Xantian Eberiä ohjaa moottorin ECU ulkoilman ja moottorin lämpötilojen mukaan. Lämmitin käynnistyy jos ulkolämpötila on alle ~5 astetta ja jäähdytysneste alle 80 astetta. Lämpötunnistimien tarkkuus on parin kolmen asteen luokkaa.
Ulkolämpötilan tunnistin on jossain etupuskurin tienoilla ja sen sisäinen rakenne on ilmeisesti bi-metallikytkin. Lämpimänä anturin vastus on 470 ohmia ja kylmänä 0 ohmia.
Eberin käynnistämiseksi ECU maadoittaa ohjausreleen, joka antaa jännitteen Eberin ohjausjohtoon.
Tämän jälkeen Eberin ohjausyksikkö hoitaa itse lämmittimen ohjauksen.
Manuaaliohjauksen voi rakentaa helposti joko tuohon ulkolämpötilan tunnistimen rinnalle tai sen ohjausreleen yhteyteen.
Täältä patongistakin löytyvä Citroenin oma kytkentäkaavio lisälämmittimelle on hieman harhaanjohtava ja osin virheellinenkin: Siinä ohjausreleitä on kaksi ja 3-napaisen diagnostiikkaliittimen kytkentä on väärin. Kahta ohjausrelettä käytetään vain sähkölämmittimen yhteydessä, eli kaavion vasemmanpuoleista relettä ei ole Eberin yhteydessä. Johtojen numerokoodit ovat oikein.
Eberin omissa kaavioissa puolestaan ei ole esitetty Citroenin johtojen värikoodeja tai numeroita.
Minulla on useimpien Eberin eri mallien huolto-ohjeet ja kaaviot, suurin osa tosin saksankielisiä. Julkiseen jakoon Nettiin en niitä voi laittaa, mutta yv:llä voi yrittää kysellä.
