Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 06.09.2022 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2190
Paikkakunta: Laukaa
Vaihdoin II-koriseen C5 hdi aut autooni oikean etupyörän laakerin jurisevan äänen vuoksi. Homma sujui muuten hyvin mutta abs-valo alkoi palaa.
Sammui koeajolenkin aikana, mutta syttyi sitten uudestaan. Siirsin lukkorengasprikkaa pari kertaa (merkkasin edellisen renkaan päät, samoin asensin uuden lukkorenkaan) ja tein koeajoja. Selvästi prikka vaikutti valon käyttäytymiseen, mutta aina valo syttyy ajon aikana, eikä sammu kuin virrat pois ottamalla.

Abs-valossa ei ollut aiemmin mitään vikaa, joten ihmettelen mikä mättää...

Onkohan noiden laakereiden magneettirenkaissa jotain eroja, jota tämä anturi ei lue? Tämä uusi laakeri oli A.B.S. firman paketissa.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 06.09.2022 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
A.B.S:n halpislaakerin mäkin prässäsin juuri pari viikkoa sitten, eikä aiheuttanut ongelmaa. Olihan sun prässäysvaste niin iso ettei ottanut vahingossakaan siihen magneettirenkaaseen kiinni, että olis päässyt halkeamaan? Ja onhan olka-akseli putsattu hyvin että anturi asettuu paikalleen varmasti? Olikohan se niin että seekerin alapinta piti olla tasan abs-anturin kolon alapinnan kanssa, mutta ylhäältä sai tulla yli.. Muisti on, mutta lyhyt :oops: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 06.09.2022 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2190
Paikkakunta: Laukaa
Kaapelimiehelle kiitoksia vinkeistä! :)
Tässä kuvat asennuksesta ennen ongelmien paljastumista koeajossa. Laakerikuvan lukkoprikkaa siirsin uran yläreunan tasolle ennen paikalleen asennusta.


Liitteet:
C5 lukkoprikka ja abs anturi (Copy) (2).jpg
C5 lukkoprikka ja abs anturi (Copy) (2).jpg [ 111.95 KiB | Katsottu 3435 kertaa ]
c5 laakeri (Copy).jpg
c5 laakeri (Copy).jpg [ 99.1 KiB | Katsottu 3435 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 06.09.2022 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tuo olka-akseli kannattaa puhdistaa ihan puukolla rapsuttamalla tai konevoimalla teräsharjalla siitä kohdalta mihin anturi tulee, mulla jäi anturi vähän kait koholle niin herjasi myös. Siellä on semmonen ohjauskolo mitä ei näkynyt ennen kunnollista putsausta. Tuntuu olevan aika tarkka siitä asennosta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 16.09.2022 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2190
Paikkakunta: Laukaa
Tämä mystinen vika ilmeisesti poistui uuden käytetyn anturin vaihdolla. Ennen pyöränlaakerin vaihtoa ei ollut mitään abs-ongelmaa. Laakerinvaihdon jälkeen alkoi herjat. Aina kun virrat käytti pois päältä, valo sammui ja antoi ajaa yhdestä kilometristä 9km:iin ennen valon syttymistä.

Nyt tällä toisella B-osalla ajoin 18km koeajon, eikä valo syttynyt... Jokohan laakeri löysi sopivan parin itselleen?

Mittasin antureiden vastukset, vanhassa n 750 ohmia? ja uudessa käytetyssä 650, voisiko tuo pieni vastus ero antaa ongelmia aiheuttavan abs-valovian?
Onko eri valmistajien laakereiden magneettikehissä sen verran eroja että toinen anturi saa riittävän signaalin, toinen taas ei?

Niin, ja laakerin vaihdoin ilman hydrauliprässiä ruuvipenkissä, jos tämä jotain kiinnostaa ;)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 16.09.2022 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
eskere kirjoitti:
Niin, ja laakerin vaihdoin ilman hydrauliprässiä ruuvipenkissä, jos tämä jotain kiinnostaa ;)

Oho, olipas löysässä irrottaa, tai sitten vähän isompi ruuvipenkki ja pidempi jatkovarsi kuin mulla :lol: . Mä kasasin ihan suosiolla n. 5 vuotta varastossa odottaneen prässin ennenkuin edes mietin olka-akselin irrottamista, ja Mielessä kävi että Torin 20 tonnia on jotain muuta tonnia kuin kiloa, ehkä satoja grammoja..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 16.09.2022 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
eskere kirjoitti:
Mittasin antureiden vastukset, vanhassa n 750 ohmia? ja uudessa käytetyssä 650, voisiko tuo pieni vastus ero antaa ongelmia aiheuttavan abs-valovian?

Se ei "ohmipuntari" enää kerro täyttä totuutta nykyaikaisten ABS-antureiden kanssa. Ne kun mokomat sisältää elektroniikkaa, toisinkuin entiset missä oli vain kela. Ja vähän reilummalla virralla vastusta mittaava mittarikin saattaa saada anturin rikottua, kuulemma, en enää lähtisi näitä nykyisiä (yleensä semmoisessa missä on ESP on näitä antureita) vastusmittauksella tutkimaan. Syy tämmöisten käyttöön on kuulemma siinä, että ESP:n kanssa pitää saada tieto pyörän pyörimisestä heti ja aina, jota ei tapahdu perinteisemmällä anturilla...

Vanhat anturit on VR-tyyppisiä, nykyiset HALL-tyyppiä. VR-anturin kanssa hammaskehää lukeva kela magneetin kanssa muodostaa vaihtosähköä pyörän pyöriessä, HALL-anturissa luetaan magneettikehässä olevia muutoksia ja tuloksena on jyrkkäreunaista kanttiaaltoa ja anturi tosiaan tunnistaa pienenkin pyörimisnopeuden toisin kuin VR-anturin kanssa jossa pitää olla pyörimisnopeutta jotta saadaan tietokoneelle tulkittavaa signaalia aikaan...

Hyvä että vika löytyi. Toisinaan tuommoiset on vähän henkimaailman vehkeitä käytökseltään...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 16.09.2022 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2190
Paikkakunta: Laukaa
jasu kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Mittasin antureiden vastukset, vanhassa n 750 ohmia? ja uudessa käytetyssä 650, voisiko tuo pieni vastus ero antaa ongelmia aiheuttavan abs-valovian?

Se ei "ohmipuntari" enää kerro täyttä totuutta nykyaikaisten ABS-antureiden kanssa. Ne kun mokomat sisältää elektroniikkaa, toisinkuin entiset missä oli vain kela. Ja vähän reilummalla virralla vastusta mittaava mittarikin saattaa saada anturin rikottua, kuulemma, en enää lähtisi näitä nykyisiä (yleensä semmoisessa missä on ESP on näitä antureita) vastusmittauksella tutkimaan. Syy tämmöisten käyttöön on kuulemma siinä, että ESP:n kanssa pitää saada tieto pyörän pyörimisestä heti ja aina, jota ei tapahdu perinteisemmällä anturilla....
... Hyvä että vika löytyi. Toisinaan tuommoiset on vähän henkimaailman vehkeitä käytökseltään...


Kiitos varotuksesta, täytyy jatkossa koittaa pitää näpit irti sähkömittaushommista :oops:

Kaapelimies kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Niin, ja laakerin vaihdoin ilman hydrauliprässiä ruuvipenkissä, jos tämä jotain kiinnostaa ;)

Oho, olipas löysässä irrottaa, tai sitten vähän isompi ruuvipenkki ja pidempi jatkovarsi kuin mulla :lol: . Mä kasasin ihan suosiolla n. 5 vuotta varastossa odottaneen prässin ennenkuin edes mietin olka-akselin irrottamista, ja Mielessä kävi että Torin 20 tonnia on jotain muuta tonnia kuin kiloa, ehkä satoja grammoja..


Oli pakko verestellä muistoja, kun joskus 70-luvulla laakerit vaihdettiin kotioloissa ilman hydrauliprässiä. Kaikki työkalut olivat silloin todella kalliita kun ei ollut Kiinan halpakaluja saatavilla, joten ryssimällä opeteltiin tekemään. :lol:

Paljonkos se kilosen pajavasaran iskuvoima on..? Sillä naputtelin holkin kera pyörännavan laakerin sisältä pois, tuli siististi. Purin laakerin sisäkalut pois, ja sitten turasin muutaman 3-4cm:n hitsipalon laakerin ulkokehän sisäpinnoille ja odotin hetken koolin jäähtymistä ja siitä se tipahti sopuisasti pois navasta.

Kasausta ennen putsasin pinnat huolellisesti ja kuumensin olka-akselin, suihkin kylmäspayta laakerin ulkopinnoille ja pistin ruuvipenkkiin (olikohan 150mm) jossa puristelin laakerin sisään vasaralla hiukan toisesta reunasta välillä napauttamalla (ruuvipenkin kita ylti puoleen väliin laakeria). Sinne se asettui ihan kiltisti. :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 -06 abs-valo
ViestiLähetetty: 16.09.2022 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
Käytit siis muutakin kuin ruuvipenkkiä ;)



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: