Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 23.11.2013 10:38 

Viestit: 26
Oikeanpuoleinen vaihdettava. Riittääkö illan tunnit, vai meneekö viikonloppu? Ja hyviksi koetut neuvot tarvitsen, tietysti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2013 21:25 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Tuon vaihdoin vaimon Santtuun tein tänä syksynä ja kyllä meinas usko loppua. Muistaakseni 6 tuntiä ähelsin kun se kumi piti venyttää ohjaustehostimen työsylinterin kiinnityspultin yli. Kuumailmapuhaltimella lämmittelin kumia ja rasvaa lisäilin että luistais. Tein myös avustavan työkalun n. metrin mittaisesta n. 15 mm putkesta, josta toisen pään lyttäsin ja porasin päähän 12 mm reiän (ei läpi asti vaan vain toiseen seinämään). Sen putken sitten sain hivutettua kumin sisään ja sen reiän tehostimen pulttiin ja putkella kampeamalla sain kumia venytettyä sen pultin yli. Oli varmaan 40. yritys kun sitten onnistui. Ja ikävä kyllä tulin hankkineeksi Motonetin tarvikekumin, joka ei sitten pysykään siellä paikoillaan nippusiteillä kun siinä ei ole sellaisia olakkeita, jotka menisivät niissä kiinnityskohdissa oleviin uriin. Loppujen lopuksi sain letkuklemmareilla haitarin pysymään paikoillaan.
Tuollakin jotain kohtalon jakajia:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8280&hilit=raidetang*



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 24.11.2013 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Hae orggiskumi, maksaa saman kuin tarvike. Itse väänsin raidetangon sisäpää irti. Ohjaustehostimen sylinteri pitää irroittaa myös. Sitten pujottaa sen kumin sieltä tehostimen pultin suunnasta. Venyttämään joutuu, mutta ihmeesti se kumi kestää.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 25.11.2013 00:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pitäisi "kohtalonjakajia" löytyä enemmänkin. Itse sain vain tarvikekumin laitettua oikeanpuoleiseen ja pysymään vain pikaliimattuna, nyt jo toinen katsastus, siltä osin ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 06.05.2014 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Aiheutti pientä pään raapimista tuo:
Kuva

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kyvassa näkyvä uloin kumi naputellaan irti ja sen alta löytyy irti ruuvattava mötikkä.
Sitten ohjaustehostin irti ja uusi kumi paikalleen?
Helppoa kuin heinän teko. :mrgreen:

Miksei siihen ole tuollaista kumia?
Olis hiukan helpompaa. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 07.05.2014 00:58 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Alkuperäinen kumi oli muistaakseni 25€ ja Yli-Malmi otti asennuksesta 90€.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 09.05.2014 17:33 

Viestit: 3
Xantia pomppasi leimalla mm. tästä samaisesta viasta, eli oikeanpuoleinen hammastangon suojakumi oli halki. En jaksanut alkaa purkamaan hammastankoa enempää, että olisi saanut asennettua orkkiskumin paikalleen, vaikka moni sitä täälläkin on suositellut tarvikkeiden sijaan. Hain Motonetista tuotteen 17-3277 7.90€ hintainen kumi:

http://motonet.fi/fi/tuote/173277/hamma ... 405-605vas

Ero orkkiskumissa ja tarvikkeessa on siis, että orkkiskumi on kovempaa venymätöntä materiaalia ja tarvike on samalla ”korjaussarja” joka venyy vetämällä tuon työsylinterin pultin ohi paikalleen. Toinen ero kumeissa on, että orkkiskumissa on olakkeet reunoissa ja se pysyy niillä pelkästään paikoillaan, tarvikkeessa ei. Ihmettelin aikani miten ihmeessä tuo liukas kumi pysyy mitenkään paikallaan, sitten välähti: tarvikekumin mukana tulee ohuet 2.5mm leveät nippusiteet jotka oikein kohdistettuna hammastangon olakkeen kohdalla kiristävät kumin kyllä riittävästi paikalleen. Hetken kesti tajuta minkä takia kumin mukana tuli ohuen ohuet nipparit eikä paksumpia mutta viritellessä kiinnitysidea aukesi.

Asennus itselläni meni seuraavasti:

- raidetangon pää irti
- hammastangon suojapeltiä tangon päältä irti, klipseillä kiinni hammastangolla, lähtee kampeamalla meisselillä.
- hammastangon työsylinteri irti: alkupäässä 18mm mutteri, takapäässä taasen 2 kuusiokoloa ja iso pultti, nuo irti, että saa sylinterin pyörän puoleisen pää hivuteltua irti.
- rikkinäinen kumi veitsellä pois
- sen jälkeen uutta kumia vaan sovittelemaan raidetangon päästä ensin läpi ja sitten lämpöä ja rasvaa väliin ja talttapäisellä isolla meisselillä taivuttelemaan kumia työsylinterin pultin ohi.
- ”korjaussarjan” mukana tulleet nippusiteet paikalleen, näiden sovittelussa meni aikaa, kohtuullisen ahtaat paikat kyseessä.
- osat käänteisessä järjestyksessä kiinni.

Tuo kumin venyttäminen vaatii voimaa mutta meni itselläni yllättävän helposti yli tuosta pultin tapista.
Toistaiseksi on pysynyt paikallaan tuo laitos hienosti ja leimakin tuli muiden vikojen korjauksen ohella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 14.05.2014 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Jaha, kumi vaihdettu.
Homma alkoi raidetangon sisäpään suojakumin irti naputtelulla.
Raidetangon sisäpäätä irrottaessa, jos pihdit luistavat, on suuri apu venttilinhiontatahnasta pihtien leuoissa.
Puhdistettava huolellisesti pois käytön jälkeen tai kohta pallo tulee ulos poterosta. :D

Kuva

Tässä on jo sylinterin varsikin irtautumassa.
Siinä tuli mieleen sellainen, että olisivat tehneet kierteet tuohon tappiin toiseenkin päähän.

Seuraavaksi sylinteri irti, on kiinni yhdellä pultilla.
Pultin irrotuksen jälkeen voi varovasti kammeta sylinteriä, että irtoaa.

Kuva

Puhelin valitettavasti hukkasi pari kuvaa, mutta tuolta se näyttää, kun ruvetaan laittamaan uutta kumia.

Kuva

Näppärää olisi ollut irrottaa koko raidetanko, mutta en jaksanut, nyt roikkuu nipparin varassa.

Tästä välistä puuttuu yksi kuva, tässä uusi kumi jo paikoillaan.
Kuumailmapuhallin todella hyvä apu ja kapeakärkiset pihdit, joilla vetää kumi paikoilleen varovasti.
Lubrikanttiakin laitoin kumin sisäpuolelle. (edelleen ollaan autohommissa) :mrgreen:

Kuva

Orkkis kumit pysyy paikoillaan ilmankin varmistuksia, mutta laitoin kuitenkin nipparit oman mielenrauhan vuoksi. :)

Kuva

Sitten vielä irronnut putki paikoilleen ja homma melkein valmis.

Kuva

Sen ympäri kääntyneen suojakumin saa vedettyä kuosiin pihdeillä, kun varovasti sen tekee.
Takaisin naputtelu tylpällä tuurnalla.

Kuva

Homma kesti 2,5 tuntia sisältäen puolikkaan pitsan skruudaamisen, kupillisen kahvia, kevyttä seurustelua naapurin kanssa ja muuta yleistä säätöä. :)

Toivottavasti tästä on jollekin apua tulevaisuudessa.
Tosin noi kuvathan häviää, jos ei niitä tuijoteta riittävän ahkerasti.

E:
Näköjään näissäkin on eroja. :roll:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 14.05.2014 23:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Harri126 kirjoitti:
Jaha, kumi vaihdettu.
Homma alkoi raidetangon sisäpään suojakumin irti naputtelulla.
Raidetangon sisäpäätä irrottaessa, jos pihdit luistavat, on suuri apu venttilinhiontatahnasta pihtien leuoissa.

Vinkki by Cikatti. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 14.05.2014 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1721
Paikkakunta: Parainen
Onko tosiaan niin onnettomasti, ettei tuo tehostimenvarren kiinnitystappi ole pinnapultti, jonka
sais kierrettyä pois?



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 15.05.2014 00:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
jptcool kirjoitti:
Onko tosiaan niin onnettomasti, ettei tuo tehostimenvarren kiinnitystappi ole pinnapultti, jonka
sais kierrettyä pois?

On se, ei irtoa, yritin pariinkin kertaan. :)
Eikä sisäpuolella tuntunut kierteitäkään.



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 15.05.2014 09:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Menipä mukavasti! Itse tappelin vähän enemmän: "mul kun tuli nii hikiki" :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 15.05.2014 22:59 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Hyvät kuvat, hienoa.
Hitsi kun olisin vaimon autoon tuota vaihtaessa tajunnut tuon raidetangon sisäpään irroituslogiikan. Ähelsin nimittäin tuon kumin paikalleen raidetangon ulkopätkä paikallaan ja meinas usko loppua kumin venymiseen :oops:



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: