Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 21.09.2009 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Jossain päin maailmaa LHS ja LHM eivät olekaan huoltoasemien hyllytavaraa ja jos saa, niin hinta on kovanpuoleinen. Tämä on johtanut harrastajat etsimään korvikkeita. Aika kattava vertailu löytyi http://www.candokaraoke.com/tony.html

Paras vaihtoehto LHM:lle on näköjään punainen MIL-H-5606 (H) speksin mukainen lentokonehydrauliikkaöljy. Esim AeroShell Fluid 41, Esso univis J-13 tai Texaco HO15

On näistä ehkä joskus patongissa keskusteltukin? Suomessa tällä tiedolla ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä. Vaikkaisin, että nuo ilmailuöljyt ovat LHM:ää hintavampia, mutta onpahan taas hieman lisää nippelitietoa.

Jos vaikka haluaisikin punaisia läikkiä pihalleen :mrgreen:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 21.09.2009 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tulipas mieleen, että oikein pikkutarkka vanhemman DS:n entisöijä voisi vaihtaa systeemiin LHM:ää kestävät tiivisteet ja käyttää tuota punaista MIL-H-5606 mineraaliöljyä.
Tälllöin pääsisi eroon LHS:n hygroskooppisuudesta mutta öljy olisi kuitenkin alkuperäisen väristä ja kestäisi kuitenkin auton seisomista. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 22.09.2009 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olen paahtanut menemään paljon punaisella Aero Shell liemellä, niin GS:ssä kuin CX:ssä.
Sitä saa Malmin Shell Kanaselta, noin 50 eur/5 litraa. Itse olen käyttänyt pääasiassa ns varastovanhoja jotka ei enää kelpaa ilmailuun.

Siitä huomaa ajossa että kovalla pakkasella se on selkeesti LeHMää parempaa. Parhaiten sen huomas niin että kovalla pakkasella aamun ekassa jarrauksessa on lievä viive LHM:llä mutta Aero Shellillä sitä ei ole. Aero Shellin öljyssä kun on vähemmän parafiinejä ja oikea toimintaympäristö on sikakylmä eli jopa -50 tai pahempi.

Aero Shelliä voi huoletta sotkea vihreän LHM:n kanssa.

Toisekseen tuli koitettua halpaa Shellin hydeöljyä jota saa huoltsikalta, ihan toimivaa on sekin ja tosi halpaa. Se oli kait jotain Shell 32:sta ja täysin kirkasta. Mun CX TRD II liikkui tällä viimeiset muutaman tuhat kilometriä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 22.09.2009 13:05 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Olisiko muuten kellään nurkissa tuota varastovanhaa tai sopivia hankintayhteyksiä :?:

Vois kokeilla tuota Aeroa kun pihlajanmarjojen määrästä päätellen ensi talvi osoittaa koko kasvihuoneilmiökohkauksen humpuukiksi :D



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 22.09.2009 15:30 

Viestit: 2699
"Xari", osta Neste hydrauli 15 Super hydrauliöljyä. Maksaa jotain 50-60€/20l. Sitä ainakin pitäisi löytyä muualtakin kuin Malmilta. Ja kesäksi Neste hydrauli 22. Kokovuotiseksi vaikkapa Neste hydrauli 28 Super.
Onhan niitä vaihtoehtoja.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 22.09.2009 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
dieseli tai löpö toimii myös ,eikä maksa kun alle egen litra


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 22.09.2009 23:33 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
sitronen kirjoitti:
dieseli tai löpö toimii myös ,eikä maksa kun alle egen litra


Niin varmaan, kuinka kauan sitten sitikka toimii se on ihan eri asia kun ei noin erinomaista ainetta missään muuallakaan hydraulivehkeissä käytetä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tuolla Nesteen liemellä olen myös ajanut paljon. Hyvää kamaa vaikka nyt olen kyllä munannut :oops:
Minä kun en ota Nesteeltä edes ilmaa renkaisiin... No, ostamani 20 litran hydraulipääläri on kyllä ostettu varaosaliikkeestä, jos se nyt yhtään mun olo helpottaa. Tuota Neste 15 versiota ei kyllä myydä juuri missään, sen olen huomannut, 22:sta saa joka kioskilta.

Dieselöölillä/tupaöljyllä ei ole hyvä ajaa kovin pitkään sillä se on melkoista kamaa ohivuotamaan viskositeetin takia ja näin myös pumppu joutuu kovemmalle ja jatkuva rytke varaajassa ei ole hyväksi. Riisselit käy kyllä putsaukseen mutta jatkuvaan ajoon niistä ei ole. Ohivirtauksen huomaa hyvin mm sammuttamisen jälkeen, dieselööleillä Citikka vajoaa paljon nopeammin kuin oikealla hydeöölillä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 00:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1201
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 07:45 

Viestit: 2699
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Puhtaita? Koskaanko? :shock: Vaikka se kallista on, niin ei ikuista.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 12:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1201
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Puhtaita? Koskaanko? :shock: Vaikka se kallista on, niin ei ikuista.

Seurataan toki koko ajan- vielä ei tarvetta vaihdolle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 12:49 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Miksi? Mikä LSD'ssä on parempaa kuin tavan Lehmässä?



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 14:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
LHM:n ja LDS: speksit ovat käytännössä samat mutta LDS:n perusöljy on synteettistä ja se on kuumana aavistuksen notkeampaa.

Mistähän tuo LDS on lyhenne "Liquide D???? Synthetique"?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 15:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
T.mupez kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Miksi?


Miksei?

Meinaan kyllä vaihtaa Activaankin LDS:ät tupiin jahka saan kaikki kolme korkeuden säädintä putsattua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 16:08 

Viestit: 2699
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

T.mupez kirjoitti:
Miksi? Mikä LSD'ssä on parempaa kuin tavan Lehmässä?

Jeth kirjoitti:
Miksei?

Meinaan kyllä vaihtaa Activaankin LDS:ät tupiin jahka saan kaikki kolme korkeuden säädintä putsattua.

Tuo vastaus on kyllä ihan hanurista.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 23.09.2009 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Villi veikkaus että LDS on notkeampaa pakkasella kuin Lehmä.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 01.01.2015 01:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
nostetaan aihe ylös josko kokemuksia olisi patonkilaisilla kertynyt lhm.n korvaamisen lds.llä.

Kestääkö esim.pumppu ja tiivisteet tuota ikuista lientä?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 01.01.2015 01:38 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 01.01.2015 09:38 

Viestit: 2699
Xari kirjoitti:
En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.

Eiköhän tietoa ja taitoa tuolta Sitikkapuoskarilta ja Jethiltäkin löydy. Sellaiseen käsitykseen vuosien varrella olen tullut.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 02.01.2015 09:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
En oikein osaa sanoa oliko siitä mitään hyötyä tai haittaa, puoskarin XM on tuossa ollut hitsattavana joten ei sillä ajettu enää ole hetkeen ja samaten mun vanha Activa makaa turbo vikaisena pihassa :D

Mutta sen verran mitä ajeltiin noilla niin ihan normaalisti pelasivat, ehkä aavistuksen notkeampi liikkeinen pakkasella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 02.01.2015 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1201
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
XM on ollut 3,5 vuotta rmpan alla. Ajettu ulos-sisään. Edelleenkin jousitus pelaa hyvin LDS:llä. Xantiakin on ollut yläasennossa pihassa 2 vuotta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 02.01.2015 13:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Xari kirjoitti:
En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.

Mie veikkaan että nuo kaksi ylläolevaa kirjoittajaa Pohojammaalta ovat enemmän asiantuntijoita kuin allekirjoittanut, monessakin asiassa. Tosin näihin nesteiden sekä niille kelpoisten tiivisteiden kanssa on tullut tehtyä hieman normiharrastajaa enemmän selvittely/tutkimustyötä, ihan vain helpottaakseni omaa harrastamistani...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 02.01.2015 13:45 

Viestit: 2699
Minusta ei hydrauliöljyn vaihto suuri homma ole. Ainakaan BX:ssä. Noin kerran vuodessa sen teen. Samalla tietenkin jarrujen herkistely. Sen homman teen lähes aina myös ennen katsastukselle menoa. Ja sopivan tilaisuuden tullen muulloinkin. Miksi muuten sen hydrauliöljyn pitäisi ikuista olla kestoltaan? Ja onko sellaista?

Nesteen hydrauliöljyä olen käyttänyt toistakymmentä vuotta. Viimevuosin ympärivuotisesti Neste Hydrauli 15 Super. Sitä ostan 20 litran astioissa. Viimeksi paikallisen varaosaliikkeen kautta. Hinta 83,70 €. Litrahinta siis 4,20 €.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM:n korvikkeet
ViestiLähetetty: 02.01.2015 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
Minusta ei hydrauliöljyn vaihto suuri homma ole. Ainakaan BX:ssä.

Ei ole, samalla kun puhdistaa/vaihtaa suodattimet, niin taas toimii pitkään ongelmitta...

Xm:n kohdalla, vallankin ikääntyneemmän ja paljon ajetun kanssa tulee varsinkin talvisin ns. jatkuva hydraulinesteen vaihto käyttöön. Sitä tihkuaa vähän vaikka mistä, vuodot suurenevat ilman kylmentyessä, tuskin kaikkia vuotopaikkoja löytää ikinä. Nesteet pysyy pitempään kirkkaina, koska jatkuvasti tulee uutta sekaan laitettua. Korkeapaineruosteenestojärjestelmästäkin on höpisty...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: