Olet mielestäni oikeilla jäljillä. Perustan tämän sepustukseni Renaultin VVT-juttuun. Kuvat on Sitikan VTI-koneesta.
Tähän Studia Generalia Motoriquensis-horinaa, moni tämän tietääkin;
Nokka-akseleissa, joissa ei ole nokkaremmin tai -ketjun ja akselin kohdistamiseksi kiilauraa tms. vaan pelkkä kartio; Aluksi nokka-akselit (ja kampiakseli) lukitaan toisiinsa nokkahihnan/ketjun vastakkaisesta päästä oikeaan kampiakselin asentoon, kampiakseli on myös lukittu kohdistustapilla tms. Autoissa, joissa ei ole VVT tai VTI nokkien muuttuvaa säätöä, hihna ja hihnapyörät kiristetään oikeaan kireyteen ja homma olisi kohdistustappien ja -rautojen poiston ja kohdistuksen/kireyden tuplatsekkauksen jälkeen valmis.Kuvassa on nokka-akselien päässä tasoksi jyrsityt kohdat, ne taitaa olla kohdistusrautaa varten (video: kyllä). Lukemani perusteella nuo säätyvät nokkapyörät on jousikuormitteiset ja ainakin tämän videon perusteella nokkapyörät kiristetään paikalleen (ketju paikallan) kajoamatta jousikuormaan. Suosittelevat laittamaan ne pienet "ikkunat" (kuvassa) ylöspäin samaan asentoon, jotta näkee molempien nokkapyörien säätimen asennon "nollakohdassa" ilman öljynpainetta. Kuvassa säikeen kaverit arvelevat oikeanpuoleisen nokkapyörän jousen olevan viallinen, kun nokkapyörä ei palaa "nollakohtaan".
Edit; Ei ole kohdistusmerkkiä, lue kursiivilla kirjoitettu yleisohje. Lukitus- ja kohdistusraudat on se juttu. Tästä yleisohjeesta olen joutunut monen kanssa debatoimaan, asia pitää sisäistää oikealla tavalla. Brittiläiset peukotti-kaverit päivittelevät sitä nokkapyörän kiinnityspulttia, pitäisi kuulemma kiertää aina uusi, sillä on ilmeisesti aika topakka kiristysmomentti? Sen on joku teenjuoja saanut kuulemma poikki, jos joutuu jostain syystä avaamaan ja kiristämään uudellen? On noita pessimistejä nähty, en tiedä. Jos on uudet pultit niin laittaisin.
Video;
https://www.peugeotforums.com/threads/r ... p6.332888/