|
Kirjoittaja |
Viesti |
Calsu
|
Viestin otsikko: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 09:14 |
Viestit: 11
|
Moi. C5 1.8 2003 break lakkasi käymästä. Ei kipinää. Aiemmin antipölöä. Huomasin Puolaa irrottaessa maihin menevän johdon ja siinä olevan mustan pienen mötikän. Facon 2022 2.2uF. Eli konkka. Oli hapertunut. Tämmöistä ei löydy mistään tai en osaa oikealla nimellä etsiä. Käykö joku elektroniikkaliikkestä ostettu vastaava? Kuvia laitan liitteeksi. Kun saan muokattua.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 09:30 |
Viestit: 2154
|
Mielestäni sillä ei ole käymisen kanssa tekemistä, kun joistakin se on poistettu? Kertokoon varman tiedon se, joka tietää!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 11:11 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Itselläkin oli Xantiasta moisen johto irtipoikki, ei kait se kummemmin käyntiin vaikuttanut, pistin CX:n konkan tilalle, kait sillä mitään väliä mistä se on?
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 11:15 |
Viestit: 11
|
Ilmeisesti vaan sitten häiriösuodatusta varten moinen..
Sammui tyhjäkäynniltä eikä sen koommin ole inahtanut. Antaa molemmille coileille permanent faulttia ja pytyille no spark vikakoodia lexialla...
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 11:20 |
Viestit: 2154
|
Calsu kirjoitti: Ilmeisesti vaan sitten häiriösuodatusta varten moinen..
Sammui tyhjäkäynniltä eikä sen koommin ole inahtanut. Antaa molemmille coileille permanent faulttia ja pytyille no spark vikakoodia lexialla... Harvinaista, että mykistyisi kokonaan, mutta varmaan mahdollista. Tietysti helppo kokeilla toisella puolapaketilla elpyykö?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 11:38 |
Viestit: 5065
|
Ei vaikuta suoraan käyntiin (kuten vaikka kärkien kanssa olevan konkka), mutta voi vaikuttaa epäsuorasti, eli on häiriönpoistokonkka ja jospuuttuu voi tulla paljon "radiohäiriöitä" niin voivat vaikuttaa erilaisten antureiden ECUlle näkyviin arvoihin.
Tuotakin saa ainakin netistä hakusanoilla Facon 2022 2.2uF hakemalla, on sytyksen lisäksi ollut latauksen ja moidenkin häiriölähteiden yhteydessä. Mutta elektroniikka liikkeen konkka käy ja on paljon halvempi, jos on elko tms, niin kytkentä oikein päin ja jännitekestävyys saa olla yli 100 V (vaikka tasajännitettä tuossa ei ole kuin se normi akkujännite, mutta puolan käämit ovat vaikea kohde ja tuottavar isoja häiriöitä). Elkot ei maksa kuin joku kymmenen senttiä ja normaalimman sähköpuolen häiriönpoistokonkat (esim X2 euron pari)
Mutta noihin joutuu virittämään johdot, eikä tuokaan välttämättä ole rikki vaikka suojamuovit hapertuneet.
[Edit]Olisiko sitten mennyt oikkariin tms. puuttumisen ei pitäisi näkyä vikakoodeissa?
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 23.10.2018 22:59 |
Viestit: 11
|
Kiitoksia vastauksista.  Täytyy nyt tutkia tuo puolan viallisuus ihan konkreettisesti, ottaa irti ja tulpalla koittaa tuleeko kipinää oikeasti. Sinänsä niinkuin yllä mainittukin ihmetyttää että ihan suoraan kuin avaimesta vääntämällä sammui. tätä ennen sammui ajosta n viikko sitten ja hetken odottelun jälkeen lähti taas hyrräämään.. aivan normaalisti. Tuo puolakin tuollaiseen 350 euron vehkeeseen maksaa aika paljon jos ei olekkaan siinä vikaa.. eliminoisi ensin halvimmasta päästä. Myös Canister bleed valve (open loop) errori on päällä..
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 24.10.2018 00:06 |
Viestit: 1242
|
Ei vaikuta kipinään mitenkään. Vaihdoin tarmonpuuskassani, viime lauantaina omaan XU-moottoriseen juurikin tuon FACON 2022 konkan, samalla tavalla hapertuneen. Silläpä kirjoitan tähänkin säikeeseen. Autotarvikeliikkeen retrolaatikosta myyjä kaivaa sellaisen sulle ja kysyy, saisko olla vielä äänipäiden puhdistuskasetti siihen mukaan, kun kerran loppuu pahimmat surinat ja vinkunat.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 24.10.2018 08:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tosin konkan merkillä väliä, plussaa on kiinnityskorvake.... Kunhan on 2,2µF ja väh. 250V:n jännitekestoisuus. Tällä jännitteellä ei ole suoraa tekemistä käyttöjännitteen kanssa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 24.10.2018 11:39 |
Viestit: 5065
|
ealab kirjoitti: ...plussaa on kiinnityskorvake.... Onko tuo kuinka varma tieto, mielestäni jossain on johto puolien plussassa ja korvake maassa? (ja elektrolyyttikondensaattorit ei kestä kovin pitkään väärinpäin kytkemistä). Miten olisi vaihtosähköhäiriönpoistokonkka, voisi kytkeä kummin päin hyvänsä: esim: https://www.elfadistrelec.fi/fi/x2-kond ... p/16510919Joutuu tietysti johdot ja liittimet askartelemaan itse. Canisteri lienee hiilipöntön solenoidi ja joko se tai johtoliitos viallinen (bensahöyryjen kierrätys), ei kai vaikuta käyntiin myöskään normaalisto mietenkään.
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 08:46 |
Viestit: 11
|
Vastausten perusteella aloin nyt sitten tutkimaan kunnolla asiaa. Ja siis jätin konkan nyt toistaiseksi sikseen. Aloin selvittää bensansaantia koska mielestäni pumpusta ei kuulunut minkäänmoista ääntä. Bensaakaan ei tullut tukille asti. No, pummpua irti penkin alta ja eihän se omillaan toiminut. Syötin virtaa napoihin ja tadaa pumppu toimii. Sulakkeet tietty ehjiä yms. seuraavaksi pumpun sulakkeelle virtaa suoraan ja samalla käynnistystä. käy ja kukkuu.. Onko tässä nyt kyseessä jo paljon googlellakin löytynyttä sulakerasian vikaa? vai voiko jostain muusta syystä auto vaan olla ohjaamatta pumppua?
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 09:14 |
Viestit: 2154
|
Hyvin vahvasti vaikuttaa siltä, että moottoritilan sulakerasia BSM on tullut tiensä päähän. Multa pitäisi löytyä vielä muutama BSM, joten jos tarvetta, niin ota yhteyttä.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 12:55 |
Viestit: 11
|
Hei hienoa! Vielä tuumin että onko tuon rasian irrotus minkälainen HOMMA? täytyykö alta pätkiä johtoja vai lähteekö liittimellä?
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 13:23 |
Viestit: 2154
|
Calsu kirjoitti: Hei hienoa! Vielä tuumin että onko tuon rasian irrotus minkälainen HOMMA? täytyykö alta pätkiä johtoja vai lähteekö liittimellä? Akunkaapeli irti, BSM boksista 13mm kannalla oleva mutteri auki ja johdot alta pois. BSM on parilla kynnellä kiinni laatikossa ja kynnet avaamalla nousee ylös ja boksin alta vapauttaa maxi sulakkeet irti ja päältä pistokkeet, niin boksi kädessä. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 15:47 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
On siis plussaa konkan kiinnityskorvake, jolla konkka kiinnitetään miinukseen, lohkoon. Muuten konkalla väliä, kunhan on 2,2µF ja väh.250V.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 16:13 |
Viestit: 5065
|
ealab kirjoitti: On siis plussaa konkan kiinnityskorvake,... Ahaa, nyt taisin vasta tajuta  eli korvake on plussaa=hyvä ominaisuus (mutta korvake elkossa on miinusnapa)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 17:16 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
 Eikä napaisuudella muuten väliä olisikaan.
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 21:02 |
Viestit: 11
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Ikääntyneistä bensapumpuista Lähetetty: 29.10.2018 21:34 |
Viestit: 1242
|
Bensapumput on kulutustavaraa ja jossain 250 tkm kohdalla hiilet alkaa olla loppu. Näin minun kokemukseni mukaan, tämä ei ole virallista tietoa. Silloin niiden hiiili/kollektori -väliin kehittyy kuollut kohta, mihin pumpun moottorin ankkuri pysähtyessään ei enää saa virtaa. Tämän vian saa selville koputtamalla kuollutta pumppua virrat päällä tai mittaamalla napojen välisen jännitteen. Sikäli salakavala vika, että se aluksi ilmaantuu aika ajoin ja sähköjen raplaaminen muualla autossa voi käynnistää pumpun, kun inasen verran korkempi virtapiikki saadan aikaiseksi.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 29.10.2018 22:16 |
Viestit: 5065
|
Calsu kirjoitti: Tarkoittaako tämä että on vaihdettu ja toimii, vai että tuollainen olisi tarkoitus kokeilla vaihtaa vai ....? Ilmeisesti kipinän puuttuminen voisi olla sama lähde, en tosin muista kuin noita vanhempia, joissa samalla releellä ohjattu plussa meni sekä bensapumpulle että puolille.
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 30.10.2018 08:30 |
Viestit: 11
|
Tarkoitus olisi vaihtaa.. avasin ko mööpelin vielä ja yksi releen jalkaan näyttää aika mustalta.. nyt ehkä kuitenkin selviää helpommalla ja nopeammin kun vaihtaa toisen boksin tilalle.. katsoo mitä tolle piirilevylle sitten voi tehdä myöhemmin..
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 30.10.2018 09:18 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Luultavasti näyttää mustalta siksi, kun releen kosketin väsähtänyt, kuumentunut, lämpö tietenkin johtunut.....
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 30.10.2018 09:20 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Luultavasti näyttää mustalta siksi, kun releen kosketin väsähtänyt, kuumentunut, lämpö tietenkin johtunut.....Onko releen kotelo näkyvissä. saisiko kotelosta laen pois. Siitä näkisi koskettimen, voisi yrittää kosketinta päivittää.... Teknisesti mahdollista. Jos vika ei vielä olisi levinnyt piirilevylle, juotoksia pilaten.
|
|
|
|
 |
Calsu
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 01.11.2018 08:55 |
Viestit: 11
|
Autolähti pelittämään toisellaBSM boksilla! Kiitokset!
Tuohon vanhan piirilevyyn, kyllä tuo oli vähän "polttanut" tuota piirilevyäkin ympäriltään.. hakeutunut kai siihen viereiseen maafolioon tms.,. räiskinyt läpi tms.. pitää ensinnäkin ostaa tinuimuvehkeitä, sukka oli kateissa jne pitkänjuottelutauon jäljiltä.. kantta yritin irrottaa mutta ei tuntunut särkemättä liikkuvan.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 Puolasta maihin oleva KONKKA? Lähetetty: 01.11.2018 10:11 |
Viestit: 2154
|
Calsu kirjoitti: Autolähti pelittämään toisellaBSM boksilla! Kiitokset!
Tuohon vanhan piirilevyyn, kyllä tuo oli vähän "polttanut" tuota piirilevyäkin ympäriltään.. hakeutunut kai siihen viereiseen maafolioon tms.,. räiskinyt läpi tms.. pitää ensinnäkin ostaa tinuimuvehkeitä, sukka oli kateissa jne pitkänjuottelutauon jäljiltä.. kantta yritin irrottaa mutta ei tuntunut särkemättä liikkuvan. On valitettavan yleinen vika, että BSM lopettaa pa-pumpun toiminnan. Täältä lähti toinenkin BSM Turun suuntaa ja sekin oli herännyt henkiin sillä, vaikka Lexia olikin ECU vikaa ehdotellut. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
|