Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 07.07.2019 15:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 964
Paikkakunta: Järvenpää
Kirjoitellaanpa tästä topikista oma ketju kun vanhat ovat enemmän I&II koppasia koskevia ja nämä alkupään X7 mallit alkaa lähestyä kilometrejä, tai ennenkaikkea arvotasoa, jossa alkavat siirtyä kotikorjaajien hoidettavaksi.
Omasta lakkasi pumppu pumppaamasta. Tätä edelsi pidempi yläasennossa pito. En kiinnittänyt huomioita yrittikö nostaa yllemmäs eli eikö tiennyt saavuttaneensa yläasentoa? Korkeusanturit ja linnunluut kaipaisi joka tapauksessa remppaa.
Alas laskiessa en noteerannut ongelmia, mutta ajolenkin lopuksi antoi hydevikaa joka välillä poistui uudella lenkillä. Luulin että pitkä ylhäällä pito ja lasku korkki kiinni olisi aiheuttanut jotain ilma vikaa ja hölmöyttäni tein vielä lexalla paineenpoiston suoraan normikorkeudesta jonka seurauksena korkin reijästä tuli pikku suihku.. No ylös ei enää lähtenyt. Moottori koitti käydä lyhyitä jaksoja mutta ääni oli epäterve.
Sulake näissä akun ja lokarin välissä oleva dieselsulake. Oli ehjä mutta näköjään vaihdettu aiemmin 60A kokoiseksi. Tästä heräsi ajatus että lienee rikkonut jotain muuta. Pumpun moottoriliitimeen tulee releen kautta 12V ja rele toimii. Vetää oven aukaisun jälkeen noin 2 min. Ohjauspiuhassa vilahtaa 12V jonka jälkeen putoaa 0,75V:n noin 20s ajaksi. Sama onko piuhat kiinni vai irti. Vikakoodi tulee piuhojen irti ollessa puuttuvasta BSI yhteydestä.
Säiliö pois ja pumppu irti. Tältä osin ei liene eroa vanhempien proseduuriin.
Hiilet 6.6x7.7 oli aika loppu ja lyhin vähän jumissa. Oli jäljistä päätellen ropailtu ennenkin tuota ja johtojen juotoksia korjailtu. Kommutaattorin urat tukossa. Moottori on pumpussa kiinni akselin päässä olevalla oikeakätisellä M6 kierteellä ja lähtee käsin aukipäin roottorista kiertämällä kun lukitsee akselin pumpun puolella olevasta pienestä reiästä ruuvarilla, mutta ensin pitää avata moottorin kolme kiinnityspulttia. Irrallaan ja putsauksen jälkeen moottori pyörii nätisti jo parilla voltilla kun syöttää suoraan hiilisillalle ohi sen fettiboxin. Boxin läpi ei tule mitään oli ohjausnastassa syöttöä tai ei. Kokeilin myös virranrajoituksella napaisuus väärin päin ja silloin pyöri väärin päin ilman ohjausvirtaa.. Nyt tarkoitus vaihtaa pumppu jossa tuo uudempi syöttörasia ja vanhasta 5277.K3/4 se venttioliohhaus boxi siirtämällä. Eli itse tulkitsen tuon syöttörasian vialliseksi. En tiedä onko sähköisesti noissa eroa eri mallien välillä mutta servicen mukaan DAM 10248 on muuttunut pumppu ainakin ulkonäöllisesti vasttaavaksi kuin tämä ja uudemman boxin sisältö näyttää kovin erilaiselta verrattuna netistä löytyviin purkukuviin. Boxista lisää seuraavassa viestissä.

Ps. Kaiki aiheeseen liityyvät tuedonjyvät tervetulleita :P



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 07.07.2019 16:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 964
Paikkakunta: Järvenpää
Äkkiseltään näyttää että kaikki pumppu-moottoripaketit olisivat samoja mekaanisesti, vain solenoidi/älyboxissa ja tuossa virransyöttörasiassa eroja. Pumppujen yhteensopivuutta mietittäessä tuo sokenoidiboxi helposti vaihdettavissa ristiin. Suurempi kysymys, ainakin itselle, on tuon virransyöttörasian sisäiset erot. Ohesista service otoksista näkee näiden eron. Näistä ylempi DAM 10248 eteenpäin


Liitteet:
IMG_20190707_132034.jpg
IMG_20190707_132034.jpg [ 114.79 KiB | Katsottu 1419 kertaa ]
IMG_20190707_132102(3).jpg
IMG_20190707_132102(3).jpg [ 96.42 KiB | Katsottu 1419 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 07.07.2019 17:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 964
Paikkakunta: Järvenpää
Rasian saa auki pienellä väkivallalla kuten tein, tai avatusta viisastuneena juottamalla nuo liitinkarvat irti piirilevystä. Eipä tuossa näyttäisi kovin aktiivista älyä itsessään olevan, mutta eri asia on miten ecu näkee sen? Nuo monijalkaiset kivet on BTS282Z ja 3/2 jalkaiset IRF4905S. Konkka 680uf35V on kytkettynä virtaliittimen karvojen väliin ja pitää juottaa irti että saa purettua. Jotain kapasitanssia siinä ainakin oli jäljellä. Oma mittari riittää vain 4:ään. Konkka on pötköllään siinä muovikuoren paksunnoksessa levyn takana.


Liitteet:
IMG_20190707_123249(2)(1).jpg
IMG_20190707_123249(2)(1).jpg [ 81.46 KiB | Katsottu 1392 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 11.07.2019 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 964
Paikkakunta: Järvenpää
Pumppu toimii taas! Sain Betalta vanhan "hyvän" pumpun 2005 mallisesta plussallisesta. Pumppu oli joskus uusittu eikä ollutkaan sellainen kuin em. rasialtaan olisi ko. vuosimallissa pitänyt ollut. Rasia oli kyllä tuollainen konkkamöhkylän sisältävä, mutta viistosti hieman ylöspäin sojottava ja ilman nurkissa olevia ruuvin reikiä. Siihenkin oli ilmeisesti vauhdettu ko. osa tai moottori joskus kun oli melkein täydet hiilet ja silikonilla tiivistetty. Pumppu itsessään erosi uudesta siten, että vanhassa ei ole pumpun kyljessä paisarin puolella ylimääräistä paluuliitäntää. Otin siis X7:n vanhan pumpun ja BHI:n ja liitin siihen varaosan moottorin rasioineen. Testasin ensin että moottori heräsi eloon kun ohjauspiuhaan toi jännitteen. Eli syynä oli tuon moottorin kyljessä olevan rasian (teho?)elektroniikan hajoaminen. MIkä sen oli hajoittanut ja mikä siinä on vikana jää omilla taidoilla selvittämättä. Mitään lämpöjälkiä tai viallisia juotoksia ei näkynyt. Tankkia täytettäessä muistin toki ensimmäisen LDS purkin lopun joukkoon sekoittaa pikku pruuttauksen tahnatuubista. :D



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 11.07.2019 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2975
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Onhan tuo vanha malli hieman toisennäköinen uuteen verrattuna... Tuo oli helppo avata, kolariauton pumppu, kotelo tuosta mokkulasta päreinä kuten sen liittimetkin...

Noista kun tuli tietoa etsittyä, niin kovasti monessa paikassa varoiteltiin ettei ohjauskarvaan saisi syöttää missään nimessä yli kuutta volttia. Mielikuva on että olisin -03 C5:stä mitannut että ohjausnastassa olisi 5VDC, mutta en sano varmaksi. Ja tottakai irtopumppua testatessa tuli kyllä ennen varoituksia syötettyä suoraan 12VDC ohjausnaruun, mutta myöhemmin testaillessa en saanut mitään eroa havaituksi syötti ohjaukseen 5 tai 12 volttia...

Ja sekin tuli kokeiltua että PWM:ää tottelee tuo vanha versio hienosti, ja tulikin väsättyä omavalmistekorkeussäätökortille pehmokäynnistin PWM:n avulla, hienosti lähtee pumppu pehmeästi pyörimään alta sekunnin rampilla, eikä terävästi kuten ilman PWM:ää...

Josta tulikin Mieleen, pitäisikin jatkaa tutkimista ja leikkimistä moisilla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 hydraulipumppu
ViestiLähetetty: 12.07.2019 00:16 

Viestit: 176
Jännästi sattuu samalle ajalle kaksi viallista virransyöttöboksiongelmaa. Tässä tapauksessa tuli vähän puolivahingssa huomattua se, että kun tuota boksia väänsi kevyesti liittimistä niin pumppu alkoi surraamaan. Ehkä joku kylmäjuotosongelma kun ei se enempää tarvinnut selvitellä, mutta otin ko. boksin talteen?

En osaa tuon laatikon sielunelämästä sen enempää kertoa kun tuo elektroniikka on vähän vieras laji, mutta tälleen mutulla ja kokemuspohjalla osaan varmaan sanoa jotain. Siihen isoon pistokkeeseen tulee jatkuva virta sulakkeelta (tosin ainakin faceliftissä (ei v6) on rele siinä sulakkeen ja pumpun välissä ja se saattaa katkaista virran tietyissä tilanteissa(liittyen sähköiseen ohjaustehostimeen ehkä?)) ja sitten se pieni yksipinninen pistoke on heräte joka kytkee tuon boksin sisäisen releen ja pumppu lähtee pyörimään. Tämä lienee vielä lähes faktaa ellei joku halua kumota.

Muuten tuon idea varmaan on toimia ihan virransyöttönä kun ei tuossa pumpun ja sulakkeen välillä mitään muuta älyä ole. Myös veikkaan, että aina kun jousituksen ECU haluaa nostaa autoa niin tuohon herätteeseen tulee virta, mutta tuo virransyöttöboksi osaa sammuttaa virransyötön moottorille välillä, ettei ylikuumenemista tapahdu. Jousituksen ECU:n ja tuon boksin välillä ei ole mitään muuta kuin tuo heräte ja siinä tulee vaan perus 12v eikä mitään kommunikaatiota. Tästä syystä kaikki pumput ja virransyötöt käy mihin tahansa H3(+) sitikkaan.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: