|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
BX19GT
|
Viestin otsikko: XM jumittaa jäykkään jousitustilaan Lähetetty: 14.09.2023 21:29 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Potilas XM Y4 vm. 2000 jumittaa jäykkään jousitustilaan. Palautuu normaaliksi kun jumppaa korkeutta ylös alas ja toimii sen jälkeen moitteettomasti, ainakin seuraavaan starttiin saakka. Kaikki pallot vaihdettu tänä kesänä comforteista normaaleiksi jonka jälkeen tämä alkoi, tai ainakin aloin sen huomaamaan. Comforteilla kyyti oli muutenkin aika löysää ja holtitonta. Magneettiventtiilien diodit on juuri uusittu. Maalaisjärjellä epäilisin jotain korkeudensäätäjään liittyvää koska korjaantuu korkeutta muuttamalla. Tai sitten korin asentoanturia, joka on joskus antanut virhekoodia. Hyviä korjausideoita otetaan vastaan, auto kun muuten pelaa kuin unelma.
|
|
|
|
 |
|
54M1
|
Viestin otsikko: Re: XM jumittaa jäykkään jousitustilaan Lähetetty: 15.09.2023 06:34 |
Viestit: 51
|
|
Totesinkin jo tuolla facen puolella aiemmin omat epäilykset, mutta laitetaan nyt tännekkin niin joku jolla on enemmän tietoa voi sitten korjata. Eli se hydractive ei itsessään tiedä hydrauliikasta mitään tai no osaa se jarrupaineen mitata, mutta muuten se ei ole yhteysessä hydrauliikkaan ja siksi esim. korkeuden säädin ei sen toimintaan voi vaikuttaa. Jos kuitenkin sanot, että hydractive alkaa käyttäytyä oikein korkeutta muuttamalla niin silloin omasta mielestä ainoa muuttuja voi olla korin pystyliikkeen tunnistin. Koskaan en ole kyseisen kapistuksen kanssa joutunut painimaan, joten tarkemmin en osaa sanoa mitä siellä purkissa on ja näin äkkiä muistista sanoisin, että sen valettu umpeen. tunnistimen toiminnan varmistaminenkin kotikonstein taitaa olla aika vaikeaa, koska hydractive 1 lehtisessä sanotaan näin "Moottorin käydessä vaihdellaan korin korkeutta korkeudensäätimellä: jännitteen vaihteulua 0-6V välillä". Toinen mikä tuli mieleen, että voiko se itse tunnistin olla väärässä asennossa?
BX VAN -89 XM V6 -91
|
|
|
|
 |
|
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: XM jumittaa jäykkään jousitustilaan Lähetetty: 15.09.2023 08:25 |
Viestit: 324 Paikkakunta: Nokia
|
|
Yksi veikkaus korin korkeustunnistimen lisäksi vois olla keskipallon yhdistävän venttiilin jumittelu, jos aina välillä toimii ja välillä ei. Se korkeuden muuttaminenhan vaikuttaa jousituksen paineisiin ja virtauksiin jonkin verran.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: XM jumittaa jäykkään jousitustilaan Lähetetty: 15.09.2023 18:34 |
Viestit: 730
|
|
Lexia kiinni ja katsoo mitä se kertoo halutusta jousitusmoodista. Itse luulen kyse olevan jonkinlaisesta "painelukosta", jossa jäykkyydensäätimen kara ei pääse liikkumaan. Xm taitaa olla vain vanhemmalla jäykkyydensäätimellä, jossa noita "painelukkoja" esiintyy herkemmin esimerkiksi ohivuodoista johtuen. Wesa osaa kertoa tämän paremmin.
Tuo korkeustunnistin taitaa varsinaisesti olla vain mittaamassa jousituksen liikkeiden nopeutta, eikä sen funktio ole säätää jäykkyyttä valitun korkeusasetuksen perusteella.
Eli: Lexia kiinni. Jos se sanoo suspension state soft ja jousitus tuntuu jäykältä niin sähköisellä (anturit, jäykkyydensäätösolenoidien ohjaus) puolella ongelmaa ei pitäisi olla. Jos sanoo firm niin sitten joku anturi aiheuttaa tämän.
Jos sähköinen puoli toimii niin sitten katsoisin hydrauliikan ohivuodot. Jos ohivuotoja ei ole, niin sitten pitää varmaan avata jäykkyydensäätimet ja testata karojen liike. Tai kysyä Wesalta, jos hänellä olisi myydä päivityssarjaa uudemman mallin blokkeja vastaavaksi.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM jumittaa jäykkään jousitustilaan Lähetetty: 15.09.2023 22:33 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
No joo, voihan se asentoanturi aiheuttaa sitä että menee herkemmin kovaan tilaan. Jos vipu vakaajassa kovin vinossa, reagoi se nopeammin. Jos siinä vikaa, muistaakseni menee kovaksi. Kaikki vikatilat taitaa tehdä niin turvallisuussyistä. Ei nyt ole niitä kaavioita tässä, mutta näin muistelen. Lexia tosiaan toimii hyvin tämän ikäsissä ja kertoo paljon. Voihan ecun feteikssäkin olla vikaa, tai huonoa lämmönH2johtoa jolloin välillä ylikuumenevat. Muuten H2 kärsii tietystä "suunnitteluviasta" jossa keskiventtilin kara jää hydrauliseen lukkoon. Tämä korostuu vanhemmiten mikäli paineet alhaiset karalla. Kuplia, solenoidin karan vuodot ja jousi, varaajan jousi ja alhainen järjestelmäpaine. Nämä esimerkiksi aiheuttavat häröjä toimintaan. Ilmaa syteemiin tulee esim (alta) haljenneista pumpun imuputken letkuosista ja omasta mielestäni myös etupään jousisylinterien männistä, vaikka jälkimmäistä moni pitää mahdottomana... H2 on kokenut Orga numerosta 8156 alkaen päivityksen jossa venttilin "sunnitteluvirhe" on poistettu niin, että em hyrdrauliset haittatekijät eivät sotke sen toiminaa. Muutos käsittää uudet keskiventtilit joissa on sisäinen paineentasaus keskipallolta niin, että em lukkotilannetta ei pääse syntymään. Tämä ei tietenkään auta mihinkään mahdollisiin sähköongelmiin. Vanhan version voi päivittää uuteen joko hankkimalla jostain 2000 loppupään autosta venttilit, tai tekemällä virityksen jota olen testaillut toistaiseksi hyvällä menestyksellä pihapiirissä leimattomalla xantiallani.
Mutta lexialla liikkeelle!
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|