla olisi ne päät vielä maanantai puoleenpäivään. Kuusakoski hakee klo 12. Pullakahveilla lähtee Vantaalta. Soittele 040 7740460 /Osmo



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 25.07.2009 23:47 

Viestit: 372
Paikkakunta: Järvenpää
Cikatti kirjoitti:
. Hyvää siis vain on se että se sentään laukes työpaikan pihaan.
.


Ja siellähän ei kukaan kettuile Sitikoista...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 26.07.2009 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jeps, kapine on vartioikopin vieressä lötköllään :lol: Mutta, koska kopin sisällä on Gay-For-Sex tai Gang-Bang For Sluts (eli kuuluisa G4S) ;) niin veikkaan että auto voi silti olla tiiliskivien päällä...

Kiitos Osmolle tarjouksesta, saatan tänään ajella katsomaan niitä päitä samalla kun koitan käydä fiksaamassa irronneen pään rautalangalla kiinni että pääsee nosturille ihmettelemään lopullista korjausta. Unohtui kysyä mitä työkaluja mahtaa tarvita päiden irroitukseen kun menen prätkällä niin en viitsi ottaa 20 kg pakkia messiin. Noh, eiköhän jokin perussetti riitä ja loput tehhään aina "Nahka-Timpalla"



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 27.07.2009 21:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No niin, vänkäsin koslan tänään ylös duunipaikan pihassa kahdella tunkilla ja palasella vanhan puukirkon parrua...

Vaihdetangon päästä lähtee peltitanko jonka päästä kaksi ohutta tankoa ja näiden päässä on ne ns nupit jotka painetaan vaihteistossa olevan hänksättimen teräspalloihin. Toinen oli irti ja ihmekös tuo kun sisällä on öljystä nyljääntyvää kumia. Tangon sai takaisin vain ryömien selällään edestä käsin taaksepäin. Liitos palautui vain piiiitkää meisseliä käyttäen sillä käsi sinne ei mahdu. Varmistin liitosta kuparilangalla ja siihen oli pakko valmiiksi tehdä silmukka joka sitten pakotettiin piiiikällä meisselillä paikoilleen.
Sitten autoa alas ja kakkonen silmään koska päätin olla vaihtelematta seuraavan 30 km matkalla. Aluksi meni hyvin mutta koska oli kuuma päivä niin alkoi hermostuttaa kun 12 km jälkeen vesi oli 100 ja hetki vielä niin se oli vähän yli. Ei hermo kestänyt. Laitoin lämmöt täysille jopa kabiiniin ja varovasti vaihdoin kolmoselle (liitos piti) ja lämmöt alkoi tippua 90 asteeseen, tosin öljyt oli koko ajan 100 mutta sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä. Rytkyttelin siis loput 15 km kolmosella ja just ennen nosturille ajoa uskalsin heittää ykkösen pesää sillä nosturille on karua ajaa 3 silmässä. Otan huomenna kuvan kohteesta sillä takaan että näitä ongelmia tulee esiintymään lisää muillakin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 28.07.2009 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Vaikea on paikka, eli tuonne on tungettava kun jas jos siirtimen nuppi irtoaa. Paksu kuparilanka on paras apu ja pienet kädet. Osakuvassa on noin oikeassa asennossa se siirrin.
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... mmonen.jpg

Ja tässä likempää kun osa on paikoillaan:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... allaan.jpg

Uusi pää pitikin liimata sulalla raudalla:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... itettu.jpg
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... iliima.jpg

No voi ryydana! Se ei sitten pysy se uudempi pää, syy: pallonivel kulunut liian pieneksi eli seuraavassa kuvassa on jälleen otettu käyttöön varmistus, ja on todella ahdas laittaa mutta vain tuo pitää sillä liitos on hankala eli kaksi banduittia ristissä. Tähän siis loppukorjauksena on saatava jonkin sortin pallolaajennus.
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... mistus.jpg



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 28.07.2009 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
...kuvassa on jälleen otettu käyttöön varmistus, ja on todella ahdas laittaa mutta vain tuo pitää sillä liitos on hankala eli kaksi banduittia ristissä.

Niin, tuollaasen varmistuksen väsäsin siihen Td Xm:ään niissä Germaaniassa otetuissa kuvissa, autobaanan varren huoltamolta pummatuilla pussinsulkijoilla... :oops:

Tilaa oli tosi kivasti, yhdellä kädellä piti väkästellä, tietämättä miten ahdasta siellä oikeesti oli..! Siks varmaan se onnistuikin kun ei tienny miten hankalaa sen oleman piti..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 28.07.2009 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Tutun näköisiä palikoita. Osaavat olla sen verran lujaa kiinni, että menevät katki ennen kuin irtoavat. :|
Onneksi tuota itsestään irtoamista ei vielä ole XM:ssä eteeni tullut, beksissä niihin sentään pääsi tienkin päällä yläkautta käsiksi, kunhan odotteli koneen jäähtymistä ja tarpeeksi taipui.

Pystyyköhän noita palloja mitenkään vaihtamaan?



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 28.07.2009 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Minusta irtos liiankin helposti ja jopa molemmista päistä...

Noita palloja ei voi vaihtaa paikoillaan, tilaa vaan ei ole. Mutta, on noin kaksi keinoa aluksi: nivelen päälle vois valmistaa jousiclampin eli U:n muotoisen jäykän pellin joka puristaa liitoksen yhteen tai sitten jospa pallon päähän onnistus paikallaan hitsaamaan pätkän jenkaa (M4 tai M5) ja tuohon pollukkaan vois tehdä reiän ja mutteri/prikkayhdistelmä päälle. Väittäsin että MIG-kolvi vois mahtua, ehkä ja koulutettu käärme katsomaan meneekö nappi oikeaan kohtaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 29.07.2009 16:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Kiva että näitä sattuu muillekin....

Omasta manuaali-dieseliXM:stä repesi aikanaan pallopesä irti siirtotangosta, se oli siihen hitsattu tehtaalla ihan yhdellä pisteellä kiinni (kuinka ovatkaan keksineet tehdä nämä niin järeillä rakenteilla). Tämä tapahtui tietysti Tampereella Koskikeskuksen parkkihallin alimmassa kerroksessa. Hajonnut tanko oli sellainen että käyttöön jäi kolmonen ja pakki. Tulin sisuuntuneena sieltä kellarista ylös 3:lla, mäkihän ei ole edes mitenkään jyrkkä, tana. Kukaan ei varmaan siihen kuiluun sitten ajanutkaan puoleen tuntiin, sen verran sakea kytkimen pöly sinne jäi.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 29.07.2009 17:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hoksasin että voihan tuon vaihtaa tuon pallon paikoillaan. Otetaan vaikka jostain se pallo (pihassa on montakin CX raatoa joissa hyviä palloliitoksia). Tuon palloa pitävän raudan voi pyyhkäistä paineilmasahalla pois, se kun mahtuu vaikka mistä kolosta toimimaan. Kun pala rautatankoa ja siinä oleva kulunut pallo on irti niin sitten vaihdetaan parempi pallo tilalla ja hitsataan rauta takas paikalleen. Paljon helpompaa kuin värkin koko siirtovärkin irrotus.
Eli kuvassa olevan pallonivelen yläpuolelta sahalla poikki.
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... mistus.jpg



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 vaihdekepin liitos irtos...
ViestiLähetetty: 12.08.2009 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kaikkien ufojen ideoiden jälkeen helpoin ja nopein ratkaisu näyttää olevan CX:n vaihdelinkit. Niiden linkkien pallonivel-liitokset ovat todella napakat XM:n kuluneiden pallojen päälle. ne ovat jopa niin napaakt sopimaan että jos XM:n pallo ei ole juurikaan kulunut niin tuo tuskin menee päällä.

CX:n linkit ovat melko pitkiä... Tämä minun putoileva linkki oli niin lyhyt että CX:n linkin säätö ei riittänyt joten lyhensin ja hitsasin pään uudelleen kiinni.
Koska pallonivelen kupinpuoleinen sisälmys on muovia niin siihen on syytä laitta reilusti teflon sprayllä voitelua.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: