|
C5 on minulle täysin outo peli, en ole edes kyydissä ollut. Mutta koetetaan auttaa. Jos on kytkentäkaaviot, niin katso ensin niistä, miten kenkkuilevat piirit liittyvät toisiinsa (valot, pyyhkijät, startti ja lämmityslaite). Se että virrattomana yrittää pyyhkiä ja vilkutella valoja viittaa maapuolen vikaan. Maapuoli noilla on todennäköisemmin yhteinen.
Jos oletetaan, että k.o. piireille käyttöjännittettä syöttävä piiri kytkee virrattomana syöttökarvan maihin, niin silloin maapuolelle tuleva akkujännite saisi toimintaa aikaan. Samoin se aiheuttaisi toiminnan lakkaamisen, kun jännite on kytkettynä, jolloin molemmilla puolilla on sama jännite. Teorian voisi testata yleismittarilla valojen maapiuhan ja akun miinuksen väliltä kun vika on päällä. Ei pitäisi olla isoa jännitettä, mittaa samalla valoille tuleva jännite, jonka vastaavsti pitäisi pysyä 12 V tuntumassa. Jompi kumpi noista muuttuu joka tapauksessa. Startin pätkiminen sotii tätä vastaan, paitsi jos sitä ohjataan releellä, jonka ohjauksen maapiste on yhteinen valojen kanssa. Tästä eteenpäin tarvisisi kytkentäkaavion. Voihan tietysti olla, että noita heebeleiden jännitesyöttö hoidetaan saman kytkentäboksin (puolijohdekytkimiä ?) kautta, jolloin vika voisi olla myös sellaisessa. Jos siis sellainen on.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|