|
Kirjoittaja |
Viesti |
jean-michel
|
Viestin otsikko: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 22.02.2021 22:19 |
Viestit: 1356 Paikkakunta: Espoo
|
Tarttis vaihtaa nokkahihna ja takajarrut. Ajattelin säästää ja tehdä itse. Autodocista katselin osia. Bosch merkkisiä levyjä ja paloja näytti olevan. Merkki on tuttu ainakin porakoneista, mutta miten pysähtyvät noilla? Onko automaattisen käsijarrun tai muiden jarruohjausten suhteen tehtävä disabloinnin lisäksi muita temppuja, esim. lexialla? Nokkahihnan vaihto, miten neuvoisitte noviisia? Varmaankin joku hyvä video löytyy aiheesta. Vipstaakisarja nokkahihnalle Alilta 40 eur. https://www.aliexpress.com/item/1899444 ... web201603_https://www.autodoc.fi/bosch/116601425 euroa / kpl, oli siellä muitakin 15-35 eur, Samaiselta porakonevalmistajalta etulevyt 44 eur https://www.autodoc.fi/bosch/1166175Ja nokkahihnasarjaa vesipumpun kera näyttäisi olevan Ruotsalaiselta SKF:ltä 111 eur https://www.autodoc.fi/skf/1365905.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 22.02.2021 22:54 |
Viestit: 352
|
Akkua irti jos ei jaksa kaivella valikoita ja ne käsijarrun vaijerin holkit on varmaan päreinä .(ei oo montaa euroa edes marmorilla) Pienillä nippusiteillä ne saa pysymään niin etteivät jatkuvasti hajoa. Herkistely niille käsijarrun vipstaakeille ja männän suojakumin alle kurkistus voinee säästää jonkun pöörän laakerin. Jalkopäätä en moiseen vielä oo laittanut vai olikos tuo benseeni? Ja tarviiko näihin mihinkään nyt vieläkään mitään vipstaaki sarjoja? Sopivat pulttilat tahi poranterät kait tähän asti riittäny? Ja muuten kait oo romuilla väliä kunhan on SKF tekeleet. Itse arvon tuon jakopään kanssa jotta tekeekö kestotestin vai vieläkö tuon vaihtais.. nyt menty joku 180-200tkm
Citroen C6 ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen..
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 22.02.2021 23:50 |
Viestit: 1356 Paikkakunta: Espoo
|
Bentsiinipä hyvinkin. Ja nytpä hoksasin, että minullahan on haynesin c5II opus, jossa on ymmärtääkseni sama kone nokalla. Että sieltä taitaa saada ohjeet ihan suomeksi. Kirjan ja lukijan erottaa juuri nyt 125 km, joten ei pääse heti tarkistamaan.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 00:13 |
Viestit: 357
|
Ihan hyvä olla tuo lukitussarja niin ei voi oikeastaan mennä mikään pieleen, kun muuten menee kampiakselin "lukitus" tussimerkeiksi.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
sulo
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 00:48 |
Viestit: 69
|
jean-michel kirjoitti: Tarttis vaihtaa nokkahihna ja takajarrut. Ajattelin säästää ja tehdä itse.
Autodocista katselin osia. Bosch merkkisiä levyjä ja paloja näytti olevan. Merkki on tuttu ainakin porakoneista, mutta miten pysähtyvät noilla? . Minä vaihdoin emännän C4:een pinnoitetut bossilaiset levyt ja palat. Ei mitään muuta erikoista, ku palat on kovat => tahtoopi vinkua keveellä jarrutuksella.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 07:21 |
Viestit: 689
|
C5 I/II alkuperäiset jarrulevyt ja palat ovat Boschin valmistamat, eli laatu niissä ainakin ihan ok.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C5I 2.0 16v berline man. ex. C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 10:41 |
Viestit: 741
|
Kone on EW10A (RFJ) ? Silloin tuosta aliexpressin lelulaatikosta puuttuu vauhtipyörän lukitustappi, sarjassa on se vain vanhempaan koneeseen. Ja paljon kaikkea ylimääräistä. Seuraavan linkin kuvassa on molemmat ja A-koneen tappi on tuo jossa on kahva + kolme eri halkaisijaa. Leveimmässä kohdassa oleva lovi on tuplamerkki siitä milloin tappi on perillä, se uppoaa koloonsa eri syvyyteen manuaalissa ja automaattilootassa. https://www.tooled-up.com/draper-engine ... od/216215/Xantiassa Boschin takapalat on toimineet hyvin Febin levyjen kanssa. Muutoin on enimmäkseen ollut Brembon osia mulla ja levyt pinnoitettuja. Pinnoittamaton on hetkessä ruosteessa, ja eipä se levyssä ole muu kuin kosmeettinen haitta, mutta laakerien abs-magneettikehiin tarttuessaan ruostehile ei ole hyväksi varsinkin kun kehä on laakerin tiivisteessä.
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 12:30 |
Viestit: 231 Paikkakunta: Sipoo
|
Draper sarja oli mullakin aikoinaan, kun 1,8 bensakoneen jakopäätä parsittiin. Osat asettuivat oikein nätisti ja työstöjälki oli hyvää. Sarja tuli myytyä sittemmin jo eteenpäin.
Mikä mahtaa nykyisin olla toimitusaika ja muut kulut, kun ollaan past Brexit ajassa?
C5 2.0 Hdi, - 08 "Möhkö"
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 23.02.2021 12:35 |
Viestit: 231 Paikkakunta: Sipoo
|
jean-michel kirjoitti: Nokkahihnan vaihto, miten neuvoisitte noviisia? Toiseen bensakulkineeseen aikanaan hommasin varaosaliikkeestä Ina sarjan, jossa oli hihna, vesipumppu, kiristin ja ohjainrulla. Sitten vein rojut ja pari tonkkaa jäähdytysnestettä Auto-Centreen, jossa hoitivat vaihtotyön. Että kysy ensin pelkän vaihtotyön hinta jakopäälle, niin näet kannattaako omaa aikaa uhrata. Kysyminen ei maksa kuin vaivan ja työlle saa takuun.
C5 2.0 Hdi, - 08 "Möhkö"
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 24.02.2021 20:21 |
Viestit: 1030 Paikkakunta: Porvoo
|
torneol kirjoitti: jean-michel kirjoitti: Nokkahihnan vaihto, miten neuvoisitte noviisia? Toiseen bensakulkineeseen aikanaan hommasin varaosaliikkeestä Ina sarjan, jossa oli hihna, vesipumppu, kiristin ja ohjainrulla. Sitten vein rojut ja pari tonkkaa jäähdytysnestettä Auto-Centreen, jossa hoitivat vaihtotyön. Että kysy ensin pelkän vaihtotyön hinta jakopäälle, niin näet kannattaako omaa aikaa uhrata. Kysyminen ei maksa kuin vaivan ja työlle saa takuun. Autokorjaamolla on sitten oikeus veloittaa enemmän,jos asiakas tuo omat osat..Ja mitään takuitahan ei myöskään osille saa (Korjaamon puolelta).
Eldorado-95,VW Polo-98,Jonsered-06,LG 65"-20,LG 42"-15,Best Tools-10,Bosch-21,Harvia Legend-20,Kota-18,Mocca Master-16 ja-13,Green Cut-13,PS1,2,3,4,Jäspi-20,Lenovo-19 ja-14,Gradient-03,Philips -02,-07-10 +Tehdas Biltema OBD
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 24.02.2021 20:52 |
Viestit: 231 Paikkakunta: Sipoo
|
Tämän takia ne asiat kysytään edeltä käsin. Osien takuulla ei ole merkitystä, mistä ne tulee. Takuu niillä varaosaliikkeestä ostetuillakin on.
Jakopää on yksi niitä osia, joissa panostetaan laatuun eikä kokeilla uutta merkkiä.
Ja esim. Auto-Centressä tehdyissä korjauksissa lienee se ja sama, kuka ne osat Auto-Artikkelista sinne vie; minä vai liikkeen ukot. Outoa sekin, miksi veloitetaan enemmän asiakkaiden osilla. Työhän on sama. Siinä vaan on osan sopivuusvastuu asiakkaalla, jos vie itse osat.
C5 2.0 Hdi, - 08 "Möhkö"
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 24.02.2021 22:12 |
Viestit: 352
|
torneol kirjoitti: Tämän takia ne asiat kysytään edeltä käsin. Osien takuulla ei ole merkitystä, mistä ne tulee. Takuu niillä varaosaliikkeestä ostetuillakin on.
Jakopää on yksi niitä osia, joissa panostetaan laatuun eikä kokeilla uutta merkkiä.
Ja esim. Auto-Centressä tehdyissä korjauksissa lienee se ja sama, kuka ne osat Auto-Artikkelista sinne vie; minä vai liikkeen ukot. Outoa sekin, miksi veloitetaan enemmän asiakkaiden osilla. Työhän on sama. Siinä vaan on osan sopivuusvastuu asiakkaalla, jos vie itse osat. Ja ravintolaan mennessä omat perunat matkaan ? Ja tietysti riippuu kuuluuko bussines malliin myydä vaikka omia perunoita siinä lounaan muodossa.. Ja käydään kivijalassa sovittamassa/tiedot utelemassa ja tilataan sitten netistä mistä vaan halvimmalla saadaan jne. Kukin tietysti tavallaan
Citroen C6 ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen..
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 24.02.2021 23:01 |
Viestit: 1356 Paikkakunta: Espoo
|
Joo, liike voi laittaa just semmoiset palikat mitkä liikkeestä hyvältä tuntuu.
Lähinnä menovinkkejä pyysin koska ajattelin siirtyä omatoimisuuteen myös käyttöautossa, kun auton ei tarvi nykyisin olla ihan joka viikko iskussa. Amatöörin remontissa ja osahaalinnassa kun saattaa joskus vierähtää.
Tuossahan olisi noin 1000 EUR marginaali tarjolla. Keskimääräinen palkansaaja joutuu tekemään 2 vko töitä että tuo raha tulee taskuun ja lääkärikin viikon.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 24.02.2021 23:27 |
Viestit: 6595 Paikkakunta: Eurajoki
|
Northstar kirjoitti: Autokorjaamolla on sitten oikeus veloittaa enemmän,jos asiakas tuo omat osat..Ja mitään takuitahan ei myöskään osille saa (Korjaamon puolelta). Olishan se reilumpaa hinnoitella työ oikein eikä piilottaa kustannuksia osien hintoihin... Nykyään varsinkin kun hintataso on kaikkien helposti selvitettävissä. Eikä tarttis jälkeen selitellä miksi se muualla kaksi sataa maksava jakopään sarja maksoikin neljä sataa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|Subaru Forester 2.0D '09=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 25.02.2021 00:09 |
Viestit: 1356 Paikkakunta: Espoo
|
IJN kirjoitti: Kone on EW10A (RFJ) ? Silloin tuosta aliexpressin lelulaatikosta puuttuu vauhtipyörän lukitustappi, sarjassa on se vain vanhempaan koneeseen. Ja paljon kaikkea ylimääräistä. Seuraavan linkin kuvassa on molemmat ja A-koneen tappi on tuo jossa on kahva + kolme eri halkaisijaa. Leveimmässä kohdassa oleva lovi on tuplamerkki siitä milloin tappi on perillä, se uppoaa koloonsa eri syvyyteen manuaalissa ja automaattilootassa. https://www.tooled-up.com/draper-engine ... od/216215/Xantiassa Boschin takapalat on toimineet hyvin Febin levyjen kanssa. Muutoin on enimmäkseen ollut Brembon osia mulla ja levyt pinnoitettuja. Pinnoittamaton on hetkessä ruosteessa, ja eipä se levyssä ole muu kuin kosmeettinen haitta, mutta laakerien abs-magneettikehiin tarttuessaan ruostehile ei ole hyväksi varsinkin kun kehä on laakerin tiivisteessä. ___________ Joo on juurikin tuo kone. Kiitos vinkistä. Panin merkille että Bosch levyjä oli kahta sorttia. Jostain syystä molempia oli autodocissa useammalla hinnalla (samalla tyyppinumerolla ym) ja välttämättä hinta ei aina kertonut oliko pinnoitettu vai ei.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 26.02.2021 00:10 |
Viestit: 352
|
Ja melkein aiheeseen mutta oliko tietoa näiden hihnojen pituuksista / hammas määristä ja miten on kiristimen laita? Jousella varustettu ”automaatti” säätö ( peltinen ja muovinen)vai perinteinen epäkesko ranteella säädettäväksi? (Patarautaa) Ja sopivasti sekoitettavissa tarpeen mukaan ?
Citroen C6 ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen..
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 26.02.2021 12:47 |
Viestit: 1356 Paikkakunta: Espoo
|
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: X7 240 tkm huolto Lähetetty: 26.02.2021 13:47 |
Viestit: 741
|
Sehän se. Tappi tulee paikkaan johon ei päivä paista, oikean vetarin sisäpään yläpuolelle. Kylmäharjoittelun voi aloittaa vaikka kokeilemalla löytää paikka ja miten tapin onnistuu laittamaan sinne. Tapin OEM-numero on 0189R ja varaosakaupoistakin löytyy. Jos sen itse tekee, kannattaa tehdä luja koska paikkaansa katkenneena se aiheuttaa vakavaa masennusta. Muut tarvittavat vehkeet on kaksi tappia nokkapyörille ja joku pieni lipare millä kiristimen saa pysymään löysällä hihnaa pujottaessa, pellistä ja rautalangasta vaikka saa sen loihdittua. Samaisella Olivierillä on havainnollisia videoita hihnojen vaihdoista, vaikkei juuri tästä koneversiosta taida olla.
|
|
|
|
 |
|
|