Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 20:29 

Viestit: 12
C5 vm 2009 ajettu 150tkm edestä kuuluu lievä ääni 60-100kmh, mutta loppuu sen jälkeen, joka voisi olla laakeri tai renkaat. Otin renkaat pois, niin mielestäni napa on kuumempi kuin oikealla puolella ja laakerin pidin heiluu ihmeellisesti. Onko toi etulaakeri paha nakki vaihtaa? Kts. video alla heilumisesta, onko normaalia?

https://www.videosprout.com/video?id=58f6250d-1018-470c-990e-371b55ab59bc


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 21:09 

Viestit: 195
Heiluvat osat on lukkosokka ja mutterin suoja. Pitääkin vähän heilua että saa tarvittaessa irti. Muuttuuko ääni kun kääntää vasemmalle eli oikealle elikkäs kallistelee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 21:32 

Viestit: 3236
Tuo mutterimallinen peltiosa on sen alla olevan mutterin lukitus yhdessä sokan kanssa, tuo heiluminen tarkoittaa vain että se mutteri on yhä siinä kohdassa kuin se oli asennettaessa, jos se olisi löystynyt, olisi pelti kireänä sokkaa vasten. Eli saa heilua, muttei silti ole pakko.

Laakerin jurina on vaikeaa löytää, joskus orastava jurina ei löydy kuin purkamalla, eli laakerin vika on niin pieni että hukkuu muihin tärinöihin (tuossa on lisäksi kaksi laakeria rinnan, jolloin toinen voi kantaa ja äänikin kuuluu vain tietyssä kuormitustilanteessa). Rautajousisessa joskus alkaa jousi resonoimaan kun kuulat pomppivat karheuksissa ja sen saattaa tuntea jousta pitelemällä ja käsin pyörää pyörittämällä.

Itsellä oli kerran C5:ssa niin pieni ja hitaasti kehittyvä vika että ei malttanut odottaa sen kehittymistä selkeämmäksi, vaan vaihdatin ennen pidempää tuhansien kilometrien reissua. Olin sitä jo useamman tuhannen kuunnellut, mutta silti korjaamon piti irroittaa molemmat vetoakselit ennenkuin varmistui kumpi puoli.

Viimeksi erimerkkisessä oli nopeammin kehittyvä ja puolikin oli heti selvä kun nosti auton pukeille ja vaihde päällä käynnissä kuunteli ulkoa läheltä napoja. (ÄLÄ tee tätä kotona tai ainakaan jää auton alle...) Mutta kumma kyllä tuossakaan ei oikein saanut selkoa auton sisältä - ei edes yksi ikkuna auki kerrallaan joissain paikoissa joissa äänen pitäisi heijastua, kurvailukaan ei oikein auttanut päättelyssä.

Kuumuudesta en tiedä voiko päätellä paljon, kannattaa kokeilla silloin myös levyjen lämpöä, useimmiten jarrujen mitätön laahaus lämmittää enemmän kuin laakerin jurina, eli keskellä tuntuva lämpö voi tulla levyjen suunnasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 22:15 

Viestit: 12
Edellisessä C5:ssä laakeri kilahti just 150tkm kohdalla, mutta tämä surina on varmaan yli 3v vanhoista renkaista. Jarrut ei laahaa yhtään eikä millään heiluttelulla saa naksumaan. Jos otan tuon sokan ja levyn pois, niin näkeekö siitä laakerista mitään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 22:29 

Viestit: 3236
Ei siitä juuri enempää näe, tai ei ainakaan mitään hyödyllistä, mutta helposti se lähtee ja menee takaisinkin.

Muistin jossain nähneeni kuviakin, tuolla on kuvausta ja kuvia, siellä on myös kuva mitä näkyy kun sokka, pelti ja sen alta vielä mutterikin poistettu... :
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=19940.0

Vaikein lienee laakerin irroittaminen ja takaisin puristaminen (ja oikeinpäin, laakerin kehässä on magneettinen raita jota ABS lukee), eli prässi käytössä mieluusti ja tuon ABS-anturinkin irroitus voi olla ongelma, kai muitakin vinkkejä löytää linkistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 08.08.2018 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 50
Paikkakunta: Ylivieska
Jos saat etupään ilmaan ja kaverin pyörittään rengasta niin peltorit ja rautaputken pätkä on hyvä stetoskoopin korvike.

Lukituspellin ja sokan voi ottaa pois ja käydä ajamassa jos haluaa kokeilla, laakerin mutteri on kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 07:49 

Viestit: 4329
Paikkakunta: Paimio
Ja lähes ensimmäiseksi ottaisin kovametalliskraban ja jyystäisin karpat pois navasta, vanteen alta. Myös vanteista vastaavasti. Tuossahan ei enää ole metallikosketusta, siksi voi pultitkin löystyä. Putsattuun pintaan suihkutan mutteritervaa, se toimii, ainakin pyöränvaihtohetkien välillä. vanteetkin kiittää säilytyksessä. Lisäksi, ei ole satavarmaa, että vanteet pysyvät heitottomina karpan päällä. Itsekin, äskettäin vaihdoin etulaakerit, C5II:een, samat kuviot, samoin km:ein. Tiukassa ovat, vaikka käyttää lämmittämisiä, prässi olisi hyvä. ABS-anturin yleensäkin, saa pois väsyttämällä, liutoshoidolla, sen jälkeen paikan putsaus ja suojaus. Lue ohjeet laakerin lukitustenkaan asennosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 16:40 

Viestit: 4329
Paikkakunta: Paimio
Vetoakselin mutteri on tiukassa ja pitää laittaa tiukkaan. Kiristysmomentti 325Nm. Mutterivarmistuksen saa sopimaan, kun koettaa eri asentoja, saadakseen varmistussokan menemään läpi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 16:43 

Viestit: 4329
Paikkakunta: Paimio
[quote="ealab"]Vetoakselin mutteri on tiukassa ja pitää laittaa tiukkaan. Kiristysmomentti 325Nm. Mutterivarmistuksen saa sopimaan, kun koettaa eri asentoja, saadakseen varmistussokan menemään läpi. Jos mutteri pitää avata, löysätä, niin kun auto on vielä pyörillään, käsijarru laitettuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 18:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 787
Paikkakunta: Järvenpää
On itselläkin edessä tuo etupyörän laakerin vaihto lähiaikoina. Olen melko varma että kyseessä on oikea puoli sillä mielestäni ääni alkoi kuulua keväällä pian sen jälkeen kun olin sulattanut käsijarruvaijerin pariin otteeseen jarrulevyn (yli)lämmöllä..ei ole paha mutta huomaa uusilla asfalteilla.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI -03 TS
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 21:47 

Viestit: 248
Paikkakunta: Kalafornia
Juu nykyään ei oikein erota kumman puolen laakeri pitää ääntä...vähän aikaa sitten vaihdoin C6:een (sama kuin C5) toisen laakerin kun diagnoosini oli kuskin puoleinen (vasemmalle käännettäessä ääni suureni). Laakerin vaihdon jälkeen koeajolla totesin, että tilaanpa sitten vänkärin puolellekin laakerin kun ääni ei paljoa ollut hiljentynyt :lol:

Prässi kiva - säästää ison ruuvipenkin hinnan (hajos) :oops:

Ps. Seuraavan kerran kokeilen tuota peltoria ja rautaputkea...paljain korvin/käsin renkaita pyörittäessä ei kuullut/tuntenut eroa...



C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 09.08.2018 23:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 787
Paikkakunta: Järvenpää
Tahtoo hajota ulkorenkaan ylälaita ulommalta vierintäradalta. Ei kuulu kovin hyvin pyörä ilmassa kun voima eri suuntaan eikä vauriokohta kontaktissa. Auton paino on sen ulkorenkaan varassa ja kaarettaessa painoa kyllä on enemmän ulomman pyörän laakerilla, mutta pyörään kohdistuu kippimomentti joka pyrkii lisäämään camberia ja tällöin kuorma ulkorenkaalla on enemmän sisemmällä vierintäradalla. Vanha uskomus että ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä ei ole itsestään selvä näillä O-asennossa olevilla kaksirivisillä viistokulalaakereilla.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI -03 TS
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 10.08.2018 09:33 

Viestit: 4329
Paikkakunta: Paimio
Itse huomasin kaartaessa eri suuntiin, eri äänet. Myös pyörä ( ei rengas!) irrotettuna, käsin pyöritellen, kammeten eri suuntiin, huomasi eron. Ja sitä helpommin huomaa, mitä kauemmin on jollotusta kuunnellut! Uuden laakerin voi painaa entisen ulkokehän avulla. Kunhan sitä on vähän ohennettu, ettei jää jumiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 10.08.2018 10:38 

Viestit: 3236
Wesa kirjoitti:
Tahtoo hajota ulkorenkaan ylälaita ulommalta vierintäradalta. Ei kuulu kovin hyvin pyörä ilmassa kun voima eri suuntaan eikä vauriokohta kontaktissa. Auton paino on sen ulkorenkaan varassa ja kaarettaessa painoa kyllä on enemmän ulomman pyörän laakerilla, mutta pyörään kohdistuu kippimomentti joka pyrkii lisäämään camberia ja tällöin kuorma ulkorenkaalla on enemmän sisemmällä vierintäradalla. Vanha uskomus että ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä ei ole itsestään selvä näillä O-asennossa olevilla kaksirivisillä viistokulalaakereilla.

Eikös auton koko paino kuitenkin makaa alapuolen päällä? Minä olen kuvitellut noidenkin olevan rullalaakereita, mutta eipäs ole tullut avattua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 10.08.2018 15:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 787
Paikkakunta: Järvenpää
Pyörivä akseli ja pyörä on kiinni sisäkehässa ja ulkokehä pyörimättömänä pesässä jonka päällä auton paino. Eli laakerin näkökulmasta auto haluaa mennä alaspäin ja pyörä ylöspäin ja kontakti tulee yläpuolelle. Kaksirivisiä viistokuulalaakereita ovat O-asentoon kasattuna, eli keskikanannas ulkorenkaassa ja sisärenkaassa ulkokannakset. Sillon viisto kosketus muodostuu niin että kosketuslinjat kohtaavat Akselilla isommalla välillä. X-asennossa ne kohtaavat hyvin kapealla. Linjojen kohtausetäisyyden voi ajatella laakerivälinä. Mitä suurempi, sen paremmin kantaa kippimomentteja.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI -03 TS
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 10.08.2018 20:36 

Viestit: 398
Etupyörissä pyörän mukana pyörii laakerin sisäkehä ja takapyörissä ulkokehä. Ja kippivoimat totta tosiaan vaikuttavat kaarteissa, selväähän tämä on kun vähän ajattelee kuva kädessä :roll: C5 II oikeassa etupyörässä SNR kesti vaivaiset 2v ja 50tkm, en ole vielä avannut ja katsonut mitä sisällä on, mutta selvä välys ja ääni siinä oli, ongelmanurkka paikallistui välyksestä ilmaan nostettua pyörää heiluttelemalla. Edellinen tehdasasenteinen SNR meni sentään 120tkm...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 10.08.2018 20:42 

Viestit: 4329
Paikkakunta: Paimio
Ovat nk. nelipistelaakereita. Kun samaa laakeria käytettiin jo BX:ssä, joka lähes puolta kevyempänä oli pienempi rasitus, laakerille. Silti niissäkin sai vaihdella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 17.08.2018 10:05 

Viestit: 12
Päivitystä tähän sen verran, että olihan se tuo vasen etulaakeri rikki kuitenkin. Ääni muuttui sellaiseksi, että oikealle käännettäessä hiljeni, niin lopetin arpomisen. Vein vaihdettavaksi ja ABS anturi ei lähtenyt ehjänä, joten yht. 340€ laakeri, anturi ja työt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha?
ViestiLähetetty: 18.08.2018 15:16 

Viestit: 85
C5 X7:aan saa ebaysta koko etupyörän navan hintaan 160- 170 € ja mukaan tulee alakääntölaakeri.
Itse vaihdoin koko nava C6:een ja oli helppo homma, ei tarvii prässiä. Kääntölaakeri kannattaa joka tapauksessa vaihtaa koska ainakin 150 tuh ajettuna on vaihtokunnossa.

https://www.ebay.de/itm/Original-Citroe ... SwU8xa2bJ7



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Paikalla
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jalamari53 ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: