Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 11.09.2017 23:55 

Viestit: 56
Taas pitää kysyä viisaammilta apua. Xantia 1.8 vm 2000 manuaali, bensa ajettu240 tuh. Ohjaustehostus "suhisee" pienestäkin ratin käännöstä ja tuntuu kuin suoraa ajettaessa vetää lievästi vasemmalle. Joissakin autoissa vastaava suhina ilmenee korkeintaan ohjauksen ääriasennoissa. En tiedä liittyykö samaan asiaan, mutta jarrua painaessa melkein aina kuuluu jokin "narahdus" jostain etuakselistosta.
Muutama Xantia ollut ennenkin, mutta näitä murheita ilmenee vain tässä yksilössä. Eihän nämä ajoa haittaa, mutta kuisallisia ääniä.

Kiitos asiallisista vastauksista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 12.09.2017 12:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1834
Paikkakunta: Espoo
Itsellä tuo narahdus ilmaantuu aina käyttämättömän kauden seurauksena ja häviää, kun kuljetin palaa arkiajoon.
Sivuvedolle mieleen tulee ensimmäisenä, että kannattaa tarkastaa raidetangon päät, mahdollisesti vaihtaa ne jos ne ovat väljät ja sen jälkeen käyttää pyöräsuuntauksessa esim. Vianorilla.
Jos ratti on jäykkä ja takeltelee niin rattiakselin nivel voi olla kaput ja saattaa jättää ohjausta huomaamatta vähän vinoon.

Suhina väheni merkittävästi LHM:ien vaihdon jälkeen.



Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
"Jos saat ajaa hyvällä autolla, silloin elämä on helpompaa" -Räikkönen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 12.09.2017 13:04 

Viestit: 56
Jäi mainitsematta niin tämä on seisonut käyttättömänä tosiaan muutaman vuoden. Katotaan jos vaikka lakkais narahtelemasta kun saa kyytiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 12.09.2017 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4016
Paikkakunta: Eteläkärki
Rattiakselin ristikkonivelen jäykistely on Xantian tyyppivikoja. Voitelu voi auttaa hetkeksi mutta lopullisesti vika poistuu vain nivelen vaihdolla. Ristikon laakereissa on kumitiivisteet, eli öljyn valuttelu nivelen päälle ei välttämättä auta.
Ks: viewtopic.php?f=9&t=1184

Jarrutettaessa, etenkin päivän ekalla jarrutuksella kuuluva narahdus tulee yleensä jarruventtiilistä. Hydraulinesteen vaihto auttaa jonkin verran. Vielä parempi on jos käytät järjestelmässa ennen vaihtoa huuhtelunestettä. Virallinen aine on neste nimeltään Totalin "Hydraurincage", jos sitä jostain löytää. Jotkut ovat käyttäneet myös poltto/dieselöljyä LHM:ään sekoitettuna.
ks: viewtopic.php?f=9&t=13128

Jos auto on seissut jo muutaman vuoden, niin ne LHM:t kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Vaihto kannattaa muutenkin tehdä 60 000 km välein.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -08, C5 2.0 16V -06, Xsara Break 1.6 16V -03.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 12.09.2017 15:02 

Viestit: 47
Minulla se ristikkonivel kyllä vetristyi ihan sillä, että laitoin tippakannusta vetopyörästö-öljyä sen nivelen päälle. Myöhemmin vielä sylinterinkannen ollessa poissa tieltä hieroin hanskalla paksua vaseliinia nivelen suojaksi. Yläkautta niveleen on hankala päästä käsiksi moottorin ollessa kokonaisena paikoillaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 12.09.2017 18:33 

Viestit: 56
En oikein usko että ristikkonivelessä on mitään ongelmaa. Ohjaus on normaali ja palauttaa ihan hyvin, lähinnä ajattelin onko tossa tehostimessa ikäänkuin nollapiste keskiasennossa ja voiko se hukkua esim pyörän kulmia säätäessä ja siksi vetää kevyesti vasemmalle. Rattikin on aavistuksen oikealle suoraan ajaessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 13.09.2017 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4016
Paikkakunta: Eteläkärki
Kääntyykö ratti saman verran molempiin suuntiin? Jos ei, niin hammastanko ei ole välttämättä keskiasennossa suoraan ajettaessa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -08, C5 2.0 16V -06, Xsara Break 1.6 16V -03.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 13.09.2017 13:30 

Viestit: 3007
Vaikuttaakos tuossa vaikka säätäisi raidetangon päät eri puolilla aivan eri mittaan (tai vaikuttaa se jotain oikein pielessä ollessaan pyöränkulmiin Ackerman ohjauksessa, mutta ei kai silloinkaan keskikohdassa)?

Tehostuksen kai huolehtii ohjausventtiili, eikä kai siinä kummemmin säätöjä ole suoraan menemisestä (ilman käsiä), muissa kuin Diraveissa, kai huolehtii enemmänkin pyöränkulmat kuin ohjaus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostus
ViestiLähetetty: 13.09.2017 15:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4016
Paikkakunta: Eteläkärki
Ei sen pitäisi vaikuttaa perinteisesä tehostimessa, mutta hammastangon keskitys on kuitenkin yksi perustarkastuksia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -08, C5 2.0 16V -06, Xsara Break 1.6 16V -03.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: