Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 09.09.2019 11:28 

Viestit: 30
Paikkakunta: Tampere
Onko vinkkejä tai kokemusta siitä, mikä aiheuttaisi seuraavan ilmiön?

Ajoin autolla kaupan parkkipaikalle ilman mitään ongelmia - auto toiminut moitteetta ajan mitä ollut mulla - reilun pari kuukautta / 10 tkm. Service-valo on muistutellut Eolysin täytöstä muutaman viikon, mutta käynnissä ei ongelmia. Toisinaan tulee myös OBD P14A3 koodi eli EGR-venttiilin jumi (eiksniin?) mutta se poistuu itsekseen muutaman riittävän käyttöjakson jälkeen.

Lähteissäni käynnistyi aivan normaalisti, mutta kaasun painaminen nostaa kierrokset vain 1100 - 1200 rpm. Reipas kävelyvauhti siis maksimi, automaatti kun on. Kun minuutin pari pitää poljinta pohjassa käyntinopeus nousee empien, ikäänkuin kokeillen, jopa hetkeksi 1500 rpm ja putoaa siitä sitten takaisin noin 850 rpm.

OBD-Torque - softa kertoo että kaasua on painettu 86,7 %, vikakoodina vain tuo P14A3. Ehdin jo kokeilla toisella kaasupolkimella, mutta ei muutosta.

Parina päivänä ehtinyt kokeilemaan, aivan stabiili tila - lämpötila ei vaikuta, ei mikään muukaan...

Eilen ehtoolla sain Lxn-kopion kiinni autoon. Jollain actuator-testillä - olisiko ollut imuputkiston tiiveystesti? - käytti hetken aikaa noin 3000 rpm, joten pelkoni siitä, että partikkelifiltteri olisi poksahtanut tukkoon ei tainnut toteutua. Lx näytti että kaasupoljin toimii normaalisti, joten vahvistaa että poljin on ehjä eikä johtosarjassakaan olisi siinä kohden ongelmaa. Vikakoodit muistaakseni vain Eolysin lisäys ja EGR-vika - joita en saanut poistettuakaan.

Kyse on kaiketi jostain turvamoodista - ainakin tuo "empien" nouseva käyntinopeus viittaa siihen.

Onko ilmiö tuttu - voiko filtteri olla "hiukan tukossa" jolloin paine-erosignaali ylittää kierrosten noustessa raja-arvon ja ruiskutusta rajoitetaan? Vai aiheuttaisiko joku anturi/liitinvika moisen ilmiön? Tietääkö joku, mikä ehjässä filtterissä saisi olla (Lexan yksiköin?)

Aini, koitin käynnistää filtterin pakkopolton, joka onnistui joskus -05 2.2Hdissä helposti, mutta tämän kohdalla Lx-kopiosofta ei ainakaan heti sellaista tarjonnut. Onko tuo mahdollista 2011 mallissa vai onko päästösysteemiä suljettu lisää?

Risto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 10.09.2019 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2100
Paikkakunta: Koria
En tiedä tuosta koneesta, mutta EGR:n aukijumittuminen aiheutti -08 HDI140:lle myös käymättömyyttä. Suosittelen kokeilemaan EGR:n tulppaamista. Jos auttaa, niin sitten voi harkita uuden EGR-venttiilin vaihtoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 12.09.2019 17:21 

Viestit: 495
Paikkakunta: NAKKILA
Oireet samanlaisia kuin Xantiassa, lisänä voimakas savuttaminen. Syyksi paljastui turbon ilmaletkun vuoto.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 15.09.2019 21:40 

Viestit: 30
Paikkakunta: Tampere
Kiitos vinkeistä - eivät kuitenkaan auttaneet, pah!

Vaihdoin ensi varmuudeksi pa-suodattimen, tuo kun ollut mulla vasta kesän ja ajomäärä 480 Mm.... Ei vaikutusta.

EGR:n otin irti ja herkistin niin että liikkuu, tukossa ei ollutkaan vaan ainoastaan läppä sen verran jumitti, että jäi toiseen ääripäähän ja tuotti siitä vikakoodin. Nyt toimii ja sain nollattua kaikki Injection -viat. Lxa suostui nyt tekemään FAP:n puhdistuksen ja siis pystyi käyttämään moottoria monta minuutta noin 3500 rpm. Moottorin käynnissä ei mitään vikaa.

Empii edelleen samalla tavalla kaasua painaessa, joutokäyntinopeus n 850, kun poljinta painaa, niin noin 20 sekunnin kuluttua nostaa käyntinopeuden hetkeksi hitaasti (3-5 sekunnin aikana) jonnekin 1200 rpm, pitää siellä muutaman sekunnin ja sitten himmailee takaisin 850 rpm. Seurasin samalla filtterin yli olevaa paine-eroa, nousi 40 mbariin. Tästä heräsi kysymys, että voisiko tuo olla raja, jossa jokin suojalogiikka alkaa rajoittamaan?

Tuon kanssa ristiriidassa on se, että kävi monta minuuttia 3500 rpm, ei savuttanut (paitsi polttovaiheessa tietenkin) ilman oireita. Samoin se, että Lxa ilmoittaa FAPin vaihtoon oleva 66 tkm, Degree of Clogging 74 % - ei ihan vielä siis vaihtokunnossa.

Muttamutta, sattumalta huomasin Lxan näytöltä että polttoaineen lämpötila oli 205 astetta - siis DW10CTEDissä (=RHH) ilmeisesti pumpun kyljessä lämpöanturi. Voisikohan tuo viedä suojamoodiin?

Muutaman euron anturi tilattu,

BTW. tässähän ei taida enää saada EGRää tukittua, pakokaasu ei tule putkella vaan kannen päädyssä olevan pesän kautta, josta EGR-venttiili ja pieni pakokaasujen jäähdytin saa myös jäähdytysnesteensä. Muistaakseni 136 HDissä oli putkella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 16.09.2019 18:37 

Viestit: 42
Tarkista ennen imusarjaa ahtoputkissa oleva y-putki, jossa on sulkuläpät, toden näköisesti toinen läppä on koko ajan kiinni, eikä moottori saa ilmaa. Noiden läppien tarkoitus on ohittaa välijäähdytin hiukkasloukun puhdistuspolton ajaksi, jolloin moottori saa kuumempaa ilmaa puhdistus polton aikana. Näitä on tullut pari vastaan, joista on läpän ohjaus vipu ollut rikki, ja läppä kokoajan kiinni, niin moottori ei ota kierroksia, kun ei saa ilmaa.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 26.09.2019 18:56 

Viestit: 28
Onko oireet selvitetty? Komppaan MattiH:a, se y-putki, jossa läpät on, on ns. ilmansekoittaja (air doser) ja omassa vivuston kuluminen aiheutti vikakoodin ja engine fault- ilmon käynnistettäessä. Olli_o löysi räjäytyskuvan, joka löytyy " Vikakoodin lukua pääkaupunkiseudulla?" ketjusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia
ViestiLähetetty: 26.09.2019 19:08 

Viestit: 28
Kuva
Liitteet:
DSC_1055.JPG
DSC_1055.JPG [ 51.22 KiB | Katsottu 1456 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 2.0Hdi 163 ei ota kierroksia - vieläkään
ViestiLähetetty: 29.09.2019 21:31 

Viestit: 30
Paikkakunta: Tampere
Kiitos vinkeistä, en tuota Y-putkea ollut noteerannutkaan. Ja kun lähdin etsimään, niin moottorin alta tulevassa paineputkessa oli kyllä haara mutta tulpattuna. Kaikki ilma siis kiertää aina välijäähdyttimen kautta.

Mutta sitten hokasin, että imusarjassa, juuri ennen EGRltä tulevaa putkiliitosta, oli putken alla alipainerasia ja läppä. Pieni toive heräsi kun huomasin, että alipainerasialle tuleva letku oli noin 180 asteen mutkalla ja taittunut aivan lyttyy. Oikaisin sen ja kokeilin, mutta ei vaikutusta. Läppä kyllä liikkui käsin painaessa ja painallus sammutti käynnin.

Ei siis ollut siinäkään, pah!

Samalla vaihdoin ruiskutuksen korkeapainepumpun kylkeen uuden lämpötila-anturin mutta ei mitään muutosta. Leksa väitti polttoaineen lämpötilaksi edelleen 205 C, saman kuin vanhalla anturilla. Tästä tietysti jää pieni epäily, että onko sen johtosarjassa joku katkos, ja suojamoodi laukeaa. Tai sitten Leksa-softa ei osaa lukea tämän DW10CTEDin (C5 RHH) anturisignaaleja.

Siis tsekattu jo: pa-suodatin vaihdettu, EGR-venttiilimöhkö otettu irti, notkistettu ja sen jäähdytin puhallettu puhtaaksi, samalla imusarjan alkuputki todettu avoimeksi, näkyvimmät liittimet avattu ja jokainen todettu ehjäksi - niin, paitsi polttoainesuodattimen liittimen toinen napa mustahko - sekä liittimet sprayattu cleanerilla. Akku kunnossa, puhaltimet toimii eikä mitään vikakoodia. Outous liittyy siihen, että Leksa sain moottorin pyörimään monta minuuttia filtterin poltto-ohjelmalla. Savuakin tuli silloin vain poltettaessa harmaata, ennen tai jälkeen polttoa ei savua. Niin, mietin vielä että mootori kävi noin 3500 rpm, ei se noin 4000 rpm joka jostain jäänyt mieleen.

Jatkokertomus jatkuu, kunhan taas ehdin kimppuunsa - nyt filtterin jo lähes irti pesua varten.

Ja hyviä vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan - tulokseen johtaneista tarjoan mielelläni koffit tai kaffit Tampereella. Kaffit avec.

Risto


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: yason ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: