Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 21.09.2022 16:41 

Viestit: 26
Vasen etujarrusatula jää välillä laahaamaan ja jarrulevy kuumenee. Samoin vanne. Mäntä tulee ulospäin käsijarruvipua vääntäessä muutaman millin kerrallaan. Jotenkin mäntä jumittaa kun pitäisi irrottaa. Kun yrittää pyörittää mäntää takaisin pohjaan myötäpäivään jarrumäntätyökalulla se on todella tiukassa. Minkälainen rakenne tuossa etujarrusatulassa on? Käsijarruvaijerit uudet ja liikkuvat hyvin ohjausputkissa. Jarrusatula on muutaman vuoden vanha, ei alkuperäinen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 21.09.2022 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2550
Paikkakunta: Koria
Arvauksia : Tuossahan etujarru on varmaan hyvin saman tyyppinen, kuin XM / BX / Xantia:ssa. MUTTA edellämainituissa jarru toimii hydrauliöljyllä, kun taas C5:n jarruissa on glykolipohjainen jarruneste. Noissa vanhemmissa saattoi jumitusta liottaa vaikka suihkaisemalla CRC 5-56 tai WD 40 jarrumännän suojakumin sisään. C5:ssä taas vastaava teko voi aiheuttaa jarrumännän jumittumisen.

Jos mahdollista, kannattaa ostaa jarrun korjaussarja, ja purkaa ja puhdistaa samalla koko jarrusatula. Kasauksessa käyttää sitten asianmukaista jarrurasvaa. Tai kallinpana korjauksena uusi jarrusatula.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 21.09.2022 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2318
Paikkakunta: Päijät-Häme
Yleisin ongelma on se että käsijarrun vipu ei palaudu tarpeeksi herkästi eikä pitkälle. Johtuu sen vivun akselin ruostumisesta. Jos se on joku tarvikesatula niin syy voi olla ihan mikä vaan.. C5 satulat on todella surkeita verrattuna LHM-ajan Citikoihin, ne ei tarvinneet kuin vähän irrotusöljyä ja paljon vaseliinia mekanismin suojakumin alle.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 22.09.2022 16:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2550
Paikkakunta: Koria
Tuli mieleen, että :roll: muistaakseni :roll: kaikissa, missä käsijarru vaikuttaa levyjarrun kautta, jarrumäntää kierretään myötäpäivään. Onko näin, vai onko minkään seisontajarrun mekanismissa vasenkätinen kierre? Eikös nuo satulat ole kuitenkin peilikuvia o/v.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 22.09.2022 17:00 

Viestit: 507
XM-Hannu kirjoitti:
Tuli mieleen, että :roll: muistaakseni :roll: kaikissa, missä käsijarru vaikuttaa levyjarrun kautta, jarrumäntää kierretään myötäpäivään. Onko näin, vai onko minkään seisontajarrun mekanismissa vasenkätinen kierre? Eikös nuo satulat ole kuitenkin peilikuvia o/v.

C5:sen satulassa oikealla puolella kierretään vastapäivään.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 22.09.2022 18:20 

Viestit: 26
Kiitoksia vastauksista! Aion purkaa tuon jarrusatulan. Sitten näkee mikä sitä vaivaa. Mäntä tulee ulospäin käsijarrun vipua kääntäessä ja varmaankin hyppää lopulta ulos satulasta. Kai sen saa sitten takaisinkin kun kokoaa satulaa. Viisikulmaiseen pulttiinkin on sopiva avain. Löytyyköhän mistään tarkkaa rakennekuvaa tuosta jarrusatulasta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 22.09.2022 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 702
https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg126253
https://www.youtube.com/watch?v=z0_XOSC ... 0%BE%D0%B2



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2002 2.0 etujarrusatula
ViestiLähetetty: 25.09.2022 00:56 

Viestit: 962
yleensä laitetaan irroitusainetta sinne männän ja kumin väliin ja hakataan siitä vipua eestaas puoli tuntia jotta alkaa verttyä, mutta kun sen saa liikkumaan, pitää niistä tarvikejarrupaloista viilan kanssa hioa se ylimääräinen maalipinta pois että ne liikkuvat kunnolla siinä satulassa, myös kiilat kannattaa hioa hyväksi, että ne palat liikkuvat ja palautuvat oikein, kuparitahna siellä liukupintojen välissä on vain hyväksi, jos nämä on kunnossa myös auitomaattisäätö toimii silloin kunnolla ja sitikalla on taas mukava ajella...koska vaijerit ja kuoret on jo vaihdettu tätä ennen


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: