Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 12.08.2019 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 222
Paikkakunta: Ylivieska
Mitä suositellaan?
Kaveri on ajanut tds Bmw.llä bosch silverillä 9 vuotta ja jatkaa edelleen.
Toinen kaveri meinas että rekkapuolella bosch ja exide on kuuminta hottia.
Rellu foorumilla kehutaan että ensiasennus akku (Yuasa?) on toiminut jopa 10 vuotta ja ylikin.
Onko optimat hintansa väärtejä?

Omat kokemukset on osoittanut että varta, hankook, bilteman hopeakadmium tjsp, zap ja snajder tjsp ei ole vaihtoehtoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 12.08.2019 16:38 

Viestit: 3580
Aika loputon suo, jos lähtee valmistajankin perusteella valitsemaan, esimerkiksi Bosch ja Varta on saman "omistajan" ja saattavat tulla samastakin tehtaasta, mutta tehtaita on silti monia ainakin kolmessa maassa, eikä niiden merkkien vastaavien akkujen testitulokset ole silti olleet läheskään vastaavia. Nuo ovat pitkään oleet kimpassa lyijyakkuvalmistuksessa, nykyään taitavat olla sulautuneet yhteen, mutta kuka sen mahtaa nykyään omistaa ja missä kaikkialla on lyijyakkutehtaita...

Yuasasta on hyviä kokemuksia MP:stä ja taitaa olla veneakkunakin pari, Exidestäkin on hyviä kokemuksia, mutta vain yhdestä kappaleesta ja siitäkin on aikaa... Mutta hyviä kokemuksia on yhdestä Biltemasta (ja kolmesta huonoja, MP:ssä hajosi kaksi noin vuodessa ja kolmaskin oli muuten huono antamaan virtaa), Ihan satunnainen talvipakkasilla (merkki ei tiedossa) huoltoasemalta ostettu akku osoittautui oikein hyväksi, lyli 8 vuotta kestoikänä, ennen kuin auto lopulta päättyi lähipiiristä autopurkaamoon.

Tuleeko ihan normaaliksi auton starttiakuksi ja onko jotain erikoisehtoja, webasto tms. tai muuten käyttöä ilman käymista, erityisen tärisevä ympäristö tms? Optimat ovat ainakin ilmoitetulta kapasiteetiltaan melko pieniä (kun ne antaa silti hyvin starttivirtaa aika loppuun asti) ja silti ne on usein aika kalliita verrattuna muihin laatuakkuihin.

Jos valitsee pykälää isomman (tai niin ison kuin mahtuu), saa samalla laatutasolla lisäaikaa, koska kylmyys ja aika syö kapasiteettia (ja kasvataa sisäistä vastusta) ja jos alkuperäinen kapasiteetti on isompi, niin sitä se on myös 5 vuoden jälkeen.

Onko joku erityinen syy miksi sen akun pitäisi kestää erityisen pitkään. Akun vaihtaminen on kuitenkin melko helppoa ja melkein mikä vaan akku kestää muutaman vuoden, paitsi ne valmistus/suunnitteluvikaiset, kuten minulla ne Bilteman MP-akut, jotka tärisivät sisäisesti poikki. (vähän vaihtamisen vaikeus riippuu autostakin ja sen iästä)

[Edit] yhdestä Vartastakin oli hyviä kokemuksia, toisesta ei MP:ssä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 12.08.2019 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 222
Paikkakunta: Ylivieska
Ihan peruskäyttöön 2.2hdi webastolla.
Vituttaa vaan ku on ollu elämässä huonoa tuuria pattereitten kans, huonoimmat ei oo pelannu uutenakaan ja parhaillakin päässy max 3.5 vuotta.
Tämä kokemus useilla autoilla vaihtelevilla ajosuoritteilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 12.08.2019 18:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 222
Paikkakunta: Ylivieska
olli__o kirjoitti:
Aika loputon suo, jos lähtee valmistajankin perusteella valitsemaan, esimerkiksi Bosch ja Varta on saman "omistajan" ja saattavat tulla samastakin tehtaasta, mutta tehtaita on silti monia ainakin kolmessa maassa, eikä niiden merkkien vastaavien akkujen testitulokset ole silti olleet läheskään vastaavia. Nuo ovat pitkään oleet kimpassa lyijyakkuvalmistuksessa, nykyään taitavat olla sulautuneet yhteen, mutta kuka sen mahtaa nykyään omistaa ja missä kaikkialla on lyijyakkutehtaita...


Niimpä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 12.08.2019 22:14 

Viestit: 871
Paikkakunta: Jyväskylä
En tiedä onko perää, mutta joku väitti, että mitä suuremman virran akku kykenee hetkellisesti antamaan, sitä lyhytikäisempi se on.

Möin 2002 vuosimallin pösön vuonna 2013 ja siinä oli alkuperäinen akku. Myyntihetkellä oli ajettu noin 350 tkm.



Honda fr-v 2.2d -07, Suzuki Grand Vitara -98, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1539
Paikkakunta: Pirkanmaa
Minulle on tullut jotenkin sellainen näppituntuma näiden akkujen kanssa, että käyttöikä on täysin riippuvainen yhtälöstä; akku + akkua käyttävä laite + käyttöolosuhteet + käyttötapa + käyttäjä. Näin ollen lienee ihan tuurista kiinni sattuuko se kyseinen akku sopimaan omaan tarpeeseen. Se mikä sattui kestämään em. rääkkäystä parhaiten on sitten "se paras akku", riippumatta reunaehdoista.

Yksi vannoo Vartan nimeen, toinen laittaa uutta Snajderia vanhentuneen vastaavan tilalle. Molemmat tyytyväisiä. Toisella puolen pitäjää tehdään tasan toisinpäin ja ollaan yhtä tyytyväisiä.

Toki kannattaa pyrkiä huomioimaan nuo yllämainitut ehdot. Ainakin polttoainelämmittimellä varustettuun autoon tuskin tarvitsee sitä starttivirtaa niin paljon kuin varauskykyä. Ai niin, entäs sitten jos ajaakin vain kymppikilsan työmatkaa ja haluaa aina lähteä lämpimällä autolla? :shock: Elämä on.



__________________________________________________________________
C5 3.0 V6 HDi 240 Sedan Exclusive Automatique –13 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid -14 || 96 V4 1980 || Ducati Monster 620ie -02 || 
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 05:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 222
Paikkakunta: Ylivieska
Aapeli kirjoitti:
Möin 2002 vuosimallin pösön vuonna 2013 ja siinä oli alkuperäinen akku. Myyntihetkellä oli ajettu noin 350 tkm.


Muistatko merkkiä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2884
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Omat kokemukset Pildeman akuista, pääosin hyviä. Yksi hopea-kalsium akku tuli takuuseen haettua, olikohan kolmea kuukautta ikää, kun ekat pakkaset hävitti varauksen siten ettei jaksanut edes lukkoja avata. Muuten ovat olleet sitä mitä luvattu, pisin kokemus Sm:ään ostetusta, ikää vasta kahdeksan vuotta ja vielä toimii vaikka on pariin kertaan tullut päästettyä tyhjäksikin...

Se mitä on tullut luettua/kuultua, niin nykyakut pettää ihan toisin kuin ennen, on sellaisia kerrasta-poikki -akkuja eikä vaan hissukseen heikkenevällä kapasiteetilla. Ja tosiaan valmistajissa on eroja, prätkäpuolella Harrikan nimellä myytävät vaikuttaa olevan vielä kestäviä, mutta on niillä hintaakin reilusti esim Pildemalaisiin verrattuna...

Optimat ei ole enää sellaisia mitä olivat aikanaan, firman myynnin jälkeen laatu ja ominaisuudet heikkenivät. Nykyään tosin on Optiman perustajat alkaneet valmistaa uudelleen hyviä akkuja, merkkiä en tähän hätään muista, mutta se mitä niistä tuli kuultua on, että olisivat hyvinkin sellaisia mistä aikanaan Optima tuli tunnetuksi. Ja kalliitakin, mokomat ovat...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 09:00 

Viestit: 575
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Banner starting bull kalliimpi vaihtoehto mutta jos halpaa haet niin piliteema vaihda taas kun loppuu jollei hdi sitä ennen :roll:



TCT Break -97myyty, Break V6 Exl,Activa -99 myyty! Xantia Break V6 Exl. man -00, C5 V6 Exl.aut.-05. Audi A8 W12.myyty. VW Phaeton W12 6.0L Q -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 09:02 

Viestit: 871
Paikkakunta: Jyväskylä
Mustis kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Möin 2002 vuosimallin pösön vuonna 2013 ja siinä oli alkuperäinen akku. Myyntihetkellä oli ajettu noin 350 tkm.


Muistatko merkkiä?

Äkkiseltään en muista. Kansiremontin yhteydessä otin paljon kuvia konehuoneesta. Täytyy illalla käydä kuvia läpi. Alkoi kiinnostamaan itseänikin.



Honda fr-v 2.2d -07, Suzuki Grand Vitara -98, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 09:12 

Viestit: 871
Paikkakunta: Jyväskylä
jasu kirjoitti:
Se mitä on tullut luettua/kuultua, niin nykyakut pettää ihan toisin kuin ennen, on sellaisia kerrasta-poikki -akkuja eikä vaan hissukseen heikkenevällä kapasiteetilla.

Taisi olla vuosi 2007, kun mulla hajosi alkuperäinen akku vuoden 1997 Pösöstä. Muistan vielä kun työpaikalta lähdin kotiin, niin auto käynnistyi aivan normaalisti. Eikä ylipäänsä mitään oireita huonosta akusta siihen mennessä. Noh, ajoin töistä kotiin ja kotipihaan kun sammutin auton, niin joku kiinnitti huomion. Olisiko mittarivalot välähtänyt oudosti tms.. Uteliaisuuttani koitin käynnistää auton, niin oli aivan mykkä. Virran kun käänsi päälle, niin himmeästi jaksoi mittarivalot palaa, mutta siinäpä se olikin. Ongelma tuli siitä, että oli klo22 ja aamulla klo8 piti olla Helsingissä. Sain naapurilta starttiapua aamulla klo4 ja ajelin suoraan akkuliikkeeseen, muistaakseni jonnekin kehä 3:n itäpäähän. Akkukaupoista sovin jo tuolloin illalla, kun liikkeessä oli 24h päivystys.

Eli tuo akku meni ainakin ihan kertalaakista.



Honda fr-v 2.2d -07, Suzuki Grand Vitara -98, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 09:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1154
Paikkakunta: Helsinki
Ex prätkässä oli 9v ikäinen Yuasa tullut tiensä päähän, niin ajattelin joskos über-nykyaikainen tärinäkestoinen hyytelö Varta toimisi yhtä hyvin - ei toiminut, eka ei kestänyt vuottakaan ja takuuseen saatu toinen ei kestänyt kuin pari kk => tilalle tuli ekasta mahdollisesta lafkasta halvin mahdollinen perinteinen litku-patteri mitä hyllystä vaan löytyi. Merkkiä en muista, mutta tuolla tuo prätkä sitten taas jo pelasikin useamman kauden :? Nykyisessäkin prätkässä oli akku jo "valmis" ekan kauden jälkeen ja tilalle tuli Biltema, jolla ollaankin menty jo monta ajokautta ongelmitta. Samaten nyt autossa taasen on jo useamman vuoden toiminut Exiden EA770 ihan loistavasti, edellinen patteri kun kyykistyi webasto-käytön seurauksena. Sanovatten että S/S mukamas tarttisi AGM-akkua tms. niin nyt jo useamman vuoden omalla kokemuksella ihan on BS puheita tuollaiset, pelkkää rahastusta 8-)



Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 10:05 

Viestit: 776
Paikkakunta: Vihti
Mulla 407:ssa vielä alkuperäinen akku auto vuodelta 2006. Mitähän merkkiä nuo orkkiset mahtaa olla?



- 407c - 11B - 508 -106 S16 -
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2884
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Möin 2002 vuosimallin pösön vuonna 2013 ja siinä oli alkuperäinen akku. Myyntihetkellä oli ajettu noin 350 tkm.


Muistatko merkkiä?

Äkkiseltään en muista. Kansiremontin yhteydessä otin paljon kuvia konehuoneesta. Täytyy illalla käydä kuvia läpi. Alkoi kiinnostamaan itseänikin.

Mielikuva on että Vartaa olisi tuolloin tehtaalla laitettu..?

Se tässä tuli mieleen myös, että on vaatimukset akulle koventuneet, sähkövermeiden lisääntyessä. Ja kun koko ajan on pieni kuormitus päällä, verrattuna aikaan ennen keskuslukkoa ja vikamuisteja yms, jolloin kun virrat katkaisi avaimesta niin ainoat mitkä sähköä jäi kuluttamaan oli mahdollinen kello ja radion asemamuisti, eikä kauaksi tarvitse mennä kuin toista tai kumpaakaan ei niitäkään ollut... Omissa romuissa tuo uudempi Range on siitä höpelö että se käynnistää koritietokoneen, kun kaukosäädön vastaanotin kuulee mitä tahansa 433MhZ taajuusalueella, jää kuulolle että tulisiko avauskomento ja koritietokone olisi nopeammin toimintavalmiudessa. Se vaan kun kiskaisee ampeeritolkulla virtaa tovin, niin senhän tietää miten kivasti akussa potkua piisaa etenkin vähänkin vilkkaammalla parkkipaikalla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 14:28 

Viestit: 29
Aapeli kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Möin 2002 vuosimallin pösön vuonna 2013 ja siinä oli alkuperäinen akku. Myyntihetkellä oli ajettu noin 350 tkm.


Muistatko merkkiä?

Äkkiseltään en muista. Kansiremontin yhteydessä otin paljon kuvia konehuoneesta. Täytyy illalla käydä kuvia läpi. Alkoi kiinnostamaan itseänikin.


Fulmen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 15:33 

Viestit: 119
Paikkakunta: Turku
Mustis kirjoitti:
Rellu foorumilla kehutaan että ensiasennus akku (Yuasa?) on toiminut jopa 10 vuotta ja ylikin.

Tämän allekirjoitan. Vaihdoin alkuperäisen akun viime syksynä, jolloin ikää oli rapiat päälle 10v (ja n. 190 tkm). Auto allekirjoituksen mukainen Lagge 3, ja ilman webastoa siis.
Korjaamolla sanoivat että Rellun ensiasennusakku kestää noin 10-12v relluissa, ja samaan syssyyn sanoi että tämä uusi EI tule niin kauaa kestämään.



Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2111
Ei se ole merkistä kiinni tuo ensiasennusjuttu. Vaikka löydät samannäköisen ja merkkisen akun, se ei suurella todennäköisyydellä ole valmistajan ensiasennuslaatua.

Kun autovalmistaja tilaa esimerkiksi miljoona kappaletta akkua, siellä on tarkka speksi ja toleranssit sekä erilaisia parametrejä kestävyyden suhteen jotka täytyy täyttyä. Sopimuksissa on kalliit sakkopykälät jos eivät täyty. Akkuvalmistaja tekee nämä erät "hyvin" ja näitä ei vähittäismyyntiin tule. Sama on tuttu ilmiö renkaissa takavuosina, auton ensiasennusrenkaat olivat ylivoimaisen hyvät eikä siellä ollut vanteen kyljessä painoja viittä grammaa enempää. Hait samanlaisen uuden renkaan puhjenneen tilalle, ja painoja tuli 40 grammaa...

Ensiasennuslaadun osia ei renkaissa, akuissa jne taida saada kuluttaja rahallakaan. Minulla on eräs kaveri joka vaihtaa uuden auton aina kun ensiasennusrenkaat ovat kuluneet loppuun. Nainen on jenkki-juutalainen. Hän sanoi, että "new car ride" menee pilalle kun autoon vaihdetaan ensimmäiset renkaat. Tulee pientä värinää ja melua. Uskon!

Optiman akut ainakin olivat hyviä, mulla on SM:ssä puoli vuosikymmentä vanha yellow top akku joka on käynyt monta kertaa aivan tyhjänä, unohtuneet ajovalot leffareissuksi tai sisävalo viikoksi päälle. Erittäin hyvin ottaa virtaa ja antaa täyden starttivirran ihan varaukseen loppuun asti joka on erikoista.

(aiheen vierestä mutta valaisemaan asiaa. Kilpailutettiin ja tilattiin aikoinaan Myorigon puhelimeen Japanista 1200 mAH li-ion akkuja, tarkoitushan oli valmistaa miljoonia kappaleita puhelinta ja meillä oli isoja nimiä taustalla, joten komponenttivalmistajat tosissaan halusivat olla mukana casessa. Ensimmäinen samppelierä eli näyte-erä joka tilattiin oli kai 500 kappaletta. Näillä valmistajan kilpailutusta varten lähetetyillä osilla on erikoinen nimikin alalla, "golden samples". Valmistaja on valinnut parhaat mahdolliset yksilöt jotka lähetetään asiakkaalle, jotta juuri heidän komponenttinsa tulisi valituksi. Nämä akut ovat nyt 17-18 vuotta vanhoja ja monet ovat olleet puhelimien sisällä koko ajan, viimeiset 10 vuotta täysin kuivana. Kun tökkään tuommoisen laturiin, menee tunti ja rupeaa ottamaan virtaa, kolme tuntia ja on täynnä, kapasiteetti alkuperäisen veroinen... 18 vuotta vanhalla li-ion akulla! Kyllä noistakin voisi tehdä kestäviä jos haluttaisiin, mutta ei haluta...)



Aamu ei meitä tarvitse.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 17:26 

Viestit: 489
Eli uusi akku pitääkin hakea sieltä mistä kukaan ei niitä hae: Purkaamolta alkuperäisakkuna suht uudesta autosta ! Kunhan ei ole kokenut liiallista tälliä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku joka kestää aikaa?
ViestiLähetetty: 13.08.2019 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1627
Paikkakunta: Jämsä
CX TD:ssä on ollut optiman "Redhat" eli punainen nyt 8v. palvellut, kapasiteetiltaan "vain" vajaa 50Ah mutta kylmäkäynnistysvirtaa n. 900A. kun tulin siihen tulokseen, että parempi akun antaa kunnolla starttivirtaa, että kones pyörähtää rivakasti, kuin että juuri ja juuri jaksaa laiskasti kääntää konetta. Ja hyvin on tuolla pärjännyt 2,5L. dieselissä. CX:ssähän ei ole webastoa tai muuta virtaa kuluttavaa, joten eipä kapasiteettia tarvitsekkaan. Ja varautuuhan pienempi akku nopeammin taas täyteentkin 8-), pitää virtaa hyvin (ei purkaudu itsekseen) ja onpa pari kertaa käynyt aika tyhjänäkin, mutta tuntuu sietävän sitäkin.

XM V6:seen hankin 6v. sitten toisen valmistajan rullakenno-akun, eli Exiden Maxima EM1000, josta siitäkin luvataan 1000A. kylmäkäynnistysvirtaa, kapasiteetti tässäkin 50Ah. muuttui V6:n käynnistyminen ihan toisenlaiseksi, tosin samalla tuli putsattua starttikaapelien liitokset. Tässäkään ei ole ylimääräisiä sähkösyöppöjä, joten hienosti on riittänyt pienikin kapasiteettinen akku.

Toinen kiva ominaisuus näissä on, että ovat aika pienikokoisia, mahtuu varmasti paikalleen. Ja varsinkin CX:ssä on akun paikka ongelmallinen isolle akulle...

Toista ääripäätä edustaa Disco, joka on "sähkö-auto", jossa on kaikenlaisia virtaa kuluttavia tietokoneita ja systeemejä, + webasto. ja tietysti ECU ja webasto vielä väijyy, että akun jännite on riittävän korkea, että antaa starttiluvan / webasto edes yrittää käynnistyä. ja kaiken lisäksi akkukotelo on pienehkö. joten mahdollisimman paljon Ah:ta, ja riittävästi starttivirtaa, sekä akkukemia semmoinen, että akku pitäisi jännitteensä mahdollisimman korkealla...

Akuksi valikoitui Trane SMF- hopea kalsium-akku, jossa taitaa jonkin huhun mukaan olla vielä "ylimääräinen" kenno tai jotain, 70Ah:n "kuorissa" 110Ah akku, jossa 850A CCA, ja lepojännite n. 0,5v. korkeampi kuin tavallisessa lyijy-akussa. tästä on kokemuksia vasta 2:n talven ajalta, mutta ei ole ainakaan vielä antautunut.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka"
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 Berline "VirheeKuukka", CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: