Mulla oli C5 II farkussa pari vuotta ääni jonka voisi kuvitella kuuluvan kun otetaan sinkkiämpäri, heitetään sinne kourallinen erilaisia laakerikuulia, laitetaan ämpäri villatakin sisään ja aletaan pyörittää sitä niin että kuulat kiertää ympyrää

(paremmin en osaa sitä kuvailla..) Ei mitään tiettyä nuottia nopeuden mukaan, alkoi 50-60 vauhdissa, kovimmillaan 70-80 vauhdissa ja kovempaa motarilla mennessä jäi muun kohinan alle. Renkailla ei vaikutusta.
Ääni alkoi kun olin ajanut kylmästä lähdöstä noin 10km, voimistui uraisissa kohdissa ja karkealla tiellä, vaimeni sileämmillä kohdilla, mutta ei kadonnut. Voimakkuus vaihteli selvästi joustoliikkeiden tahdissa heittoisella tiellä. Olin aika varma että se tulee oikealta edestä. Mitäs siellä nyt on mahollisia epäiltyjä: pyörän laakeri, vetarin nivelet, vetarin kannatinlaakeri. Näissä ei näkynyt eikä tuntunut mitään erityistä, kannatinlaakerissa tosin oli pieniä jälkiä ulos tihkuneesta rasvasta mutta ei välystä. Sille en tehnyt mitään. Vetarin ulkoniveleen pumppasin ohuella letkulla vähän lisärasvaa kun jollain foorumeilla siitä oli löytynyt vika vastaavassa tilanteessa. Ei vaikutusta.
Muutama viikko sitten renkaita vaihtaessa löysin syyn: Oikean puolen muovinen sisälokari takana hankasi pystypintansa keskeltä takapaksin peltikylkeä vasten! Oikea sivu oli oikein, mutta vaikka olin melkein varma että edestä se tulee, niin väärin meni. Otin sentin paksun, vähän tikkuaskia pienemmän palan vaahtomuovia ja jemmasin sen öljyttynä koripellin ja sisälokarin väliin, ja hiljaista tuli. Toiselle puolelle sama samalla vaivalla.
Isot muoviset lämiskät ilmeisesti korppuuntuu vuosien mittaan ja muuttaa hiljalleen muotoaan. Aika lähellä kosketusta se tuossa kohtaa on jo alunperinkin, ja kiinnitysten hiukan löystyessä alkaa ääntelemään. Ulospäin tuskin kuului mitään, mutta koripelteihin ai paljoa tarvitse päristellä kun se jo kuuluu sisällä.