Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 28.11.2018 20:00 

Viestit: 257
Moi. 1.8 16v Xantia Break 98 uuskoppainen kytkee virrat kun kääntää valokatkaisijan parkeille tai valot päällä-asentoon. Puhaltimesta virrat hukassa ja ilmastoinnin katkaisijaan ei syty valo kun sen painaa päälle. Virtalukon pohjaa epäilen viaksi. Onko muita ehdotuksia?



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 28.11.2018 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 38
Paikkakunta: Päijät-Häme
Xantiaa en juurikaan tunne, mutta vuosia sitten "potilaakseni" tuli Mazda, joka ei sammunut, jos valot oli käännetty päälle. Silloin ilmiön aiheuttajaksi paljastui sulake, joka oli vaihdettaessa tökätty oikean sijaintinsa sijaan viereiseen paikkaan, jossa ei kuulunut olla sulaketta ollenkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 28.11.2018 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1521
Paikkakunta: The City of Häijää
Kaikki on toki mahdollista. Puhaltimen ohjauksen virrat menee sulakkeen F12 takaa jota syötetään virtalukon kautta harmaan 2-napaisen liittimen läpi (rattiakselin alla hieman oikealla. Kojelaudan alamuovin irrottamalla pääsee tuikkaamaan yleismittarin ko. paikkoihin ja katsomaan mikä on jännite eri tilanteissa. Omassa autossa purin virtalukon pohjankin mutta ei siellä mitään vikaa ollut. Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 29.11.2018 10:21 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Niin on, kun Xantiastakin kyse. Maadoitukset (paluuvirtaliitokset) kuntoon. Myös plus-napakengän puristusliitos on kehno vanhemmiten. Näissä ollut hyviäkin jännitehäviöitä*. Tilalle on laitettu Ms-valukenkiä, kaapelit juottaen holkkiin. Haulla voi löytyä juttuja. *Omassa kerran jäi peräti käynnistymättä. Ja vain 4-5v vanhassa autossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 29.11.2018 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Hessu kirjoitti:
Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.

Ei maadoitus vaikuta plussan reitillä. Puhaltimen moottorin ja akun välissä on varsin runsaasti liitoksia, ja vaikkei mihinkään jäisi paljoa niin yhteensä niistä kuitenkin kertyy jännitehäviötä. Heittona, kymmenen liitosta, jokaisessa 0,1 volttia häviötä, ja ollaankin heti voltin kokonaisjännitehäviössä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 30.11.2018 00:09 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Äkkiä tulisi mieleen releet kuskin jalkatilassa..Ja ajovalojen erityisesti?Valothan syttyy,kun auton käynnistää.
Virta voi kulkea myös toiseen suuntaan,jos rele oikosulussa tai releen pohja kärähtänyt..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 30.11.2018 01:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
jasu kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Jännitettä hukkui akun napojen ja puhaltimen moottorin välillä lepotilassakin yli voltti, epäilen osaltaan niitä konehuoneen sulakerasian vieressä olevia maadoituksia.

Ei maadoitus vaikuta plussan reitillä. Puhaltimen moottorin ja akun välissä on varsin runsaasti liitoksia, ja vaikkei mihinkään jäisi paljoa niin yhteensä niistä kuitenkin kertyy jännitehäviötä. Heittona, kymmenen liitosta, jokaisessa 0,1 volttia häviötä, ja ollaankin heti voltin kokonaisjännitehäviössä...


Juuri näin. Maavikaa tarjotaan syyksi moneen asiaan ymmärtämättä peruslainalaisuuksia.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 30.11.2018 09:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vähän riippuu. Huonokuntoinen maadoitus (miinus) saa kyllä tehtyä jännitealenemia. Miten ne sitten vaikuttavat.... Mm. relejännitteisiin, niiden toimintaan. Huonon maadoituksen takia miinus menee , tai voi mennä sieltä, jos menee, missä "aita on matalin". Tämän huomaa mm. takavaloshowsta, jos takalyhdyn maadoitus on kehno.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 30.11.2018 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuten esitettiin, jännitettä hukkui akun navan ja puhallinmoottorin välille. Tuossa välissä ei ole yhtään mitään maadoitukseen liittyvää...

Edellyttäen että mittarin maapiste on ollut sama molemmissa mittauksissa. Jos taas ei, niin sitten ollaan ihan eri tilanteessa, mutta noin ainakin ymmärsin että olisi mitattu vain plussapuolta, jonka mittauksenkin saa tehtyä täysin koskematta mihinkään maapisteeseen...

Ja kyllä, ymmärrän ja tiedän maadoituksen merkityksen sähkön kulkureitillä. Kirchoffin lait on tullut opeteltua kolmisen vuosikymmentä takaperin, ja niitä tuli kyllä taottua päähän erittäin pätevän sähköopin opettimen opastuksella, jonka jälkeen on käytännössä sitten tullut opeteltua lisää...

Edelleen seison väittämäni takana, maadoitukset ei esitettyyn vikaan vaikuta mitenkään...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kytkee virrat valokatkaisijasta
ViestiLähetetty: 30.11.2018 13:35 

Viestit: 5065
Minulla taas silmä ja ajatus pysähtyi tuohon sanaan "lepotilassa": en oikein ymmärtänyt että hukkuuko plussapuolella voltti vaikkei pitäisi olla edes kuormaa kuluttamassa virtaa?

Joskus noihin, ainakin vanhempaan malliin on tehty erilaisia releohituksia virtalukon toisille kärjille ja jos on jotain huonoja liitoksia/eristyksiä voisi tehfä kummallisia temppuja?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: