Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 11:26 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
Niin, mistähän päin alkais etsimään etuvastusta, ettei tarttis koko autoa purkaa..
Tää ilmeisen tuttu puhallinongelma, eli puhaltaa täysillä tai ei ollenkaan..
Samaa aihetta sivuten nii missä lienee raitisilmasuodatin ja onko kuinka
kenkku vaihtaa / puhdistaa???
-98 farkku Xantia kyseessä automaatti-ilmastoinnilla. :?: :oops:



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Matkustajan jalkatila. otat auki muutaman torx ruuvin että saat verhoilun pois tieltä. muovisessa ilmatunnelissa,ainakin vanhemmassa mallissa vihreällä liittimellä. Käännetään etuvastusta niin se tulee sieltä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
..ja samasta paikkaa ainakin II-korisessa löytyy se raitisilmasuodatinkin, apparin jalkatilasta verhoilun alta. Pitkulainen luukku, jota vedetään pituusakselin suuntaan auki hahloistaan. Voi olla jäykkä.
Kuvat aiheesta: http://www.sitronen.fi ja linkki huoltotiedotteet.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 12:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
peltipolvi kirjoitti:
..ja samasta paikkaa ainakin II-korisessa löytyy se raitisilmasuodatinkin, apparin jalkatilasta verhoilun alta. Pitkulainen luukku, jota vedetään pituusakselin suuntaan auki hahloistaan. Voi olla jäykkä.
Kuvat aiheesta: http://www.sitronen.fi ja linkki huoltotiedotteet.


Jos tota Sitrosen sivuilla olevaa ohjetta yrittää seurata, voi joutua hieman raapimaan tikkuja päästään, sillä siitä puuttuu puolet... :lol:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 13:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
...niin puuttuukin, siihen on kopioitu suodatinpaketissa tulevasta ohjeesta vain toinen sivu, mutta kyllä siitä se sijainti jotakuinkin havainnollistuu. Vaihto ei oo hankala, filttereitä löytyy kahta lajia, pelkkä suodatinpaperihaitari ja sitten semmoinen, jossa on samassa myös aktiivihiili (kallis verrattuna pelkkään paperiin). Merkkiliikkeestä löytyi viimeksi vain tuota kallista vaihtoehtoa, mutta Motonetin hyllystä oli sillä kertaa kokonaan lopussa...



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 23:18 

Viestit: 11
Paikkakunta: Pori
Juuri eilen sain vaihdatettua etuvastukseen transistorit.Trankut makso 7,5e kpl ja vaihtotyö 10ekuu.
Voi ihanuuden kauhistus kun puhallin toimii taas portaatomasti.Nyt tulkoon taas helle....
Puhallin on kiinni kolmella kuusioruuvilla.Liitin irti (imastoidussa 2kpl) ja ruuvit niin syliin putoo puhallin.
Moponetin etuvastukset ovat huonoja.Siis halvemmalla pääset kun vaihdat vain noi transistorit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 26.05.2010 23:20 

Viestit: 11
Paikkakunta: Pori
Citroen 10 kirjoitti:
Juuri eilen sain vaihdatettua etuvastukseen transistorit.Trankut makso 7,5e kpl ja vaihtotyö 10ekuu.
Voi ihanuuden kauhistus kun puhallin toimii taas portaatomasti.Nyt tulkoon taas helle....
Puhallin on kiinni kolmella kuusioruuvilla.Liitin irti (imastoidussa 2kpl) ja ruuvit niin syliin putoo puhallin.
Moponetin etuvastukset ovat huonoja.Siis halvemmalla pääset kun vaihdat vain noi transistorit.

Niin ne trankut on niitattu puhaltimem moottoriin.Poraamalla irti ja pultilla uudet paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 27.05.2010 19:39 

Viestit: 691
Löytyisi alkuperäinen uusi säädinpaketti 40e+postit


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 31.05.2010 09:35 

Viestit: 11
Paikkakunta: Rääkkylä
jaakkovaakko kirjoitti:
Löytyisi alkuperäinen uusi säädinpaketti 40e+postit

Joo, kiinnostais kyllä... Mites yhteyttä??



Kylhä mie jos tiätäs..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 31.05.2010 18:02 

Viestit: 691
Heitellään yv:tä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 04.06.2010 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tuli sellainen probleema omaan puhaltimen kanssa että etuvastuksesta yksi lanka kärähti ja puhallin rupesi huutamaan täysiä.
Vaihdoin takuuvarmasti ehjän etuvastuksen jonka testasin luovuttajassa,ei toimi. Hommasin toisen ehjän jonka testasin myös, ei toimi sekään vaikka on täysin samasta vuosimallista ja dieseli vielä. käytin jopa eri puhaltimen moottoria kiinni joka samaa sarjaa toimivan vastuksen kanssa, ei toimi.
Maa testattu,ei ole maavika. sähköä tulee vain täysiä moottorille 12.5v. Testattu etuvastukselle tuleva virta, vaihtelee virran sijainti navoissa kun kääntää nopeuskytkintä. mutta missä voi olla vika kun ei saa toimimaan vaikka kaikki näyttäisi silti olevan ok.

Vm95



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 04.06.2010 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
black_van kirjoitti:
Tuli sellainen probleema omaan puhaltimen kanssa että etuvastuksesta yksi lanka kärähti ja puhallin rupesi huutamaan täysiä.
Vaihdoin takuuvarmasti ehjän etuvastuksen jonka testasin luovuttajassa,ei toimi. Hommasin toisen ehjän jonka testasin myös, ei toimi sekään vaikka on täysin samasta vuosimallista ja dieseli vielä. käytin jopa eri puhaltimen moottoria kiinni joka samaa sarjaa toimivan vastuksen kanssa, ei toimi.
Maa testattu,ei ole maavika. sähköä tulee vain täysiä moottorille 12.5v. Testattu etuvastukselle tuleva virta, vaihtelee virran sijainti navoissa kun kääntää nopeuskytkintä. mutta missä voi olla vika kun ei saa toimimaan vaikka kaikki näyttäisi silti olevan ok.

Vm95


Varmistin vielä että johdotus on samanlainen varaosa autossakin, eikö se ole loogista että jos laittaa toimivasta autosa otetun puhaltimen moottorin ja toimiva etuvastus niin ainakin silloin pitäisi pelata. Mutta kun perkele ei, meinaa vaan palaa hihat kun ei saa vikaa selville. Antakaa viisaimmat neuvoa,olisiko vika kenties säätöpaneelissa?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 04.06.2010 07:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jos autossasi on automaatti-ilmastointi. Siinä voi täysnopeuden rele olla vetäneenä. Täysjännite puhaltimella viittaa siihen, vaikka itse säätöjännitteet olisikin ok. Syitä: tuon releen kytkentätransistorit voivat olla oikkarissa. Olisiko rele säätöpanelissa, en tiedä. Haynes ei tunne tätä asiaa. Kytkentöjä löytyy haulla täältä tai naapurifoorumilta. Mikä lanka poikki. Virta lienee ei kovin suuri, ehkä muutamia kymmeniä/satoja mA, koska ohjaa säätötransistoreja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 04.06.2010 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Ainakin ilmastoidussa se rele löytyy samalta piirikortilta kuin puhallinta ohjaavat tehotransistoritkin. Samaten sieltä löytyy ne relettä ja tehotransistoreja ohjaavat pikkutransistoritkin.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 04.06.2010 16:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Sehän tässä ihmetyttää kun xantiassa ei ole ilmastointia,toisessa on,ja toisessa jossa vika on ei ole.
Varaosa autosta otettu puhaltimen moottori ja etuvastus oli täysin toimivia (testasin) dieselissä taas ei saa toimimaan samoilla palikoilla. Etuvastukselle tulevasta liittimestä sähkö vaihtuu eri pinneihin. Omistan kaksi täysin ehjää etuvastusta mutta ei toimi.
Mistä tässä enää vikaa osaa etsiä kun kaikki käyty läpi mutta tuloksetta.

Onnistuisikohan tekemään ohituksen,eli laittaisi erillisen liukukytkimen joka säännöstelisi virran antoa puhaltimen moottorille portaattomasti? Eli ohittaisi pykälänopeussäätimen sekä etuvastuksen. onnistuisikohan sellainen?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 16:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
black_van kirjoitti:
Sehän tässä ihmetyttää kun xantiassa ei ole ilmastointia,toisessa on,ja toisessa jossa vika on ei ole.
Varaosa autosta otettu puhaltimen moottori ja etuvastus oli täysin toimivia (testasin) dieselissä taas ei saa toimimaan samoilla palikoilla. Etuvastukselle tulevasta liittimestä sähkö vaihtuu eri pinneihin. Omistan kaksi täysin ehjää etuvastusta mutta ei toimi.
Mistä tässä enää vikaa osaa etsiä kun kaikki käyty läpi mutta tuloksetta.

Onnistuisikohan tekemään ohituksen,eli laittaisi erillisen liukukytkimen joka säännöstelisi virran antoa puhaltimen moottorille portaattomasti? Eli ohittaisi pykälänopeussäätimen sekä etuvastuksen. onnistuisikohan sellainen?


niin,mitä porukka sanoo siitä jos ohittaisi portaattomalla liukukytkimellä etuvastuksen ja pykälänopeus paneelin?
Tietty sulake väliin. Onko tuhoontuomittu idea?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 17:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
black_van kirjoitti:
niin,mitä porukka sanoo siitä jos ohittaisi portaattomalla liukukytkimellä etuvastuksen ja pykälänopeus paneelin?
Tietty sulake väliin. Onko tuhoontuomittu idea?

Juu. Ei riitä tehonkesto liukusäätimessä ja riittävän tehonkeston omaava liukusäädin on sitten jo tolkuttoman suuri ja kallis.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
black_van kirjoitti:
niin,mitä porukka sanoo siitä jos ohittaisi portaattomalla liukukytkimellä etuvastuksen ja pykälänopeus paneelin?
Tietty sulake väliin. Onko tuhoontuomittu idea?
Juu. Ei riitä tehonkesto liukusäätimessä ja riittävän tehonkeston omaava liukusäädin on sitten jo tolkuttoman suuri ja kallis.
Kestää, kun muistaa laittaa sopivat trankut väliin tai vaikka omavalmiste-PWM:n rakentelee. Eihän nyt sentään suoraan potikalla...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 18:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
black_van kirjoitti:
niin,mitä porukka sanoo siitä jos ohittaisi portaattomalla liukukytkimellä etuvastuksen ja pykälänopeus paneelin?
Tietty sulake väliin. Onko tuhoontuomittu idea?
Juu. Ei riitä tehonkesto liukusäätimessä ja riittävän tehonkeston omaava liukusäädin on sitten jo tolkuttoman suuri ja kallis.
Kestää, kun muistaa laittaa sopivat trankut väliin tai vaikka omavalmiste-PWM:n rakentelee. Eihän nyt sentään suoraan potikalla...

Eli ei kestä pelkkä säätövastus kuten black_van ehdotti.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 18:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
Eli ei kestä pelkkä säätövastus kuten black_van ehdotti.
Aaa... no joo, mie oletin, että tuossa tarkoitetaan trankun ohjausta potikalla, kun oikein virran annon säännöstelystäkin puhutaan. No säännösteleehän se potikka yksinäänkin kyllä :mrgreen:
black_van kirjoitti:
Onnistuisikohan tekemään ohituksen,eli laittaisi erillisen liukukytkimen joka säännöstelisi virran antoa puhaltimen moottorille portaattomasti? Eli ohittaisi pykälänopeussäätimen sekä etuvastuksen. onnistuisikohan sellainen?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 07.06.2010 22:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Potikka ja trankkuja, kyllä periaatteessa onnistuu. On vain mitoituskysymys, myös lämpöhäviöiden/trankkujen jäähdytyksen kannalta. Trankuillahan Xantia II:ssa homma hoidetaan. Trankkujen mitoittaminen onkin lukunsa, kun suurin jännitehäviö/tehohäviö, mikä pitäisi olla pois puhaltimelta, jääkin trankuille. On pahimmillaan säädön puolivälin jälkeen. Siksi II Xantian säätöporras on suuri viimeisellä asennolla ennen täyttä hönkää, joka tehdään trankkujen ohitusreleellä. Pitäisi käydä samat trankut, kuin II:ssa.
Tuo PWM olisikin häviöttömämpi konsti, joka saattaisi vaatia virransyöttöönsä vielä suodattimet, ettei pulssisysteemin aiheuttamat häiriöt sotke autoelektroniikkaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 08.06.2010 05:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ahaa,tuossa tulikin tosi hyviä neuvoja paljon. Muuten en miettisi tuota vaihtoehtoa mutta en löydä vikaa puhaltimesta.
Käyn pe hakemassa vielä purkuautosta espoosta se nopeudensäätöpaneelin. jollei sen vaihdolla kummene niin sitten annan jollekin joka ymmärtää mua enemmän sähkötöistä. Itse tiedän ettei metallia saa työntää pistorasiaan etenkin paljain käsin,siihen tietämys jääkin :lol:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 08.06.2010 07:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Lisättäköön tähän väliin, että Xantia II:ssa on sama ilmastointi kuin Xsarassa, ja siinä säätö on portaaton. Potikalla ja tarvittavalla määrällä muita hilppeitä ihan mahdollista tehdä.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 12.07.2010 01:50 

Viestit: 215
Liekkö tämä etuvastus mennyt omasta 99 farkkuxantusta, ilmastoidusta, koska puhallin ei toimi muuten kuin nopeimmassa asennossa, millinkin siirrät ni jo loppui puhallus.. eli toimii vain max asennossa..



C5 break 2.0AT -05
ex xantia ´99 exclusive break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: -98 Xantian lämppärin "etuvastus" ??
ViestiLähetetty: 12.07.2010 07:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Joni2402 kirjoitti:
Liekkö tämä etuvastus mennyt omasta 99 farkkuxantusta, ilmastoidusta, koska puhallin ei toimi muuten kuin nopeimmassa asennossa, millinkin siirrät ni jo loppui puhallus.. eli toimii vain max asennossa..

SIltähän tuo kuulostaa. Todennäköisesti tehotransistori on palanut poikki ja nyt toimii vain se releen ohjaama max-asento jossa tehotransistorit ohitetaan kokonaan.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: